heb een vraagje,
ik heb nu een elko condensator van 1uF/100v maar die hebben een + en een dus poolgericht, nouw was de vraag of er ook elko's zijn zonder een poolgerichtheid zodat je nooit kortsluiting kan krijgen..
groeten Rick
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Die zijn er hoor, maar die houden geen lading vast, (als dat de bedoeling is)
EDIT: eh wat is het nou: een elco of een condensator?
[Bericht gewijzigd door weardguy op ]
Je kan 2 condensators met een 2x zo grote capaciteit anti serie plaatsen, waardoor je een vervangende condensator krijgt die geen polariteit heeft.
1uF condensatoren zijn ook ceramisch te verkrijgen. Dus zonder polariteit.
wat wil polariteit zegge..
het is trouwns een elco.
maar het is wel de bedoeling dat hij de lading vast houd en als je hem met een schakelaartje omschakel dat hij dan weer ontlaad. ( het is voor een toerentalbegrenzer van een scooter)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sickrick: door meerdere topics krijg je echt niet sneller antwoord ofzo (als je de FAQ gelezen had had je ook gelezen dat het niet gewaardeerd wordt)
Dus aan iedereen: ga niet in die andere topics posten (scheelt weer ruimte en eventuele onzin topics)
(sorry mods, wil niet als mod overkomen, maar wil van die onzin topics voorkomen door hier maar vast wat neer te zetten)
Op 18 februari 2005 17:44:52 schreef weardguy:
Sickrick: door meerdere topics krijg je echt niet sneller antwoord ofzo (als je de FAQ gelezen had had je ook gelezen dat het niet gewaardeerd wordt)Dus aan iedereen: ga niet in die andere topics posten (scheelt weer ruimte en eventuele onzin topics)
(sorry mods, wil niet als mod overkomen, maar wil van die onzin topics voorkomen door hier maar vast wat neer te zetten)
Die zijn er hoor, maar die houden geen lading vast, (als dat de bedoeling is)
Maar dan moet je zelf ook geen onzin verkopen...
MvgEat
polariteit wil zeggen dat een onderdeel op een pinnetje een hogere spanning wil als op het andere, doe je dit niet kan er vanalles misgaan
- een diode: doet niks
- een led: doet niks
- een elco: werkt eventjes, maar ontploft als je dat lang doet
- een chip: vliegt uitelkaar
weet jij zo de benaming van een condenstor zonder poolgerichtheid? die wel 1uF/100v hebben?
groeten rick
Een elco is een afkorting van een elektrolitische condensator. Door die elektroliet is de condensator polariteit gebonden.
Ceramische condensatoren zijn niet polariteit gebonden, en die raad ik je ook aan voor 1uF.
Ze zijn er wel die ongepolariseerde elco's:
Bipolaire elco's. Ze zijn nogal duur en gaan ook snel stuk bij misbruik.
Als het om 1 uF/100V gaat neem dan een MKT.
MvgEat
Op 18 februari 2005 17:55:46 schreef sickrick:
weet jij zo de benaming van een condenstor zonder poolgerichtheid? die wel 1uF/100v hebben?
Er zijn verschillende soorten condensatoren, dat wil zeggen verschillend qua fabricage methode. De meest voorkomende types zijn:
1) Keramische condensatoren. Deze worden meestal gebruikt voor waardes tot 1nF. Keramische condensatoren hebben goede hoogfrequent eigenschappen, maar zijn vaak temperatuur en spanningsafhankelijk. Speciaal voor voedingsspannings-ontkoppeling zijn ook grotere waardes verkrijgbaar, bijv 10nF en 100nF.
2) Folie condensatoren. Het dielektricum bestaat hier uit een kunststof folie, bijvoorbeeld polyester (MKT), poly-carbonaat (MKC) of polypropyleen (MKP). Waardes varieren tussen 1nF en 1uF. Ook waardes groter dan 1uF (tot wel 100uF) zijn leverbaar, maar deze hebben wel erg grote afmetingen. Foliecondensatoren hebben een goede temperatuur-stabiliteit en zijn weinig temperatuur afhankelijk, en zijn daarom prima geschikt voor audio.
3) Elektrolytische condensatoren. Deze worden vooral gebruikt voor grotere capaciteits waarden, dwz 1uF en groter. Voordeel is dat ze kleine afmetingen hebben, nadeel is dat ze "poolgericht" zijn, onnauwkeurig zijn (dwz grote tolerantie), en relatief slechte hoogfrequent eigenschappen hebben.
Voor een condensator van 1uF zonder polariteit is een folie-condensator aanbevolen. Meestal kom je dan op polyester uit, dwz type MKT.
Op 18 februari 2005 19:13:49 schreef Carel M.:
[off-topic]
Lijkt wel of "Gehrard" weer is opgestaan.
/offtopic
Het is iemand die zijn brommer wil opvoeren!
MvgEat
Anoniem
je wilt een condensator , elco whatever dus moet je een elco hebben waar op staat BP , BP staat voor bipolair en kan lading vasthouden
maar ik zeg je er wel even bij dat als je daad werkelijk gaat gebruiken voor een begrenzer dan geef ik je weinig hoop gezien CO niet in verband wil staan met illegale praktijken
is een begrenzer illegaal, als je dat gewoon doet om max 50km/h te kunnen rijden, en boetes van de smurfen te voorkomen, is het goed
Anoniem
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Geef eens een condensator die geen lading kan vast houden.
Dat is nou precies wat een condensator doet, niet meer en niet minder.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
een condensator die geen lading vasthoud...
draadbrugje...
maar wat heeft een elco met brommer opvoeren te maken?
en waarom moet dat ding bipolair zijn?
is idd beetje "gerhard" achtig... alleen minder erg en minder grappig (maar de echte 'gerhard' was ik na 2 topics gelezen te hebben ook zat)
Joep Zonnebloem
(...) een en ander valt aan te tonen m.b.v. elektriciteit - [J. Zonnebloem et al., 2005]
Ik ben op zoek naar elco's met een zeer hoge capaciteit (zo iets van 33000uF maar liever 47000uF) op 100V. Het is om een voeding voor een zeer krachtige audio (instrument-) versterker te bouwen, achter een 1000VA 2x55V/2x60 ringkern trafo. Waar kan ik geschikte exemplaren kopen en welke specificaties moet ik in de gaten houden voor deze toepassing? Ik heb op de site van BHC http://www.bhc.co.uk/ wel dergelijke elco's gevonden maar ik weet niet goed wat de optimale specs zouden moeten zijn (m.b.t. rimpelspanning, ESR, temp. range, impedantie etc.).
Wie kan me helpen? Alvast bedankt...
@joep zonnebloem
Als ik jouw was zou ik eens op marktplaats kijken er staan daar partijen elco's aangeboden met hoge capiciteit. misschien zit er ook wel wat voor jouw tussen
Joep Zonnebloem
(...) een en ander valt aan te tonen m.b.v. elektriciteit - [J. Zonnebloem et al., 2005]
Jorrit, een beetje laat maar toch nog bedankt. 
Ik heb ze er nu niet bij zien staan op marktplaats, althans niet in de waarde die ik zoek. Maar er staat idd wel het e.e.a.
Ik heb nu een stel BHC's (47000uF, 100V) gekocht. Kost ff iets, maar dan heb je ook wat...