Siemens Logo 8 aantal analoge ingangen

Ik heb mijn zwembad sturing met een eenvoudige PLC lopende. Maar deze is aan vervanging toe (display kapot) en wilde hem vervangen door een Logo 8 RCE 12/24.
Hoeveel analoge ingangen heeft een die nu? In de brochure vind ik 8 ingangen waarvan er 4 analoog gebruikt kunnen worden. Als ik de handleiding bekijk, staat er : 'daarvan zijn alternatief te gebruiken 2 analoge ingangen (0...10V) en 2 snelle ingangen'

Hoe zit dat nu? En hoeveel bits is de A/D converter?

10 bit (0-1024) waarvan 0-1000 bruikbaar. De nieuwere types hebben zo te zien 4 analoog in.
Uitbreidingsmodule erbij kan natuurlijk ook.

Van de basis module zijn 4 ingangen om te zetten in analoog 0-10V. Daarnaast kan je 2 digitale ingangen in stellen als teller ingang van 5KHz voor tel of positinering functies. Veder kan je nog 2 analoge input modules bij plaatsen wat Peter112 ook aangeeft.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je basisunit heeft 8 ingangen.
Die zijn normaal allemaal digitaal.
Sommige basis LOGO’s hebben ook analoge ingangen.
Ook jouw LOGO heeft die. (althans als het een 0BA8 is)
Dat zijn er 2 standaard, maar via de software kun je er 4 van maken.
Dus uiteindelijk heb je 4 analoge ingangen 0 - 10 Volt.

Gebruik je een ingang analoog, dan kun je die niet meer digitaal gebruiken (tenzij je erg handig bent in het programmeren). Ook, al benoem je een ingang analoog, je kunt deze gewoon digitaal gebruiken. Voorbeeld, je stelt in 2 analoge ingangen! en je hebt er maar 1 nodig, dan gebruik je I7 als analoog en I8 digitaal. (omgekeerd kan ook)

Deze ietwat vreemde omschrijving komt nog uit de vorige series LOGO, die hadden max 2 analoge ingangen. Als je dan een programma over zou zetten van de oude naar de nieuwe, en je gebruikt extra analoge ingangs uitbreidingsmodulen dan kom je met het benoemen (tellen) van de analoge ingangen niet meer uit, vandaar.

Je kunt natuurlijk ook uitbreidingsunits gebruiken om extra analoge ingangen te verkrijgen.

De A/D converter is 1000 bits, zowel voor 0-10 Volt als 0-20 mA
De 4 - 20 mA bestaat eigenlijk niet, die snoept 200 bits weg (is dus ook 0 - 20 mA)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

10 bit 1024

-edit-

Ik ben niet wakker geloof ik ...

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 9 juni 2020 16:13:26 (75%)

Via software kan ik er 4 van maken? Ik heb zelfs ergens gelezen dat je er zelfs 6 van kan maken. Toch allemaal onduidelijk en raar.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 juni 2020 20:07:45 schreef Sylvester:
Via software kan ik er 4 van maken? Ik heb zelfs ergens gelezen dat je er zelfs 6 van kan maken. Toch allemaal onduidelijk en raar.

6? niet alles op internet is waar.
2 standaard, via software uitbreidbaar naar 4.
Duidelijker kan ik het niet maken........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja maar ik vind het vooral raar dat je zomaar via software van twee analoge ingangen 4 kunt maken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarom is dat raar?
Via de software kun je wel meer zaken regelen.

De keuze voor standaard 2 en via software 4 komt uit het verleden, dat heb ik al eerder omschreven.

En, totaal (incl uitbreidingsmodulen) 8 analoge ingangen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 9 juni 2020 21:41:26 (15%)