Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Ik wil toch even dit berichtje hier posten of meer mensen dit probleem hebben, omdat ik naar mijn mening een lek in de web interface voor de Horion box heb ontdekt en waar Ziggo nog geen oplossing voor heeft. Het gaat om het volgende: ik gebruik geen WIFI in mijn huis om verschillende redenen, ook privacy redenen, dus alles gaat via de 4 LAN poorten achterop de Horizon box waarvan ik er 3 gebruik box. De wifi 2,4 en 5 Ghz staan daarom uitgezet door mij. Echter nu blijkt dat de 5 ghz frequentie steeds weer aangezet wordt door iets of iemand. Dus dat iets of iemand doet dat na verloop van tijd. Niet meteen, maar wel een dag later vaak staat de 5 Ghz wifi steeds weer aangezet!!
Ik heb Ziggo al eerder hierover gemeld omdat ik met eenzelfde andere box de 2,4 Ghz op een gegeven moment ook niet meer kon uitzetten in de webinterface. Ook meld Chrome dat de verbinding niet veilig is naar mijn horzionbox.
Iemand dezelfde problemen ? Laat even weten... Ziggo zegt ermee bezig te zijn..maar ik ben benieuwd waar nu de echte fout ligt OF dat er toch steeds ingebroken wordt op mijn box. Ook had ik MAC verificatie aangezet en dat stond ook nu weer uit. En bij 0 zendvermogen blijkt de Wifi toch gewoon nog in de lucht te zijn. Kortom: is de hele instellingsinterface echt wel goed gemaakt door Ziggo ?? Naar mijn mening totaal niet!!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ziggo heeft op hun modems en horizon boxen ook een wifi voor anderen zitten,
hun zgn ziggo hotspots. daarmee hebben ze een wifi netwerk voor hun eigen klanten, daar kun je zelf ook op, maar het is wel gescheiden van jouw netwerk. als je dat afvinkt in je ziggo account, dan kun je zelf niet meer op andermans ziggo hotspots, maar zou die van jou ook uit moeten blijven staan.
ik heb onlangs ook voor een kennis ziggo aangevraagd, je moet ziggo nogal in de gaten houden, want ze hebben sneaky trucjes om je toch die horizon box in je maag te splitsen. ik gaf aan GEEN digitale tv buiten het standaard abo, bedrag kwam op XX uit. na de bevestiging per email bleek het bedrag XY te zijn, en dat kwam omdat men toch die digitale tv erin had gestouwd, alleen omdat men dan een horizon box kon leveren, het modem/ horizonbox kan niet bij de tv bij diegene, de lan bekabeling in huis komt daar immers niet uit!
je moet dat kreng echt niet willen, de problemen met gekoppelde boxen in huis en de energie spaar stand van die horizon doos, icm instabiel wifi, software updates die van alles zelf bepalen, herrie die zo'n kreng nog maakt.
ik zou zeggen open gooien dat ding, en de wifi antennes of module eruit klikken, dan bepaal je zelf tenminste je eigen wifi..
Hier het zelfde probleem maar dan met het Technicolor modem van Ziggo. Wij gebruiken namelijk geen Horizon box en kijken digitale TV gewoon direct via de kabel op de TV.
Ik heb een Apple Airport Time Capsule welke als LAN/Wifi router fungeerd dus Ziggo modem op Bridged gezet en 2.4GHz + 5.0GHz radio uitgeschakeld.
Na enige tijd ervoer ik trage opbouw van websites via mijn iPad dus even met Wifi scanner gekeken wat er op Wifi niveau gaande was. Bleek de 2.4GHz radio weer aan te staan van het modem. Uitgezet en alles weer in orde. Enige weken later weer het zelfde maar de laatste tijd lijkt het Wifi radio deel van het Ziggo modem uit te blijven. Controoleer toch nog wel af en toe.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat Ziggo de hotspots voor klanten zo goed als mogelijk actief probeerd te houden. Zoals bekend komen de onderlinge hotspots uit de modems van Ziggo klanten. Het is dan wel een afgeschermd deel van het modem, een soort gasten netwerk, maar het Ziggo modem moet hiertoe wel de Wifi zenders aanzetten. Mogelijk dat wanneer de hotspot actief is automatisch ook het Wifi thuis netwerk actief is. Dan krijg je dit fenomeen.
Ps.
Testman, je was mij nét voor... 
