Alternatief voor BAW62 in audio schakeling

Dag,

Ik ben bezig met het renoveren van een Philips zelfbouw mengpaneeleenheid. In het signaalpad worden een aantal BAW 62 diodes gebruikt. Ik vraag mezelf af of deze diodes qua ruis wel de beste keuze zijn.

Ik heb zo links en rechts wat docs doorgenomen maar kom er eigenlijk niet achter wat vandaag de dag de beste keus is. Omdat ik geen zin heb in geëxperimenteer, die mogelijk weer de print kunnen beschadigen, daarom de vraag welke diode is, wat betreft ruis-tal de betere van de BAW 62. Is de 11DQ10 Schottky diode een optie?

Thanks

BAW62 is een prima diode. Tenzij je boven de maximale spanning komt zal je geen last van ruis hebben. Eventueel te vervangen door 1N4148.

Een schema erbij is altijd handig...

[Bericht gewijzigd door markce op woensdag 28 juni 2017 16:46:23 (13%)

rob040

Golden Member

EOO heeft de BAW62 nog steeds op voorraad, mocht je voor origineel willen gaan.

RAAF12

Golden Member

Diodes in het signaalpad worden als switch gebruikt. Dan kan je beter allemaal dezelfde hebben. Ik had eens een kapot in een videomixer van GrassValley, in een studio. Een set van vier diodes werd als AND poort gebruikt. Een diode vervangen door een standaard Si diode. Dat werkte niet. 4 diodes van hetzelfde type en batch was wel ok.
Inderdaad, schema erbij zou leuk zijn. Soms kom je toch weer verrassingen tegen.

BAW62 kun je overal op internet nog vinden. Jouw diodes zijn waarschijnlijk van Philips (=NXP=Nexperia) zelf. Andere merken maakten er ook. Ik denk dat ze gebruiken maken van DC om de diode open of dicht te zetten? Schemas helpen. In dat geval wil je geen ook lekstroom en weinig capaciteit.

maartenbakker

Golden Member

Origineel type lijkt me prima, een diode kan geloof ik wel ruisen maar ik denk dat in een goed werkend apparaat verreweg de meeste ruis van transistoren komt. De 1N4148 is de dichtstbijzijnde vervanger, zal ook prima zijn.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of een Schottky meer of minder ruist, maar het zou zomaar kunnen dat hij wel wat meer lekt. Kwestie van databladen goed naastelkaar leggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goedenavond, ik laat ze zitten. Uit de commentaren maak ik op dat het verschil, als het al merkbaar is, verwaarloisbaar moet zijn.

Allemaal bedankt voor de reacties.