De gasten die zo'n escooter-huur-bedrijf opzetten maken eerst een prototype, dan integreren ze zoiets dat het goed te maken is, en dan laten ze een zwik van die dingen maken.

De bedoeling is dan dus dat die apparaten niet makkelijk te stelen zijn, dus als je ze in een busje pleurt en meeneemt moet hij z'n locatie blijven doorgeven en vind je je scooter terug waar die nog steeds z'n locatie doorgeeft. En ook zonder te betalen wegrijden moet geblokkeerd zijn.

In feite is dat alles dus "software" waar de hardware voor aanwezig moet zijn. Je zult de boel moeten reverse engineeren, en "je eigen" unlock-als-er-betaalt-is in moete zetten.

Uit de veiling info:
Om de scooters te gebruiken, moeten kopers wel zelf het slot en het alarmsysteem aanpassen

Op zaterdag 4 oktober 2025 17:26:42 schreef DK:
Wat voor controller zit er in? Waarschijnlijk moet je alles wisselen, zo'n ding is van a tot z versleuteld

Verder verwacht ik, als het zo simpel was als:
Computer eraan, programmatje laden, rijden
Dan zou er geen huur/leenscooter meer te vinden zijn in europa...

Dit is de controller die erin zit.

Theoretisch is het inderdaad zo makkelijk, maar natuurlijk niet als ze in de vloot van de verhuur zitten, dan komen ze je wel achterna haha. Ik heb een paar mensen gevonden die het kunnen, ook een een bedrijf zelfs, maar dacht zelf een kabel te kunnen bemachtigen, maar valt niet mee om te verkrijgen.

Het kastje van het alarm moet je inderdaad wisselen, als dat gebeurd is dan kun je de scooter aan en uit schakelen met de afstandsbediening en ook op alarm zetten, dus daar zit het probleem niet.

Er zou inderdaad een 4G module in moeten zitten, maar die heb ik nog niet gevonden. In het oude alarmkastje zit niets van dat alles in, geen sim (houder) en ook geen GPS module.
De ECU daar zou het in moeten zitten, zeker bij een deel scooter, maar ook daar zit niet van dat alles in, dat is dit kastje. Alarm kastje zit hier toevallig ook nog aan.

En onderstaande kastje zou dan wel met 4G zijn, ik snap alleen niet dat deze dan ook niet in de deelscooter zit.

Dit zijn dus ook nog dingen die ik probeer te achterhalen om, als ik de scooters werkend krijg, de scooter met een app te laten werken.

Bij deze ook nog een afbeelding van het originele alarm kastje. Er zit wel een ontvanger in, zou deze dan met het 4G kastje (als deze er ergens in zat) hebben gecommuniceerd?
Ik denk het wel omdat je hier het antenne draadje netjes opgerold ziet.
Het nieuwe alarm kastje heeft het draadje eruit met wat kit erom heen zodat je een goed ontvangst hebt met de afstandsbediening.

Controller van de Vmoto CuX betreft de Lingbo 2AE Controller / ESC : http://www.lingbo-mc.com/en/content/?259.html , die met custom Rom voor huurscooters, Go Sharing gebruikte een 4G GPS dongel: https://wiki.teltonika-gps.com/view/TFT100 , die via Canbus met ECU - controller praat om te starten.

Om hem weer te kunnen starten dien je de controller te flashen, dat kan via rs485 op Pin 13 (rx/A) + pin 23 (tx/B) + pin 16 (GND) + pin 19 (3.3 - 5 V) en dan via bootloader de orginele superSoco firmware te schrijven op de ROM. Als je een USB - RS485 converter hebt, kan dat online (remote usb share + VPN), en anders kan je het bij een dealer van VMOTO.

Hoi Heijningen,

Dank je wel voor je bericht. Ik ben ondertussen al een eind verder, maar voor andere dingen ben ik nog wel opzoek naar een oplossing. Ik neem contact met je op.

