Beste Elektronici en hobbyisten,
Het doet me deugd na 15 jaar twee van mijn eigen artikelen nog terug te vinden, waarvoor hulde aan de moderatoren en sysops van dit leuke forum!!
Wat me nu bezighoudt is een erg irritante bromtoon van een goedkope 1400 rpm lawaaipomp op 15 meter afstand van mijn achtergevel. Juist op mijn luisterpositie (ik ben high-end audio liefhebber) maar ook door mijn hele huis, hoor ik een zeer irritante lage brom gedurende enkele uren en diverse malen per dag, niet iets waar je vrolijk van wordt.... De enige haalbare optie is het aanbieden van anti-geluid, op 10 meter van mijn huis af richting de veroorzaker om de rust terug te brengen in huis.
Ik heb twee opties:
a) een DSP met meetmicrofoon voor de veroorzaker en een correctie richting bron en
b) een eenmalig ingestelde sinusgenerator op exact dezelfde frequentie als de pomp die middels tegenfasering en versterking een luidspreker aanstuurt vlakbij de bron, zodat de resultante op mijn geven minstens 12 dB lager wordt.
Als eerste wil ik voor optie b gaan die zelf in elkaar geknutseld kan worden. Met een simpel appje heb ik gemeten dat de frequentie rond de 46 Hz ligt met pieken op 43 Hz. Een instelbare sinusgenerator met een opamp (555??) met een bereik van 20-100Hz zal hier prima werken.
De grootste uitdaging vormt het fase draaien van dit signaal om het resultaat van de brom in tegenfase te kunnen aanbieden aan een klasse D (hypex) en een (gesloten) subwoofer.
Iemand suggesties voor een schema, een apparaatje of een goede en betaalbare oplossing voor mijn vraagstuk?
Elke hulp die me mijn rust terugbrengt is welkom!!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (99%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Omdat je hem eenmalig instelt, stel je hem meteen in tegenfase in. Klein probleempje is dat deze ongetwijfeld continu verloopt. Dit soort dingen doe je met een DSP, of als er geen beroep op de wet mogelijk is met sabotage.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan de pomp niet geisoleerd worden? (dat helpt veel)
Wij hebben hier bij een bouwput een jaarlang een aantal grote pompen gehad om de bouwput (parkeergarage) droog te houden. (veel hard/irritant geluid.)
Zijn toen na aandringen vervangen door zelfde model in geisoleerde behuizing, en je hoorde bijna niets meer (van de pompen...
)...
Antigeluid werkt meestal slecht of helemaal niet. Meestal is het geluid een menging van diverse tonen en weerkaatst ook nog overal met echo's.
Een DSP heb je zonder meer nodig als je iets op dat gebied wilt experimenteren.
[Bericht gewijzigd door Arco op (25%)]
Anoniem
Als het een pomp betreft, zal de toonhoogte en zeker de fase van het geluid niet volledig stabiel zijn. Met je antigeluid zul je dus vermoedelijk zwevingen creëren. Wat de hinder eerder zal vergroten.
Je zou dus een dynamisch systeem moeten hebben dat zich voortdurend corrigeert. Dat zal een stuk complexer zijn dan een jaren 80 generatortje met een 555. Overigens is een generator niet geschikt omdat geluid nu eenmaal geen mooie sinus of blokgolf is. De enige goeie methode is het geluid oppikken met een geschikte microfoon, versterken en in tegenfase terug uitsturen. Maar ik betwijfel of die fasen correct zullen zijn, want een mechanische bromtoon bevat ook harmonischen die zich niet geheel identiek voortplanten aan de grondgolf. Zo'n antigeluid is misschien een mooi item om in de lessen wetenschap mee uit te pakken, maar of het in de praktijk zo simpel te realiseren valt als het principe doet vermoeden?
Misschien is het productiever eens met je buur te praten en een oplossing te bedenken om het probleem bij de bron aan te pakken.
De pomp op rubber voetjes plaatsen, of een kastje met rotswol eromheen?
Mijn ervaring met high-enders is overigens dat ze meestal zelf veel meer geluidsoverlast veroorzaken dan dat ze zelf hinder ondervinden.
Dan kan je meteen je buur voorstellen te participeren in een tweede antigeluidsapparaatje dat audio dempt. 
