Bestanden KICAD

Hallo,

Al tijden wilde ik naast mijn arduino ook een development board voor de 16F628A.Nu had ik een opzetje gemaakt en me verdiept in KICAD. Het vergde uiteraard de nodig tijd, maar kan me aardig een weg vinden. Vind het overigens ook wel een goed en hanteerbare manier van tekenenen en PCB ontwerpen. Het is naar mijn idee en beleving dan ook af. Wat rest is een kritische blik, op en aanmerkingen en verbeter punten. Dit kan ik niet in mijn uppie, dus bedacht ik me om het op t forum te showen en zo door de meer/zeer ervaren KICAD gebruikers te laten checken.

Mijn vraag is dan ook of iemand er naar zou kunnen en willen kijken/beoordelen? Een andere vraag is, wanneer ik zou willen laten fabriceren waar dat zou kunnen (het is maar 1 exemplaar) en welke bestandsvorm vanuit KICAD is dan essentieel. Er zijn meerdere extentie vormen te saven vanuit de PCB?

Bedankt bij voorbaat.

Marcel

Het fabriceren kan je bij diverse chinese fabrikanten doen, de meeste hebben ook een handleiding online staan hoe de juiste bestanden te genereren vanuit Kicad.

Ikzelf heb de laatste 2x besteld bij pcbway
https://www.pcbway.com/

en oa. de uitleg hoe de bestanden te maken voor het fabriceren.
https://www.pcbway.com/blog/help_center/Generate_Gerber_file_from_Kica…

Waarom niet even het schema en pcb exporteren naar een foto of pdf, dit makkelijker, niet iedereen gebruikt kicad.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op vrijdag 29 november 2019 12:13:24 (13%)

Arnold,

Bedankt voor je reactie en aanvulling.

Ik had inderdaad kunnen kiezen voor het toevoegen van enige afbeeldingen, echter vroeg ik me af wat de niet KICAD gebruiker hier aan heeft. Maar goed, als ik hierin iets over het hoofd zie, zitten ze hier onder.

Marcel

buckfast_beekeeper

Golden Member

Persoonlijk zou ik de voedingslijnen wat dikker maken. Eigenlijk kan dit met alle baantjes. Er is meer dan ruimte zat.

Ik ken KIKAD niet maar het is altijd handig te controleren of je printje voldoet aan de regels van de fabrikant. Minimum breedte van de baantjes. Minimum afstand tussen de baantjes.

Ontkoppel C naast de PIC?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ben het met Marets eens, sporen iets breder, en misschien overwegen een groundplane te maken.
Dit kan vrij makkelijk in kicad.

google eens op kicad ground plane en je krijgt voldoende filmpjes en tutorials hoe je dat moet doen.

Gebruik je geen weerstanden voor de 7seg display's?
En geen mogelijkheid om een kristal te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 29 november 2019 22:30:20 (33%)

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Zelf ben ik wat minder een voorstander van "de korste weg tussen 2 punten is een rechte lijn" sporen, zelf probeer ik ze altijd horizontaal / verticaal te houden en ik probeer wat eenduidigheid te krijgen in de "stijl". Tussen J10 en U2 gebruik je 2 "stijlen".
Verder ook de voedingssporen een tikje dikker maken, 1...2mm oid.
Je T-splitsingen en bochten zou ik ook wat "standaardiseren".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor alle reactie en zeer nuttige aanvulling.

buckfast_beekeeper

Goede opmerking en zal het meenemen.De ontkoppeling mist inderdaad en ben ik gewoon vergeten....een beetje d*m

arnold geurtse

ground plane zal ik onderzoeken.

MPG

Ja inderdaad......die moeten er in.
Kristal wordt bij ene project wel gebruikt en bij de andere niet. De gedeelte linksboven (PCB) met de 2 condensatoren kan wel opgenomen worden met een dipswitch, waarmee de kristal actief wordt.

bprosman

Ik snap wat je bedoelt. Het feit dat het me lukt ging even boven de netheid..Is ook ervaring denk ik.

Ik ga ermee aan de slag.

Marcel

Op 30 november 2019 10:42:12 schreef Marets:
Kristal wordt bij ene project wel gebruikt en bij de andere niet. De gedeelte linksboven (PCB) met de 2 condensatoren kan wel opgenomen worden met een dipswitch, waarmee de kristal actief wordt.

