waterbestendige druk sensor

Voor mijn HBO opleiding proberen wij als onderdeel van een Thesis het gedrag van het water in een havengebied in kaart te brengen. Daarmee proberen wij de druk (vertraging van getij) en de stroomsnelheid op meerdere plekken te meten. Op de opleiding is één druk- en één stroomsnelheid sensor aanwezig maar omdat dit brengt drie problemen met zich mee. De sensoren met alle daarbijhorende hardware gaan in de vele duizenden euros en ik kan hier niet te veel risico meelopen. Ook is deze apparatuur verouderd en veels te zwaar om aan een boei te monteren zonder gigantisch vlot ernaast.

Ik heb vaker met waterbestendigge druksensoren gewerkt zoals deze:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSh4C03guNASHZ5BTX3jgaEkh5QoiSDZyqqXtM6iwaIpwOHyilrg0idzcHuJsv-G3UCeZwaxNE1tw&usqp=CAc

Echter geeft de sensor alleen maar spanning door en werd dit verbonden met een hardware doosje/interface die vervolgens weer naar een COM port van een PC ging.

Ik zou graag de sensor met een Raspberry proberen te verbinden en hier text bestanden in op te slaan met de gemeten waarden die ik dan later kan uitlezen. Zo is het systeem relatief goedkoop, minder kwetsbaar, lichter en minder lomp.

Mijn vraag is of ik een sensor zomaar op raspberry kan aansluiten en het signaal wat dan binnenkomt al een druk aangeeft of dat het signaal eerst moet worden omgezet naar bijvoorbeeld ASCII.

Sensoren sturen vaak een 4-20mA uit overeenkomstig het meetbereik.
Sensor heeft dan meestal een 24Vdc voeding nodig.

Je kan het stroompje natuurlijk ook door een weerstandje sturen zodat je in de 5Vdc range blijft.

Lambiek

Special Member

Heb je een datasheet van die sensor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Klein en goedkoop. Een sensor met 4-20mA uitgang en een USB dataloggertje. Het zwaarste zullen de batterijen zijn voor je sensorvoeding. Batterijen zitten er kennelijk al in.

https://www.tcdirect.nl/Default.aspx?level=2&department_id=130/94

https://www.conrad.nl/p/voltcraft-stroom-datalogger-dl-191a-te-meten-g…

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 7 november 2019 08:57:14 (28%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ga je voor de Rπ, zorg dan dat je een CSV bestand aanmaakt. De meeste rekenprogramma's kunnen dit inlezen.

Ik weet niet of we hier over NL of BE spreken. Staat niet in je profiel. Voor BE is er alleszins een veel betere en nauwkeurige methode. Getijdetabellen staan voor verschillende locaties online. Inclusief het te verwachten waterpeil. Of je deze digitaal kan krijgen zal je moeten navragen bij de bevoegde dienst. De waterstanden staan ook gewoon online en zijn als CSV te downloaden.

Havengebied is niet eenvoudig. Je krijgt daar snel wijzigingen door de scheepvaart.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 7 november 2019 08:59:24 schreef buckfast_beekeeper: Getijdetabellen staan voor verschillende locaties online.

In een haven is het wat complexer, zeker omdat we hier voor de kust tijdens eb vaak nog een minivloedje hebben: een dubbeldaags tij veroorzaakt door een eiland voor onze kust. Geen mooie op en neergaande eb en vloed beweging dus.
In ondiepe gebieden als havens en de Westerschelde word het nog spannender.

Ik kan een rasbperry pi op-prik-bordje leveren om isolated RS485 te doen. Wordt verkocht als "DMX", maar "isolated RS485" dat is wat ie uiteindelijk gewoon doet.

of je dat isolated nodig hebt: ik zou denken van niet, maar ja, het comfort van een Pi-opprik-bordje is ook wat waard.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 november 2019 09:28:23 schreef GJ_:
[...]In een haven is het wat complexer, zeker omdat we hier voor de kust tijdens eb vaak nog een minivloedje hebben: een dubbeldaags tij veroorzaakt door een eiland voor onze kust. Geen mooie op en neergaande eb en vloed beweging dus.
In ondiepe gebieden als havens en de Westerschelde word het nog spannender.

Ook de windrichting, windkracht en de regenval bepalen voor een groot deel je waterstanden. Veel bovenwater, geen bovenwater. NW wind na zware regenval >9 beaufort en springtij. Een mooie cocktail voor de Westerschelde.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik maakte (en het bedrijf maakt) losstaande sensoren (druksensor, processor, geheugen en voeding in een waterdichte behuizing). Zou dat een optie zijn? Of wil je 'real-time' informatie en niet achteraf de data (met een bepaalde samplefrequentie) verwerken?

Zijn ook niet goedkoop...