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (16%)]
@grotedikken: Helaas is men beperkt meewerkend en is de moeite om hier iets aan te veranderen zeer beperkt aanwezig (aard van het beestje....)
Omdat de pomp op de netfrequentie meedraait en de spike vooral op 43 Hz zit, zou ik de gok wel eens willen maken, ook al zal er een verloop optreden na een tijdje.
De beste oplossing was een wat duurder model pomp zijn geweest of een dompelverwarming die niet leunt op de circulatie van een kabaalpomp. Als je op voorhand meedenkt over wat je je buurtjes aan overlast bezorgt, spaar je een hoop irritatie uit.
Voor wat het overlast veroorzaken betreft ben ik blij voor ze dat ik de volumeknop van mijn Wadia minder vaak raak dan de vele dagelijkse uren van brom uit de pomp, vooral 's nachts is deze goed hoorbaar helaas....
Op 4 maart 2018 14:56:22 schreef Arco:
Kan de pomp niet geisoleerd worden? (dat helpt veel)
Wij hebben hier bij een bouwput een jaarlang een aantal grote pompen gehad om de bouwput (parkeergarage) droog te houden. (veel hard/irritant geluid.)
Zijn toen na aandringen vervangen door zelfde model in geisoleerde behuizing, en je hoorde bijna niets meer (van de pompen...)...
Antigeluid werkt meestal slecht of helemaal niet. Meestal is het geluid een menging van diverse tonen en weerkaatst ook nog overal met echo's.
Een DSP heb je zonder meer nodig als je iets op dat gebied wilt experimenteren.

Nu is het inmiddels wel 2017 geweest, en zijn bijvoorbeeld koptelefoons met actieve demping betaalbaar en werken prima.
Je moet een DSP hebben met voldoende lage latency, voor zover ik weet zijn deze in dat opzicht speciaal.
Je zou eens kunnen kijken bij: http://rmsacoustics.nl/activecontrol.html - Zij hebben een motional feedback subwoofer met een snelle DSP in de terugkoppellus. Mijn gevoel zegt dat die hardware met een microfoon in plaats van een versnellingsopnemer ook LF antigeluid zou moeten kunnen produceren.
Thevel
Golden Member
Op 4 maart 2018 15:35:45 schreef Aart:
Nu is het inmiddels wel 2017
Huh? loopt jou klok inmiddels zo ver achter?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/140217
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Het is eenvoudig uittetesten door een LF-oscillatortoon optewekken door een PC bijvoorbeeld.
Met Speclab bekijk je het resultaat via een meetmicrofoon in de huiskamer of aan gevel.
Maar de beste remedie is de bron wegnemen...
Hier zijn regels voor, zie rijdende rechter jl. afl."beregenings pomp agrarisch tuinbouwbedrijf".
[Bericht gewijzigd door Arabel op (90%)]
Op 4 maart 2018 15:46:58 schreef Arabel:
Het is eenvoudig uittetesten door een LF-oscillatortoon optewekken door een PC bijvoorbeeld.
Met Speclab bekijk je het resultaat via een meetmicrofoon in de huiskamer of aan gevel.Maar de beste remedie is de bron wegnemen...
Hier zijn regels voor, zie rijdende rechter jl. afl."beregenings pomp agrarisch tuinbouwbedrijf".
Dank voor je reactie, ga ik naar kijken!
Helaas moet er een aantal dB's worden gegenereerd die boven een bepaalde grens op de erfafscheiding komen. Dit zegt helaas niets over resonantiepieken op gevels....
Als ik het zelf met wat elektronica kan oplossen en geen last meer heb van deze el cheapo pomp is het mij ook goed.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Dit doen is erg complex. Een schone sinus wegkrijgen lukt wel. Maar je hebt harmonischen, hier en daar staande golven, reflecties.
Je hebt een DSP (of moderne ARM kan het ook) systeem nodig.
mvdk
Golden Member
Op 4 maart 2018 15:46:58 schreef Arabel:
Maar de beste remedie is de bron wegnemen...
Is het mogelijk om een linkje naar die rijdende rechter aflevering te plaatsen?
Deze problematiek klinkt zo bekend voor mij. Helaas voor mij is het object wat mij m'n nachtrust beneemt, (mij word doordeweeks slechts 5 uur slaap gegund) een bewegend ding.
