Beste mensen
Ik heb een Hitachi werfradio UR18 DSL die op maximum volume amper hoorbaar is.
Voeding is 17V DC gemeten, 18V staat op de behuizing
De twee boxen geven 7 Ohm aan op de meter, de stempel zegt 8 Ohm.
De printplaten zien er ok uit, geen doorgebrande componenten.
Nu is het zeker 15 jaar geleden dat ik nog een soldeerbout in mijn handen heb gehad, kan iemand mij begeleiden in de reparatie van dit toestel?
Vriendelijke groeten
Ongeveer dezelfde vraag als: "De betonmolen draait niet meer, wat zou dat kunnen zijn" ?
Motor stuk, V-riem gebroken, geen spanning, kabel stuk, stekker los etc.
Zonder het ding gezien en gemeten te hebben is het alleen duidelijk dat de fout tussen de antenne en de luidsprekers zit, inclusief die twee.
Op allerlei tips die waarschijnlijk gaan volgen, kun je overgaan tot het vervangen van talloze onderdelen, met een kans op nul resultaat. Zet in je betonmolentje maar eens een nieuwe motor, zeer grote kans dat hij niet draait.......
Als electronica niet je vak is, vraag dan aan iemand die wel electronicus is of die jouw radio wil nazien.
Helaas is mijn glazen bol door blikseminslag vernield, dus ik kan je ook niet helpen. Helaas een teleurstellend antwoord, dat ben ik met je eens, maar het is niet anders.
Overigens, de boxen meten 7 Ohm, op zich geen slechte waarde. Je meet de gelijkstroomweerstand. Die is doorgaans lager als de wisselstroomweerstand, ofwel de impedantie. Heb je ze al eens aangesloten op een andere radio of versterker? Luidsprekers kunnen vallen, waardoor de magneet de conus kan vast klemmen. Ook is stof soms funest. De spoeltjes kunnen verbrand zijn, bij een constant hoog volume.Die test kun je wel eenvoudig uitvoeren.
Speelt de radio met andere boxen wel goed?
Je weet dan in elk geval waar de fout zeker zit.
We krijgen inderdaad wel zeer weinig informatie. (Al heeft de topicstarter wel heel fraaie foto's aangebracht, daar moeten we gewoonlijk ook om vragen).
"amper hoorbaar", ja okee, maar dan?
Is het volume nog wel regelbaar?
Wat er te horen is, hoe stil ook, klinkt dat min of meer vervormingsvrij?
De radio speelde vermoedelijk lange tijd op maximumvolume. De volumeregelaar werkt nog, maar de maximum stand is amper hoorbaar, maar wel helder.
Kunnen doorgeblazen boxen veel stiller en helder blijven spelen?
Blijft een doorgeblazen box de juiste weerstandswaarde geven?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zit er een hoofdtelefoonuitgang op? Dan kun je eens testen of daar nog voldoende geluid uitkomt.
Ik denk niet aan opgeblazen luidsprekers, die vervormen meestal behoorlijk.
Werkt zo'n ding op accu's? Niet dat dit het probleem zou verklaren, maar 17V voor een (onbelaste en volle) 18V NiMH is niet zo hoog. (edit: laat maar, schijnt ook op 9,6V accu's te kunnen spelen)
Kan iemand die gele smurrie in de eerste foto verklaren? Lijkt als een soort lijm (purschuim?) om de gewikkelde spoeltjes die ik erin zie zitten bij elkaar te houden, maar mijn ogen zijn notoir slecht (maak nogal eens fouten met foto's interpreteren hier op de site), dus sta open voor alternatieve uitleg...
Snelle search komt met dit terug (voor de beeldvorming):

[Bericht gewijzigd door r-p op (10%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Heeft de radio een AUX ingang? Indien ja, kun je eens proberen wat het volume doet als je je laptop/telefoon aansluit en deze op maximaal volume zet? Kun je de werfradio dan wel hard zetten?
Op de 4e foto (met het LCD display) zie ik twee afgeschermde audiokabeltjes linksonder (rood, zwart, wit) richting de volume potmeter waar lopen deze naartoe??
Tijdje terug een De Walt bouwradio gehad gaf ook weinig geluid. Bleek een soldering van de versterker los te zijn. Aan de aluminium koelplaat lijkt hier ook zo'n zwart plakje te zitten. Waarschijnlijk door het bouwgebruik stoten/vallen en gewicht van de koelplaat los geraakt. Was ook allemaal minimaal gesoldeerd nog wat putjes met gewoon loodsoldeer nagesoldeerd.
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Is er inderdaad maar 1 printplaat, geel aan de ene, groen aan de andere kant?
Van de gele krijg ik de indruk dat het "FM ontvanger" is.
Van de probleemomschrijving vermoed ik dat er een "versterker" unit uitgevallen is. Soms kan dit zodanig gebeuren dat het onversterkte signaal er nog uit komt.... Ik zie nog niet duidelijk waar de versterker zit...
