Goede en goedkope (=budget) wasmachines.

tja toch 2 jaar garantie, dus voor 11 euro per maand een wasmachine

Hubie

Special Member

Als ik dit topic zo is doorlees komt Indesit er niet best van af.
Toch draait mijn WIA-121 al 12,5 jaar probleemloos.

kwaliteit uit het verleden bied geen garantie voor de toekomst :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik krijg een beetje de indruk dat Indesit een prima prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Kost weinig, gaat niet eeuwen mee, maar wel lang genoeg voor het geld dat je er aan uitgeeft.

Persoonlijk zou ik voor een Indesit gaan als ik er een moest kopen. Zijn ze er nog met mechanische timer?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 29 september 2018 23:30:25 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

mechanische timer? die zijn duurder om te maken als een printplaat, dus nee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Een van de grotere Italiaanse witte witgoedfabrieken deed nog wel hybride timers. Ik vergat de naam helaas, maar als je een niet-Turkse machine met een hybride timer ziet komt hij daar wellicht vandaan.

Misschien weet Walkura ook wel of er nog fabrikanten zijn die hybride timers toepassen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 30 september 2018 13:32:55 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wij produceren ze nog steeds, maar in heel erg kleine aantallen.
Maar dan moet je echt denken aan enige honderden per jaar, dat is echt haast niets vergeleken met de electronische sturingen.
(Het werd mij verklaard als we maken ze nog voor de oma's die een echte ouderwetse wasmachine willen houden)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Zolang de vermogens niet geschakeld werden met de mechanische timers, gingen ze lang mee. Heb hier nog een Bauknecht vaatwasser uit '94 welke de (hybride) timer nog nooit wat gemankeerd heeft. Deze machine heeft nog een voordeel: na 1.15 uur is de vaat schoon en tegenwoordig duurt het tegen de 4 uur!

De meeste WIA-121 leven allang al niet meer. meestal electronica issues...

@Smd,
Het klinkt mischien raar, maar dat hangt van de regio af.
Afwasmachines voor Europa spoelen voor, nemen nieuw water, wassem warm en met detergent en spoelen na, dan staat het maar zo een uur te drogen voor het water word afgepompt.
Hetzelfde model afwasmachine voor de Amerikaanse markt, doet dit binnen een uur, het verschil zit hem in de regelgeving aangaande energie consumptie (en de software)
Veel Amerikaanse machines drogen met verwarmings element, in Europa is dat voor consumenten machines uit den boze.

Hier ligt de nadruk veel meer op energie besparing.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Tsja,maar hoe verklaar je dat een Auto programma of eco 55 Graden er 3.50 uur over doet en een 70 Graden programma 1.45 uur bij een Bosch van recent bouwjaar?? Ik snap ondertussen wel dat de pompen lekker slijten bij die types..

@walkura

Dank je voor deze interessante informatie!
Doet me op sommige punten denken aan auto's waarbij
bij eenzelfde model toch enkele wijzigingen zijn voor de amerikaanse markt. (op gebied van milieu/wetgeving)

in de states is de was idd eerder klaar, heb ik van diverse mensen die daar waren geweest al gehoord.

een machine in NL moet veel zuiniger zijn als 25 jaar terug, in 1 uur klaar anno 1994 maar het verbruik is wel een factor 2,5 hoger als bij een machine van nu. het verwarmings element op de bodem waar zo fijn de plastic bakjes op smolten is verdwenen met de 90's.

eigenlijk is een machine ook al eerder klaar, maar de droogtijd is er ook bijgeteld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@SMD,
Dat hangt ook af van het principe dat word gebruikt om te drogen.
Je ziet 3 systemen het meest.
1: Systeem "zo goedkoop mogelijk" Na het wassen staat alles een uur of langer stil, dan pompt hij af en is klaar.
(Dit is het langzaamste systeem.)
2: Sommige wat betere afwas machines koelen 1 van de binnenwanden af met water om condensatie te bevorderen en droogt zo sneller.
(Dit is waarschijnlijk Uw Bosch)
3: Het derde systeem gebruikt ventilatoren, na het programma opent de deur automatisch en word er een ventilator aangezet om een luchtstroom binnenin de machine te starten.

Het hangt allemaal af van welk principe is gekozen door de klant, en gedeeltelijk voor welk markt segment het bedoelt is.
Systeem 1, alles goedkoop, systeem 2 midden en hogere prijs klasse, systeem 3 zie ik eigenlijk alleen bij de hogere prijs klasses.
(Nou maken wij natuurlijk niet alle afwasmachine electronica in Europa, er zijn natuurlijk uitzonderingen mogelijk)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Duidelijk, IDD Bosch die in de reparatie was, koelt IDD wand met koud water in labyrith. Ikzelf heb nog een speedy Bauknecht uit 1994 met timer

ik dacht vroeger een Miele gehad te hebben die onderaan een zichtbaar droogelement had? Nefast als je in de onderste lade plastieken dingen zette, maar droogde wel goed natuurlijk.

Bestaat dat dan niet meer?

nee, dat is er niet meer, in de EU tenminste niet. met een fan heeft miele maar ook bauknecht, wrs de duurdere machines. de wand koelen met water denk ik niet, kost immers water wat niet kan met de EU regeltjes. na het wassen door de warmte drogen is de standaard methode, duurt idd het langste en heeft het nadeel dat je na 3 uur staan weer natte vaat hebt als de condens terugslaat. vandaar dat die machines vaak een timer hebben, dan kun je de machine in de nacht laten wassen zodat voor t ontbijt de machine uitgeladen kan worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij ontbijt vaatwasser opruimen?? Brr dat dat nog niet vanzelf in de kasten geschoten word....

Dat mag niet van de VDE, dan moeten er eerst veiligheids barrieres uitgeschoven worden, zodat je niet slaapdronken een bord in je kanus krijgt geschoten :P

P.s. notitie voor mezelf, doe eerst het licht aan voor je iets typt, dat komt de spelling ten goede.

[Bericht gewijzigd door walkura op woensdag 3 oktober 2018 19:15:17 (26%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II