Begin jaren 70 vorige eeuw, had het bedrijf waar ik voor werkte een vergelijkbaar probleem. De adjunct dir. ontkende dat het zijn probleem was, en liet allerlei metingen doen.
Het ging om een grote transformator, die in een open box aan de Bovendijk in Wateringen was opgesteld. Bij plaatsing van het ding was er nog geheel geen bebouwing, de naaste buren waren een melkveebedrijf en een glastuinbouwbedrijf. Enkele jaren later pas werd er aan de andere kant van de Bovendijk een rijtje nieuwbouwhuizen gebouwd. Daar waren geen moeilijkheden mee, geen geluidsklachten. Die kwamen pas later, van een bewoner van een huis een straat verder. Het geluid stak de dijk schuin over, weerkaatste tegen een gevel in een dwarsstraat, en kwam zo binnen in het huis van de klager. Het gebrom was niet in de hele kamer waarneembaar, alleen in een bepaald deel van de kamer. (Zo heb ik me het verhaal laten uitleggen). Het werd een rechtszaak, een rijdende rechter was er toen nog niet. De uitkomst was dat bijna alle trafo's (25/10kV) nu ingepakt staan, in geluidsisolerende boxen. Er zijn nog een paar uitzonderingen, waarvan ik zoëven die bij tuincentrum de Driesprong nog heb opgezocht. Daar word door die tuinwinkel zelf al veel lawaai geproduceerd. Als je dan toch kosten gaat maken, werk dan mee om het ding, die pomp, in te pakken. Dit word, met woofers die herrie gaan staan maken, burenruzie.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zoiets is veel eenvoudiger (alles is relatief) voor elkaar te krijgen met een koptelefoon, omdat de bron van het anti-geluid zich zeer zicht bij de oren bevindt, en die zich ten opzichte van elkaar op een vaste plaats bevinden. Daarbij is het een stuk eenvoudiger om te voorkomen dat de microfoon waarmee het oorspronkelijke geluid gemeten werd, ook het geluid van de corrigerende bron oppikt.
Je gaat hoe dan ook onbedoeld een soort beam-forming krijgen; een ingewikkeld patroon van constructieve en destructieve interferentie. Het gaat wel om relatief lage frequenties, maar bij 43Hz is de golflengte ongeveer 8 meter, wat betekend dat de geluidsdruk van minimaal naar maximaal gaat als je je zodanig verplaatst dat het verschil in afstand van jou naar de pomp en naar de bron van je anti-geluid 4 meter veranderd. Dat betekend dus ook dat je mogelijk voor je andere buren (indien van toepassing) veel erger maakt dan het nu is.
Als je 1 specifieke frequentie wilt wegnemen, zou je dat theoretisch met een phase-locked loop kunnen doen. Je hebt absoluut iets nodig dat constant de frequentie en fase van het storende geluid volgt; als je probeert het open-loop te doen, zou bij een afwijking van 0.1Hz elke 10 seconden een keer de maximale en minimale geluidsdruk hebben gehoord.
EDIT: Staat die pomp dicht bij een muur, die parallel staat aan jou gevel? Als de afstand 16 meter is, is dat 2 keer de golflengte van een 43Hz golf, en dan kun je dus staande golven krijgen, waardoor de geluidsdruk enorm toeneemt. Wellicht is daar nog wel iets aan te doen, maar dan zou je de snelheid van de pomp moeten kunnen aanpassen, met een frequentieregelaar bijvoorbeeld.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (13%)]
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Ik neem aan dat u schertst als high-end audio liefhebber, een NE555 een opamp noemt, en daar een sinus uit wilt halen.
Ik ben gek op cabaret.
Met antigeluid volgens @TS's idee heb je tweemaal zoveel herrie als zonder. Er ettelijke vierkante meters mee stiller maken is absoluut (natuurkunde!) onmogelijk. Je maakt dan alleen meer herrie.
Op één punt, als je geluk hebt op enkele punten, kun je misschien een 'nul' bereiken. Op andere plaatsen is het geluid juist harder.
Een tijdje geleden las je wel eens over plannen, voor industrie en windmolens en zo, maar als het mogelijk zou zijn hadden we ook wel iets over successen gelezen.
