Hoi allemaal ik heb pas geleden een nieuwe subwoofer aangesloten + versterker,
Deze heeft anderhalve week perfect gewerkt en ineens tijdens het rijden hoorde ik geen bass meer.
Alle draden gecontroleerd zitten gewoon vast,
Versterker geeft power (groen) aan en gaat gewoon aan en uit als ik de sleutel uit het contact haal.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast bedankt.
Op 11 februari 2020 18:41:55 schreef Ex-fietser:
Speaker stuk?
Mijn auto speakers doen het nog gewoon en daar komt gewoon bass uit alleen de subwoofer doet helemaal niks
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Groen is power meestal.
Je remote moet ook signaal geven.
Meestal is daar ook een led voor.
En dan is de vraag of de tulpjes nog achterin de radio zitten.
Anoniem
Mijn auto speakers doen het nog gewoon en daar komt gewoon bass uit alleen de subwoofer doet helemaal niks
En die autospeakers hangen op dezelfde versterker als je subwoofer?
Misschien volumeknop lekker open gedraaid zodat sub-eindtrap vol stond te clippen = spoel subwoofer helemaal gaar gekookt 
(Beweegt de conus nog als je er op duwt? Kraken?)
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (11%)]
Op 11 februari 2020 19:00:48 schreef anoniem015:
[...]
En die autospeakers hangen op dezelfde versterker als je subwoofer?
Misschien volumeknop lekker open gedraaid zodat sub-eindtrap vol stond te clippen = spoel subwoofer helemaal gaar gekookt
(Beweegt de conus nog als je er op duwt? Kraken?)
De conus beweegt nog en kraakt niet,
heb het volume niet hoger gehad dan 30 en hij is halvewege de rit op ong volume 20 gestopt
Op 11 februari 2020 18:52:39 schreef High met Henk:
Groen is power meestal.Je remote moet ook signaal geven.
Meestal is daar ook een led voor.En dan is de vraag of de tulpjes nog achterin de radio zitten.
De tulpjes zitten er nog gewoon in,
ik heb nog een nieuwe remote kabel liggen misschien als ik die vervang dat dat iets uit zou maken? (zit geen ledje op de versterker)
Dat wordt dan even meten.
Tussen gnd (-) en + moet je 12 vdc (v=) meten
Tussen remote en gnd moet je 12 vdc meten als je radio aan is.
Tussen gnd (-) en een mooi blank stuk metaal (deurslot) moer je 0 ohm meten.
Meer kun je niet makkelijk meten..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
miss ligt de zekering er wel uit in de voeding, heb dat ook eens gehad. die gaf ook groen, maar kreeg maar 4V door een zwevende zekering met rotte soldering in de dop.
Een subwoofer is mij ook een speaker. Ik heb een kennis die luidsprekers ook steevast weergevers noemt. Dat omdat weergevers dus gewoon dure luidsprekers zijn.
Ik zou eerst even kijken of jouw woofers nog leven. Niet echt moeilijk om te doen en spaart je misschien onnodige zoektocht.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Merk + type SubVersterker zou ook helpend zijn, want dan weten de doorgewinterde Forumgebuikers hier wat ze je nog meer kunnen aanraden.
Misschien een foto van het geval omhoog gooien?
Als je een multimeter hebt, koppel de subwoofer eens los, en meet dan de spreekspoel van de Subwoofer op de laagste weerstandssetting door?
Als er OL of Infinite (Analoge meter) aangegeven wordt, is de subwoofer duidelijk omzeep.
Test het door desnoods even een ander luidje aan de subversterker te koppelen, en zien of dat ding wel iets doet. (Op laag volume)
Neovo.
Op 11 februari 2020 19:41:49 schreef Neovo Geesink:
Merk + type SubVersterker zou ook helpend zijn, want dan weten de doorgewinterde Forumgebuikers hier wat ze je nog meer kunnen aanraden.Misschien een foto van het geval omhoog gooien?
Als je een multimeter hebt, koppel de subwoofer eens los, en meet dan de spreekspoel van de Subwoofer op de laagste weerstandssetting door?
Als er OL of Infinite (Analoge meter) aangegeven wordt, is de subwoofer duidelijk omzeep.Test het door desnoods even een ander luidje aan de subversterker te koppelen, en zien of dat ding wel iets doet. (Op laag volume)
Neovo.
Het is de Raveland green force set hij is nog geen 2 weken oud
Verder heb ik er zelf weinig verstand van ik zal morgen met een multimeter gaan meten kijken wat daar uit komt.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
....
De
https://www.conrad.nl/p/raveland-green-force-i-car-hifi-set-372466
en de
https://www.conrad.nl/p/raveland-green-force-ii-car-hifi-set-372467
zijn wat verschillend...
Indien je de Gen-2 hebt, en er normaal geluid uit de andere speakers komt,
dan verdenk ik deste meer de subwoofer.
Heb je de Gen-1, dan is het nog altijd onzeker of het de Amp of de Subwoofer is.
Neovo.
