Oud Cassettedeck gekocht bij de kringloop: problemen met stekker?

Op 5 september 2018 10:55:36 schreef evdweele:
[...]Leuke link, want wat staat er in de productbeschrijving?[...]

De hele omschrijving is fouter dan fout. De apparatuur die genoemd wordt, zoals printers en computers zijn vrijwel altijd voorzien van een geaarde netkabel. In deze apparaten zitten netfilters met condensatoren, die een kleine lekstroom naar aarde veroorzaken. Bij meerdere apparaten van dat soort neemt die stroom dus steeds toe en kan zelfs zo groot worden dat een aardlekschakelaar daar op uit slaat.
Als dit soort apparaten niet geaard wordt, dan staat op de behuizing de halve netspanning, dus 115 Volt. Bij een of twee apparaten valt de lekstroom nog wel mee, maar als het er wat meer zijn is het niet ongevaarlijk meer. Als bijkomend nadeel, wordt de werking van de netfilters in die apparaten gedeeltelijk te niet gedaan. Storingen die door het apparaat gegenereerd worden, worden door het netfilter ook naar aarde afgevoerd en beperken op die manier bijvoorbeeld ook de ethervervuiling,waardoor apparaten met draadloze ontvangers soms slecht gaan werken. Een bekend verschijnsel is dat bijv AM Radio binnenshuis nauwelijks nog te beluisteren is. Dat AM van lieverlee uitgefaseerd wordt heeft andere redenen en is niet het onderwerp van deze discussie.

Als ik de reacties zo lees is zo een eurostekker dus ook geen goed idee ivm veiligheid?

Op 5 september 2018 11:17:48 schreef KlaasZ:

Ja, dat kan ik onderbouwen. Tegenwoordig moeten in een woonhuis alle wcd's geaard zijn. Als die stekkerdozen een stekker hebben die niet in een geaarde wcd passen, dan zijn ze dus onbruikbaar.
Verder zie ik niet waarom het gevaarlijk zou zijn om zo een verdeeldoos op een geaarde wcd aan te sluiten.

Het is bij wet verboden om onveilige elektrische apparaten in de handel te brengen.

Wat jij niet ziet is er wel. Zo'n foute stekerdoos maakt het zondermeer mogelijk, dat een leek een wasmachine aansluit zonder dat die geaard is. Hetzelfde geld voor koffiezetapparaten etc.
De goedgekeurde stekerdozen zonder randaarde passen dus niet in stopcontacteen in (tijdelijk) natte ruimtes zoals keukens etc. Woonruimtes hadden meestal niet geleidende vloeren, dus hoefden daar geen geaarde stopcontacten gemonteerd te worden. Lag er een tegelvloer, die als geleidend beschouwd werd, dan moesten er wel degelijk geaarde stopcontacten gemonteerd worden.
Dat oudere apparaten niet meer zouden passen is nauwelijks relevant.
Alle apparaten met een zgn RA steker passen gewoon en vele oudere apparaten die niet geaard hoeven te worden, daar zit al decennia lang een steker aan die wel past. En als hij niet past, dan is daar een reden voor, het apparaat is niet geschikt voor gebruik in tijdelijk vochtige ruimtes!
Een oud apparaat dus voorzien van een steker die overal in past kan een levensgevaarlijke situatie opleveren.
Dat je dat niet ziet, zegt alles over jouw gebrek aan inzicht over gevaren bij verkeerd aansluiten van elektrische apparaten.

Op 5 september 2018 11:32:23 schreef neoking:
Als ik de reacties zo lees is zo een eurostekker dus ook geen goed idee ivm veiligheid?