Dat contact opnemen zal moeilijk worden, Heijningen heeft zijn mailadres niet (spamveilig) openbaar gemaakt in zijn profiel. Wel kan hij op die manier contact opnemen met jou.

Wie oh wie kan ons helpen. Ook wij dachten met de koop van de Go scooter een mooie deal te hebben gemaakt. Na vervangen van de alarmmodule werkte het ontgrendelen van de buddy, echter de scooter ging niet aan. Ik denk dat we per ongeluk sluiting hebben gemaakt en nu werkt niets meer. Wie kan ons ajb helpen??

Ik denk dat je nu eerst moet repareren wat je kapot hebt gemaakt en daarna doen wat Heijningen voorstelt.

Kun je dan niet, dan zou je bij vraag en aanbod, hier op de site, een oproep kunnen plaatsen om te vragen of iemand het wil doen.

Op dinsdag 26 mei 2026 14:44:10 schreef Xdrew:
Wie oh wie kan ons helpen. Ook wij dachten met de koop van de Go scooter een mooie deal te hebben gemaakt. Na vervangen van de alarmmodule werkte het ontgrendelen van de buddy, echter de scooter ging niet aan. Ik denk dat we per ongeluk sluiting hebben gemaakt en nu werkt niets meer. Wie kan ons ajb helpen??

Als je de stekkers normaal los neemt en vervolgens weer terug steekt in de nieuwe module zou er geen sluiting ontstaan. Dus ik weet niet wat je verder nog gedaan hebt om dat voor elkaar te krijgen?

We hebben m werkend met de originele geleverde alarmmodule, die zonder twee fobs.

Hebben via een tweewielershop in Gouda een nieuwe alarmmodule besteld. Hopelijk komt ie dinsdag/woensdag binnen.

Ik heb ook een go scooter. Buddy gaat open met de afstandsbediening maar het display gaat niet aan.
Wie heeft tips en kan helpen?

Op zondag 14 juni 2026 20:13:06 schreef Rwol:
Ik heb ook een go scooter. Buddy gaat open met de afstandsbediening maar het display gaat niet aan.
Wie heeft tips en kan helpen?

Dat kan heel veel zijn.
Is een gebruikte?

Op zondag 14 juni 2026 21:56:26 schreef TYPE ONE:
[...]

Dat kan heel veel zijn.
Is een gebruikte?

Nee een nieuwe. Zit er verschil tussen?

Op zondag 14 juni 2026 22:32:49 schreef Rwol:
[...]

Nee een nieuwe. Zit er verschil tussen?

Waarom ga je dan niet gewoon terug naar de dealer, ik neem aan dat er garantie op zit.

Het is een scooter uit het go faillissement. Kan er niet mee terug. Ben hem vandaag in elkaar aan het zetten omdat hij volgende week naar de rdw keuring gaat. Dacht dat het gewoon in elkaar zetten was maar helaas is het lastiger dan ik dacht.

Er is een handleiding welke ik heb gevolgd (bijlage) maar ja geen sleutelgat en geen beeld op het schermpje dus ben ik gaan googelen. Zal deze week ook wel een dealer bellen maar zag dat hier ook over gepost werd en wellicht dat er nog wat info is over deze go scooters.

Als het een gebruikte was wel, dan kan er van alles mis zijn.

Als ie van de veiling komt (Go Sharing) dan heb je geen garantie.

Op zondag 14 juni 2026 23:02:19 schreef Rwol:
Het is een scooter uit het go faillissement. Kan er niet mee terug. Ben hem vandaag in elkaar aan het zetten omdat hij volgende week naar de rdw keuring gaat. Dacht dat het gewoon in elkaar zetten was maar helaas is het lastiger dan ik dacht.

Er is een handleiding welke ik heb gevolgd (bijlage) maar ja geen sleutelgat en geen beeld op het schermpje dus ben ik gaan googelen. Zal deze week ook wel een dealer bellen maar zag dat hier ook over gepost werd en wellicht dat er nog wat info is over deze go scooters.

