Oud Cassettedeck gekocht bij de kringloop: problemen met stekker?

Hallo!

Sinds kort heeft de innerlijke hipster in mij bepaald dat het wel leuk is om mij eens te verdiepen in vintage cassettedecks. Vooral om te experimenteren met de klank, beetje aankloten en kijken waar heb schip strandt. Tot nu toe gaat dit avontuur niet zonder slag of stoot, aangezien ik totaal niet technisch onderlegd ben in elektronica en het eerste, beste cassettedeck dat ik heb aangeschaft bij de kringloop alweer heb kunnen terugbrengen omdat het opnemen niet werkte. Maar goed, het hoort er ook een beetje bij en ik ben vastbesloten mij hierin vast te bijten om uiteindeljik die magische warme, imperfecte klank te pakken te krijgen.

Ik heb nu een nieuw cassettedeck gekocht, een AKAI CS-702D uit 1971, echter is de stekker wat ongebruikelijker dan ik dacht. Ik krijg hem niet in mijn normale stekkerdoos en de vraag of of het verstandig is om veel kracht te zetten. Meestal is het antwoord nee, maar wellicht dat iemand hier mij een verlossend antwoord hierover kan geven. Ik heb onderaan een foto toegevoegd met een vergelijking van een 'normale' stekker (Normale = LINKS, AKAI cassettestekker = RECHTS.) Het lijkt er duidelijk op dat de pinnen wat kleiner zijn. Is dit gebruikelijk en veilig?

Ook zit het linkerpinnetje van de stekker wat losjes. Is dit gevaarlijk of kan dit geen kwaad? Is dit makkelijk te repareren?

Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen!

De AKAI stekker heeft een ronde zool, die past niet in een geaard stopcontact vanwege de geleidingsnokjes. Bovendien heeft de AKAI stekker geen aarde, je mag hem dus niet vervangen door de links getoonde stekker die wel aarde heeft.
Koop een platte Eurostekker en zet die aan het snoer.
Zoiets dus: https://www.allekabels.nl/stekker/1242/1077634/euro-apparaat-stekker.h…

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 4 september 2018 23:22:41 (22%)

Thevel

Golden Member

Op 4 september 2018 23:14:24 schreef neoking:
Ik heb nu een nieuw cassettedeck gekocht, een AKAI CS-702D uit 1971,

Bijna goed, maar het apparaat is iets jonger, zo rond 1980.

Arco

Special Member

Ik zaag meestal van die stekers een randje links/rechts eraf zodat de bodem daar plat wordt. Boven en onder een inkeping met een ronde vijl.
(ik weet het; niet zoals het hoort, maar werkt goed... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Gewoon even een ouderwetse platte schemerlamp stekker er aan zetten,zijn nog steeds te koop.

maartenbakker

Golden Member

Maar als je dan toch een steker koopt, dan is een euromodelletje wel zo logisch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vintage cassettedecks... ik hoop dat je weet waar je aan begint wanneer je geen ervaring hebt. Bereid je maar voor op een hoop poetswerk, koppen afstellen in het ergste geval, storingzoeken op componentniveau en snaren of tandwielen vervangen. Geen klusjes die je als leek even klaart (met alle respect).

Overigens spreek je van een "magische warme" imperfecte klank, waarom? Een goed deck met een goede kwaliteit cassette heeft gewoon een prima geluid daar is niets magisch aan, een deck hoort gewoon goed te klinken. Als je opzoek bent naar vervormd "warm" geluid heb je waarschijnlijk nog nooit een fatsoenlijk gereviseerd deck horen spelen want ook decks uit de 70's kunnen prima klinken zoals bijvoorbeeld een CD.

Op 5 september 2018 06:00:20 schreef Dominic:
Vintage cassettedecks... ik hoop dat je weet waar je aan begint wanneer je geen ervaring hebt. Bereid je maar voor op een hoop poetswerk, koppen afstellen in het ergste geval, storingzoeken op componentniveau en snaren of tandwielen vervangen. Geen klusjes die je als leek even klaart (met alle respect).

Overigens spreek je van een "magische warme" imperfecte klank, waarom? Een goed deck met een goede kwaliteit cassette heeft gewoon een prima geluid daar is niets magisch aan, een deck hoort gewoon goed te klinken. Als je opzoek bent naar vervormd "warm" geluid heb je waarschijnlijk nog nooit een fatsoenlijk gereviseerd deck horen spelen want ook decks uit de 70's kunnen prima klinken zoals bijvoorbeeld een CD.