Dat hoor je mij niet zeggen. Ik zeg wel dat het voor een leek moeilijk te bepalen is welke steker aan een apparaat hoort. Is het een dubbel geïsoleerd apparaat, dan mag je een steker monteren die overal in past. Een dergelijk apparaat is te herkennen aan twee in elkaar getekende vierkantjes op de typeplaat.
Apparaten met een driepolige kabel, dus kennelijk met een aardader omdat ze geaard moeten worden, moeten altijd voorzien zijn van een steker met aardcontact. Dat zorgt ervoor dat dergelijke apparaten ook in een tijdelijk vochtige ruimte, zoals een keuken, veilig gebruikt kunnen worden. Sinds mensenheugenis moeten stopcontacten in keukens en dergelijke ruimtes voorzien zijn van stopcontacten met een aardcontact.
Als het allemaal niet herkenbaar is, dan kan een installateur uitsluitsel geven. Betreft het een echt oud toestel wat niet aan de huidige norm voldoet, dan bestaat de mogelijkheid, dat hij het toestel aanpast aan de huidige veiligheidsregels.

Tref je een oud apparaat met een vast netsnoer met twee aders en geen aanduiding voor dubbele isolatie, dan is het best lastig om te bepalen welke steker er aan hoort, een steker die overal past of een steker die alleen in niet geaarde stopcontacten past Je zou moeten bepalen of het een klasse I of klasse II apparaat is. Dat is geen sinecure. En klasse II apparaat, ofwel dubbel geïsoleerd, is zo ingericht dat het volledig voorzien is van dubbele isolatie, inclusief het netsnoer. Gaat er wat fout met de functionele isolatie, dan is er nog de tweede bescherming. Bovendien mogen dergelijke apparaten geen metalen aanraakbare delen hebben, die door een defect onder spanning kunnen staan. Bij bijvoorbeeld een dubbelgeïsoleerde keukenmixer of een föhn, met zo'n mooie chromen behuizing, zul je zien dat vrijwel het hele binnenwerk in een isolerend omhulsel zit. Mocht er wat fout gaan inwendig, zoals een draad die los raakt, dan kan die nooit in aanraking komen met de metalen buitenkant.

GJ_

Moderator

Klaasz beweerde alleen dat een ongeaarde stekker gerust in een geaarde WCD mag passen, zoals bv een eurostekker.
En daar had hij het bij het rechte eind.

Op 5 september 2018 11:18:51 schreef KlaasZ:
[...]Tegenwoordig geldt: ik installeer, dus ben ik installateur.

Inderdaad!
Ben pas nog bij iemand geweest die kamers op zolder had getimmerd, alleen met elektra wilde het niet goed lukken. Bij het controleren van de installatie bleek alles afgemonteerd te zijn met zwarte installatiedraad. Door allerlei verwisselingen was het enige wat goed functioneerde, de zekering in de meterkast.....
Tja die zwarte draad was veel goedkoper!

maartenbakker

Golden Member

Op 5 september 2018 09:44:06 schreef neoking:
[...]

Het is een experiment en puur iets dat ik doe uit interesse en omdat het me leuk lijkt. Als het niks wordt, dan heb ik het iig geprobeerd. De magische warme klank is ook meer gebaseerd op verhalen die ik heb gehoord. Maar ik denk dat het sowieso geen zin heeft om daarover te discusseren omdat geluid (en een warme klank) vooral een subjectieve ervaring is.

Bij de nostalgie van een cassettedeck gaat het meer om de hele beleving, die is inderdaad subjectief, maar tegenwoordig erg in trek. Kijk ook maar eens rond op mfbfreaks.com waarvan de eigenaar zelfs bandjes produceert en er op het forum veel liefhebbers zitten (ook van Akai).

Het geluid daarentegen is niet subjectief; je kunt prima de verschillen meten (anders zou het ook niet mogelijk zijn om een deck goed af te regelen, daar vertrouw je niet dat er geen verschillen zitten in het gehoor van de juffrouwen in de fabriek of van een willekeurige servicetechnicus) en daar is niets mis mee! Een warm geluid kan bijvoorbeeld betekenen dat er wat van het hoog verloren gaat. Dat hangt heel erg af van de gebruikte tape en de specificaties van het deck.

Maar nogmaals, en dan ga je subjectief: warm geluid kan ook een beschrijving van de gehele ervaring zijn. Ook niets mis mee.

