Bertjebuk
Electronica is mooi als het goed werkt
Hallo;
Ik heb voor een arduino project een bestandje nodig (i2cdef.h) ik heb op Google al diverse gevonden maar als ik het in de bibliotheek zet krijg ik de melding "is geen bibliotheek bestand" .Weet iemand waar ik het goede bestand kan vinden.
Gr Bert
Is de "f" een tikfout ? Als het om bijvoorbeeld deze library gaat: https://www.i2cdevlib.com/usage zou ik hem op de aangegeven manier installeren.
Bertjebuk
Zp; De i2cdev.cpp ik dacht dat die er dan ook automatisch bij zat? Aart; het is een tik foutje het is (dev) de HTTPS die jij op geeft had ik ook al geprobeerd maar ook die geeft aan (is geen bibliotheek bestand).
Wat verwacht je dat de bibliotheek voor je doet?
Heb je de bibliotheek op de juiste manier op de juiste plaats geïnstalleerd?
Bertjebuk
Gij Kieken; ik heb diverse in de bibliotheek geplaatst zoals,VL53lox.h en de Liquidcrystal.h en de Adafruit_neo pixel.h deze in de Library map gezet van de bibliotheek en die werken allemaal goed,dus hoe het er in moet dat weet ik ,wat kan er noch meer fout gaan,er staan er genoeg op Google maar ik krijg deze er niet in ,er zijn er ook waar niet bijstaat hoe je het moet downloaden het liefst in een ZIP bestand.
Ik heb er even mee zitten spelen; het is geen en gedraagd zich inderdaad niet als een Arduino library. In de README in de root staat:
To use the library, just place the I2Cdev .cpp/.h or .c/.h source files and any device library .cpp/.h or .c/.h source files in the same folder as your sketch (or a suitable place relative to your project build tool), and include just the device library headers that you need. Arduino users will also need to include <Wire.h> in your main sketch source file. Create a single device object (e.g. "ADXL345 accel();"), place any appropriate init function calls in your setup() routine (e.g. "accel.initialize();"), and off you go! See the example sketches inside many of the device class directories for reference.
Als ik dat doe, de files staan in /jennic, struikelt de compiler vervolgens over jendefs.h, welk bestand er niet is.
Ik heb niet gegoogled; allicht is er een gebruiksaanwijzing te vinden of heeft iemand er een normale library van gerold. Je wilt hem gebruiken met een device waarvoor geen library is en dat te complex is om met de hand te doen ?
Bertjebuk
Aart;Bedankt voor de uit een zetting, met andere woorden vergeet het maar deze is dus niet voor handen.
Het zal ongetwijfelt op een of andere manier te gebruiken zijn, maar ik ben zelf een prutser wat programmeren betreft. Mijn proberen was bedoeld als sanity check, welke dus faalde.
Ik zou verder kunnen prikken als je bekent maakt welk device of stuk code je nodig hebt.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Wat ik zie in de gegeven link is, dat je i2cdev.h enz plaatst in documenten\arduino\libraries\i2cdev\
In je project zet je als eerste include wire.h
Daarna include je bijvoorbeeld adxl.h of wat dan ook en die roepen dan zelf i2cdev.h aan.
Je hoeft dus geen verwijzing naar i2cdev.h in je eigen sketch te maken,maar dus wel de library van het device wat je wil gebruiken, in mijn voorbeeld adxl-library....
Oh en belangrijk je programma opnieuw opstarten...
Bertjebuk
Ik heb even een shot gemaakt van de Sketch waar het om gaat,en daar word deze ook in vermeld maar de i2cdev.h word niet gezien, zie mijn eerste post.
Hey ,Bertje
Ik doelde ook op de manier om een library te includen, afhankelijk waar je
deze plaatst.
In de normale directory daarvoor of bij je source code.
#include <file.h> vs #include "file.h"
Op deze manier weet de compiler waar hij de library moet zoeken, op de
standaard locatie dan wel bij je source file.
