Goedemiddag allen,

Ik ben bezig om een vrij antieke maar hele mooie Avolites lichttafel te herstellen. Deze tafel is gebaseerd op een x86 mainboard. Weet niet of het relevant is voor mijn vraag, maar operating systeem is Windows XP embedded, met daarbovenop een schil van de fabrikant zelf.

Onlangs is de harde schijf defect geraakt. Heb met flink wat gestoei de tafel weer terug werkend gekregen, echter is de usb dongle (standaard 4GB USB stick van Kingston) hierbij mechanisch defect geraakt, door onvoorziene omstandigheden.

De connector is van de print gebroken, waarbij de print zelf beschadigd is geraakt. Met draadjes heb ik er een nieuwe USB connector aan kunnen solderen, en de stick werkt. Nog afgezien van het feit dat het er niet uitzit, is het vragen om moeilijkheden om de stick op deze manier te gebruiken.

Nu dacht ik snel klaar te zijn door een image van de originele stick te maken en die op een nieuwe te kopiëren. Desondanks de inhoud nu exact hetzelfde is (slechts 1 XML file), en windows XPe de stick herkend, trapt de lichtsturing software er niet in.

De originele stick is 4GB. De nieuwe stick is een 8GB, eveneens van Kingson, maar is door de image ook als 4GB gepartitioneerd en geformateerd. Ook het file systeem en de stick naam zijn hetzelfde. Er moet dus ergens een (hardwarematig) verschil tussen de 2 sticks zitten, maar heb geen idee waar ik dit moet zoeken.

Kan iemand mij op weg helpen?

Omruilen bij de fabrikant?

Die beveiliging kan om zoveel mogelijkheden niet werken, bijvoorbeeld door het serienummer van de stick er in te betrekken, dat lijkt me onbegonnen werk. Zo deed ik dat vroeger zelfs bij simpele sleutels op floppy's. Dan is een sleutel alleen met speciale software te verhuizen of te genereren.

Het maken van een kopie is sowieso niks voor op CO.