Siemens logo8 en modbus

Voor 1,5 jaar terug was ik vol enthousiasme begonnen aan een projectje van een logo verbinden met een FO CT M300 .Door middel van een tcp/ip naar RTU omvormer.

De stap was even te groot en liep vast en gefrustreerd gestopt. Nu ben ik al reeds enkel weken weer bezig om te kijken of er wel signaal komt, TCP of RTU.
Modbuspoll geprobeerd en nog een paar programma maar allemaal geen succes.

Nu is het punt bereikt van wat doe ik nu verkeerd???

Zie ook de vorige topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/143657#highlight=modbus

GJ_

Moderator

Ik zie wat onlogischheden.

Je geeft bij de startadressen een adres op inclusief een 40.000 offset. Das raar want er staat al gedefinieerd dat het om een register gaat. Bovendien doe je het bij de bits ook en dat klopt zeker niet.

voorbeeld: modbusregister voor de motorstroom is 40401. Het gebruikelijke registeradres is dan 400 (register -40000 -1). Die 40000 die je laat zitten is dubbel op en die 1 moet er normaal toch echt van af.
Daar zie ik nog wel de mogelijkheid voor een uitprobering.

edit:
die -1 heb je wel gedaan. Alleen die 40000 moet volgens mij ook nog weg:

edit2:
ik zie nog meer: die laatste "coil" is het adres voor een frequentie preset. Sowieso al geen coil. En die eerste twee "coils" zijn gewoon registers.

Waarom probeer je het niet eerst even met een miniprogramma met alleen bijvoorbeeld adres 120. Die kun je ook op de drive ingeven en uitlezen in de logo en omgekeerd, sturen met de logo en de verandering constateren op je drive. Als je één parameter op orde hebt kun je verder uitbreiden.
En probeer ze ook met 1 woord lengte.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 6 mei 2020 09:01:43 (29%)

Das fijn dat om een richting te krijgen, ga dit straks even proberen door de 40 er voor weg te halen.

Wat ik mij wel af vraag is hoe stuur ik dan de bits in het register? Gewoon zoals het nu ook staat gescbreven in het programma?

GJ_

Moderator

Vergeet die bits eerst even. Een ding tegelijk uitvinden.

Ik heb wat getest en heb iets resultaat berijkt.
door van uit het schema een ehthernet connectie te maken zie ik mijn converter nu heel druk op de TX RX led flikkeren.

Volgende geprobeerd, adres 641 aan vm0 gekoppelt in de connectie functie. Gebrobeerd een bit te sturen of te lezen of te lezen maar geen resultaat. Ook geprobeerd om een analoge waarde gestuurd en geprobeerd te lezen. Ook in een nieuw programma waar ik maar 1 ding doe. Nadeel die ik nu ondervind ik als ik de Fo wil uitlezen dat niet lukt omdat de omvormer aan het babbellen is. Is hier nog iets in mogelijk?

GJ_

Moderator

Probeer het nog eens zonder 1 van het adres af te trekken. Dat komt ook voor.

Hallo GJ, ik heb het geprobeerd met en zonder de 1 er bij te doen.
hier heb ik een eenvoudig programma met een aantal schreenshots van de omvormer. Maar kom nog niet veel verder.

Ik heb ook niet het idee dat ik hier iet mis in de FO settings

Hierbij de opzet, gaat om functionle niet om het mooie zeggen we dan.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb helaas geen ervaring met de MODbus, maar...

Heb je gekeken in de Help van LOGOSoft? Daar is ook veel te vinden over de MODbus.
Heb je al geprobeerd zonder de router?
MODBus in LOGO beschikbaar in versie 0BA8 vanaf FS4

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 11 mei 2020 22:20:00 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hallo Toeternietoe, ik heb de fs6 dus die zou het moeten doen. Ook zonder router gebeurd er niks.
ook de help bekeken maar helaas. had gehoopt er meer mensen er mee aan het pieren mee waren onder tussen.

Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik rustig door gegaan en heb op een facebook pagina wat hulp gevraagd. en hier heb ik een paar tips gekregen die mij een flinke zet gaven, klaar ben ik nog niet.

eerste punt was dat de LOGO als cliënt moest instellen. Converter is TCP/IP master en RTU slave.

