buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik heb een Onkyo A8800 (service manual in bijlage). De optisch ingang heeft het laten afweten. Eerst werkte die als je aan de glasvezel stekker kwam, daarna niks meer. De coax digitale ingang werkt probleemloos. Na zowat 30 jaar is deze uiteraard niet meer leverbaar. Welke TO RX zou er kunnen dienen als spare part? Zou een TORX1355(F) een bruikbaar alternatief zijn? De afmetingen moet ik nog controleren.
Voor de rest speelt deze versterker nog prima.
edit: de genoemde vervanger zal het niet worden. Deze heeft 3 aansluitpennen en de originele 4.
KGE
Golden Member
Volgens het schema zelfs 6 pinnen maar netto worden er slechts 3 pinnen gebruikt: voeding, output en gnd
Ik vermoed dat veel optical inputs bruikbaar zijn, mits voedingsspanning overeenkomt en het monteerbaar is..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Aan een 'onbekende' zou ik eerst vragen of hij heeft gecontroleerd of er geen losse soldering of printbreukje bij de ingang zit. Ik vind het eigenlijk een beetje genant om dat aan een regular te vragen, maar misschien kun je dat toch nog even dubbelchecken.
Alternatief is dat er inwendig in de TORX een los contact zit, dan is vervangen waarschijnlijk de beste optie.
Ik sluit me aan bij KGE; als het fysiek past en hij voor 5V voeding is ingericht (misschien zijn ze er ook voor 3,3V) dan is het goed.
buckfast_beekeeper
Uiteraard heb ik de solderingen eens nagelopen. Was geen oplossing.
Probleem is de footprint. De 2 case pennen zijn niet aangesloten. Zijn er alleen ter versteviging. Bij deze met 3 pennen is dat vanaf de zijkant, 2.54mm, 2.54mm, 2.54mm. Bij deze met 4 pennen 1.27, 2.54, 2.54, 2.54 en 1.27. Je zit ook vast aan de plaats waar de connector in de kast moet komen. 1.27mm opschuiven is niet mogelijk. Dan zouden ook de 2 pennen van de case niet passen. De monteerbaarheid is dus het grote probleem.
Er zijn niet veel vervangers te vinden met 4 aansluitpennen. Die ik gevonden heb zijn allemaal Toshiba en obsolete. Sharp heeft standaard 3 aansluitingen en 3 plastic noppen die door de print moeten.
Na een ganse dag zoeken nog 1 TORX1952 nieuw gevonden op ebay. Niet goedkoop maar dat krijg je met obsolete componenten. Ik vond nog een TORX1950 op een USA website maar die leverden geen Toshiba artikels naar de EU. Ze beweren dat ze van Toshiba daarvoor geen toestemming hebben.
Bij recente producten zit waarschijnlijk een toslink met 3 aansluitpennen en dan is het geen probleem een andere variant toe te passen.
Progger
GMT+1
ik heb hier een TOTX170A en TORX170 paar liggen. zou die passen? kan geen datasheet vinden.
anders zul je met een converter van optisch n aar coax spdif moeten:https://www.ebay.com/itm/Coax-Coaxial-RCA-to-Optical-Toslink-SPDIF-Dig…
buckfast_beekeeper
@progger: Door de komst van een DAB+ radio heb ik een coax in te weinig. De optische ingang reanimeren zou dan mooi zijn. 4x torx in naar 1x torx uit heb ik al gevonden. 4x coax in en 1x coax uit nog niet. Dan zou het probleem ook opgelost zijn.
Ik weet niet dat ze bestaan maar ik zou nog graag muziek streamen vanaf de NAS en dat digitaal op de versterker zetten. Daar moet ik nog eens een oplossing voor zoeken. Uiteraard kan een versterker van 30 jaar oud nog niet streamen of overweg met MP3.
Progger
GMT+1
Hoi Buckfast,
zoals gezegd, ik heb een TORX170 liggen, kun jij de datasheet van die 175 vergelijken?
zelf gebruik ik:
een linux machine met MPD
spdif printje voor mijn moederbord
30 meter spdif kabel
zo kan ik vanaf zolder op mijn receiver in de woonkamer muziek spelen.
ik gebruik mpdroid als remote bediening, en heb mijn collectie op een windows share waar de rest bijkan.
als je bijvoorbeeld home assistant gebruikt kun je daarmee ook mpd bedienen, maar niet zo uitgebreid.
jij zou bijvoorbeeld een usb geluidskaart moeten zoeken met spdif of kijken of het op je moederbord aanwezig is.
buckfast_beekeeper
Ik had de TORX1952 besteld. Alleszins bedankt voor het aanbod.
Ik denk dat het zoiets zal worden. Is weer coax en toslink. WIFI ontvangst heb ik op mijn zolder voldoende. Ik zit net boven de router. Een kabel naar beneden brengen is bijna onmogelijk. Dat is te veel afbreken.