Een oplossing die werkt, is inderdaad: met enkele milliwatts in een hoofdtelefoonschelp het ongewenste geluid bij het oor op te heffen. Op ieder vliegveld koop je die dingen, maar via internet zijn ze voordeliger te krijgen.
Dat werkt, zelfs met een goedkopere antigeluidtelefoon, verrassend goed; vooral op de lage frequenties. Voor hogere frequenties doen de goedkope het iets minder dan de duurdere, maar dat is hier dus het probleem niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zijn ook proeven met autouitlaat en antigeluid geweest. Werkte redelijk, maar daar kun je het probleem ook bij de bron aapakken. (en niet 15m verder)
Andere buren zullen inderdaad niet al te blij zijn, omdat die meer herrie krijgen i.p.v. minder. (geluid en anti bereiken hun niet in de juiste fase)
[Bericht gewijzigd door Arco op (33%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 4 maart 2018 19:48:45 schreef Frederick E. Terman:
Met antigeluid volgens @TS's idee heb je tweemaal zoveel herrie als zonder. Er ettelijke vierkante meters mee stiller maken is absoluut (natuurkunde!) onmogelijk. Je maakt dan alleen meer herrie.
Dat ben ik toch niet met je eens; phased-arrays en beam-forming zijn bekende concepten, waar veel moderne radar en radiocommunicatie systemen op gebaseerd zijn.
Als je de tweede (gestuurde) bron dicht bij de oorspronkelijke bron kunt
brengen (bij benadering op dezelfde plaats), zou je in mijn beleving, in ieder geval in theorie, overal het geluid onderdrukken. Als de twee of meer bronnen verwijder van elkaar verwijderd zijn, kun je het, denk ik, alleen op specifieke plaatsen verzwakken, terwijl het op andere plaatsen juist versterkt wordt.
Met de tweede bron op geruime afstand overal het geluid onderdrukken lijkt me een dubbelspleet experiment waarbij geen enkel foton de achterste plaat raakt. Je kunt alleen de verdeling beïnvloeden, maar niet de integraal.
Arabel
@mvdk ,
Wat ik me kon herinneren ging het over deze uitzending van "Frank Visser doet uitspraak" voorheen "de rijdende rechter".
http://www.groentennieuws.nl/artikel/151088/Terugkijken-chrysantenkwek…
Het betrof een 'stoompomp' o.i.d. die overlast veroorzaakte maar was 'natuurlijk' ten tijde van opname reeds vervangen door een nieuwer mogelijk stiller type...
Je komt veel van dit soort taferelen tegen waarbij mensen de wanhoop nabij zijn.Veelal tegengesproken door mensen die er geen last van hebben of in het subaudio-spectrum gewoon doof, of stoïcijns doof zijn.
https://www.npo.nl/de-rijdende-rechter/30-01-2018/KN_1695850
Zonder technische hulpmiddelen om deze nachtelijke of dagelijkse pijnbank-sessies te meten, probeer dan maar eens je gelijk te halen.
Als metingen gebaseerd zijn op ISO226 "Fletcher-Munson curve"
kun je die al in twijfel trekken..:
The article also comments on the large differences apparent in the low-frequency region, which remain unexplained. Possible explanations are:
- The equipment used was not properly calibrated.
- The criteria used for judging equal loudness at different frequencies had differed.
- Subjects were not properly rested for days in advance, or were exposed to loud noise in traveling to the tests which tensed the tensor tympani and stapedius muscles controlling low-frequency mechanical coupling.
[Bericht gewijzigd door Arabel op (27%)]
Op 4 maart 2018 19:16:37 schreef mvdk:
[...]
Is het mogelijk om een linkje naar die rijdende rechter aflevering te plaatsen?Deze problematiek klinkt zo bekend voor mij. Helaas voor mij is het object wat mij m'n nachtrust beneemt, (mij word doordeweeks slechts 5 uur slaap gegund) een bewegend ding.
Begin jaren 70 vorige eeuw, had het bedrijf waar ik voor werkte een vergelijkbaar probleem. De adjunct dir. ontkende dat het zijn probleem was, en liet allerlei metingen doen.