@grotedikken: wat jij verwijt dat niemand schrijft, was keurig door dominic gemeld. Er zal wel wat meer werk aan zitten, en dan zal de TS misschien hulp moeten inroepen (van het forum of fysiek), maar dat is geen reden om het op te geven. Een modern deck van 1995 heeft tegenwoordig ook werk nodig trouwens en bovendien waren consumentendecks toen al aan het einde van hun kwalitatieve hoogtepunt aan het raken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 september 2018 11:43:05 schreef buzzy:
Het is bij wet verboden om onveilige elektrische apparaten in de handel te brengen.

Wat jij niet ziet is er wel. Zo'n foute stekerdoos maakt het zondermeer mogelijk, dat een leek een wasmachine aansluit zonder dat die geaard is. Hetzelfde geld voor koffiezetapparaten etc.

Ik zie nog steeds niet wat er onveilig is aan een stekkerdoos zonder aarde. Zolang je er geen apparaten op aansluit die wel aarde nodig hebben is er niks aan de hand.
En een leek die in een oudere woning zit kan die wasmachine ook rechtstreeks op een ongeaarde wcd aansluiten, zonder verdeelsnoer er tussen.
Aan de andere kant zie ik wel bij de diverse aanbieders van verdeeldozen dat de ongeaarde versie zeldzaam wordt. Bij Gamma b.v. vind ik er maar 2 en die verschillen alleen in de lengte van het snoer.

GJ_

Moderator

Overigens heeft dit deck volgens de servicemanual geen aardaansluiting en is een eurostekker gewoon zoals het hoort.
Daar ging het topic over.

Op 5 september 2018 12:32:02 schreef buzzy:
[...]
Inderdaad!
...

En toch is die net zo "installateur" als jij. :-)

Op 5 september 2018 12:30:48 schreef GJ_:
Klaasz beweerde alleen dat een ongeaarde stekker gerust in een geaarde WCD mag passen, zoals bv een eurostekker.
En daar had hij het bij het rechte eind.

Klaasz gaf een reactie op mijn tekst: "Een goedkeurde stekkerdoos zonder randaarde heeft een stekker die niet in een stopcontact met randaarde past. Zoniet is deze onveilig en mag niet verkocht worden in NL "
Dat gaat dus echt niet over een toestel waaraan een zgn eurosteker zit. Die apparaten moeten dubbelgeïsoleerd zijn, zodat ze geen aarding behoeven.
Het ging echter over een stekkerdoos, of zo je wil een snoercentrale, waarin ook stekers passen met een aardkontakt, kennelijk aan een snoer van een apparaat dat geaard moet worden. Zou aan zo een snoercentrale een steker zitten zonder aardcontact en die toch in een stopcontact met randaarde past, dan ontstaat er zonder meer een potentieel gevaarlijke situatie. Ik gaf al aan dat dan bijvoorbeeld de mogelijkheid bestaat om een wasmachine ongeaard aan te sluiten. Zeg niet dat het niet voor komt, want de wasdroger moest ook stroom hebben en twee stekers in één geaard stopcontact aan de muur gaat ook niet passen.
Mensen zien de gevaren niet. Ook niet van dergelijke tekortkomingen.

Een aantal jaren geleden zijn ook de kabelhaspels onder de loep genomen. De goede exemplaren hebben tegenwoordig een temperatuurschakelaar ingebouwd. Op bijna iedere haspel staat aangegeven dat boven een bepaald vermogen, de haspel helemaal afgerold moet zijn. Dat advies was kennelijk niet voldoende.
Inderdaad heb ik in mijn directe omgeving een huis door brand verloren zien gaan. De brandweer heeft ook uitgevonden waardoor de brand ontstaan was. Achter de wasmachine en de droogautomaat lag een snoerhaspel als stroomverdeler. De haspel was volledig opgerold. Om stroom kosten te besparen werd er 'snachts gewassen, met fatale gevolgen. De bewoners konden nog wel het vege lijf redden.
Gelukkig gaat het bijna altijd goed met onze elektrische huishoudens, maar ik ben er van overtuigd dat hele volksstammen niet weten waar gevaar schuilt in elektrische toestellen etc.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 september 2018 11:01:15 schreef buzzy:
[...]Die ouderwetse schemerlamp stekers, zoals ik ze ken, zonder trekontlasting en vaak met holle pennen mogen net als bijv de ouderwetse driewegsteker niet meer verkocht worden uit veiligheidsoverwegingen. Ook de platte Eurosteker mag feitelijk niet aan ondeskundigen verkocht worden, de warenautoriteit zou daar naar moeten kijken.