IK ga mee met REW. Ik denk ook dat er een (deel van een) versterker niet meer mee werkt. Beide (links en rechts) kanalen zijn zacht maar klinken wel goed. Geen kraken bij het regelen van het volume. Dan moet er iets gemeenschappelijks uitgevallen zijn. Ik denk aan een voedingspanning van een (voor) versterker of zo.
Ik zou beginnen met meten of alle voedingspanningen er zijn en de de juiste waarde en geen extreme rimpel hebben.
ik zou die 9poter aan die koelplaat eens bekijken.
als je daar het type nr van googled, ga je waarschijnlijk de pin-out vinden.
dan kan je op de ingang en uitgang eens luisteren of er signaal in en sterk signaal uit komt. doet die dat niet, even kijken naar de andere aansluiting (voeding, mute,...)
als die versterkertrap nog werk, zou je storing en lawaai moeten horen als je met een metaal schroevendraaier tegen zijn ingang tikt
[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]
Op 18 april 2020 03:03:42 schreef maartenbakker:
Zit er een hoofdtelefoonuitgang op? Dan kun je eens testen of daar nog voldoende geluid uitkomt.Ik denk niet aan opgeblazen luidsprekers, die vervormen meestal behoorlijk.
De koptelefoon speelt loeihard en helder. Dus toch de boxen?
Als de koptelefoon het wel goed doet, en de luidsprekers niet, dan zie ik het probleem tussen de koptelefoonaansluiting en de luidsprekeraansluiting. Een slechte soldering lijkt me dan waarschijnlijker. Zoals gezegd zou het ongebruikelijk zijn dat luidsprekers door een defect stiller klinken maar wel correct. Defecte luidsprekers maken ofwel geen geluid meer ofwel gruwelijk vervormd doordat er iets mechanisch vastgelopen is.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (80%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Precies. Ik zie (confirmation bias?) er een bevestiging in van mijn "theorie".
De koptelefoon uitgang is meestal gewoon een uitgang die net voor de eindversterker wordt afgesplitst.
Een (relatief) "groot-zwart-blok" wat op een koelblok zit, dat lijkt me de meest waarschijnlijke kandidaat voor "eindversterker" zijn.
Nu kunnen er twee dingen aan de hand zijn: Hij kan kapot zijn of zijn "omgeving" is niet goed. En dan hebben we het bijvoorbeeld over: "zijn voeding". (al genoemd door iemand anders).
Dus vandaar dat gesuggereerd werd om de pinout op te proberen te zoeken zodat je die voeding kan controleren.
Zo snel is de enige 9 pins TO-220 versterker de YD1028. Tenminste wat ik kan vinden. (EDIT nog een L4950TA gevonden)
Maar best kans dat het iets anders is, maar mochten de lettertjes moeilijk te lezen zijn, kun je kijken of het daar op lijkt. Op de foto kan ik niets van letters zien, hopelijk door stof?
[Bericht gewijzigd door r-p op (12%)]
Ik geloof nooit dat het aan de voeding ligt. Als de voeding kaduuk is dan kan er geen proper geluid meer uitkomen, en dat wordt ons toch wel gemeld. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat de T/S kartonnen oren heeft, op afstand is het toch altijd een beetje koffiedikkijken.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik heb ooit (in een zeer ver en donkergrijs verleden) een van mijn eerste reparaties verricht (klacht: nauwelijks geluid, maar wel zuiver) door een elko in het voedingscircuit van een kleine transistorradio (zoiets als deze) weer vast te solderen.
Achteraf analyse: door de losse elko was de inwendige (dynamische) weerstand van de voeding te groot geworden om nog veel geluid te kunnen produceren.
Het kàn dus wel degelijk een oorzaak in de voeding hebben...
rew
Op 18 april 2020 17:52:34 schreef big_fat_mama:
Ik geloof nooit dat het aan de voeding ligt.
Nee, het is niet de "hoofdvoeding". De theorie is dan dat de soldering van de voedingspin van het versterkerding losgetrild is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (99%)]
rew
Ik heb even gegoogled. Ook ik vond de YD1028.
Als dat hem is dan vind je een condensator die aan pin4 zit en 1 aan pin 6. De andere kant van de condensator moet dan naar de luidspreker gaan. Check die condensator: Wat staat er op, wat meet je kwa capaciteit (Als je de luidsperker loshaalt kan dat in-circuit!
Zet de boel aan, en meet de spanning op pin 7. Die heet "VCC", als daar geen 12V o.i.d. staat dan snappen we waarom dat ding het niet doet....
En ik gok toch op de speaker zelf:
Op 17 april 2020 23:54:33 schreef Atelier 4:
De radio speelde vermoedelijk lange tijd op maximumvolume. De volumeregelaar werkt nog, maar de maximum stand is amper hoorbaar, maar wel helder.
Als de speaker warm wordt en er is ergens een thermoplast, gaat dit nog goed.. Tot je hem uitzet. De thermoplast hard uit en de conus zit vast.
Gevolg... Speaker doet wel iets via de trillingen en hij schuurt niet, want zit compleet vast.
Kijk eens of de conussen nog bewegen dus. Test kost max 1 minuut bij losse speakers..
, ik hoor ze altijd prima