Mss een heel erg dummy vraag, maar is het mogelijk om het geluidsvolume van een enkele speaker te regelen dmv bijvoorbeeld een los regelaartje tussen de speakerdraad?
De speaker zelf heeft geen volumeknop, en in het audio-apparaat zelf zit geen balans of fader regelaar.

Dan neme we gewoon een ( draadgewonden ) potentiometer van ca 10 á 25 Ω , dan zal het wel werken.

MVG Gerard. ;)

Op 18 december 2019 15:25:28 schreef GerardMonique:
Dan neme we gewoon een ( draadgewonden ) potentiometer van ca 10 á 25 Ω , dan zal het wel werken.

MVG Gerard. ;) [bijlage]

Dat klinkt heel eenvoudig :-)
Volstaat deze bv?

Welk vermogen? Voor een 500W speaker heb je een grotere weerstand nodig dan voor een 5W speaker.

Nee die werkt niet. Die is 20000 ohm, en niet 20 ohm.
En waarschijnlijk ook te weinig vermogen.

[Bericht gewijzigd door deKees op (34%)]

Nee. Er is gezegd DRAADGEWONDEN. Deze kan het vermogen niet aan, hij zou gauw oproken. Bovendien is de waarde veel te groot, een orde van 1000x.

Top... dummy voelt zich dommy, zag even iets over het hoofd.
Maar we spreken dus niet over een 'regelaartje', maar een serieus geprijsde regelaar. Zag al potentiometers 22 ohm voor 60 euro :S

Terecht werd reeds gevraagd naar het vermogen van de betreffende luidspreker; beter misschien naar het uitgangsvermogen van de versterker. De potmeter moet ruwweg hetzelfde vermogen aan kunnen. Draadpotmeters tot 5 watt zijn nog wel te vinden en min of meer betaalbaar, daarboven lijkt me dit geen goed plan.

NB als het niet supergeheim is, vertel dan eens over wat voor een luidspreker en wat voor een versterker het gaat.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (16%)]

Alles hangt van het benodigde vermogen af. Dus, hoeveel is dat? Als je het niet weet, kijk eens achterop de speaker (niet het kastje, maar de luidspreker zelf). Wat staat daar op?

Het zou me nog niets verbazen als een van onze meelezers zo'n regelaar nog ergens vindt. :)
e: ↑ wat hij zei :)

Op de speaker staat 3 ohm. Wil dit zeggen dat ik dan ook een 3 ohm potentiometer nodig heb?

Nee, dat hoeft niet. Het betekent wel dat een 10 ohm potmeter misschien wat 'soepeler' zal regelen - met het bruikbare gebied meer uitgespreid over het draaibereik - dan een 25 ohm exemplaar. Maar zo nauw komt dat niet.

Maar wat we moeten weten is het vermogen. Dat is een getal met een 'W' erachter, bijvoorbeeld 5W of 20W. Of voor een klein speakertje misschien met 'mW': 250mW, 500mW. Dat soort getallen.
Neem desnoods een foto van het ding en post die hier, dan zien we 't vanzelf. :)

Zoiets kan https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=414000

Ik heb nog wel iets dergelijks liggen, open model, draadgewonden op porselein gemonteerd. Jaren 30 ofzo. Foto volgt....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]

Hoeveel watt staat er niet op, alleen ohm.
Het betreft type Panasonic SB-HF480.
Dit staat in het boekje:

Of als je maar 2 standen nodig hebt: een schakelaar met daaroverheen een weerstand van bijvoorbeeld 4,7 ohm.

SB-HF480. Dat zijn blijkbaar mini speakertjes. Dan is een potmeter van 5W 20 Ohm wel voldoende.

Maar die zijn toch niet zo dik gezaaid. Ik kan zo zo gauw niet vinden.

Met enkel weerstanden help je je hele demping om zeep, dat is minder dan hifi.

Dempingsfactor, ja, voor kwaliteitsweergave speelt dat z'n rol. Maar we mogen nog altijd niet weten wat T/S eigenlijk nastreeft dus weten we ook niet hoe belangrijk weergavekwaliteit is.

Een wisselschakelaar zou toch wel perspectief bieden? Centercontact naar de speaker, ene kant recht naar de versterkeruitgang, andere kant ook maar dan met een spanningsdeler ertussen? Zo werd het me ook geleerd om een koptelefoon aan te sluiten op een krachtversterker.