Het is een experiment en puur iets dat ik doe uit interesse en omdat het me leuk lijkt. Als het niks wordt, dan heb ik het iig geprobeerd. De magische warme klank is ook meer gebaseerd op verhalen die ik heb gehoord. Maar ik denk dat het sowieso geen zin heeft om daarover te discusseren omdat geluid (en een warme klank) vooral een subjectieve ervaring is.

Op 4 september 2018 23:19:14 schreef KlaasZ:
De AKAI stekker heeft een ronde zool, die past niet in een geaard stopcontact vanwege de geleidingsnokjes. Bovendien heeft de AKAI stekker geen aarde, je mag hem dus niet vervangen door de links getoonde stekker die wel aarde heeft.
Koop een platte Eurostekker en zet die aan het snoer.
Zoiets dus: https://www.allekabels.nl/stekker/1242/1077634/euro-apparaat-stekker.h…

Tnx voor de eurostekker tip! Nogmaals een noobvraag, maar dan is het een kwestie van de oude stekker losschroeven en de nieuwe erop monteren?

Ja, gewoon de stekker vervangen. Er bestaan ook snoeren met een aangegoten eurostekker. Als je die koopt kan je het hele snoer vervangen, maar daarvoor moet je binnenin het apparaat zijn en dat is misschien net een stap te ver. En als je er onzeker over bent, is er niemand in je omgeving die er net iets meer verstand van heeft?

Oja, ik bedenk nu nog iets veel simpelers. Koop een verdeeldoos zonder aardcontacten, zoiets:https://www.gamma.nl/assortiment/handson-stekkerdoos-3v-wit-2x1-mm-3-m…De stekker daarvan past in een geaard stopcontact, en de stekker van jouw cassettedek past weer zonder problemen in de doos. Hoef je helemaal niks te knutselen en je houdt het cassettedek origineel.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 5 september 2018 10:02:04 (38%)

Op 5 september 2018 09:57:16 schreef KlaasZ:
Ja, gewoon de stekker vervangen. Er bestaan ook snoeren met een aangegoten eurostekker. Als je die koopt kan je het hele snoer vervangen, maar daarvoor moet je binnenin het apparaat zijn en dat is misschien net een stap te ver. En als je er onzeker over bent, is er niemand in je omgeving die er net iets meer verstand van heeft?

Oja, ik bedenk nu nog iets veel simpelers. Koop een verdeeldoos zonder aardcontacten, zoiets:https://www.gamma.nl/assortiment/handson-stekkerdoos-3v-wit-2x1-mm-3-m…De stekker daarvan past in een geaard stopcontact, en de stekker van jouw cassettedek past weer zonder problemen in de doos. Hoef je helemaal niks te knutselen en je houdt het cassettedek origineel.

Thanks KlaasZ voor je duidelijke uitleg! Ik overweeg wel voor de eurostekker te gaan, omdat een pinnetje van de oude stekker ook een beetje loszit. Ik weet niet of dit kwaad kan? Uiteindelijk moet ik ergens beginnen en is een stekker vervangen misschien een goed begin. Kwestie van openschroeven, kabeltjes juist plaatsen in de nieuwe stekker en klaar is kees. Of het het toch moeilijker dan het lijkt?

In mijn omgeving ken ik wel enkelen en die zal ik het zeker vragen, maarwil het ook vooral zelf ontdekken :)

Anoniem

Neoking, mag ik eerlijk zijn met je, want je schiet niks op met advies wat je niet verder helpt.

45 jaar oude cassettedeks zitten vol met vergane rubbertjes.
Er is de capstan rol die de band tegen de aandrijfas duwt, Er zijn aandrijfriempjes en tussenwieltjes met een rubbercontactvlak.

Meestal zijn die capstanrollen afgesleten, vervormd, gebarsten of verhard of soms spiegelglad.
Daardoor krijgt de cassetteband een op of neerwaartse kracht en draait in de soep. Of slipt waardoor je gejank krijgt.
Vaak is het aandrijfriempje van de motor gewoon
verpulverd en draait het mechanisme gewoon niet.

