Een codeerschijf maken

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Ik wil een symmetrische blokgolf opwekken die 30 keer de frequentie is waarmee een as draait. Dat is moeilijker dan gedacht. Met de laserprinter drukte ik een schijf met afwisselend zwarte en transparante sectoren. Dat transparent draait in de opening van een lichtsluis type OP461T11.

Het zwart van de laserprinter laat nog wat licht door. Voldoende om de fototransistor te activeren. Een plaatje uit karton geknipt doet het beter.

Het lukt me niet om met kniptang, zaag en schaar een behoorlijke schijf te maken. Wie heeft een tip ?

Op voorhand bedankt,

Eduard

GJ_

Moderator

Uitprinten en op een aluminium schijf plakken. Niet proberen om mooie kantelen te knippen maar gewoon gaten boren. De cirkel waarop geboort word zo kiezen dat het boren mooi 50/50 gaten geeft.

Met een refectiesensor lukt het ook.
Het materiaal hoeft dan niet doorzichtig te zijn.

benleentje

Golden Member

Kan je de foto diode niet wat knijpen zodat je bij zwart net geen oplichtende foto transistor krijgt. Of het signaal nabewerken met bv een comparator zodat je de schakel drempel zelf kan instellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1) idem @benleentje
2) Schijf 3d-printen?
3) idem @GJ_

Bijkomend ideetje: maak de schijf zodanig dat de dubbele frekwentie wordt gegenereerd; hang dan achter de detectie een tweedeler, daarmee heb je zeker een 50% blokgolf (als dat belangrijk is).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat laatste punt wilde ik ook gaan zeggen. Maar....

De puls-pauze verhouding van de gaatjes maken dan niet meer uit. Maar wel het netjes positioneren rond de schijf.

Zoals GJ voorstelt: stel je gaat 4mm gaatjes boren, dan zijn 30 gaatjes samen 120mm. De omtrek moet dan 240mm worden, dus de straal van de cirkel waarop je de gaatjes zet wordt 38.2mm. Allemaal een leuke berekening, maar dat gaat er van uit dat de sensor helemaal niet "om een hoekje" kijkt. Als de sensor (of de emitter) 5mm breedte heeft dan is de "ontime" dus langer dan de geplande 4mm....

Ik heb zwart filament in de 3D printer zitten. Wat is je asdiameter?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Encoder schijven gebruik ik heel veel, de meeste met quadrature decoding. Schijven worden 3D gedrukt en bevatten neodymium magneten van D2mm en lengte 3mm. Ze worden gewoon ingeduwd in de gedrukte schijf. Hoe meer impulsen je nodig hebt per toer hoe groter het schijfje wordt. Met 15 magneten heb je al 60 pulsen per toer. Met een 2 deler maak je zoals reeds boven aangegeven een 50% duty cycle.
Hier enkele foto's:
https://live.staticflickr.com/1906/45474048501_8f34098b7c_c.jpg
De 3D modellen vindt je op:
https://www.thingiverse.com/thing:3168028

De detectie gebeurt met hall chips type: AH3144

https://live.staticflickr.com/1978/45293425662_1d9e9f00ab_c.jpg

Heel veel informatie staat op mijn Flickr web zowel mechanisch als electrisch.
Even kijken in een van mijn albums:
https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/with/32029322287/

Frans.

Henk H.

Golden Member

Op de HTS (wtb) hebben we ook encoder schijfjes gemaakt op sheet voor de overhead projector. Laserprinter was inderdaad niet zwart genoeg. Op professionele kopieerapparaten van het reprocentrum lukte het wel. Misschien even langs de copyshop? Misschien lukt het wel als je experimenteert met de instellingen van de printer (beste kwaliteit ipv op de eco stand)?

In computermuizen met een rubber bal (de ouderwetse) zit vaak een plastic asje met een schijfje voor een encoder. Heb ik nog liggen, met het printje met de encoder. Ik ga er niets meer mee doen, als je er iets mee kunt kan ik ze opzoeken en evt gaatjes tellen. Als het wat is, kan ik een setje tegen verzendkosten opsturen.

Vroeger maakte we ze wel van plexiglas, op de omtrek gaatjes boren m4 boutje erin en met een inductieve sensor detecteren.