Op 18 december 2019 20:11:33 schreef deKees:
SB-HF480. Dat zijn blijkbaar mini speakertjes. Dan is een potmeter van 5W 20 Ohm wel voldoende.

Maar die zijn toch niet zo dik gezaaid. Ik kan zo zo gauw niet vinden.

Zo mini blijkbaar niet. Bekijk ik de versterker waar ze bij horen. blz 40.

RMS TTL output 125W (frontspeakers 3Ω).
FTC TTL output 60W.

edit: ik heb het ganse blad niet gelezen, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er mogelijkheden moeten zijn om links/rechts front/mid/rear en subwoofer bij te regelen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (15%)]

Ik heb deze speaker aangesloten op een soundbar/tv, ze staan nu links en rechts naast de bank. Aan de kant waar mijn slechthorende dochter zit wil ik harder geluid dan aan mijn kant, dus wil mijn kant iets terugregelen.

Zit er geen balans regelaar in die sound bar? Lijkt mij de handigste oplossing.

Als de tv een balansregeling had, zoals de gewone stereoversterkers vroeger, dan was je gauw klaar. Maar mijn tv heeft dat alvast niet meer, dus die van @TS misschien ook niet.

Maar een potmeter van 5 W lijkt me prima. Vergeet niet dat dat gemiddeld is. Nu, voordat je eens 5 W gemiddeld aan geluid produceert, komt de kalk al van het plafond, hoor.
Vooral bij spraak kun je dan met gemak 100 W en meer aan piekvermogen regelen.

(Het zijn natuurlijk speakers die samen een stereo-geluidsbeeld moeten weergeven. Het ongelijk luid weergeven van links en rechts doet dat beeld wat verschuiven. Maar dat effect is hier maar klein; 't is niet dat je één kant compleet wegregelt of zoiets. Ik noem het alleen omdat er anders weer wijsneuzen komen die ons voor dom uitmaken omdat we er niets over gezegd hebben. :))

Zit er geen balans regelaar in die sound bar? Lijkt mij de handigste oplossing.

Balansregelaar vroeg ik me ook al af, dat zou het natuurlijke antwoord moeten zijn, "zoals door de schepper voorzien".

Zoniet blijf ik bij het idee van een wisselschakelaar "standaardbalans" vs. "dochterbalans". Schaf u een doosje aan, of timmer/lijm het uit hout, of plooi wat metaalplaat om, en monteer daarin dan 1 tuimelschakelaar met enkele weerstanden errond. Bv. een pakje van 10 stuks 5 ohm 2 watt of zo uit China of zo, en dan maar experimenteren met de verhoudingen.

Autotransformator met diverse aftakkingen gebruiken als volumeregelaar. Deze wordt in 100V-distributiesystemen (centrale bedrijfsradio) gebruikt.

Op 18 december 2019 21:22:38 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Maar een potmeter van 5 W lijkt me prima. Vergeet niet dat dat gemiddeld is. Nu, voordat je eens 5 W gemiddeld aan geluid produceert, komt de kalk al van het plafond, hoor.[...]

78 dB/W zijn nu niet bepaald heel gevoelige dingen. Vergelijk ik met mijn oeroude Infinity RS6003 die halen 89 dB/W. Speel ik aan 1W en heb je bij deze toch al snel bijna 16W nodig. Mijn Klipsch RP-600M (ook kleintjes van maar 22,4cm*32,7cm*42,4cm) halen ook probleemloos > 90dB/W (96dB@2,83V /1m volgens de specs).

78dB is geen gigantische waarde. Geeft op 1 meter hetzelfde effect als drukke klas. Ik zit alleszins wat verder van mijn boxen weg.

Velen staren zich blind op het vermogen van de versterker. Naar de gevoeligheid van de boksen wordt nauwelijks gekeken. Boksen zijn ook heel vaak de sluitpost van een installatie. Net de post die het geluid moet voortbrengen.

Ik ga voor de optie van BFM. Een meerkeuze schakelaar waarmee je een paar serie weerstanden omschakelt. Potmeters zijn over een langere tijd ook niet alles.

Maar als je dat toch per see wilt kun je eens kijken of je nog zo'n voor achter balans potmeter die vroeger in auto's gebruikt werden om de achter luidsprekers te regelen.

Misschien hebben ze nog iets liggen in een autoradio winkel. Ze vroegen ook vroeger al schandalig veel geld voor deze dingen. Maar misschien heb je een mazzel.