Hallo allemaal.

Ik heb een Alarmsysteem met gsm functie(je krijgt direct een melding op je telefoon).
Daarop is ook een draadloze rookmelder gekoppeld, bij een test deed hij het niet.
Dus heb er nieuwe 9v batterij in gedaan maar hij gaat niet af bij rook.

Ik wil er een nieuwe brandmelder dit keer geen Chinese troep maar een EU gecertificeerde.
Het liefst ook bekabelt, ik kwam er snel achter dat die via een Bus systeem werken.

Mijn gsm alarm heeft de volgende aansluitingen:
-12 output
-ground
-nc
-no
-com

Weet iemand hier een geschickte brandmelder op ? Graag een betrouwbare.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Van een bus zomaar een can bus nemen is geen logische keuze hier.

Je gsm heeft outputs. Je junt dingen aan of uit zetten via je gsm...

Ik neem echter aan dat je je rookalarm uit wilt lezen. Je hebt dan op je gsm een input nodig.

De meeste rookmelders hebben een "bus" waar bij alarm gewoon 9v opgezet wordt t.o.v. de nul.... In dat geval zou ik galvanisch gescheiden output maken met een opto coupler ofzo..

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dit zijn uitgangen van een ( alarm ) relais en 12V van de voeding. kun je geen melders direct mee aansluiten. beter een centrale erbij kopen die bekabeld werkt, draadloos is en blijft onbetrouwbaar in deze toepassingen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Neem dan een rookmelder met een potentiaalvrij contact, "of een rookmelder die geschikt is voor jou centrale" en sluit deze aan op je alarmsysteem. Zodra je een brand/rook alarm krijgt wordt dat aan je telefoon doorgegeven.

Mijn hoofdunit alarm met gsm functie ondersteund geen bus of canbus.

Hij ondersteund zown brand melder:

Ik las in de recensies dat er enkele mensen klagen oder de slechte werking, dus het niet kunnen detecteren van rook. Precies om die reden wil ik eigenlijk een EU gecertificeerde brandmelder.

Ik moet dus te zien komen hoe ik die signaal van een EU brandmelder om kan zetten naar mijn alarm met gsm functie.

High met Henk

Special Member

kwartje is gevallen wat je nu hebt:
ik dacht dat je een GSM module had met outputs, maar alleen die 12V is output. die NO en NC en COm zijn ingangen, erg verwarrende benaming.

maar enfin:
deze melder zou moeten werken:
https://www.secustore.nl/abus-rm1000-optische-rookmelder-12v

let wel op deze kan allen als NO of alleen als NC. niet beiden! Weet niet of je dit op de Centrale ook in kan stellen!

voor deze: http://www.brandmeldcentrales.nl/webshop/apollo/apollo-s65-conventione…
is er een relay socket en kun je wel beiden doen...

even testen anders op je centrale...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 5 februari 2018 07:35:41 (22%)]

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

testen gewoon met een sigaret.. :+

Henk je hebt gelijk.

Ik denk niet dat ik een goedkoper EU gecertificeerde rookmelder kan krijgen met nc no aansluiting.

Nu zag ik dat er ook een hittemelder te koop is met nc no aansluiting.

Is dat niet slimmer als een rookmelder aangezien er eerst rook gezien moet worden door de diode(rookmelder) ?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is dat niet slimmer als een rookmelder aangezien er eerst rook gezien moet worden door de diode(rookmelder) ?

Het ligt eraan waar de rookmelder komt, als die in een keuken komt kun je beter een hitte melder nemen. Anders maakt het niet veel uit, waar rook is, is vuur.

High met Henk

Special Member

op 2 plaatsen gebruik je hitte melders:
.1 in een keuken waar vaak rook is, maar niet echt hitte.
.2 op plaatsen waar veel stof voorkomt. Bijvoorbeeld werkplaatsen of zoals bij mij: in een kast bij een droger.