Op 5 april 2020 18:31:42 schreef Eduard2:
Beste forumleden,

Het lukt me niet om met kniptang, zaag en schaar een behoorlijke schijf te maken. Wie heeft een tip

meerdere schijfjes printen en over elkaar leggen tot het zwart genoeg is. (twee zal meestal volstaan)

De ouwe knarren hier die nog op transparant PCBs getekend hebben zijn bekend met de oostindische inkt waarmee dat gebeurde. Het voordeel daarvan is dat het het echt zwart kunt maken. Tekenen op "kalkpapier" (soort overtrekpapier). Als je die tekenpennen nog ergens kunt lenen is dat misschien een optie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Als je een oude optische muis weet te vinden dan zitten daar al twee van die systemen in... ;)
(alleen 't exacte aantal openingen zal niet kloppen)

Er zijn wel complete interrupterdisks, maar waarschijnlijk niet precies in het gewenste aantal openingen.

https://i.pinimg.com/600x315/a2/29/69/a229694b7d42bdbdb8b93f59458ad928.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 5 april 2020 18:41:56 schreef benleentje:
Kan je de foto diode niet wat knijpen zodat je bij zwart net geen oplichtende foto transistor krijgt. Of het signaal nabewerken met bv een comparator zodat je de schakel drempel zelf kan instellen.

2nded :)

Anders de sheet zwarter zien te maken - als het met de printerinstellingen niet lukt en je hebt geen oostindische inkt, kan een zwarte whiteboardmarker ook (alles zwarmaken en dan wegvegen: het blijft tussen de toner zitten als je niet te hard veegt. Maar met wat pech / de verkeerde marker & toner combinatie veeg je alles weg.)

Of iets fancy met een frees en een verdelerplaat... (Maar printen is dan toegankelijker, en printen is ook wat ik zou doen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een print 'misbruiken'? Ronde schijf uittekenen en gleuven laten frezen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Je zou heel goed die laserprint gewoon op papier kunnen printen en dan op hoogcontrastfilm (laten)afdrukken. Chemische fotografie is soms zo gek nog niet....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

En gewoon karton bewerken met een perforator ?
Moet je wel even uitvogelen hoe je de gaten juist positioneert.

Eduard2

Golden Member

Bedankt iedereen,

Weet iemand welke lijm er wordt gebruikt om transparanten bedrukt met een laserprinter op elkaar te kleven ? Laserprinting is watervast maar is niet bestand tegen andere solventen. Daarom dacht ik aan witte houtlijm. Het centrale deel kan ik met fijn schuurpapier ruw oppervlak geven zodat de lijm daar beter hecht. Is er een betere lijm voor deze klus ? De lichtsluis die ik gebruik heeft een schmitt trigger output. De tip om de stroom doorheen de led te verminderen kan helpen om een bruikbare detectie te krijgen.

Ik heb met jullie antwoorden een hoop bijgeleerd. De kneep van het dubbel aantal sleuven aan te brengen en dan een flipflop is reuze handig. De 50% duty cylce is gegarandeerd. Bij de specs van de lichtsluis staat voor led en fototransistor een aperture van 0,25mm. Hieruit blijkt dat smalle gleuven kunnen worden gedetecteerd. Ik zou uit een afval stukje pcb materiaal een cirkel kunnen zagen. Met de dikke ijzerzaag 60 inkepingen geven en daarna de frequentie delen door 2. Enkel de plaats van de inkepingen speelt een rol, de breedte niet.

Vriendelijke groeten,

Eduard

[Bericht gewijzigd door Eduard2 op maandag 6 april 2020 08:47:10 (30%)

fred101

Golden Member

Op 5 april 2020 21:04:17 schreef Arco:
Als je een oude optische muis weet te vinden dan zitten daar al twee van die systemen in... ;)
(alleen 't exacte aantal openingen zal niet kloppen)

Er zijn wel complete interrupterdisks, maar waarschijnlijk niet precies in het gewenste aantal openingen.

[afbeelding]

Zo deed ik het ook. Zo'n sensor uit een muis en een metalen schijf met een tab er aan. Als ik meer pulsen zou willen had ik gewoon de schijf vergroot en gleuven gezaagd ipv een tab

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Waarom is het eigenlijk zo essentieel hier om precies 50% duty cycle te hebben? Kan nodig zijn, maar als het ook zonder kan is dat wel veel fijner natuurlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Heeft dat niet te maken met up- down-counting?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 6 april 2020 21:00:07 schreef Tidak Ada:
Heet dat niet te maken met up- down-counting?