En Ziggo duidelijk maken dat je geen settop box voor de TV wilt is een lastige inderdaad. In eerste instantie krijg je een antwoord dat dit niet kan, TV kijken moet volgens Ziggo altijd middels een box of hooguit een CI kaart in de TV.
Het magische woord is “Alleen internet” als verzoek. Dat gaat ook niet als vanzelf maar kan wel en is het goedkoopste. Internet komt via de kabel, dus die blijft actief en de (digitale) TV zenders komen dus ook mee. Kabel in de TV met DVB-C tuner, locale Ziggo TV instellingen ingeven, zoeken en klaar.
Natuurlijk dan geen On-Demand functies en alleen NED 1, 2 en 3 in HD maar wij vinden dit prima. Digitale TV in SD is mooi genoeg en ik hoef zeker geen matige settop box met rampzalig Wifi bereik. Als ik aan een Smart TV een USB drive hang kan ik ook opnemen als het moet en HD kwaliteit is leuk voor films of series en die kijken wij via Netflix.
[Bericht gewijzigd door T-sec op (29%)]
testman
tja, ze zijn nogal handig in smoezen om meer te leveren als gevraagd. vraag je na nogmaals bellen naar dezelfde persoon terug, kan dat niet want intern doorverbinden kan niet zegt men dan. na nogmaals die riedel en wat fout is gegaan, loopt het systeem vast ( is ook ) en kan het nogmaals opgegeven worden. die kennis had alleen standaard tv, dus internet zonder digitale tv was goedkoper. met een moderne lcd heb je geen HD tv nodig, SD is al prima scherp beeld..
ziggo is van liberty media, ook zo'n veel te gebruikers gegevens geil amerikaans bedrijf. ze kopen steeds meer kabel boeren op, ook de kleintjes in dorpen die decennia wisten te overleven midden in omringend upc gebied.
ze mogen niet meer smijten met snelheden die je alleen om 3 uur in de nacht kunt halen, zeker in een wijk waar 75% van de straat ziggo heeft. elk jaar hetzelfde, kennissen die klagen over uitvallende tv en internet als de herfst inzet..
volgens dit bericht van 2014 doet ziggo dit al lang..
https://tweakers.net/nieuws/99857/upc-gaat-wifi-module-van-horizon-med…
Bart64
Ik vind het vervelend dat Ziggo hier niet duidelijk over is. Ik dacht trouwens ook dat de Horizon boxen zowiezo niet geschikt waren als Wifi spots heb ik toch vaak gehoord, of dat het altijd die andere losse modems waren. Maar erger vind ik dat mijn eigen wifi netwerken onbevoegd worden beheerd, dat is toch een soort ongeoorloofde inbraak , schendt toch ook je privacy want er kan dan ook makkelijker ingebroken worden.... en dat wil ik niet!
Op 17 maart 2018 14:04:19 schreef Bart64:
Ik vind het vervelend dat Ziggo hier niet duidelijk over is. Ik dacht trouwens ook dat de Horizon boxen zowiezo niet geschikt waren als Wifi spots heb ik toch vaak gehoord, of dat het altijd die andere losse modems waren. Maar erger vind ik dat mijn eigen wifi netwerken onbevoegd worden beheerd, dat is toch een soort ongeoorloofde inbraak , schendt toch ook je privacy want er kan dan ook makkelijker ingebroken worden.... en dat wil ik niet!
Als je deze ‘klacht’ oppert bij Ziggo dan krijg je standaard het antwoord dat het Ziggo modem eigendom is van Ziggo en deze op afstand beheren om zgn. continue controle op een goede kwaliteit te doen, zonder dat de gebruiker hier hinder van ondervind.
Het hotspot deel van het modem zou een “Ziggo Only’ stukje in het modem zijn waar de gebruiker niet bij kan, geen hinder van ondervind en wat ook geen snelheidsverlies geeft.
Ik gok er op dat er eens in de zoveel tijd een onzichtbare update op alle modems wordt gedaan waarna de Wifi instellingen weer op standaard ‘aan’ staan. Hierdoor zou je bijna de motivatie krijgen om de Wifi modules in het modem onklaar te maken.
testman
voorheen was de insteek meen ik dat als je de hotspot op je modem uit wilde hebben, je dan ook op je ziggo account de wifi hotspots uit moest zetten, je kon dan zelf ook niet op andermans hotspots komen.
nadien heeft ziggo om maar zo dekkend mogelijke wifi netwerken te krijgen gewoon alles aangezet, weer extra stroomverbruik die de klant betaalt, die horizondoos is toch al lekker zuinig, en 1 of 2 storende wifi netwerken erbij. tenslotte heeft elke internetklant van ziggo op die manier 3 of 4 wifi netwerken op hun modem/horizondoos. kijk maar eens in een groot flatgebouw, daar drukken die hotspots van de diverse providers alles weg. niemand gebruikt ze, want klanten zitten op hun eigen netwerk en op 10 hoog gebruiken andere klanten het ook niet. het is nog wat anders als je langs een park, bushalte, buurtcentrum zit met je ziggo modem..