Ik denk niet dat het terecht is om een fysiek onveilige en afgekeurde steker op een hoop te vegen met een goedgekeurde. Het is al heel lang geleden besloten dat goedgekeurde materialen ook gewoon aan consumenten verkocht mogen worden, en dat lijkt me terecht.

Overigens is er van die onveilige schemerlampsteker ook een wat forsere uitvoering met rechte hoeken die wel massieve pennen en trekontlasting heeft. In mijn herinnering past die in een geaard stopcontact, dan zou die eventueel ook in aanmerking komen.

@vergeten hieronder: zolang er "legacy" aanwezig is, hou je dat toch. Onoordeelkundig gebruik komt ook voor bij in principe geschikt materiaal (zoals de kabelhaspel hierboven) en kun je alleen vermijden door de gebruiker op te voeden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 5 september 2018 12:42:47 schreef KlaasZ:
[...]Ik zie nog steeds niet wat er onveilig is aan een stekkerdoos zonder aarde. Zolang je er geen apparaten op aansluit die wel aarde nodig hebben is er niks aan de hand..

Precies maar daar zit het heikele punt!

Een "leek" kan er dus gewoon de wasmachine of magnetron inprikken!
(zonder gereedschap te hoeven gebruiken, zoals zelf een ongeaarde steker aan een 2 aderig snoer zetten)

En dan ontstaat er wel een onveilige situatie, zonder dat de "leek" het in de gaten heeft.

Die denkt dan: Het werkt toch! _o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 5 september 2018 12:53:44 schreef buzzy: Klaasz gaf een reactie op mijn tekst: "Een goedkeurde stekkerdoos zonder randaarde heeft een stekker die niet in een stopcontact met randaarde past. Zoniet is deze onveilig en mag niet verkocht worden in NL "

Dat is inderdaad onjuist, dat mag wel.
Een stekkerdoos met alleen maar eurostekerWCD's mag gerust een eurstekker aan het aansluitsnoer hebben. Niks mis mee hoor.

Maar we gaan off-topic ten koste van TS, die raakt letterlijk de draad kwijt Zijn apparaat heeft geen aardeaansluiting, is origineel aangesloten zonder RA. Daar ging het over. En daar gaan we dus mee verder.

mod edit:
off-topic, heeft TS niks aan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 5 september 2018 13:43:35 (97%)

Gewoon een stekkerblokje kopen voor ongeaarde stekkers en je hoeft helemaal niets te veranderen aan het apparaat zelf.

Stel je zet er een ander netsnoer op met stekker en er blijkt van alles met het deckje mis te zijn, dan heb je wel een hoop moeite voor niets gedaan.

Oude deckjes zijn niet te vertrouwen zoals GD al heeft beschreven kunnen er vele mechanische dingen zijn versleten of compleet vergaan zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 5 september 2018 13:03:46 schreef GJ_:
[...]
Zijn apparaat heeft geen aardeaansluiting, is origineel aangesloten zonder RA. Daar ging het over.

