pamwikkeling

Special Member

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Hoe moet men het aansluitvermogen en de nominale stroom van een aansluiting interpreteren ?
Vb stel ik heb volgende elektrische aansluiting
- aansluitvermogen 108.3 kVA
- spanning 3 x 400V
- binnenkomende stroom is afgezekerd op 125A gG - NH zekering.

Vermits geldt dat P = I x U x sqrt(3)
Heb ik bij 108.3 kVA een stroom van 108300 / (400 x 1.73) = 156.50 A ter beschikking.

Uit het tijd / stroom diagram van de 125A zekering kan ik afleiden dat
- de zekering een stroom van 150A minimaal gedurende 4000 seconden kan weerstaan.
- de zekering een stroom van meer dan 200A nodig heeft om door te branden binnen de 4000 seconden.

Blijkbaar heeft een zekering van 125A “een non-fusing current” van 125% van de nominale stroom.
Dus de zekering weerstaat aan een stroom van 125 x 1.25 = 156 A, hetgeen in overeenstemming is met het tijd / stroom diagram van de zekering.

Mag ik hieruit besluiten dat het inkomende vermogen niet bepaald wordt door het kaliber van de hoofdzekering?
Want 400 V x 125 A x sqrt (3) = 86.5 kVA

Als ik na de zekeringen van 125A een verbinding maak met het automaten bord en ik wil zoveel mogelijk vermogen afnemen, dan kan ik een stroom trekken van 156 A.

Moet ik dan de verbindings tussen de 125A zekeringen en het automaten bord kiezen op basis van een stroom van 125A of een stroom van 156A ?

In geval van 125A kom ik op een kabel van 3 x 35 mm²
In geval van 156A kom ik op een kabel van 3 x 50 mm²

Randinformatie : Cu kabel met PVC isolatie - zonder buis tegen de muur vast gemaakt - geen andere leidingen in de buurt (een laag, een circuit) - omgevingstemperatuur max 30°C (kabel type EXVB)

Wie kan me op weg helpen ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Aansluitvermogen? Dat zijn alle vemogens bij elkaar. Daar neemt men doorgaans nog een gelijktijdigheidsfactor bij. Gemiddeld iets van 60%, maar is sterk afhankelijk van je omstandigheden.

Als je een zekering hebt van 125 A dan zal deze bij een belasting van 140 Ampere er altijd uitgaan, maar dat kan wel heel lang duren.
Je moet (of mag) rekenen met de 125 Ampere.
De belastingsgrafieken etc hebben ook met de tijdfaktor te maken. Een kabel wordt echt niet heet als je deze met 100% overbelast gedurende 1 minuut.

Dus alles bepalen aan de hand van de 125 Ampere.
Denk ook dat je bij een 125A aansluiting een lagere netimpedantie kunt hebben, met een daarmee gepaarde hogere maximale kortsluitstroom. “gewone” automaten zijn doorgaans 4 of 6kA, dat kan te klein zijn!

Ik ga je kabelberekeing niet na reken, maar als het klopt dan kun je met 35 qmm volstaan.

Op 28 maart 2019 17:27:11 schreef pamwikkeling:
Vermits geldt dat P = I x U x sqrt(3)
Heb ik bij 108.3 kVA een stroom van 108300 / (400 x 1.73) = 156.50 A ter beschikking.

Mag ik hieruit besluiten dat het inkomende vermogen niet bepaald wordt door het kaliber van de hoofdzekering?
Want 400 V x 125 A x sqrt (3) = 86.5 kVA

Ik vermoed bij een cos phi van 0.8, dan kom je wel op 125a uit.

Op 28 maart 2019 20:09:11 schreef Jorn:
Ik vermoed bij een cos phi van 0.8, dan kom je wel op 125a uit.

Nee. Schijnvermogen hoef je misschien niet (in .nl bij minder dan 3x80A) te betalen, de stroom loopt wel.

Dus bij 108kVA schijnbaar vermogen loopt er echt 156A door de zekering. Zekeringen kennen geen spanning, en weten dus ook niet wat de faseverhouding is tussen spanning en stroom. En dus ook niet wat de cos phi is, want phi is nu juist die faseverhouding :-)

Normaal wordt dat vermogen berekend a.d.h.v. de nominale stroom lijkt me.

