Extra kennis opdoen in de elektra

Beste Leden,

Ik was even benieuwd of er online een mogelijkheid is om extra kennis op te doen in de Elektrotechniek.

Ik heb zelf een elektrotechnische achtergrond en heb wel is een NEN cursus gehad echter vind ik het nog steeds lastig om kabels te berekenen en hoe het precies werkt met een HKL en onderverdeler.
Ik weet uiteraard dat een onderverdeler op een HKL aangesloten zit maar hoe weet ik hoeveel capaciteit ik over heb bijvoorbeeld?
Stel je hebt een onderverdeler met een hoofdschakelaar van 40A. je installatie mag daar daar niet bovenuit komen.
Ik zou me kennis daarin graag willen verbeteren.

Iemand tips? is er misschien ergens een boek online te vinden?
Je hebt natuurlijk de NEN maar daar staat bovenstaande info niet in. De NEN is echt gebaseerd op regelgeving.

Kruimel

Golden Member

Je zou eens een avondklasje kunnen overwegen, maar is dat wat je wil? Het klinkt ook een beetje alsof je gewoon niet de ervaring in het gebied hebt, en het enige wat je daar dan mee kan doen is wat klasjes volgen en eens kijken of je ergens stage kan lopen oid.

mel

Golden Member

Als je een hoofdschakelaar van 40 A hebt, dan mag de voeding niet hoger zijn..Dus een voorbeveiliging van 35 A. Wil je hoger gaan, dan moet je dus de hoofdschakelaar aanpassen.
Met logisch denken kom je een eind...
Maar een (opfis)cursus is zeker niet slecht.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

maar hoe weet ik hoeveel capaciteit ik over heb bijvoorbeeld?

Door gewoon de stromen te meten weet je hoeveel er werkelijk in gebruik is Plus om gewoon naar de grote verbruikers te kijken en deze bij elkaar op te tellen met een gelijktijdigheidsfactor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

je moet het gelijktijdig vermogen weten, en dat kun je niet zelf berekenen in een pand in aanbouw, dat weten de gebruikers van dat pand. rekening houden met meer gelijktijdig vermogen als er wordt doorgegeven is ook wel zo handig, want dat zul je wel gaan merken, dat wordt altijd meer.

alles aanzetten en dan meten wat er per fase aan stroom loopt is pas van toepassing als je zo goed als klaar bent daar. zit er teveel op L2 bijv, dan ga je groepen schuiven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

en dat kun je niet zelf berekenen in een pand in aanbouw, dat weten de gebruikers

Gebruikers weten vrijwel niets over het vermogen en je kan het vermogen prima van tevoren berekenen zeker als je de gebruiker vraagt over hun werkwijze mbt tot bepaalde machines.
Veel vermogen gaat toch naar verlichting en vaste apparatuur en dat is dus zeer goed te berekenen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

yep, maar het grote vermogen zit niet in de verlichting, zeker tegenwoordig niet meer. dat zit in de vele apparaten die over de dag worden gebruikt, bij een bedrijf gaat de kantine tegen de middag ineens ook meer verbruiken.

zo heb je dat ook met een warmtepomp verwarming, die zal in de opstarturen veel vermogen trekken om het pand aan te warmen, zeker op maandag als de verwarming 2 dagen op nachtstand heeft gestaan.

de gebruikers zelf weten het niet, maar degenen die over de techniek gaan wel, in geval woonhuis dan is het zelf wel te bedenken hoe de gelijktijdigheid zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja het meeste is logisch denken.
Het probleem is dat ik wel een elektro achtergrond heb en de ''basis'' wel weet maar als het op meten gaat aankomen dan wordt het al lastiger. Ik zie mezelf niet graag in een klasje zitten. Ik zou graag online een opfriscursus willen doen zodat ik er later ook nog op terug kan vallen eventueel!

Eens een voorbeeld:

Stel je HKL is op 200A afgezekerd.
Je hoofdschakelaar mag dan dus niet meer dan 200A zijn?!
Je verbruik in je onderverdeler mag dus niet meer dan 200A zijn? Dit is echt maximaal! Dus gelijktijdigheid 100% en maximaal verbruik van alles.
Klopt mijn bovenstaande theorie?

HKL? bedoel je de hoofdverdeler? ofwel de HVK.. HKL is hoofdkast licht, die scheiding tussen licht en kracht is al 15 jaar geleden vervallen. waar dat nog zo is, heb je een installatie van voor 2005. dat zijn leuke met een revisie, het verschil tussen De Licht verdeler en Kracht verdeler groepen, dat gaat nogal eens fout.

als je hoofdaansluiting 200A is, dan is je hoofdschakelaar 200A of meer, en je OVK mag niet meer als dat vermogen per fase transporteren naar eindverbruikers. als de HVK meer OVK's erop heeft zitten wil je dat dat al niet, want het vermogen op de HVK groepen dien je op te tellen bij elkaar.

in een beetje pand zitten een bult grote verdelers, want veel dunne kabels ver weg moeten aanleggen is duurder als 1 dikke kabel leggen naar een onderverdeling. dan heb je nog een verdeler voor de CV, luchtbehandeling, zonnepanelen, serverruimte, airconditioning, kantine, en de onderverdelers per verdieping bij oa kantoren.

door jaren maar bijfrutten komt je installatie er nogal onoverzichtelijk uit te zien.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 12 september 2019 23:04:41 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ervaring opdoen.
Cursussen doen.
Oude rot in het vak raadplegen?
Hier je vragen plaatsen?
Het kan allemaal...

Je verdeler.
Normaal werk je zo:
Je bepaald (met de gebruiker) hoeveel groepen er moeten komen voor verlichting, wandkontaktdozen en apparatuur (machines etc)
Van dat alles MOET je de Elektrische vermogens weten.
Die tel je bij elkaar op.
Dan komt een moeilijke, gelijktijdigheid. Hoeveel is er maximaal gelijktijdig in gebruik. Als je dat weet, dan kun je de maximaal te verwachten stroom bepalen.
Misschien moet (of wil) je rekening houden met toekomstige uitbreidingen.
Dan weet je de waarde van de beveiliging in de hoofdkast (HVK)
Dan kun je de kabel uitrekenen, rekening houden met max lengte, spanningsverlies, reductiefactoren, manier van aanleg etc.
De hoofdschakelaar op je onderverdeler heeft MINIMAAL dezelfde waarde als de beveiliging voor deze verdeler in de HVK.

En natuurlijk moet je dan je aarding uitrekenen,
TT of TN, of zelfs TN-C verdeelkast wel of niet dubbel geïsoleerd.
Al dan niet gebruik van aardlekschakelaars.

Pfff het is heel wat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Electriciteit is een complex vak..
Er zijn zoveel takken van sport, alle redelijk moeilijk.Een leek snapt dat niet, die denkt dat een lampenboer ook wel "even" een zender kan maken,bij wijze van spreken.
En zoiets leer je volgens mij niet "ff"online..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 12 september 2019 22:05:06 schreef MikeJoow:
Ik zie mezelf niet graag in een klasje zitten.

Ik denk dat dat toch de beste manier is. Je hebt direct contact met een docent dus je kan rechtstreeks je vragen stellen.
En anders doe je een "ouderwetse" schriftelijke cursus, bij PBNA bijvoorbeeld, als die dat nog doen.
En dan kun je nog op dit forum terecht. En dan bij voorkeur niet met verzonnen voorbeelden, maar met concrete situaties die je zo volledig mogelijk beschrijft. Dan kun je niet alleen vragen hoe iets moet, maar ook waarom het zo moet.