Waar kom je vandaan?

Oke, niet echt in de buurt. Kun je wat foto’s sturen van de problemen die je hebt geconstateerd?

Op maandag 15 juni 2026 12:57:21 schreef TYPE ONE:
Oke, niet echt in de buurt. Kun je wat foto’s sturen van de problemen die je hebt geconstateerd?

Ik ben langs de scooter gegaan en even gekeken wat ik kon vinden.
Maar ik weet niet waar ik het moet zoeken. Je hoort het alarm dus wel als je op het knopje drukt van de afstandsbediening. Ook hoor je het als je hem lang ingedrukt houd dat het zadel open gaat.
In de handleiding die ik heb gekregen staat dus dat je nog 2 paarse daardjes hebt en een witte die je aan elkaar kan knopen. Maar die stap is optioneel en ik kan die stekkers en kabel niet vinden.
Hopelijk weten jullie een manier of een app ofzo waar ik iets mee kan.
Het scherm is dus niet aan en er zijn geen bluetooth apparaten ofzo.
In de bijlagen wat foto's.

Op dinsdag 16 juni 2026 18:50:55 schreef Rwol:
[...]

Ik ben langs de scooter gegaan en even gekeken wat ik kon vinden.
Maar ik weet niet waar ik het moet zoeken. Je hoort het alarm dus wel als je op het knopje drukt van de afstandsbediening. Ook hoor je het als je hem lang ingedrukt houd dat het zadel open gaat.
In de handleiding die ik heb gekregen staat dus dat je nog 2 paarse daardjes hebt en een witte die je aan elkaar kan knopen. Maar die stap is optioneel en ik kan die stekkers en kabel niet vinden.
Hopelijk weten jullie een manier of een app ofzo waar ik iets mee kan.
Het scherm is dus niet aan en er zijn geen bluetooth apparaten ofzo.
In de bijlagen wat foto's.

Alles stekkers op de foto’s zijn loos; dat wil zeggen, allemaal voorbereiding voor Go Sharing zelf en hebben dus geen functie.

Goed teken is wel dat je het alarm hoort.
Gaat de motor wel draaien als je aan de gashendel draait?

Dat van die draadjes in de handleiding heb ik laatst ook eens gezien, bij mijn scooters zat wel een handleiding maar niet deze met die draadjes, dus daar heb ik dan ook niets aan gedaan.
De blauwe draad is dat, van de koffer en die paarse en witte zit volgens mij ergens bij/achter/boven de claxon.

App van Go Sharing werkt niet meer en de optionele consument 4G ecu is ook geen aanrader, alleen maar problemen lees je op het net.

Dat het scherm niet aan gaat is vreemd, maar het zou kunnen dat die stekker los is? Heb je al gekeken achter de voorkap?

Op dinsdag 16 juni 2026 23:01:28 schreef TYPE ONE:
[...]

Alles stekkers op de foto’s zijn loos; dat wil zeggen, allemaal voorbereiding voor Go Sharing zelf en hebben dus geen functie.

Goed teken is wel dat je het alarm hoort.
Gaat de motor wel draaien als je aan de gashendel draait?

Dat van die draadjes in de handleiding heb ik laatst ook eens gezien, bij mijn scooters zat wel een handleiding maar niet deze met die draadjes, dus daar heb ik dan ook niets aan gedaan.
De blauwe draad is dat, van de koffer en die paarse en witte zit volgens mij ergens bij/achter/boven de claxon.

App van Go Sharing werkt niet meer en de optionele consument 4G ecu is ook geen aanrader, alleen maar problemen lees je op het net.

Dat het scherm niet aan gaat is vreemd, maar het zou kunnen dat die stekker los is? Heb je al gekeken achter de voorkap?

Zal morgen even de klep eraf proberen te halen.
Motor doet ook niks.