Dus daarom vind ik het vreemd dat je vermogen zo hoog is, of je zekering zo klein.

Bij dit vermogen lijkt me logischer afzekeren op 150A.

Waar heb je juist de waarde van het aansluitvermogen vandaan?

edit: of is het aansluitvermogen hetgene dat je vraagt aan de verbruikerskant? Dan kan het wel voldoende zijn, als er niet te veel vermogen tegelijkertijd wordt gevraagd.

[Bericht gewijzigd door willem van belgie op vrijdag 29 maart 2019 10:53:36 (23%)]

pamwikkeling

Special Member

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Ik zal mijn vraag anders formuleren

Een elektro aansluiting is afgezekerd met 125A gG NH zekeringen .
De inkomende spanning is 400V 3 fazig
Hieruit kan ik het beschikbare vermogen berekenen als S = sqrt(3) x U x I
Namelijk 1.73 x 400 x 125 = 86.5 kVA
Dus het beschikbare vermogen is 86.5 kVA

De elektriciteit leverancier ziet dit echter anders.
Hij steunt zich op de “tijdsconstante” van de zekering.
Hij zegt dat een 125A zekering gedurende lange tijd een stroom van 125% kan verdragen.
(non-fusing current van 125% van de nominale stroom)
Dus de 125A zekering gaat niet onderbreken als de opgenomen stroom lager is dan 125A x 125% = 156A
(Dit is in overeenstemming met de tijd / stroom karakteristiek van de zekering).
Het beschikbare vermogen wordt dan 1.73 x 400 x 156 = 108.3 kVA

Dit beschikbare vermogen wordt via een kabel toegevoerd aan het algemeen laagspannings bord (ALSB)
Bij een beschikbaar vermogen van 86.5 kVA zal de voedingskabel dunner zijn dan bij een vermogen van 108.3 kVA.
- 86.5 kVA Cu kabel 35 mm²
- 108.3 kVA Cu kabel 50 mm²

Ook de kortsluitstroom van het ALSB zal anders zijn bij 86.5 kVA dan bij 108.3 kVA.
De bedrading van het ALSB is uiteraard aangepast aan de te verwachten kortsluitstroom.
Dit heeft ook invloed op de prijs van het ALSB.

De vraag is nu van welk vermogen moet ik beginnen rekenen om de kortsluitstroom te kunnen bepalen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Om je kortsluitstroom cq kortsluitstroom te kunnen berekenen heb je de netimpedantie en de trafoimpedantie nodig.
Stikt genomen is de impedantie van het middenspanningsnet ook nog medebepalend.
Je zou deze informatie kunnen opvragen van je netbeheerder, die moet d
je daar mee verder helpen.
Met een installatietester kun je ook de kortsluitstroom meten. Helemaal precies is je meting niet, maar geeft een goede benadering van hetgeen je verwachten kan.

evelo

Golden Member

Als je aangesloten bent op het LS net van de DNB dan moet je rekening houden met een kortsluitstroom van max 3000A. (in BE)

Heb je een eigen HS-cabine dan moet je eerst kijken naar welke kortsluitstroom je transformator maximaal kan leveren.

Hoe lang is de kabel tussen de teller en ALSB?

mvdk

Golden Member

Eigenaardig topic.

Als ik na de zekeringen van 125A een verbinding maak met het automaten bord en ik wil zoveel mogelijk vermogen afnemen, dan kan ik een stroom trekken van 156 A

Dit gaat weer zo'n aansluiting worden die op het randje bedreven gaat worden. Kom je in het elektriciteitshok, slaat de warmte je tegemoet. Ik heb ze meegemaakt, aansluiting van 3x100, de garagehouder wilde met een puntlasapparaat gaan werken, en kwam nog wat tekort. Smekende ogen of ik bereid zou willen zijn om er 125A in te drukken. Dat mocht ik niet. Maar er liep al continu 140A.
Ik zou in dit geval zeggen, als je wéét dat je op 't randje gaat zitten, en dat 't héél misschien in de toekomst noodzakelijk zou kúnnen worden dat je nog iets groter moet, installeer dan die 50qmm.