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 17 maart 2018 14:04:19 schreef Bart64:
Maar erger vind ik dat mijn eigen wifi netwerken onbevoegd worden beheerd, dat is toch een soort ongeoorloofde inbraak
Hoezo is dat jouw eigen netwerk? Wat maakt jouw de eigenaar? Het is een Ziggo box, zij bouwen ermee een netwerk. Je kunt er niet mee op je eigen LAN segment komen. Het is dus een Ziggo wifi netwerk, daar ga jij niet over 
Op 18 maart 2018 14:08:10 schreef testman:
voorheen was de insteek meen ik dat als je de hotspot op je modem uit wilde hebben, je dan ook op je ziggo account de wifi hotspots uit moest zetten, je kon dan zelf ook niet op andermans hotspots komen.nadien heeft ziggo om maar zo dekkend mogelijke wifi netwerken te krijgen gewoon alles aangezet, weer extra stroomverbruik die de klant betaalt, die horizondoos is toch al lekker zuinig, en 1 of 2 storende wifi netwerken erbij. tenslotte heeft elke internetklant van ziggo op die manier 3 of 4 wifi netwerken op hun modem/horizondoos. kijk maar eens in een groot flatgebouw, daar drukken die hotspots van de diverse providers alles weg. niemand gebruikt ze, want klanten zitten op hun eigen netwerk en op 10 hoog gebruiken andere klanten het ook niet. het is nog wat anders als je langs een park, bushalte, buurtcentrum zit met je ziggo modem..
Volgens mij hebben die dingen maar 1 wifi radio en gebruiken dus 1 kanaal. Op deze radio worden 2 wifi ssid gezet elke met een eigen vlan.
Hoeveel mW dit aan meer verbruik is zal wel meevallen.
Als je de wifi van ziggo helemaal niet gebruikt zou je de wifi op minimaal zendvermogen kunnen zetten en antenne kunnen kortsluiten.
Helemaal paranoia is helemaal inpakken in alu folie of mu metaal
testman
in die ziggo dozen ( en elke andere provider doos ) zitten tegenwoordig 2 wlan, 2,4 GHz en 5 GHz. dus minimaal 2 aparte zenders, het hotspot deel heeft maar 1 frequentie, doorgaans 2,4 GHz want dat komt verder.
het elektrisch verbruik van dat ene hotspot wifi valt idd wel mee, zeker als je het wegzet tegen het hele verbruik van die horizon doos,

rechtsonder, joink 2 antenne stekkers van de module nemen en klaar. de hele wifi module eruit halen werkt niet zeker, kan zijn dat de software dat ziet en niet doorstart..
[Bericht gewijzigd door testman op (24%)]
ik kan maar 1 van de 2 radio's aanzetten. niet bijde tegelijk.
maar ik heb al gemerkt dat ziggo op afstand die modems kan updaten en bij elke update worden een hoop dingen terug gezet naar factory values.
bijvoorbeeld als syslog voor het remote loggen. als je deze uitzet word deze vaak na een update weer aangezet. en je zal vast een hoop errors voor wifi zien in je lokaal log. die wifi driver van de modem is erg instabiel.
zijn op zich knappe modems maar de software die ze draaien is gewoon ruk.
Bart64
@ flipfop: Hoezo hun netwerk: ik als klant neem een dienst af en heb daarbij van hun de mogelijkheid gekregen ZELF de Horizonbox te kunnen configureren tot en met MAC adressen en remote logging aan toe. Waarom anders geef je klanten een toegang met 4 lan poorten op een box dan en waarom krijg je van hun dan een geoorloofde keuze om 'zogenaamd mee te werken aan hun Wifi hotspots op een fair use policy- basis ? Waarom gedragen zijz zich dan niet fair naar ons toe?
