Ik wil zelf spoelen wikkelen waarvan de wikkelingen tegen elkaar aan liggen. Ik ben dus op zoek naar koperdraad met zo'n dun laklaagje als isolatie. Ik kan dat echter nergens vinden. Bij Conrad gekeken, naar de elektrowinkel geweest, het lijkt niet meer te krijgen.... Zoek ik niet goed?
zweetvoetje
Free the whales!
Je moet in oude TV's zoeken, die afbuigspoelen zit ook een hoop draad in. evenals transformatoren e.d. Volgens mij hebben ze het wel bij de conrad, maar dat weet ik niet zeker.
Waarvoor wil je trouwens spoelen wikkelen, soms kan litzedraad beter zijn dan gewoon.
Barend Hendriksen http://www.barendh.com/
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
MGP
LDmicro user.
Ik gebruik zelf veelal draad van spoelen uit oude contactoren (relais).
Daar zitten veel verschillende draaddikten bij, naargelang het type.
Eén nadeel, de lak kan zeer goed tegen warmte en mechanische beschadiging, maar is moeilijk te verwijderen om te solderen.
Voor het fijne HFwerk gebruik ik draad van andere spoelen uit voedingen,smps ed.
De lak van deze draad smelt weg van zodra je de soldeerbout ertegen houdt.
Op 5 maart 2005 11:33:02 schreef fry:
Conrad heeft het ook. 607622 bijv.
Zoeken op emailledraad of geemailleerd draad.
Ik was dit al eerder tegengekomen maar ik wist niet dat geemailleerd betekende dat het geïsoleerd was. Ik dat emaille iets van metaal was.
Maar bedankt voor de tip, dit type draad ga ik bestellen!
Op 5 maart 2005 15:04:36 schreef MGP:
Eén nadeel, de lak kan zeer goed tegen warmte en mechanische beschadiging, maar is moeilijk te verwijderen om te solderen.
De ouderwetse methode van de spiritusvlam toepassen.
Draad in een spritusvlam tot dat de emaillelak smelt, daarna direct in de vloeibare spiritus dopen, dan veeg je de emaillelak er zo vanaf.
Zorg er voor dat de draad niet gaat gloeien.
Voor litze is dit eigenlijk de enige methode om alle draadjes schoon te krijgen, samen met een tinschuitje.