Sony ST-J300L dode display

Hallo,

'ouwe meuk vervolgd'

Ik heb hier een stereotuner Sony ST-J300L.
Ik geef het toe: een oud beestje...
Het ding heeft een digitale display, met weergave van de gekozen zender.
Tenminste dat had ie..
Sinds een poos blijft de display donker, maar de tuner werkt nog wel.
Alleen kun je niet zien waarop je afgestemd hebt, en programmeren van de
memory-toetsen wordt nu wel heel lastig.

Kan er iets repareerbaars kapot zijn (bij deze symptomen)?
Of moet die displaymodule vervangen worden en is het vanwege onmogelijkheid
onderdelen te krijgen een over-en-uit verhaal?

Dank voor enige opbeurende woorden.
electronono

Als het een fluorescentie display is, (meestal groen) kan het twee redenen hebben. De kathode is uitgeput. Panasonic DVDplayers waren er berucht om, het display geeft in het donker nog wel wat licht.
De kathode in die buisjes (want dat zijn het) staat op een volt of dertig. De kathode is direct verhit en daarom wordt die vaak gevoed met wisselspanning via een paar elcootjes. Deze kunnen uitgedroogd zijn.
Een schema kan uitwijzen hoe een ene ander gerealiseerd is.
In het eerste geval is er waarschijnlijk weinig aan te doen.

Edit: Het is een LCD en die zijn wezenlijk anders als de fluorescentie displays. Het is een Liquid Crystal Display en wordt direct door de processor aangestuurd. Er zit dus helemaal geen gloeidraad in. Sommige werken met een back-light. Als dat niet brandt zie je ook weinig.

Er zitten twee gloeilampjes in het apparaat, PL501 en PL502. Ze staan in serie. Als er een defect is branden ze allebei niet meer.
De lampjes zijn waarschijnlijk iets van 8 volt, 150mA, ze branden op 15 volt DC en zitten achter of boven het display. Mogelijk kun je ze vervangen door een paar witte leds met een weerstandje in serie. Als de leds op 3 volt branden bij 20mA, heb je een weerstandje nodig van ca 470 Ohm. Branden ze dan veel te fel kun je de waarde verhogen.

Met een felle lamp op het display gericht kan je zien of deze het nog doet. Zo ja dan zijn het de back light lampjes die defect zijn.

@buzzy
Dank voor je antwoord en het tonen van de schema's.

@pararuud
Ik heb jouw methode (dank daarvoor) gevolgd met het volgende resultaat:
hevig beschenen met een fel zaklampje zie ik HEEEEEL vaag de groene cijfertjes van de display (de actueel ingestelde zender),
als ik al kijkend de tuner uit zet, verdwijnen ze.
Ik kan dit herhalen, telkens met hetzelfde resultaat.

De conclusie is dan: de display werkt nog maar een (of allebei) de -vervangbare- lampjes zijn overleden?

electronono

Dat zal het zijn. Ik heb dat ooit een keer bij een NAD receiver gehad. Er leek vanalles mis te zijn, maar het bleken enkel die lampjes. Ik heb ze toen vervangen door warmwitte ledjes met een grote openingshoek.

@Aart,
deed je daar ledjes in omdat de lampjes niet meer verkrijgbaar zijn, of omdat je nog een doos ledjes/weerstandjes had liggen?

Voor het stroomverbruik van de lampjes zal het wel niet zijn, tenslotte is het een netapparaat.

electronono

maartenbakker

Golden Member

Levensduur. Als je lampjes op nominale spanning werken haal je misschien 1000 à 2000 speeluren. Als ze op onderspanning draaien (rossig licht) haal je misschien 10.000 uur. Dus een jaar continu aanstaan tot ze weer stuk zijn. Een LED gaat nooit meer stuk op deze plaats.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nu de kap open.
De twee glaslampjes zijn in beeld, 1 ervan staat op de foto, de andere is net zo.
Of de gloeidraad onderbroken is, kan ik niet zien (ogen).
Ik neem aan dat ik met een multimeter de doorgang van het lampje kan checken, maar daarvoor moet ie toch losgesoldeerd worden? (of heb ik dat fout?).

De aanrader is dus om er ledjes met bijbehorende weerstand in te prutsen, moet qua ruimte goed gaan, de lampjes zijn met hun aansluitdraden op de print gesoldeerd.
Hoe weet ik hoeveel Volt die lampjes waren (het is niet gezegd dat het op het glas staat, ik kan het op dit moment nog niet zien).

Een andere vraag: ik heb vlak bij die lampjes een Lithiumcel CR2025 ontdekt, die gezien de leeftijd van de tuner toch wel leeg moet zijn.
Het zal wel een backup-stroomvoorziening zijn?
Die cel zit aan twee stripjes gesoldeerd (een aan plus en een aan min) en ook weer op de print.
Ik zou zelf denken dat je aan zo'n Lithiumcel niet moet solderen, maar is dat niet zo?

Ik heb een foto van het lampje en de cel bijgevoegd.

Lampjes: meet of er spanning over de lampjes staat. Staat er 6-24V over en ze branden niet; zijn ze defect. Als je de spanning weet; en de stroom door een vervangende led; kun je de serieweerstand uitrekenen. Even opletten of de spanning AC of DC is.

Li-Cell: origineel zal er eentje met aangelaste lipjes in gezeten hebben. Die zijn gewoon verkrijgbaar. Die van de foto lijkt op slecht hobbywerk van een voorganger...

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op maandag 9 maart 2020 10:43:34 (21%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Thevel

Golden Member

Op 7 maart 2020 17:07:01 schreef electronono:

Ik zou zelf denken dat je aan zo'n Lithiumcel niet moet solderen, maar is dat niet zo?

Nee, daar kun je beter niet aan solderen!
Als batterij kun je ook een gangbare CR2032 met soldeerlippen nemen.
Je hebt ze als liggende of staande uitvoering, kijken welke het beste past.

Een batterijhouder plaatsen kan ook (ze zijn er ook liggend)

Ik heb hier wat witte leds (3V 20mA) liggen die ik eventueel kan gebruiken.
Het zijn led's die naar voren stralen (dus wanneer je van bovenaf naar het kopje kijkt zit je vol in het licht, naar opzij is er niet of nauwelijks licht).
De originele lampjes staan rechtop op de print, de display waar het licht doorheen moet stralen staat er opzij van.
Ik dacht eraan de led's 90graden om te knikken (de aansluitdraden) waardoor de bovenkant (kop) naar de display gericht staat.
Ruimte is er wel op de print/in de omgeving.
Gaat dit werken of moet ik op zoek naar rondom-stralende leds?
Hoe heten die trouwens? (dat zoekt wat gemakkelijker).

Dank voor je aandacht en advies.

electronono

Op 9 maart 2020 10:41:56 schreef FastFolkert:
Lampjes: meet of er spanning over de lampjes staat. Staat er 6-24V over en ze branden niet; zijn ze defect. Als je de spanning weet; en de stroom door een vervangende led; kun je de serieweerstand uitrekenen. Even opletten of de spanning AC of DC is.

Net (pas) even de spanning gemeten:
multimeter in gelijkspanningsstand;
bij het ene lampje meet ik (pennen aan de toevoerdraden naar het lampje, tuner ingeschakeld) bijna 16 Volt (15,65 of zoiets),
hetzelfde gedaan bij het andere lampje: daar niets (0 Volt).
Is dat normaal of moet er dan ook nog iets anders aan de hand zijn?

NB "opletten...AC of DC": gewoon ook nog met de wisselspanningsstand meten?

dank,
electronono