Munt detectie snack muur apparaat

Hallo,

Ik ben een snack muur aan het repareren.
Alles is 230v en compleet behalve het regelkastje ontbreekt. Nou is dit zo te zien heel simpel te maken met twee relais. Alleen de munt detectie is denk ik niet 230v. Dit is alleen een spoel waar het muntje doorvalt. Hier zal wel een spanning opgezet moeten worden en zal de stroom veranderen door de spoel. Maar hoe dit simpel te detecteren op 230v zodat een relais schakelt? In de bijlage een paar foto's.

Bedankt.
Rudy

denk minder makkelijk als je denkt, die perilex is wrs om aan de besturing te hangen, zo'n ding heeft echt geen krachtvoeding nodig, tenzij er verwarming voor snacks inzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Lijkt mij zo'n type 1 luikje open maken, en inhoud eruit halen, vervolgens luikje sluiten en tegelijk deurtje 2 proberen te openen, er waren automaten die je zo voor 1 gulden helemaal leeg kon halen :)

Snacks moeten op minimaal 60 °C blijven., dus een verwarmingselementje zal er wel inzitten, en gezien formaat kast en isolatie wil je dat niet voeden uit 1 groep, alleen in deze omgeving zou ik een CEE verwachten, of er nu minimaal aanzetten.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 20 mei 2020 22:06:38 (38%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

;-) Dat werkte ook bij sommige sigaretten automaten,net voor het laatje dicht ging kon je het laatje ernaast opentrekken.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 20 mei 2020 22:08:41 (95%)

Ik krijg opeens trek in een kroketje...

Vervangen DOOR.
Shiptronic

Overleden

Op 20 mei 2020 22:08:26 schreef Boudie:
Ik krijg opeens trek in een kroketje...

Even naar de FEBO?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

Het klopt dat de muntdetectie geen 230V is: die is 100% mechanisch.

Middels keelmessen (dikte), haarspeldbochten (gewicht) en magneetjes kon zo'n ding onderscheid maken tussen verschillende munten.
Aan het 'goedkeur'einde van de muntproever zat in elke sleuf een microswitch die de rest van het machien in gang zette.

De magneet helemaal onderaan hield de munt tegen totdat het luikje weer dicht ging (escrow).

Maar gezien de hoeveelheid roest en corrosie van dit exemplaar is restauratie een onbegonnen zaak, het luistert allemaal vrij nauwkeurig.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dan hang je er een elektronische muntproever voor in de plaats. Paar tientjes op ebay.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Ook op marktplaats is er best veel te krijgen als je zoekt op "muntproever".

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 21 mei 2020 08:45:26 (28%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Gewoon een RFID-bankkaart lezer erin, munten = oldskool :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zal iets meer info geven anders gaat deze tread volledig uit de hand lopen :p hij is bedoeld voor thuis als leuk voor decoratie en leuk voor een feestje. Het zou natuurlijk mooi zijn als hij ook functioneert als vroeger. Er zitten warmte elementen in die van elk 15W 28v zijn die in serie mooi 224v samen zijn. Deze werken nog perfect. De perilex is er ooit op gebeund en totaal overbodig. Het totaal vermogen is hooguit paar honderd watt.

De mechanische munt detectie werkt nog perfect. Alleen er zit na die detectie een spoel waar de munt doorheen valt. Als de munt hier doorheen valt moet een magneet worden bekrachtigd om te zorgen dat een ijzer staafje beweegt waardoor je een luikje open kan maken. Zodra je een luikje opent wordt de bovenste switch ingedrukt waardoor deze magneet weer moet afvallen.

Nu mijn vraag: alles werkt zo te zien op 230v. Zo te zien kan je heel gemakkelijk met twee relais deze snack kast weer werkend krijgen. Alleen hoe krijg ik de munt detectie zo simpel mogelijk weer werkend met die spoel op 230v zodat deze een relais schakelt.

Microswitch met draadje bij b.v flipperwinkel.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Shiptronic

Overleden

Kan je een duidelijke foto van de spoel maken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.