Een capstanrol vervangen gaat vaak ook niet zo makkelijk. Een zeker technisch inzicht is voor het onderhoud van dergelijke apparaatjes
toch wel nodig. Alleen al het smeren.
Waar mag olie aan en waar absoluut niet?
En je hebt ook wat aangepast gereedschap nodig. Met een klauwhamer en een nijptang kom je niet ver. :-)
Nog afgezien dat de vervangingsonderdelen van zulk oud spul nauwelijks nog verkrijgbaar zijn.
Ook zijn vaak een aantal elektronische onderdelen zoals elco's niet goed meer en om die te vervangen moet het deck open en moet je solderen.
Het is niet minachtend bedoeld, maar als je aangeeft niet eens te weten hoe je een stekker vervangt, dan geef ik je weinig kans op succes.

De meeste kans geef ik nog als je op een 2e handssite een dekje kunt kopen voor weinig, thuis afhalen en de verkoper kan demonstreren dat het werkt.
En koop dan niet iets uit begin jaren 70, maar een kwaliteitsdeckje met bouwdatum na 1995, ook die worden massaal voor weinig van de hand gedaan.
Het is de bedoeling dat je er plezier aan beleeft, en als repareren niet je hobby is, dan is een niet/slecht werkend apparaatje waar je geen oplossing voor hebt een bron van ergernis. Bovendien help je dan vaak je mooie cassetjes de vernieling in.

Op 5 september 2018 09:46:14 schreef neoking:
[...]

Tnx voor de eurostekker tip! Nogmaals een noobvraag, maar dan is het een kwestie van de oude stekker losschroeven en de nieuwe erop monteren?

Als je een stekkerdoos (of stopcontact) zonder randaarde gebruikt hoef je niets aan te passen. En die zijn op zich overal te koop, en kosten bijna niets. Dan 2 tulp stekkers naar je versterker en een test cassette er in en gaan. Merk wel op dat de lees/schrijf koppen vaak na een tijd vies worden (eroderen oid, maar die kun je meestal schoonmaken met een wattenstaafje en wat spiritus) en vaak begeven ook de rubberen aandrijfbandjes van het mechaniek het. Maar als je een goed geconserveerd exemplaar hebt verwacht ik weinig problemen ..

En qua geluid is het denk ik voornamelijk de vintage/coolheids factor die speelt. Net als lp's (45 toeren platen) die je weer overal ziet. Zelf heb ik ook weer een lp speler teruggekocht en wat lp's, en ik weet nog dat ik vroeger audio cassette mixtapes maakte vanaf lp's voor m'n walkman (kostte uren i.t.t. realtime streamen nu .. :) ). Maar als ik het geluid van een lp nu terughoor (zelfs de beste heeft wel wat hoorbare ruis en clicks) dan zijn cd's of zelfs de betere mp3 files vele malen handiger en zuiverder qua geluid.

Maar toch had ik laats tijdens mijn zoektocht naar lp's een discussie met iemand die beweerde dat lp's vele malen beter klonken dan zelfs de beste 64 bit digitale versies .. :) Een zinloze discussie, waar beleving belangrijker is dan feiten .. :)

PS: Ik zou overigens i.p.v. deze speler gaan voor een versie met 2 tapedecks, goede dolby filter opties en een keuzeoptie voor type tapes (chrome en metal oid, is een tijd geleden dus weet de naam niet precies meer). Die zie je nog vrij regelmatig staan in kringloopwinkels e.d. voor bijna niets.

Op 4 september 2018 23:14:24 schreef neoking:
Hallo!

Sinds kort heeft de innerlijke hipster in mij bepaald dat het wel leuk is om mij eens te verdiepen in vintage cassettedecks. Vooral om te experimenteren met de klank, beetje aankloten en kijken waar heb schip strandt. Tot nu toe gaat dit avontuur niet zonder slag of stoot, aangezien ik totaal niet technisch onderlegd ben in elektronica en het eerste, beste cassettedeck dat ik heb aangeschaft bij de kringloop alweer heb kunnen terugbrengen omdat het opnemen niet werkte. Maar goed, het hoort er ook een beetje bij en ik ben vastbesloten mij hierin vast te bijten om uiteindeljik die magische warme, imperfecte klank te pakken te krijgen.

