Spanningsverlies

Bovenstaande printplaat krijgt stroom via een externe voeding van 9v. Aan de ingang van de stroomfiche meet ik nog steeds 9v (wat ik normaal vind). Deze wordt via de LM7805 naar 5v gebracht. De printplaat, samen met een LCD die erop is aangesloten, verbruikt 240mA.

Nu wil ik via een extern apparaat, via een koppeling (FASLINK zie links) stroom naar de printplaat brengen. Op deze aansluiting meet ik zowel 5v, 9v als 14v.

Als ik nu de 9v (9,12v om precies te zijn) neem en deze aansluit op de printplaat dan meet ik echter aan de ingang van de stroomfiche 5,74v.

Hoe kan dat? Kan ik dat oplossen zonder iets te wijzigen aan één van beide apparaten.

Ik kan ook de 14v (14,26v om precies te zijn)aansluiten. Dan heb ik ook een verlies, ik meet dan aan de ingang van de stroomfiche 13,56v. Dat is teveel voor de LM7805. Daarom heb ik zoals op de tekening een weerstand van 15 Ohm gesoldeerd om de stroom te verlagen tot 10,44v. Dat werkt, maar kan deze aansluiting voor problemen zorgen voor één van beide apparaten.

Gaat de weerstand niet stuk na een bepaalde tijd door de warmte?

benleentje

Golden Member

Als ik nu de 9v (9,12v om precies te zijn) neem en deze aansluit op de printplaat dan meet ik echter aan de ingang van de stroomfiche 5,74v.

Het is me niet helemaal duidelijk vooral omdat ik niet weet wat een fiche is. Maar goed als er in het begin 9,12V is en verderop nog maar 5,7V dan zit er ergens een te grote weerstand. Dan kan de overgangsweerstand van de connector zijn, te dunne draden slechte soldering enz.
IK zou dan ook vanaf het begin de 9V volgen en op elk punt of overgang de spanning meten dan zie je vanzelf waar de te hoge weerstand zit.

13,56v. Dat is teveel voor de LM7805.

Deze mag maximaal 35V op de ingang hebben dus14V is geen probleem. Ook het vermogen is geen probleem 0,25A bij zeg max 10V is 2,5W en de LM7805 mag max 17W (bij een oneindig grote koelplaat) hebben hoewel dat meestal niet zo precies gespecificeerd word behalve dat ze thermische gelimiteerd zijn en dat bij een te grote vermogen of warmte het ding in protectie gaat. 2,5W is dan ook geen enkel probleem. Tenzij je koelplaat beperkt is qua grote maar dan ga je dat met die 0,25W weerstand ook niet redden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een fiche is een BE/FR woord voor stekker.

TS.. "Daarom heb ik zoals op de tekening een weerstand van 15 Ohm gesoldeerd om de stroom te verlagen tot 10,44v. "

stroom verlagen tot 10,44 volt? Is het nu stroom of spanning ? :S

Anoniem

Nu wil ik via een extern apparaat, via een koppeling stroom naar de printplaat brengen...
Als ik nu de 9v neem en deze aansluit op de printplaat dan meet ik echter aan de ingang van de stroomfiche 5,74v...
Hoe kan dat?

Als de 9V van uw extern apparaat de vraagde stroom niet kan leveren zakt de spanning in elkaar

maartenbakker

Golden Member

Waarom zit die weerstand in de verbinding en is de massa wel aangesloten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt allen voor jullie antwoorden.

Op 14 maart 2020 22:29:17 schreef benleentje:
[...]Het is me niet helemaal duidelijk vooral omdat ik niet weet wat een fiche is. Maar goed als er in het begin 9,12V is en verderop nog maar 5,7V dan zit er ergens een te grote weerstand. Dan kan de overgangsweerstand van de connector zijn, te dunne draden slechte soldering enz.
IK zou dan ook vanaf het begin de 9V volgen en op elk punt of overgang de spanning meten dan zie je vanzelf waar de te hoge weerstand zit.

Zo als kris van damme al vermelde, het is de stekker die ik bedoel, dus het eerste punt waar ik kan meten. En dan snap ik niet hoe die spanning zo kan dalen. Aangezien ik het externe apparaat niet wil/kan opendoen, kan ik daar niet meten. Wat ik wel zeker weet is dat men aan dit apparaat een toestel met minstens 1A zonder problemen kan aankoppelen.

Op 14 maart 2020 22:29:17 schreef benleentje:
[...]Deze mag maximaal 35V op de ingang hebben dus14V is geen probleem. Ook het vermogen is geen probleem 0,25A bij zeg max 10V is 2,5W en de LM7805 mag max 17W (bij een oneindig grote koelplaat) hebben hoewel dat meestal niet zo precies gespecificeerd word behalve dat ze thermische gelimiteerd zijn en dat bij een te grote vermogen of warmte het ding in protectie gaat. 2,5W is dan ook geen enkel probleem. Tenzij je koelplaat beperkt is qua grote maar dan ga je dat met die 0,25W weerstand ook niet redden.

Ik dacht altijd dat de LM8705 een spanning nodig had tussen de 7v en 12v. Blijkbaar was ik fout en had ik eerst de datasheet moeten lezen.
Bedankt, want nu weet ik dat mijn opstelling zonder problemen kan werken, zelfs zonder die weerstand.

Op 14 maart 2020 23:37:05 schreef kris van damme:
stroom verlagen tot 10,44 volt? Is het nu stroom of spanning ? :S

Spanning uiteraard. 8)7

Op 15 maart 2020 00:29:48 schreef maartenbakker:
Waarom zit die weerstand in de verbinding en is de massa wel aangesloten?

De weerstand dient om de spanning te verlagen.

Arco

Special Member

Weerstand kan dus gewoon weg (doorverbinden)
(de overtollige spanning/stroom moet toch worden weggestookt; het maakt niet uit of dat in de regulator of in een weerstand gebeurt)
Moet wel een koelprofieltje aan; de 7805 moet iets van 2.5W aan warmte afvoeren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie wel dat je in de onderste steker plus en min hebt verwisseld. Is dat opzet of een vergissing?

Arco

Special Member

De tekening klopt inderdaad niet met de tekst. (ik neem aan een tekenfoutje, anders had TS nu wel grotere problemen gehad... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 maart 2020 10:02:54 schreef KlaasZ:
Ik zie wel dat je in de onderste steker plus en min hebt verwisseld. Is dat opzet of een vergissing?

OEPS! :D

Vergissing uiteraard. Bedankt om het op te merken KlaasZ