Om een reactie te krijgen heb ik met adres 642 bit 0 als 5 een 1 gegeven en deed deze even wat. Als ik adres 641 in geef doet deze niks.

Bij gewoon heeft deze een reactie als draairichting achterwaarts en trip in Er. SCL ).
Volgens manual betekend het dit: [i]SCL
30 Control Word Watchdog
Control word watchdog time out
In het control word #6.042 is de watchdog van 1 sec.
vrijgegeven d.m.v. bit 14
[/i]

Wat ook jammer is dat als ik connect soft ware van CT aansluit op de regelaar deze geen verbinding maakt en zelfs verlies, je zou verwachten dat dit kan?

GJ_

Moderator

Wat ook jammer is dat als ik connect soft ware van CT aansluit op de regelaar deze geen verbinding maakt en zelfs verlies, je zou verwachten dat dit kan?

Over je USB71 kabel:

These converters are for one to one connection between a PC and the Commander SK drive, they do not have multi-drop capability.

Zelfde als je meerdere drives vanuit één punt wil programmeren: van drive naar drive via ethernet of CT-net.
In jouw geval is het slechts oncomfortabel ;-) Je kunt alle parameters via het schermpje bekijken.
1) #06.043 moet aan staan
2) de watchdog moet je niet op "1" zetten. Als je dat doet moet je dat vaker dan 1x per seconde doen anders krijg je die storing. Dat betekend dus ook dat als je die storing krijgt deze op "1" gezet is.

Ben onder tussen weer een stukkie verder met het projectje.
volgende heb ik van een andere info kanaal ook binnen gekregen is de bit opbouw van de LOGO, zie bijlage.
Ook ben ik er achter gekomen dat de modbusconverter zijn "message time-out" verkeerd stond 100ms ipv 2000ms wat gelijk is met de FO.
Adressen hoef ik niet -1 te doen dus dat scheelde weer.

Ik kan nu de drive voor en achteruit krijgen. Nu is de volgende uitdaging om een setpoint uit te sturen.
Setpoint van snelheid krijg ik binnen dus dat werkt.
moet ik de FO een parameter anders zetten om te lezen voor de Setpoint waarde?

GJ_

Moderator

Gewoon op 1.021 toch? Je kunt ook 1.007 gebruiken maar dat is minder netjes.

Dat adviseerd het document van CT mij ook. Configuratie van de FO staat op par.5 op preset. Schrijf een dubbel word uit de LOGO. Toch zie ik de parameter niet veranderen in de FO display

GJ_

Moderator

kun je 1.021 wel met de hand aanpassen? En 1.050 staat wel op "1"? (RO)
En als je een compare with defaults doet staat er geen enkele destination naar "preset reference 1"?

Ik heb de verschillen nogmaals bekeken maar geen idee waar ik nu in spaak loop.
Al verschillende setups in de FO en logo geprobeerd maar helaas

GJ_

Moderator

Ik zeg het toch. Je analoge ingang overschrijft hem. Zet 7.014 even op 0.00

Geeft niks GJ beter 1x teveel met goed resultaat dan niks. Zal vanavond de boel naar 0 zetten in die parameter.

Het moet lukken ben nu al zo ver voor het gevoel!

Helaas nog niet aan testen toe gekomen. Echter heb nog wat documentatie nagezochten die geeft aan een interger moet sturen ipv een float waarde.

Siemens zette mij op het spoor dat modbus float zou gebruiken maar dat is fabrikant afhankelijk dus. oepsss

GJ_

Moderator

Modbus zijn in principe altijd integers. Floats kunnen wel maar dat is niet echt veelvoorkomend. Bij CT wel de precisie in de gaten houden. Een frequentie is meestal in honderdsten. 50 Hz is dan dus 5000.

Hallo GJ, het is gelukt . Parameter 1.021 vrij van verwijzing gemaakt. Tevrns de instelling op Preset gezet in pr.6 .

In de LOGO de float/inter converters verwijderd en zo direct geschreven op de woorden. Wat mij opviel ia als de max frequentie op 50Hz staat en de drive draaid 25Hz en je maakt er 55Hz van in parameter 1.021 dan blijft deze op 25Hz draaien. Dus dan dan wel handig om te weten met de scalering uitsturing.

Nu alles werkt is het idd simpel maar je moet het weten en gedaan hebben.