In een oude muis met bal en twee wieltjes zitten 2 fototransistors per wiel, daarmee is de draairichting te bepalen. Volgens mij met dit principe, is een patent van Ulrich Rohde, die hiermee een afstemknop voor een van de eerste synthesizer KG radio's maakte.

Lucky Luke

Golden Member

Op 5 april 2020 23:06:52 schreef Eduard2:
Bedankt iedereen,

Weet iemand welke lijm er wordt gebruikt om transparanten bedrukt met een laserprinter op elkaar te kleven ?

Ik zou het met dubbelzijdig plakband doen, en niet met lijm. (Dan wel niet de foam variant, maar de normale doorzichtige variant. Desnoods de "tapijttape" variant, maar liever de "kantoorboekhandel" variant).

Als het voor tijdelijk is en nog los moet: prittstift is wateroplosbaar. (Nuja, de uitwasbare variant).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Eduard2

Golden Member

Goede morgen,

@flipflop:
Het signaal afkomstig van de lichtsluis gaat naar een XOR. De andere ingang van die XOR krijgt een 375Hz referentiesignaal opgewekt door 1 geluidskanaal van een Raspberry Pi. Die XOR maakt op zijn beurt deel uit van een PLL. Een PLL met een XOR als fasedetector werkt best met symmetrische signalen. Uiteindelijk gaat de uitgang van de XOR naar een transistor die een DC motor stuurt. Een foto zegt meer over de toepassing. De inertie van de motor volstaat niet om de resten van de 12,5 Hz op te ruimen. Die uiten zich als rek en ongewenste trillingen op de aandrijfsnaar.

Op deze foto zie je op de as van de Nipkowschijf een decodeerschijf die bij elke omwenteling 1 puls aflevert. Op die manier maakte ik beeldsynchronisatie met het 12,5 Hz raster. Nu dat werkt wil ik overstappen naar lijnsynchronisatie omdat de opeenvolgende beelden dan wellicht stabieler tov elkaar staan. Het einddoel is een toestel dat via ethernet wordt gekoppeld aan een pc. Als alles volgens plan loopt wordt het een toestel dat stilstaande computerafbeeldingen toont met een 90 jaar oude tv bouwdoos. Eens de techniek op punt staat wordt alles, behalve de Raspberry, omgebouwd met buizen.

@Lucky Luke:
Transparante dubbelzijdige kleefband wordt mogelijk het ei van Colombus. Ik wist niet eens dat zoiets bestaat. Zodra de winkels weer open zijn ga ik er voor op stap. Die schijf moet zelfs niet perfect rond zijn. Een schaar en de knipoefeningen uit de kleuterschool volstaan voor een aanvaardbaar resultaat.

Vriendelijke groeten,

Eduard

[Bericht gewijzigd door Eduard2 op dinsdag 7 april 2020 08:59:37 (32%)

Eduard2

Golden Member

Dag Kris,

Jawel, ik heb het phonisch rad en de bijhorende elektromagneten. Dat wiel is gemaakt uit zamac met daarop 30 ijzeren strips. Het heeft barsten maar is nog niet uit elkaar gevallen zoals vaak gebeurt. Knelpunt: door de barsten is het wiel niet meer zuiver rond. Opstellen van de magneten op 0,1mm afstand zoals de handleiding aangeeft kan niet. Het wiel zal ook de krachten die optreden bij het afremmen of versnellen niet overleven. Om die reden koos ik voor de PLL.

Als de lijnsync via de optische schijf goed resultaat geeft dan wil ik bij een volgende mijlpaal in dit project eens proberen een oppikspoeltje in de buurt van het phonisch rad te plaatsen. In dit forum sprak iemand over een inductieve sensor. Ik ken enkel de versie voor industrieel gebruik. Mogelijk bestaat er een ic dat de klus klaart. Een ferrit U met enkele windingen erop kan ik gebruiken als de L in een LC kring. De rest van de detectie lijkt op radiotechniek.

Een niet te onderschatten effect van het phonisch wiel is zijn traagheidsmoment. Dat wiel weegt loodzwaar. Het mechanisch systeem motor/riem/schijf vervult in de PLL zowel de functie van VCO als van LD filter. Een hoge inertie inbrengen zal het regelgedrag totaal veranderen. Ik meen dat platenspelers die hun toerental met een PLL opleggen ook een lichte aluminium draaitafel hebben.

Ideeen zijn welkom.

Vriendelijke groeten,

Eduard