Waar concludeer je dat uit? Er is door iemand een andere steker aan gezet dat is het enige wat ik voorzichtig durf te concluderen. De netkabel zelf kan meer duidelijkheid geven en de typeplaat wellicht ook. Al zit er een tweeaderig netsnoer aan de recorder, wil dat nog niet zeggen dat die dubbelgeïsoleerd is en ook geschikt voor ruimtes waar feitelijk geaarde apparatuur thuis hoort (keuken, garage, schuur etc). Het zou niet de eerste keer zijn dat audioapparatuur van de veiligheidsaarde losgemaakt wordt om bijvoorbeeld brom te onderdrukken. Ik weet het ook ik ben der diep op ingegaan maar geef dan ook uitleg waarom. Het is juist de voorbarige conclusie zoals door jou gegeven, waardoor soms fatale ongelukken gebeuren.
TS kent het verschil niet tussen de twee stekers. Als het netsnoer nu een drie draadjes heeft zou hij dan geen probleem hebben? In dit gedeelte van het apparaat wordt gewerkt met dodelijke spanningen. Dat is de crux.
Ik vind jouw opmerking derhalve niet terecht.

mod edit:
off-topic, heeft TS niks aan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 5 september 2018 13:44:17 (0%)

Anoniem

Als iets snobisme wordt of zelfs religieuze dimensies krijgt is de rede idd ver te zoeken.
Min laatste platen kocht ik begin jaren 80. De kwaliteit was zo ondermaats geworden dat ze zelfs nieuw al ruisten en kraakten. De andere, vaak vermeende kwaliteiten wogen daar niet tegenop. Laatst kwam ik wat sukkels tegen die over die kwaliteiten discuteerden op basis van een net bij den Aldi aangekochte retro platendraaier van 49Eu99.
Belachelijk. De naald alleen al van mijn Technics kostte meer. Die heb ik overigens een tijd terug op de container gegooid omdat ik toch nooit platen meer speelde en de riempjes verstorven waren. Ik had geen zin om daar nog kosten voor te maken.
Wat cassetjes betreft, ik heb ze al vele jaren niet meer gedraaid, ik vraag me af wat er nog van dat remanent veld en dus kwaliteit overschiet. Misschien plakt de band wel aanneen, of laat de magnetische laag los. Jammer dat ik als met pensioen zijnde geen tijd heb, ;-) eigenlijk zou ik dat allemaal eens moeten uitvlooien en opkuisen wat niet meer bruikbaar is.

GJ_

Moderator

Op 5 september 2018 13:30:47 schreef buzzy:
[...]Waar concludeer je dat uit? Er is door iemand een andere steker aan gezet dat is het enige wat ik voorzichtig durf te concluderen.

Staat in de servicemanual

Op 5 september 2018 13:37:36 schreef grotedikken:
Als iets snobisme wordt of zelfs religieuze dimensies krijgt is de rede idd ver te zoeken.
Min laatste platen kocht ik begin jaren 80. De kwaliteit was zo ondermaats geworden dat ze zelfs nieuw al ruisten en kraakten. De andere, vaak vermeende kwaliteiten wogen daar niet tegenop. Laatst kwam ik wat sukkels tegen die over die kwaliteiten discuteerden op basis van een net bij den Aldi aangekochte retro platendraaier van 49Eu99.
Belachelijk. De naald alleen al van mijn Technics kostte meer. Die heb ik overigens een tijd terug op de container gegooid omdat ik toch nooit platen meer speelde en de riempjes verstorven waren. Ik had geen zin om daar nog kosten voor te maken.
Wat cassetjes betreft, ik heb ze al vele jaren niet meer gedraaid, ik vraag me af wat er nog van dat remanent veld en dus kwaliteit overschiet. Misschien plakt de band wel aanneen, of laat de magnetische laag los. Jammer dat ik als met pensioen zijnde geen tijd heb, ;-) eigenlijk zou ik dat allemaal eens moeten uitvlooien en opkuisen wat niet meer bruikbaar is.

Tja, als iemand graag knutselt met oude techniek, dan is het zijn keuze. De een houdt van klassiek en de ander van keiharde metal, soms allebei, daar wil ik niet tussenkomen.
In dit topic worden allerlei tips gegeven waarbij er tussen zitten die regelrecht levensgevaar kunnen opleveren. Daar maak ik me veel drukker over.

