Onlangs heb ik een moederbord uit een Medion PC vervangen door een ASUS moederbord. Op zich past alles prima, maar toch is er een klein probleempje.
De USB 3.0 aansluiting op de voorkant zit intern verbonden aan een USB 3.0 stekker. Intern op het ASUS moederbord zit weer geen aansluiting daarvoor. Vandaar dat ik op zoek ging naar een PCI-E naar USB 3.0 adapter. Ik kom er diverse tegen, waaronder met 4 USB 3.0 aansluitingen. En je raadt het al, geen interne aansluiting voor die gangbare USB 3.0.
Gisteren kwam ik echter wel iets interessants tegen. Dat zijn PCI-E kaartjes met 4 of 1 interne USB 3.0 aansluiting(en). Op die met 4 aansluitingen, zie ik een chipje zitten. Die met maar 1 aansluiting lijkt een wel heel erg simpel printje te zijn : alleen een PCI-aansluiting en verder een USB 3.0 bus erop gesoldeerd.

https://www.uploadarchief.net/files/download/pcie-usb3.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/pcie-usb3a.jpg

Het is iets wat me enorm verrast. Is het daadwerkelijk mogelijk om zo simpel een USB 3.0 aansluiting te maken ? Wie kan er iets meer over vertellen ?

Dit werkt niet, PCIe heeft geen USB signalen.

Dat is wat ik in eerste instantie ook dacht. Vandaar dat ik hard op zoek ben naar een mogelijk schema hiervoor.
Tot mijn verbazing kom ik wel iets tegen, waarbij het lijkt of het mogelijk zou zijn :

https://boundarydevices.com/wp-content/uploads/2014/12/PM2-C.pdf

In het schema zie ik dat de DP en DN verbonden zijn met de PCI-E aansluiting. Desondanks plaats ik mijn vraagtekens...
Van de andere kant, ik kijk nergens meer van op want je kunt soms op creatieve wijze diverse zaken voor elkaar krijgen. Het is dus ook de reden waarom ik de betreffende vraag hier stel.

Ja en nee. Op Mini-PCIe en M.2 zit USB gewoon op eigen pinnen, in geval van mini-PCIe op pin 36 en 38 dus dat klopt wel. Op het getoonde schema is de USB van de mini-PCIe immers gekoppeld aan een losse USB-connector en niet aan de PCIe.

Om USB over een gewone PCIe bus te jagen, moet je moederbord dat heel specifiek ondersteunen. Volgens mij is het geen algemene norm maar de fysieke laag en softwarelaag zijn wel gescheiden dus het lijkt me niet onmogelijk. Duitsers hebben daar ook een leuke naam voor: Zweckentfremdung.

Nog een andere mogelijkheid is, dat dit kaartje een USB-kabel kan misbruiken voor het verlengen van de PCIe-bus en dat het niets met USB te maken heeft verder.

Kun je eens 1 of meer links geven van waar je dit verloopdingetje gevonden hebt?

Hmm,. interessant leesvoer. Ik maak eruit op dat de USB 3.0 stekkers dan misbruikt worden als / voor een PCI-E verleng-"dinges"

Ik kom deze adapters bij bosjes tegen op eBay (USD 0.99) Bij de eerste dacht : Oh, da's interessant. Daarna ging ik de foto's beter bekijken en was verbaasd over de eenvoud. Vervolgens vroeg ik me af of het echt zo eenvoudig zou kunnen.

En de laatste stap : als het zo eenvoudig is, dan moeten er wel schema's van rondslingeren op internet. Laat ik eens op CO rondvragen of men daar meer over weet.

-=[ EDIT ]=-
Dit is bijvoorbeeld zo'n linkje naar eBay.

[Bericht gewijzigd door oxurane op (18%)]

Moet dan wel al een oud moederbord zijn; alle enigszins gangbare boarden hebben een of meerdere interne usb3.0 connectoren. (19 pins IDC header)

Klopt Arco, maar die interne stekker in de Medion is de bekende blauwe USB stekker :

https://www.uploadarchief.net/files/download/blauwe-usb.jpg

Vandaar dat ik op zoek ben naar een kaartje met een interne connector waarop ie past...