Ok had ik niet opgemerkt vanwege die dipswitches, die volgens mij geen goed idee zijn.
Beter 2 printjes in omloop hebben, met en zonder kristal, heb ik ook, ze liggen soms aan elkaar verbonden bij testen.

Btw. Je kunt bijna alle 18pin pic controllers gebruiken, niet alleen een 16F628a

LDmicro user.

MGP

OK en is dan onvoldoende ontstoring het resultaat van deze oplossing? Kan me er iets bij voorstellen, ook al dacht ik dat het mee zou vallen door de toch vrij korte afstanden.

Er zijn inderdaad meerdere 18 pins PIC's te gebruiken.

Als ik het goed begrijp heb je al eens met dit bijltje gehakt en heb je daar meer info over? Kan me indenken dat het ook niet kan en is ook geen punt...is gewoon nieuwsgierigheid.

Bedankt,

Marcel

Ik heb eens een overschotje gekocht van iemand op CO, ze stonden in vraag en aanbod.
Hij had 2 modellen in aanbod en heb ze beiden gekocht, ben er heel tevreden over, ze passen perfect in een breadboard en ik kon ze zelf niet maken voor die prijs.

Het schema is van de bovenste print.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Zo'n dipswitch is inderdaad geen goed idee. Je kunt toch in software kiezen welke oscillator er aan moet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

MGP

Aha, duidelijk en neem ik mee in het verhaal. Heb het opgeslagen.

Arco

Dat advies neem ik dan ten harte. De 16F628A kan op 4Mhz draaien en op 48khz. 4 Mhz wanneer er niets aangegeven wordt en bij 48khz moet een bit omgezet worden. Dit wordt vooral in sleep modus gebruikt om het stroom verbruik te verlagen. Altans dat maak ik uit de informatie op. Wanneer er op20Mhz of iets dergelijks gedraaid moet worden, dan moet dit volgens mij met een externe kristal. Dan moet ik een afweging maken om projecten te maken die met de interne oscillator af te handelen zijn. Kan ook.......een dubbele (optie van MGP) is ook een mogelijkheid......maar (relatief) kostbaarder. Is ook weer eenmalig, dus ook geen issue....Je leest het, ik twijfel nog.

Marcel

Arco

Special Member

Als het alleen om snelheid gaat: alle moderne pics draaien op 20MHz intern. (veel zelfs op 32MHz of 64MHz)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo,

Ik heb wat adviezen opgevolgd en het wat anders aangepakt. Het verhaal over een ground plane heb ik geprobeerd, maar zag ik niet veel heil in. Een goede oplossing indien toepasbaar, maar ik kon het met single board en 3 jumpers oplossen, dus heb ik daar voor gekozen.

Was een aardige werkje, dus mocht ik enige adviezen hebben laten doorslippen dan snap ik het in ieder geval.

Dus als er nog wat te melden is, dan graag..

Marcel

Een enkelzijdig PCB is anno 2019 eigenlijk onzinnig. Ook bij Aziatische fabrikanten is de eenvoudigste vorm al dubbelzijdig, goedkoper krijg je het niet. Jumpers zijn wel erg "jaren 80" :-)
Groundplane zou ik toch echt wel doen. Een "harde" gnd is in veel gevallen gunstig en digitaal straalt harder dan je denkt. En andersom, je bent ook minder gevoelig voor instraling, al valt dat met een digitale schakeling nog wel mee.
Aangezien een plane zo gangbaar is, moet dat toch vrij eenvoudig te doen zijn, ook met KiCad.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Idd flipflop. Dubbelzijdig is gewoon de standaard.

@TS:De jumper links van C4 kan je best 180° draaien. Je kan dan recht van je C naar je soldeerpad en verder door lopen.

Onder je PIC, 2 baantjes tussen de pootjes door. Kan dat niet anders?

Dubbelzijdig kan je ook vele omwegen en rare kronkels vermijden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hallo,

Oke, oke......Ik loop wat achter wat er te koop- en mogelijk is. Ik kan me goed aanpassen dus heb ik een dubbelzijdige versie met enerzijds de +5V(bruin) en anderzijds de GND (Groen).

Lijkt me redelijk goed nu......

Marcel