Ik heb deze library gebruikt :https://github.com/jrowberg/i2cdevlib
Van de Arduino sectie heb ik de mappen I2Cdev en MPU6050 in de Library map van mijn Arduino environment gezet en van de examples van de MPU6050 de MPU6050_raw geladen en die compileert als een zonnetje 
Dus het zal wel een file pad probleem zijn.Daar heb ik soms ook last van en dan zet ik de niet gevonden libraries in de map waar van de .ino source file. En dat werkt altijd !
Bertjebuk
Allemaal goed bedoelde uitleg, maar ik ben nog een beginneling .
microdwl;
kun jij dat in een iets makkelijker vertaling uitleggen,of stuur als het te veel word mij een Mailtje
Hoi Bertje,
Als in een "C" programma #include staat, wordt eerst naar dat bestand gezocht in dezelfde map waar ook het programma (bij Arduino het .ino bestand) staat. Staat dat bestand daar niet dan wordt er via een zg zoekpad in andere directories gezocht. Het standaard zoekpad is in alle directories die in de map : Mijn documenten/Arduino/libraries staan.
Uit jouw verhaal heb ik begrepen dat je die I2Cdev library in die map hebt staan. Dan zou het gewoon moeten werken. Maar anders volg mijn advies op en zit die I2Cdev.h en I2Cdev.ccp bestanden in de map waar ook je .ino bestand staat. Dan MOET het gewoon werken !
Suc6 !
Bertje,
Ineens bedenk ik wat je misschien fout hebt gedaan!
Die I2Cdev.h en I2Cdev.cpp moeten wel in een map staan.
En die map moet dus in : Mijn documenten/Arduino/libraries staan.
De naam van de map is niet belangrijk. Normaal zal je die in dit geval I2Cdev noemen maar Pietjepuk is ook goed !
Bertjebuk
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Op 8 maart 2018 15:47:07 schreef Bertjebuk:
Ik heb even een shot gemaakt van de Sketch waar het om gaat,en daar word deze ook in vermeld maar de i2cdev.h word niet gezien, zie mijn eerste post.
Bovenste regel (1) verwijderen van de sketch....
Zoals ik al zei, wordt I2Cdev aangeroepen door het device wat je gebruikt en hoef je het niet in je eigen sketch aan te roepen....
En dan regel 9 en 11 ook verwijderen....
Je moet dus een map Mijndocumenten/arduino/libraries hebben.
In die map zet je dan mappen met de verschillende libraries.
Dus bijvoorbeeld een map I2Cdev met daarin minstens de bestanden I2Cdev.h en I2Cdev.cpp. En voor elke ander library een aparte map.
Wat jij laat zien klopt dus niet.
Van de libraries die je hebt gedownload via https://github.com/jrowberg/i2cdevlib moet je alleen libraries gebruiken die in de map Arduino staan. De mappen (allemaal of alleen die je nodig hebt) die daar in staan moet je dan kopiëren naar de map Mijndocumenten/arduino/libreries.
Alle andere libraries die in https://github.com/jrowberg/i2cdevlib staan zijn voor ander processors en die moet je dus niet gebruiken.
suc6
Bertjebuk
microdwl; Ik heb je aanwijzingen doorgevoerd en inderdaad hij ziet hem, dan denk je mooi, opgelost dus niet. Dan doet zich meteen het volgende probleem voor zie bijlage,staat deze niet goed,of is dat de verkeerde MPU6050.h
Kan een ander MPU6050 lib zijn.
Dat is het nadeel van Arduino. Iedereen kan libraries daar voor maken en dezelfde namen voor een library gebruiken, die wel dezelfde functie heeft maar net iets anders werkt.
Stuur me via PM maar de .ino file die je probeert te compileren of de URL waar ik die kan downloaden.
Dan zal ik kijken of ik m'n aan de praat krijg