Als monopolisten zich nu al zo gedragen en totaal geen rekening houden met wat de klant echt wil dan is het einde zoek en heb je straks helemaal geen keus meer om wat dan ook nog in te stellen en vrije keuze op kabel is nu al beperkt tot alleen Ziggo!! Gelukkig wil de NZA dat aanpakken en dat is hard nodig! ZO hebben ze ook al aangekondigd analoge tv op de kabel te schrappen en dat betekent bijvoorbeeld dat mijn ouders straks verplicht worden allemaal nieuwe tv's en extra decoders moeten gaan aanschaffen voor die oude tv's in keuken en slaapkamer om hun beleid maar door te drukken. Vergeet niet het is een Amerikaans bedrijf die bezig is agressief nu de resterende kabels maatschappijen op te kopen om nog meer macht te verkrijgen.... en wij gaan uiteindelijk straks gewoon nog meer betalen per maand!
dat mijn ouders straks verplicht worden allemaal nieuwe tv's en extra decoders moeten gaan aanschaffen voor die oude tv's in keuken en slaapkamer om hun beleid maar door te drukken.
Onzin, Ziggo gaat hier (gratis) decoders voor wegzetten.
n heb daarbij van hun de mogelijkheid gekregen ZELF de Horizonbox te kunnen configureren tot en met MAC adressen en remote logging aan toe.
Ga eens naar KPN, met hun Nexperia box, dan besef je pas hoe gezegend je bent.
Maar ik snap nog steeds de term "beveiligingslek" niet. Een beveiligingslek is mi iets of iemand die zich dmv een beveiligingsfout ONTERECHT toegang verschaft tot jouw apparatuur of netwerk.
Het modem is niet van jou, dat huur je, het WAN is ook niet van jou, alles ACHTER de LAN poort is van jou en daar mogen ze niet komen.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (20%)]
zo'n HB is behoorlijk r*k qua webinterface enzo.
enkel in voormalige UPC gebieden kan zo'n ding gebruikt worden als modem. eigenlijk wil je zo'n ding helemaal niet in je netwerk hebben.
men heeft geprobeert het zo eenvoudig mogelijk te maken, dus je kunt nagenoeg niks instellen.
eigenlijk is t ding alleen geschikt als TV mediabox, niet als modem.
t lijkt erop of Ziggo van afstand een controle doet, elke nacht, of je ziggospots nog aan staan, zo niet, dan aan, zoiets.
ziggospots kun je zelf in je eigen "mijn ziggo" uitzetten.
je kunt ze zelf dan ook niet meer gebruiken.
en als je echt zo paranoia bent dat je helemaal geen wifi in huis wilt, maak die box open en trek de antennes los, weet je zeker dat t echt uit is.
een beveiligingslek lijkt mij hier niet van toepassing
Op 19 maart 2018 22:07:13 schreef bprosman:
[...]
Onzin, Ziggo gaat hier (gratis) decoders voor wegzetten.
1 stuks. Die wij gebruiken voor onze FHD LCD TV zonder decodermodule.
Onze CRT boven zal werkloos worden of tegen betaling voorzien moeten worden van een extra decoder.
Maar gelukkig gaat dat gecompenseerd worden door een flinke verlaging van de abonnementsprijs.
(Ja, ik geloof ook nog in de tandenfee en ik ben ervan overtuigd dat mijn investering in de DAB-box voor mijn autoradio een nuttige was...)
testman
kpn heeft reggefiber overgenomen en start nu met gebieden om te bouwen naar kpn als provider. men heeft nu een coax aansluiting bij de glasvezelmodem, die vervalt al, dus krijg je bij elke tv een kpn ontvanger. voorheen zat op die coax analoge en digitale cai waar elke tv wel iets mee kon. je krijgt als klant maar 2 kastjes, meer kastjes ( 5 maximaal totaal ) moet je bijkopen, 5 € per maand per kastje abonnement. heb je dus 5 tv's in huis ben je nogal duurder uit als voorheen.
kpn ruimt de oude modem op, ombouw naar een nieuwe genexis modem die max 1 gbit aankan. de tv ontvangers dienen een eigen kabel naar de modem te hebben, of op een aparte switch te zitten, anders heb je kans op storing volgens monteurs van kpn. een 10-15mbit per tv aan data gaat er lopen. modem is apart van de wifi router, dat is een gewone adsl router, maar je steekt de modem in de rode WAN poort ipv op de adsl aansluiting.
je kunt het niet zelf aanpassen, de stekker aan de glasvezel voor de nieuwe modem is anders, tevens wordt er in de glasvezel centrale de oude patchkabel uitgetrokken en op de nieuwe switch omgezet van kpn. als alles om is gezet gaat de boel van de oude provider eruit, internetswitches en tv gedeelte...