[Bericht gewijzigd door oxurane op (23%)]

Hmnee, dat wat je hebt aangegeven is nu precies wat er intern in de behuizing van de Medion zit. Dit dus :

https://www.uploadarchief.net/files/download/medion-intern.jpg

De stekker (zie foto) in mijn vorige post zit dus intern in de behuizing. Het dient dus ergens op het moederbord aangesloten te worden. Maar ja, een female onboard USB 3.0 connector ontbreekt (is ook erg ongewoon).
Ik vind het ook een erg onbeholpen situatie. Het was handiger geweest indien er intern juist een 19 pins IDC connector aan zat ipv zo'n blauwe USB 3.0 stekker.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een boardje / adapter (PCI-E ?) waarin intern een blauwe USB 3.0 stekker gestoken kan worden. Het alternatief is een USB 3.0 kaartje, waarop 4 externe aansluitingen zitten. En dan de interne kabel naar buiten wurmen en aansluiten op het kaartje.

Tsja, hoe verzinnen ze het bij Medion...

-=[ EDIT ]=-
Dus om het te verduidelijken : Op de behuizing naar buiten zit een female USB connector. Intern bungelt er een blauwe male USB 3.0 stekker aan. Die moet dus weer op een female onboard (moederbord) connector gestoken worden. Maar ja, het ASUS moederboard heeft geen interne female USB connector (welk moederbord wel ? Ja, inkoppertje : Medion).
Ik zoek dus iets dergelijks als een "dingetje" zoals in mijn eerste bericht weergegeven "adapter".

Deze ertussen en dan de 18 polige op je moederbord of een usb-pcie kaartje met 18polige imterne kopen.
https://www.ebay.com/itm/2Port-USB-3-0-Female-to-20-Pin-Header-Motherb…

De directe PCI-naar-USB adapters worden ingezet in bepaalde vormen van mijnbouw, waarbij men zo veel mogelijk videokaarten op één moederboard aansluit met dit soort breakins en de bijbehorende breakout. Ik heb er geen verstand van, maar blijkbaar zijn videokaarten voor deze toepassing ook met één kanaal te besturen.

Op 16 maart 2018 03:40:55 schreef oxurane:
Klopt Arco, maar die interne stekker in de Medion is de bekende blauwe USB stekker :
[...]
Vandaar dat ik op zoek ben naar een kaartje met een interne connector waarop ie past...

Waarom dan niet de kortste weg genomen en een kabeltje van USB3-header naar USB3-connector bestellen?

Voor zover ik het dus nu begrijp is dat gewoon een standaard 19 pins IDC connector. (dus een verloop naar een standaard USB3.0-A steker)
https://www.reichelt.nl/?ARTICLE=118371&PROVID=2788
https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/E910/DELOCK_65324_01.jpg

Ah, mooi ! Dat wat jullie laten zien is de oplossing.

Grr, ik heb net even in de manual van het ASUS moederbord (P8H61-M LE/USB3) gekeken. Op het moederboard zit inderdaad een 19-polige pinheader (zie pag. 1-27). Maar ja, dat schijnt geen USB 3.0 aansluiting te zijn, maar een "TPM"-connector.

Ik denk dat ik toch naar een speciaal kaartje op zoek mag met van die female USB 3.0 aansluitingen. En dan met wat gehannes die USB-kabel van binnen naar buiten trekken.

Tsja,.. soms zit het een beetje tegen.

Ah, een redelijk bejaard MB... ;) (2011)
Simpelste is een USB3.0 verlengkabeltje. Achter de PC in een USB3.0 aansluiting steken, en via een vrij bracket weer naar binnen voeren.
https://nl.aliexpress.com/item/USB-3-0-Male-A-to-Female-A-Extension-Da…

[Bericht gewijzigd door Arco op (25%)]

Ja, inderdaad, het is een oudje. Mijn zoon kon een Medion met defect mobo op de kop tikken. Vervolgens heeft hij gespaard voor een Asus mobo en die zit er nu in.

Inmiddels heb ik via jullie de bevestiging gekregen dat het voorgestelde adaptertje niet zal gaan werken. Ik denk ook dat het een USB 3.0 verlengkabeltje gaat worden.

Intel® H61(B3) chipset :
8 x USB 2.0 port(s) (4 at back panel, black, 4 at mid-board)
ASMedia® USB 3.0 controller :
2 x USB 3.1 Gen 1 port(s) (2 at back panel, blue)

Van de door jou aangehaalde website. Ofwel: er sit helemaal geen USB 3.0 intern. Wel op de achterkant. Dus ofwel van de achterkant binnendoor leiden, ofwel een actieve USB 3.0 host kaart voor PCI-e kopen (dus met chip).

