AEG Afwasmachine code: Alarm i5E

Onze afwas machine kreeg de afgelopen week een bijgeluidje als de circulatiepomp aan ging. Het klonk alsof de v snaar van een poelie aflag.
Gisteren stopte hij er mee met code i5E. Als je hem aanzet hoor om de ca 5 sec een relais schakelen die blijkbaar iets probeert te starten.
De pomp heb ik gedemonteerd, op het anker zat vuil en ijzervijlsel. Ik denk dat vast stond. Alles schoon gemaakt, en draait nu soepel. Maar blijft dezelfde fout geven.
Weet iemand of er nog ergens zekeringen kunnen zitten? Of andere tips om dit te repareren?
Op het motor huis staat een vreemde spanning aangegeven, durf hem dus ook niet zomaar op de 230 aan te sluiten om te testen. Daarnaast lijkt het of het kunststof van het anker lek is, je zie er doorheen dat de permanente magneetjes aan het roesten zijn. Er zitten ook kleine putjes op van roest, alsof zich dat naar buiten werkt.
Type GHE613CB3.

De open spanning op de connector van de pomp is 56 v. Als ik hem aansluit zakt hij naar 0. Duidt toch op een ontbrekende spanning.

Als het goed is is het een 3 draads pomp met 100V 150 Hz aansluiting. Kan je alleen meten met een True RMS meter Deze pompen sneuvelen vaak dus zou hem vervangen.Je kan de velden nog meten als het 3 draads is. als het een 2 draads pomp met electronica en een extra 3 draads aansluiting is zit electronica om aan te sturen inde pomp zelf. Gebruik je wel glans en zout?? Ja, zit in je blokje , maar voor eerste deel van je programma!! dit voorkomt dit euvel enigzins...

Dank je wel, ja daar heb je niet zomaar een testvoedinkje voor. Inmiddels wel het probleem opgelost. In de afvoerpomp zat een stukje glas die de vin blokkeerde. Bijzonder dat hij wel leeg was. Hij werkt nu dus dweper maar ga wel een nieuwe pompmotor kopen, zoals je al aangaf gaan die vaak stuk, deze ziet er ook uit dat hij de geest gaat geven.
Dank voor het mee denken.

Yep,heb je hem op de plank, kan je hem zo plaatsen. Vreemd error slaat op omwalspomp en je afvoerpomp stond vast??? Hmmm

Ik had precies hetzelfde probleem. Machine gaf code i5e. Circulatie pomp vervangen en probleem bleef, inclusief tikkende geluid. Afvoerpomp open gemaakt en ook een stukje glas gevonden. Nu werkt alles weer prima. Dus wel voor niks circulatie pomp gekocht a 119 euro. Oude was wel
Vies en slijtage op anker.

Zou de nieuwe er inzetten, gebruik andere voor onderdelen... Of retour sturen??

i5E of i50 betekend pomp (inverter model) maakt geen toeren.
Dit kan dus de inverter omwalspomp zijn (als die deze heeft) of de inverter afvoerpomp (als die het heeft). Natuurlijk als technieker is dit makkelijk gezegt, kan geloven als particulier dat zoiets onduidelijk is. Zeker omdat je online niet dezelfde info krijgt als bij AEG zelf