Het ging om een grote transformator, die in een open box aan de Bovendijk in Wateringen was opgesteld. Bij plaatsing van het ding was er nog geheel geen bebouwing, de naaste buren waren een melkveebedrijf en een glastuinbouwbedrijf. Enkele jaren later pas werd er aan de andere kant van de Bovendijk een rijtje nieuwbouwhuizen gebouwd. Daar waren geen moeilijkheden mee, geen geluidsklachten. Die kwamen pas later, van een bewoner van een huis een straat verder. Het geluid stak de dijk schuin over, weerkaatste tegen een gevel in een dwarsstraat, en kwam zo binnen in het huis van de klager. Het gebrom was niet in de hele kamer waarneembaar, alleen in een bepaald deel van de kamer. (Zo heb ik me het verhaal laten uitleggen). Het werd een rechtszaak, een rijdende rechter was er toen nog niet. De uitkomst was dat bijna alle trafo's (25/10kV) nu ingepakt staan, in geluidsisolerende boxen. Er zijn nog een paar uitzonderingen, waarvan ik zoëven die bij tuincentrum de Driesprong nog heb opgezocht. Daar word door die tuinwinkel zelf al veel lawaai geproduceerd. Als je dan toch kosten gaat maken, werk dan mee om het ding, die pomp, in te pakken. Dit word, met woofers die herrie gaan staan maken, burenruzie.
Eens!, echter men werkt niet mee dus moet ik het zelf maar regelen. Het de Jaccuzileverancier gebeld die aangaf dat het een goedkoop instapmodel was: de duurdere varianten hebben een eigen dompelverwarming met fluisterstille pomp. Investeren in buurtgemak zit er bij deze luitjes niet bij helaas....
maartenbakker
Golden Member
Op 4 maart 2018 15:26:15 schreef padacom:
Omdat de pomp op de netfrequentie meedraait en de spike vooral op 43 Hz zit, zou ik de gok wel eens willen maken, ook al zal er een verloop optreden na een tijdje.
43Hz kan niet netsynchroon zijn, het zou dan dus om een zweving of een mechanisch bijgeluid moeten gaan of om een meetfout.
Verder sluit ik me bij FET aan; als het niet met goodwill (doe ze een pomp of isolatie cadeau), wettig (civiele zaak) of onwettig (sabotage) kan worden opgelost, zul je het antigeluid niet zo ver weg maar juist zo dichtbij mogelijk moeten injecteren.
Op 4 maart 2018 21:32:39 schreef maartenbakker:
[...]
43Hz kan niet netsynchroon zijn, het zou dan dus om een mechanisch bijgeluid moeten gaan of om een meetfout.
Gezien de matige kwaliteit van het appje mag je uitgaan van een meetfout: Een 1400 rpm pomp draait op 23Hz waarbij het stromende water wellicht voor spikes zorgt op 46 Hz.
Daarom is met een simpele toongenerator een sweap maken over de band van 20-60Hz mijn eerste aanpak.
Gewoon een speaker buiten zetten en deze voeden met een klasseD versterker op de sinusgenerator (heb nog een simpele toongenerator die ik hiervoor kan inzetten.
Op een bepaald moment zul je merken dat het geluid gaat slingeren, harder of zachter wordt. Dan zit je op de juiste frequentie en kun je gaan spelen met de fase.
Daarom zou een digitale of analoge faseverschuiver van 0-180 graden zéér welkom zijn
Op 4 maart 2018 20:27:30 schreef Arco:
Er zijn ook proeven met autouitlaat en antigeluid geweest. Werkte redelijk, maar daar kun je het probleem ook bij de bron aapakken. (en niet 15m verder)
Andere buren zullen inderdaad niet al te blij zijn, omdat die meer herrie krijgen i.p.v. minder. (geluid en anti bereiken hun niet in de juiste fase)
Gelukkig zitten die op redelijke hoek van de geluisdveroorzaker en kan ik binnen 5 meter van de herriebron komen met een gericht laag.
Een 12"driver met klasseD levert denk ik wel voldoende amplitude op
Arabel
Ik denk dat t een app foutje is , of eigenlijk een FFT foutje van de app.
Namelijk als de Sample frequentie 11025Hz is en je 256 buckets gebruikt, is de afstand 43,06Hz ...Aangezien 50Hz het dichtst bij de eerste 43 Hz bucket zit wordt die gevuld....