Ik heb nu een nieuw cassettedeck gekocht, een AKAI CS-702D uit 1971, echter is de stekker wat ongebruikelijker dan ik dacht. Ik krijg hem niet in mijn normale stekkerdoos en de vraag of of het verstandig is om veel kracht te zetten. Meestal is het antwoord nee, maar wellicht dat iemand hier mij een verlossend antwoord hierover kan geven. Ik heb onderaan een foto toegevoegd met een vergelijking van een 'normale' stekker (Normale = LINKS, AKAI cassettestekker = RECHTS.) Het lijkt er duidelijk op dat de pinnen wat kleiner zijn. Is dit gebruikelijk en veilig?

Ook zit het linkerpinnetje van de stekker wat losjes. Is dit gevaarlijk of kan dit geen kwaad? Is dit makkelijk te repareren?

Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen!

De steker aan het Akai cassettedeck is niet origineel. Dat is ooit een aangespoten exemplaar geweest dat zowel in wandcontactdozen past met of zonder aardcontact. De meeste nieuwe huisinstallaties zijn alleen maar voorzien van wandcontactdozen met aardkontakt. Je kunt met een gerust hart de linkse steker aan het snoer zetten. De meeste recorders hebben dubbele isolatie en het maakt het niet onveiliger als wanneer je een eurosteker monteert, die ook overal in past. Als aan de Akai een netsnoer zit met drie aders, waarvan een aarde is (geel/groen), dan zou ik die in elk geval wel aansluiten.

Op 5 september 2018 09:57:16 schreef KlaasZ:
Ja, gewoon de stekker vervangen. Er bestaan ook snoeren met een aangegoten eurostekker. Als je die koopt kan je het hele snoer vervangen, maar daarvoor moet je binnenin het apparaat zijn en dat is misschien net een stap te ver. En als je er onzeker over bent, is er niemand in je omgeving die er net iets meer verstand van heeft?

Oja, ik bedenk nu nog iets veel simpelers. Koop een verdeeldoos zonder aardcontacten, zoiets:https://www.gamma.nl/assortiment/handson-stekkerdoos-3v-wit-2x1-mm-3-m…De stekker daarvan past in een geaard stopcontact, en de stekker van jouw cassettedek past weer zonder problemen in de doos. Hoef je helemaal niks te knutselen en je houdt het cassettedek origineel.

Op de foto is de steker niet te zien, maar als daar een steker aan zit die in een geaard stopcontact past, is dat hoogst onveilig en mag deze in Nederland absoluut niet verkocht worden........

Op 5 september 2018 10:40:18 schreef RickD007:
[...]

Als je een stekkerdoos (of stopcontact) zonder randaarde gebruikt hoef je niets aan te passen. En die zijn op zich overal te koop, en kosten bijna niets.

Een goedkeurde stekkerdoos zonder randaarde heeft een stekker die niet in een stopcontact met randaarde past. Zoniet is deze onveilig en mag niet verkocht worden in NL

Op 5 september 2018 10:28:57 schreef grotedikken:
Neoking, mag ik eerlijk zijn met je, want je schiet niks op met advies wat je niet verder helpt.

45 jaar oude cassettedeks zitten vol met vergane rubbertjes.
Er is de capstan rol die de band tegen de aandrijfas duwt, Er zijn aandrijfriempjes en tussenwieltjes met een rubbercontactvlak.

Meestal zijn die capstanrollen afgesleten, vervormd, gebarsten of verhard of soms spiegelglad.
Daardoor krijgt de cassetteband een op of neerwaartse kracht en draait in de soep. Of slipt waardoor je gejank krijgt.
Vaak is het aandrijfriempje van de motor gewoon
verpulverd en draait het mechanisme gewoon niet.

Een capstanrol vervangen gaat vaak ook niet zo makkelijk. Een zeker technisch inzicht is voor het onderhoud van dergelijke apparaatjes
toch wel nodig. Alleen al het smeren.
Waar mag olie aan en waar absoluut niet?
En je hebt ook wat aangepast gereedschap nodig. Met een klauwhamer en een nijptang kom je niet ver. :-)
Nog afgezien dat de vervangingsonderdelen van zulk oud spul nauwelijks nog verkrijgbaar zijn.
Ook zijn vaak een aantal elektronische onderdelen zoals elco's niet goed meer en om die te vervangen moet het deck open en moet je solderen.
Het is niet minachtend bedoeld, maar als je aangeeft niet eens te weten hoe je een stekker vervangt, dan geef ik je weinig kans op succes.

