Zoemende elektronische transformator

Hoi allen

In mijn keuken hebben we 2 lampen die kunnen gedimd worden. Hiertussen hangt een elektronische transformator en het is mij opgevallen dat, wanneer de lampen ook volledig uitgeschakeld zijn, er een gezoem vanuit de transformator komt. Is dit enigszins mogelijk, of betekent dit dat er ergens iets mis is? Heb het nog niet verder onderzocht of foto's genomen. De lampen op zich werken prima; er is verder niks speciaals te merken. Wou het eerst hier eens vragen.

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

Als die trafo altijd onder spanning staat kan die inderdaad wel blijven zoemen.
Ik gebruik meestal LPV's van Meanwell. Die zijn ingegoten, dus geen hinderlijke geluiden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Transfo staat nochthans "stroomafwaarts" ten opzichte van de dimmer/schakelaar, dus als ik het goed heb, staat er in open toestand enkel nog spanning over de schakelaar/dimmer? Of ken ik er nu helemaal niks van? :-P

Op zich is het niet dat het hinderlijk is. Het enige wat mij zou verontrusten is als er bijvoorbeeld een klein lekstroompje is door een versleten dimmer/schakelaar of zo, waardoor er 24 op 24 vermogen wordt geleverd aan de transfo en dus energie wordt verbruikt.

Nogmaals, mijn excuses als ik de bal helemaal mis sla.

schakelt de dimmer wel uit als je deze naar 0 schakelt of draait? soms is de schakelaar gewoon vastgebrand en gaat de dimmer dus niet meer helemaal uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De lampen lijken in ieder geval volledig te zijn uitgeschakeld. Er is met andere woorden geen licht meer zichtbaar, als dat is wat je bedoelt testman :) Ik dacht ook al aan een vastgebrand contactje, maar dan zou er toch ook nog een fractie licht te zien moeten zijn neem ik aan..

Shiptronic

Overleden

Schakel je wel in de fase, ben al vaker tegen gekomen dat in de Nul geschakeld word.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hm.. dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn :) Moet ik morgen eens bekijken! Als je niks meer verder hoort hier, mag je ervan uit gaan dat dat het geval is en is mijn vraag bij deze opgelost. Bedankt Shiptronic!

Op 28 maart 2020 22:52:47 schreef BramH.:
[....]Als je niks meer verder hoort hier, mag je ervan uit gaan dat dat het geval is en is mijn vraag bij deze opgelost. !

Zo werkt het niet hè? Graag wel hier vermelden als dit de oplossing was; daar leren we met z’n allen van :)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Lamp eruit draaien, als het gezoem weg is dan werd er dus wel stroom verbruikt en is de dimmer defect.