Op 5 september 2018 13:10:34 schreef buzzy:

-knip-

Ik weet het, het lijkt muggenzifterij, want om die pennen aan te raken moet je wel speciale vingers hebben, maar door een kleine wijziging is het nu praktisch foolproof. Naast een heleboel voorschriften en regels waarbij je je afvraagt waarom, zijn er toch heel veel die ik een grote verbetering vindt.

-knip-

Nederland is qua regels een absurd land waar regelgeving op bijna alle vlakken compleet is doorgeschoten. In oost europese landen en landen als china hebben ze daar geen last van, en concurreren ze ons dus ook compleet kapot op de meeste vlakken .. :) Mensen moeten gewoon logisch nadenken en uit hun ogen kijken, en niet verwachten dat de overheid ze tegen iedere losse stoeptegel beschermt ..

En in dit geval kan TS gewoon een niet randaarde blok of wcd gebruiken en aan de gang gaan met z'n tapedeck (waar dit topic in eerste instantie over ging). Tenzij hij 'm in z'n badkamer wil gebruiken op de rand van een gevuld bad .. (en nee, van mij hoeft er geen sticker op alle apparatuur met een waarschuwing hiertegen) .. :)

Anyway .. laten we teug gaan naar het originele topic .. het retro cassettedeck .. :)

Op 5 september 2018 13:44:58 schreef GJ_:
[...]Staat in de servicemanual

Kijk, nou zijn we goed bezig, ik vind het fijn om met steekhoudende argumenten rond de oren geslagen te worden, daar leer ik van,
Maar.....het zal inderdaad met dit apparaat allemaal wel loslopen en ik denk ook niet dat TS enig risico gaat lopen, maar we weten nog steeds niet of het een echt dubbel geïsoleerd apparaat is, dat staat nergens aangegeven. Ik gaf in mijn eerste bijdrage al aan dat de steker met aardkontakt gewoon eraan gezet kon worden. Daarna brak de hel los. Het netsnoer is volgens de docu tweepolig, dus van oorsprong geen geaard apparaat. Alleen de originele netsteker zou uitsluitsel kunnen geven of de symbolen op het typeplaatje. Ik vermoed dat het bouwjaar wel een indicatie is dat er oorspronkelijk een eurosteker aan heeft gezeten. Het is niet relevant, omdat ook hier niet echt veel problemen zijn te verwachten. Maar zou je uit willen zoeken in welke categorie het toestel thuis hoort, dan kan dat best nog wel eens ingewikkeld worden.
De Amerikaanse uitvoering is wel UL en CSA listed. Dat heeft ook te maken met het claimgedrag van de Amerikanen.
De uitvoering CEE zegt net zoveel als het CE merk.

Op 5 september 2018 13:36:44 schreef buzzy:
mod edit:
off-topic, heeft TS niks aan.

Wat is dat nou?
Probeer ik uit te leggen wat er mis was met een opmerking over stopcontacten met een ronde of een euro vorm aansluiting, wordt het weggemodereerd
Het gaat over techniek, niet over mensen hoor. Haal dan alle onveilige adviezen ook weg svp

GJ_

Moderator

Op 5 september 2018 14:08:35 schreef buzzy:...maar we weten nog steeds niet of het een echt dubbel geïsoleerd apparaat is, dat staat nergens aangegeven.

Achterop kijken :-)

Op 5 september 2018 14:16:16 schreef buzzy: Wat is dat nou?

Er dreigde een hele discussie op gan te komen over geaarde WCD's, badkamers en opgerolde haspels, installateurs, branden enz.
Daar heeft TS natuurlijk niks aan, die wil gewoon een andere stekker op z'n deck. Vandaar dat ik aangaf:

...Daar ging het over.En daar gaan we dus mee verder.

Toen er daarna nog meer winkeldeuren en WCD's kwamen ben ik gaan poetsen.

Met snoeren zoals in bijgaande afbeelding kunnen apparaten met randaarde aangesloten worden op wandcontactdozen met randaarde en tóch niet geaard zijn.
Volgens mij zijn die snoeren niet verboden, je ziet ze bij elke bouwmarkt etc.

Edit: Sorry...

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 5 september 2018 14:39:07 (0%)