Wasmachine mee naar camping

Goeden dag, ik heb een vraag over het volgende.
Ik heb sinds kort een stacaravan. Mijn dochter is kortgeleden verhuisd en had een wasmachine over.
Ik heb deze wasmachine achter de caravan gezet omdat het me makkelijk lijkt om een wasmachine op de camping te hebben.
Ik heb daar een wateraansluiting achter de caravan.
Ik heb aan stroom 6 ampere.
Mijn vraag is of ik de wasmachine kan gebruiken met 6 ampere wanneer ik hem op het koud programma laat draaien? Ik wil niet dat de stoppen het begeven. Volgens mij kost het verwarmingselement de meeste stroom toch? Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Groetjes Desiree.

mel

Golden Member

6A is niet veel, als de rest van de caravan er ook op staat..
Meestal heb je op campings veel spanningsval, omdat het nogal lange leidingen zijn..
Ik zou het niet aanraden..
(Ik had vroeger ook 6 A als aansluiting,, maar heb ik zelf stiekum veranderd naar 16 A)En ja , ik had de kastsleutel >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Of het mogelijk is hangt af van het opgenomen vermogen in watt of kilowatt. Op het typeplaatje staat dat opgenomen vermogen vermeldt. Het kan zijn dat die in tweeën is opgedeeld bijvoorbeeld motor en verwarmingselement. In theorie heeft u 6 ampère maal 230 volt is 1380 watt tot uw beschikking maar dan dienen alle andere verbruikers uit te staan.

De inschakelstroom van de motor zal waarschijnlijk boven de 6 amp uitkomen. Om het te testen thuis even op een6 amp.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Als er niet word verwarmt zou het toch moeten kunnen? Op 10A kan iedere wasmachine naar hartelust poedelen en verwarmen.
Het gemiddelde verwarmingselement is 2kW, dus ruim 8A. Dat betekent dat je bij een 10A zekering nog krap 2A over hebt voor de rest van de machine.
Dus zou een 6A zekering voor de rest van de wasmachine goed moeten zijn.

Gewoon proberen op een moment dat de beheerder van die zekering op de camping is :-)

Op 16 augustus 2018 11:17:15 schreef Hunebedbouwer:
De inschakelstroom van de motor zal waarschijnlijk boven de 6 amp uitkomen.

Je hebt gelijk, het zal ook waarschijnlijk een B karakteristiek zijn maar ik zou me er even niet te druk over maken. Die motor mag meer dan 15A aan opstartstroom trekken voor er iets gebeurt in die zekering.

Op 16 augustus 2018 11:07:22 schreef ronny530:
Of het mogelijk is hangt af van het opgenomen vermogen in watt of kilowatt.

Ronny, Desiree heeft de situatie beter begrepen dan jij. Het typeplaatje zal iets van 2-2.5kW aangeven: Dat past niet op 6A.

Maar Desiree, je hebt gelijk: de verwarming zal wel de grootste verbruiker zijn, dus het is het proberen waard.

Op 16 augustus 2018 11:57:19 schreef GJ_:
Dat betekent dat je bij een 10A zekering nog krap 2A over hebt voor de rest van de machine.

Dat is iets te kort door de bocht: De sturings elektronica kan bijvoorbeeld afdwingen: "er wordt niet gecentrifugeerd als het verwarmingselement aan staat". Mogelijk kost centrifugeren dan ook meer dan de 2A die over is als het verwarmingselement aan gaat.

Als de ontwerpers helemaal uit hun dak gaan, om het opgegeven max vermogen omlaag te krijgen, dan gaat het hele ding in power-save mode als de verwarming aangaat. Verwarming aan. Effe wachten. verwarming uit, even wiebelen....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 16 augustus 2018 13:35:26 (45%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 16 augustus 2018 13:32:03 schreef rew:..Dat is iets te kort door de bocht.....

Een beetje wel waarschijnlijk. :-) Vandaar m'n advies.

Het lijkt me zeker mogelijk.

Ik zou beginnen met heel kleine was, koud en niet centrifugeren en dan zo langzaam ervaring opbouwen. 8kg natte handdoeken met 1400 toeren draaien kost meer dan een paar sokken rondhobbelen.

Als er een ECO programma is dan zeker dat gebruiken. Mijn theorie is dat die ECO programma's niet veel meer doen dan hele lange programma's draaien zodat het water door de omgeving opwarmt. 26 graden kamertemperatuur is al bijna een 30graden was, misschien kan je dan zelfs de temperatuur tot 30 graden bijwarmen.

Een paar liter bijna kokend water bijgieten via het zeepbakje kan ook nog.