Onze CRT boven zal werkloos worden of tegen betaling voorzien moeten worden van een extra decoder.
Op slaapkamer stream ik vaak vanuit de Ziggo app (op mn telefoon) naar een Chromecast. Of ik kijk gewoon op mn telefoon / tablet.
Maar dan moet WiFi wel aan staan.
Misschien raar maar ik heb helemaal geen horizonbox. Schijnt iedereen te moeten hebben ofzo. Ik had ooit een Kiss. Dat was een soort digitale videorecorder. Maar die werd beperkt en toen de harddisk defect raakte heb ik bij ziggo een hardiskrecorder van samsung gekocht. Die doet het goed. Alleen is nu de afstandbediening versleten (Van het reclame doorspoelen.) Tenminste sommige knopjes doen het niet meer. Die samsung heeft wel een nadeel: Een opgenomen programma kan je niet op een ander medium overzetten. Dat hebben ze onmogelijk gemaakt. Helaas. Met de Kiss ging dat wel.
Ik kreeg een paar jaar geleden opeens wel een nieuw modem in de brievenbus met het verzoek dat te verwisselen met het oude modem. Waarom begreep ik toen (nog) niet. Daar kwam ik achter toen ik het modem wilde omwisselen.
Ik heb al jaren een eigen netwerkje gevoed door een eigen linksys wlan router. Mijn netwerk is helemaal ingesteld op een volledig bedraad netwerk met een paar vrije wifi kanalen voor mijn laptop, tablet en telefoon enzo. De linksysrouter is ook de dhcp server indien nodig. Alle vaste apparaten zoals printers, computers enzo hebben een fixed ip adress.
Ik dacht dus even dat nieuwe modem te installeren en op dezelfde manier te configuren als mijn linksys router altijd was ingesteld. Dus alles zo gezegd zo gedaan. Alleen werkte het hele nieuwe modem niet. Ziggo gebeld met de vraag waarom het niet werkte. Zij vandaar in het modem kijken waar ze konden zien dat alles goed werkte en ook goed was ingesteld. Ik denk dat het vijf minuten duurde voordat de helpdesk medewerker toegaf dat het niet mogelijk was om het modem te gebruiken op de manier die ik wilde.
Volgens de gebruiksaanwijzing van de fabrikant had het echter wel moeten kunnen. Volgens de medewerker is het modem voorzien van ziggo firmware en lijkt daardoor in het geheel niet meer op het ooit door de fabrikant geleverde modem. Die ziggo firmware was speciaal gemaakt om het ziggo hotspot gebeuren mogelijk te maken. Alleen hebben ze dat volgens die medewerker niet erg goed gedaan. Alle menu's zitten er nog in werken ook. Alleen is het net of je niets instelt. Er gebeurt gewoon niets of iets heel verkeerds. Eigenlijk gewoon een drama. Volgens de medewerken barstte de firmware nu van de fouten.
Om mij te helpen heeft de medewerker met mijn instemming destijds het hele draadloze en router gebeuren in het modem uitgezet. Het is bij mij nu weer een dom modem geworden waarachter mijn linksys wlan router staat die al het werk doet. Ik heb dus een eigen wifi netwerk en eigen bedraad netwerk en geen hotspot mogelijkheden. Iets dat ik ook niet mis overigens. Dit werkt nu al een jaar of 8 prima. Ook mijn RPI webservertje werkt uitstekend en is van buiten altijd bereikbaar.
Ik zelf denk dat de medewerker een goed punt had betreffende de fouten. Alleen ben ik iets negatiever en denk ik dat ze bij ziggo het boek 1984 heel erg goed gelezen hebben. Te goed zeg maar.
Ik heb ook alleen een oude Cisco modem en een aparte UPC Pace box (zo een waar je zelfs in de standby-stand een ei op kunt bakken...). Geen wifi van Ziggo/UPC. Dus ook geen gedeeld netwerk. Maar in de praktijk gebruik ik de Ziggo-wifi buitenshuis ook nooit (volgens mij zou ik dat wel mogen/moeten kunnen).
En mijn CRT heeft geen HDMI. Anders was mijn Chromecast inderdaad wel meeverhuisd naar boven.