De directe PCI-naar-USB adapters worden ingezet in bepaalde vormen van mijnbouw..

Op het kaartje in de openings post staat toch echt dat het een PCIe to PCIe adapter is en dat het enkel PCIe-X1 is. Het is dus duidelijk geen USB adapter

Ik heb er geen verstand van, maar blijkbaar zijn videokaarten voor deze toepassing ook met één kanaal te besturen.

Elke PCIe video kaart kan ook op maar 1 PC1e kanaal werken. HEt enige nadeel daarvan is dat snelheid waarmee de PC met de videokaart praat veel langzamer is. Dat is heel erg voor een 3D spel. Maar helemaal niet zo erg voor E coin miners. Voor E coin miners is enkel de snelheid van de videokaart zelf belangrijk. En die kaart blijft zijn vele miljarden berekeningen gewoon even snel doen en heeft veel minder gegevens van de PC nodig dan bij een 3D spel.

Ok, mijn fout. Ik heb ze nooit in handen gehad en ging er van uit dat de gebruikte connector compatibel was met USB maar "misbruikt" werd voor PCIx.

Ik zie geen fout van jouw kant :).
Ik zie ze zelf eigenlijk ook voor het eerst maar op de foto staat het duidelijk op de print wat het is. Ik wist dan weer wel dat een videokaart ook op 1 enkel kanaal kan werken.

Op het moederbord zelf is maar plaats voor 2 of hooguit 3 van die 2 of 3 slots brede video kaarten en met zijn PCIx adapter kan je er dus meer dan 3 aansluiten. Die viedo kaarten hebben zelf al hun eigen voeding connector en DCDC converter erop zitten

In principe kunnen alle PCIe-kaarten op minder dan hun maximale aantal dataparen werken, dus in elke slot waar ze fysiek in passen (er zijn ook moederborden met 16x slots waarvan maar 4 of 8 paren bedraad zijn). Juist voor videokaarten is er een listige uitzondering: kaarten zonder aparte 12V-connector willen wel graag een lange slot, vanwege de voedingsaansluitingen (max 75W voor een 16x slot meen ik). Nou is dat voor muntengraven geen probleem, die kaarten hebben allemaal een losse 12V-aansluiting.

Op 16 maart 2018 15:35:00 schreef roadrunner84:
[...]
Van de door jou aangehaalde website. Ofwel: er sit helemaal geen USB 3.0 intern. Wel op de achterkant. Dus ofwel van de achterkant binnendoor leiden, ofwel een actieve USB 3.0 host kaart voor PCI-e kopen (dus met chip).

3e oplossing is om de USB3-poorten op een USB2 aansluiting te zetten. Ook daar bestaan verloopjes voor.

Er zijn externe USB3 aansluitingen, dus die kun je (zoals eerder gezegd) zo gebruiken met een verlengkabeltje...

Ik zou eigenlijk niet op ebay en conserten kijken voor deze dingen maar gewoon bij een Nederlands computer bedrijf.

kaarten zonder aparte 12V-connector willen wel graag een lange slot, vanwege de voedingsaansluitingen (max 75W voor een 16x slot meen ik). Nou is dat voor muntengraven geen probleem, die kaarten hebben allemaal een losse 12V-aansluiting.

Dat klopt een viedo kaart zonder eigen voedingsconnector op 12V moet zijn energie uit het slot zelf halen. En dat is gespecificeerd op max 75W.

Die muntgraver kaarten doen makkelijk 250 tot 300W per kaart.

Maar we gaan lekker off topic - Vooral ik dan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]

Dat off-topic gaan, lijkt me helemaal niet erg.

Met je berichtjes -en die van anderen- is gebleken dat het oorspronkelijke adaptertje juist voor het "gratis virtueel geld genereren" wordt gebruikt. Ik denk dat ik niet de enige ben die dacht dat het een USB 3.0 adaptertje was.

Daarnaast is het ook wel interessant om zijdelings bijgepraat te worden over de PCI-E aansluitingen / mogelijkheden. Kortom, het topic gaat een beetje zijwaarts, maar ik vind dat er best interessante weetjes boven water komen. En het gaat de diepte in : de details over PCI-E.
Da's wat anders dan prietpraat over het gebruik van de PC (softwarematig).