Hou er wel rekening mee dat je wasmachine ook af en toe met heet water moet draaien voor vuil en zeepresten.

Als je wil testen voordat je machine verscheept, er zijn energiemeters van ongeveer €15-20 (Blokker, Lidl, Aldi etc) die zouden dan niet meer dan 1400 Watt piek moeten laten zien. (Aangenomen dat je geen andere zaken aansgesloten laat).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hou er wel rekening mee dat je wasmachine ook af en toe met heet water moet draaien voor vuil en zeepresten.

Een belangrijk punt inderdaad. Een machine die nooit meer dan 40 graden draait begint muffe geurtjes te ontwikkelen en daar komt meer aan te pas dan wat geurige wasverzachter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Sommige machines (alle?) kun je ook op de heetwateraansluiting zetten.
Wellicht heb je een geiser die je kan gebruiken als heetwatervoorziening. Wel zo fris om die machine zelf lekker schoon te houden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

veel wasmachines kunnen niet op een echte heet waterkraan, maar vaak kan je ze wel vullen met een kraan die vult met 40 graden water. Daar zin speciale mengers voor, maar je kan ook een gewone thermostaatkraan nemen en die op 40 graden instellen. Dan hoeft ie nauwelijkt te verwarmen.

zit sinds 2009 in de PV.

variac ervoor of lange verlengkabel, een element trekt op 200V al veel minder stroom weg. je zult een B6 automaat hebben, die gaat er sneller uit als een C6 automaat, bij die had ik nog wel een 2200W wasmachine aangedurfd zonder aanpassingen mbt opgenomen vermogen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is allemaal wat krapjes met een 6 Amp aansluiting, maar gewoon proberen. Je zou een dikke gelijkricht diode in serie met verwarming kunnen zetten, halve vermogen dan, dus 4 Amp IPV 8. Alleen als het een electronische machine is, kan deze het misschien niet leuk vinden qua verwarmingstijd.

Even voor de mensen die de 6A niet snappen....

Die 6A is op campings gebruikelijk omdat ze geen meters hebben om individueel af te rekenen. Als jij zomaar 25A kan trekken dan gaan mensen "gratis stroom!" heel veel gebruiken en dan zit de campingbaas aan het eind van het jaar met de rekening en geen verhaalmogelijkheid. Ik heb wel eens uitgerekend op een camping dat ze je die 1.3kW * 24u = 31kWh gewoon in rekening brengen. Als je niet de volle mep gebruikt, wint de campingbaas er op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen. Ik denk dat ik het inderdaad gewoon maar ga proberen. Ik zet dan zoveel mogelijk andere stroomtrekkers uit. Ik zet de machine op de koud stand en vul extra heet water zelf bij. Nogmaals dank en vriendelijke groeten, Desiree

Op 16 augustus 2018 19:09:52 schreef rew:
Even voor de mensen die de 6A niet snappen....

Die 6A is op campings gebruikelijk omdat ze geen meters hebben om individueel af te rekenen. Als jij zomaar 25A kan trekken dan gaan mensen "gratis stroom!" heel veel gebruiken en dan zit de campingbaas aan het eind van het jaar met de rekening en geen verhaalmogelijkheid. Ik heb wel eens uitgerekend op een camping dat ze je die 1.3kW * 24u = 31kWh gewoon in rekening brengen. Als je niet de volle mep gebruikt, wint de campingbaas er op.

geen hond die de volle mep gebruikt in de tijd dat ze er staan, dus als 1 op de 150 aansluitingen wat uren 16A trekt heeft die eigenaar wat minder winst, who cares. de terreinverlichting en dergelijke algemene verbruikers gaan ook nog van dat totaal energieverbruik, daar mag de campinggast ook aan meebetalen, en dat verbruik word ruim genomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee hoor, als iedereen 16A kan afnemen dan komen ze op slag allemaal met haardragers en warmwaterboilers en (microgolf)ovens en wat nog al niet. Het idee was altijd dat je als kampeerder wel netstroom kon krijgen, maar dan alleen het strikte minimum, wat licht hier en daar, en je (gruwelijk inefficiente) absorptiekoelkast en misschien de woonbatterij nog wat bijladen. Ik meen te hebben gehoord dat je op sommige campings zelfs maar 3 amp kreeg, ooit, al vraag ik me wel af waar die 3 amp automaten te vinden waren.

@T/S: droogweg proberen, inderdaad, en niet teleurgesteld zijn als het tegenvalt. Houd ons aub verder op de hoogte!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 16 augustus 2018 20:11:25 (10%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb vroeger een tijd op een camping gewoond, ook met 6A. Op een gegevn moment wordt je best wel slim om met die 6A om te gaan.