Op 11 februari 2020 20:02:54 schreef Neovo Geesink:
....De
https://www.conrad.nl/p/raveland-green-force-i-car-hifi-set-372466
en de
https://www.conrad.nl/p/raveland-green-force-ii-car-hifi-set-372467
zijn wat verschillend...Indien je de Gen-2 hebt, en er normaal geluid uit de andere speakers komt,
dan verdenk ik deste meer de subwoofer.Heb je de Gen-1, dan is het nog altijd onzeker of het de Amp of de Subwoofer is.
Neovo.
het is de gen 1
Op 11 februari 2020 18:41:20 schreef Niels vds:
Alle draden gecontroleerd zitten gewoon vast,
Versterker geeft power (groen) aan en gaat gewoon aan en uit als ik de sleutel uit het contact haal.
Zal wel een geïntegreerde radio/CD zijn? Of gaat de versterker ook netjes uit als je de radio/CD uit zet?
Als je een multimeter hebt, dat eerst proberen: aansluitdraden los en meten op de aansluitterminals op de sub-kist. Dit zou iets van 3 ohm moeten geven op de ohm meet stand. Meet ter controle ook even wat de meter aangeeft wanneer je de meetsnoeren tegen elkaar houdt, dit zou maximaal 1 ohm moeten zijn.
Als dat inderdaad minimaal 2 ohm MEER is dan de meetsnoeren-tegen-elkaar-meting, dan kun je hem gewoon bv. in huis even testen in plaats van een gewone luidspreker.
Nog een simpele test is een paar seconden een AA batterijtje op de subwoofer aansluiten (wederom LOS van de versterker!!!): je zou dan de conus naar buiten moeten zien gaan (rood op de pluspool). Andersom aansluiten moet de conus naar binnen laten bewegen.
Op 11 februari 2020 21:16:20 schreef r-p:
[...]Zal wel een geïntegreerde radio/CD zijn? Of gaat de versterker ook netjes uit als je de radio/CD uit zet?
Als je een multimeter hebt, dat eerst proberen: aansluitdraden los en meten op de aansluitterminals op de sub-kist. Dit zou iets van 3 ohm moeten geven op de ohm meet stand. Meet ter controle ook even wat de meter aangeeft wanneer je de meetsnoeren tegen elkaar houdt, dit zou maximaal 1 ohm moeten zijn.
Als dat inderdaad minimaal 2 ohm MEER is dan de meetsnoeren-tegen-elkaar-meting, dan kun je hem gewoon bv. in huis even testen in plaats van een gewone luidspreker.
Nog een simpele test is een paar seconden een AA batterijtje op de subwoofer aansluiten (wederom LOS van de versterker!!!): je zou dan de conus naar buiten moeten zien gaan (rood op de pluspool). Andersom aansluiten moet de conus naar binnen laten bewegen.
De versterker gaat ook netjes uit
Je remote-draad werkt dus netjes.
Als de versterker netjes aan en uit gaat is die dus ook in orde, of heeft hij een fout die buiten de zelftesten van de versterker vallen: als bijvoorbeeld de voeding binnenin zo'n versterker ergens een kortsluiting heeft, zal de versterker dit wel tonen door geen groen ledje te geven, te knipperen of anderszins een storingsmelding te geven.
Dus dan blijft denk ik over dat er geen signaal aankomt bij de versterker (dat kun je toch niet uitzetten bij je radio???) of dat de sub stuk is (kan bv. ook de kabel naar de sub toe zijn).
Een soms destructieve fout (maar denk ik niet van toepassing op jou) is dat de massa-kabel van de versterker geen goed contact maakt, bijvoorbeeld omdat deze op een geverfd punt is vastgeschroefd. De massa van de signaalkabels gaat dan (ook een gedeelte van) de stroom geleiden en dit leidt soms tot allerlei fouten.
Op 11 februari 2020 22:05:56 schreef r-p:
Je remote-draad werkt dus netjes.Als de versterker netjes aan en uit gaat is die dus ook in orde, of heeft hij een fout die buiten de zelftesten van de versterker vallen: als bijvoorbeeld de voeding binnenin zo'n versterker ergens een kortsluiting heeft, zal de versterker dit wel tonen door geen groen ledje te geven, te knipperen of anderszins een storingsmelding te geven.
Dus dan blijft denk ik over dat er geen signaal aankomt bij de versterker (dat kun je toch niet uitzetten bij je radio???) of dat de sub stuk is (kan bv. ook de kabel naar de sub toe zijn).
Een soms destructieve fout (maar denk ik niet van toepassing op jou) is dat de massa-kabel van de versterker geen goed contact maakt, bijvoorbeeld omdat deze op een geverfd punt is vastgeschroefd. De massa van de signaalkabels gaat dan (ook een gedeelte van) de stroom geleiden en dit leidt soms tot allerlei fouten.
De massa kabel zit goed dat had ik toevallig ook nog bij de garage nagevraagd,
heb nu dus echt geen idee wat ik zou moeten doen hij heeft het gewoon gedaan en ineens tijdens het rijden is hij er mee gestopt...
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Je kan de subwoofer nog meten. Kabel losnemen van de versterker.
Meter op Ohm, dan meet je 3-4 ohm als ie nog goed is.
En anders ga je terug naar de winkel, misschien is het wel garantie.
[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (23%)]