De meeste kans geef ik nog als je op een 2e handssite een dekje kunt kopen voor weinig, thuis afhalen en de verkoper kan demonstreren dat het werkt.
En koop dan niet iets uit begin jaren 70, maar een kwaliteitsdeckje met bouwdatum na 1995, ook die worden massaal voor weinig van de hand gedaan.
Het is de bedoeling dat je er plezier aan beleeft, en als repareren niet je hobby is, dan is een niet/slecht werkend apparaatje waar je geen oplossing voor hebt een bron van ergernis. Bovendien help je dan vaak je mooie cassetjes de vernieling in.

Thanks! Ik waardeer je eerlijkheid en ervaar het helemaal niet minachtend. Uiteindelijk fijn om te weten waar je aan toe bent, maar had ook niet verwacht dat het makkelijk zou worden. Ik hou de kosten bewust laag (was voor het deck maar een tientje kwijt) en sta ervoor open om te leren, uiteindelijk moet je ergens beginnen toch :) Het is me inmiddels duidelijk dat het niet handig is om me specifiek om het repareren van oude decks te storten. Dat was ik ook niet van plan, maar een stekker vervangen is toch wel iets wat nuttig is om te weten in het dagelijks leven.

evdweele

Overleden

Op 5 september 2018 09:57:16 schreef KlaasZ:
Koop een verdeeldoos zonder aardcontacten, zoiets:https://www.gamma.nl/assortiment/handson-stekkerdoos-3v-wit-2x1-mm-3-m…De stekker daarvan past in een geaard stopcontact

Leuke link, want wat staat er in de productbeschrijving?

De contactdozen op de stekkerdoos zijn geschikt voor maximaal 3V.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 5 september 2018 10:50:23 schreef buzzy:
Een goedkeurde stekkerdoos zonder randaarde heeft een stekker die niet in een stopcontact met randaarde past. Zoniet is deze onveilig en mag niet verkocht worden in NL

Kletskoek.

Op 5 september 2018 03:50:01 schreef Hubie:
Gewoon even een ouderwetse platte schemerlamp stekker er aan zetten,zijn nog steeds te koop.

Die ouderwetse schemerlamp stekers, zoals ik ze ken, zonder trekontlasting en vaak met holle pennen mogen net als bijv de ouderwetse driewegsteker niet meer verkocht worden uit veiligheidsoverwegingen. Ook de platte Eurosteker mag feitelijk niet aan ondeskundigen verkocht worden, de warenautoriteit zou daar naar moeten kijken. Het gebruik van de platte eurostekers is bedoeld voor dubbelgeïsoleerde apparaten en kan na montage niet meer verwijderd worden. Volgens de norm kan een niet technisch onderlegd iemand niet bepalen wanneer aan een elektrisch apparaat een dergelijke steker gemonteerd mag worden. Ook complete eurosnoeren hebben wat dat betreft een restrictie en zijn bedoeld voor de installateur of fabrikant. Dankzij de aardlekschakelaar lijkt het allemaal wat minder gevaarlijk, maar dat is waarschijnlijk alleen zo als deze periodiek (elke maand) getest wordt. Dat gebeurt maar zelden of nooit. Grote kans dat zo'n aardlekschakelaar na jaren gewoon vast zit en zijn werk niet doet.

Hoort al jaren in de kliko

Alleen voor de installateur

Op 5 september 2018 10:55:36 schreef evdweele:
[...]Leuke link, want wat staat er in de productbeschrijving?[...]

Ehm die 3V slaat op het type, ze hebben ook een 6V is met 6 mudules.
Deze zijn gewoon voor 230VAC hoor.

Ja, dat kan ik onderbouwen. Tegenwoordig moeten in een woonhuis alle wcd's geaard zijn. Als die stekkerdozen een stekker hebben die niet in een geaarde wcd passen, dan zijn ze dus onbruikbaar.
Verder zie ik niet waarom het gevaarlijk zou zijn om zo een verdeeldoos op een geaarde wcd aan te sluiten.

Op 5 september 2018 11:01:15 schreef buzzy:
Alleen voor de installateur

Tegenwoordig geldt: ik installeer, dus ben ik installateur.