Grote TV, kastje ervoor met timer relais en dikke 30 ohm weerstand. Ook handig om je flex te starten.

Een wasmachine op 6A kan best zonder verwarmer. Ik had destijds een simpele , verwarming onderbreken en thermostaat door verbinden zodat de machine de temperatuur ok vind en verder gaat in het programma.

Af en toe flink wassen met alleen soda hielp om de machine schoon te houden.

Overigens heb je op de meeste camping vaak lange kabels die aan de dunne kant zijn, vordeel dat er automatisch demping optreedt bij inschakelstromen.

dikke trafo eraan, en de automaat op de juiste manier inschakelen, bakt ie vast en heb je wat de hoofdzekering van die hele veldkast is :P

3A is wrs heel lang geleden, toen was het nog zekeringen in die kasten. daar was men snel mee klaar, immers gingen er dan alu folie zekeringen in of je kon als beheerder blijven lopen met zekeringen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 augustus 2018 19:43:20 schreef testman:
geen hond die de volle mep gebruikt in de tijd dat ze er staan,

Helemaal mee eens. Maar als een camping zeg 250 plaatsen heeft en dus 250 gezinnen op bezoek heeft tijdens de zomer. Laten we zeggen dat doordat ze geen magnetron hebben, 2000kWh per jaar per gezin zouden gebruiken, dan gebruik je in de zomer dus 250 * 2000/6 83000 kWh. Nog eens 40000 buiten het hoogseizoen en je zit aan een jaarrekening van 24000 euro! Dat komt op de campingbaas over als: Ze zitten me te verneuken, die gasten gebruiken allemaal 16A continue, dat kan niet anders. Het IS niet zo, maar hij DENKT het.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Zijn er wasmachines met een programma wat helemaal niet verwarmt?

Mijn machine doet als laagste/zuinigste/kortste (en meestgebruikte) programma toch nog 30 graden. Dan is zo'n 2kW verwarmingselement toch nog een paar minuutjes ingeschakeld.

Dan kun je de temperatuur verlagen met knop of draaiknop, of heb je zo'n 1 knopjes machine met de temperatuur op de programmaknop?

Kruimel

Golden Member

Ik heb er wel een met een onverwarmde optie (ik neem in elk geval aan dat het sneeuwkristalletje betekent dat hij niet verwarmt). Niet alle wasmachines zullen het inderdaad hebben inderdaad, maar dat hoeft geen drama te zijn tenzij je hem mee wil slepen naar de camping. Het is wel gek dat machines met een warmwater inlaat hier zo weinig voorkomen, ondanks het feit dat er best een aantal huizen gas hebben. Scheelt wel zou ik zo zeggen.

PS Ik moet zeggen dat ik niet snel een wasmachine mee zou slepen om het gewicht, maar ik kan het me wel voorstellen. Ik kan me niet voorstellen dat een wasmachine zonder verwarming veel stroom trekt.

evdweele

Overleden

Mijn Miele WS825 van 25 jaar oud heeft 2 programma's die koud kunnen wassen; Kreukherstellend fijn en Wol.

Mijn moeder kreeg 45 jaar geleden een tweedehandse Candy. In dat huis zaten 2 groepen van 6A. Dat werkte niet. Maar met een 10A zekering was er geen enkel probleem.
Ik neem aan dat de wasmachines 50 jaar geleden stukken minder zuinig waren dan tegenwoordig en er werd altijd op 60 graden gewassen.
Met een beetje geluk werkt het misschien wel met 6A.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Een dikke diode in serie met het verwarmingselement of een draad van het verwarmingselement losnemen en therostaat overbruggen. Dan heb je een grotere kans dat de wasmachine op 6A aangesloten kan worden.
Zie ook:

Op 16 augustus 2018 21:51:47 schreef Peter112:
Ik heb vroeger een tijd op een camping gewoond, ook met 6A. Op een gegevn moment wordt je best wel slim om met die 6A om te gaan.

Grote TV, kastje ervoor met timer relais en dikke 30 ohm weerstand. Ook handig om je flex te starten.

Een wasmachine op 6A kan best zonder verwarmer. Ik had destijds een simpele , verwarming onderbreken en thermostaat door verbinden zodat de machine de temperatuur ok vind en verder gaat in het programma.

Af en toe flink wassen met alleen soda hielp om de machine schoon te houden.

Overigens heb je op de meeste camping vaak lange kabels die aan de dunne kant zijn, vordeel dat er automatisch demping optreedt bij inschakelstromen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 17 augustus 2018 16:10:33 (70%)