Watt meter 60HZ

Hallo,

Mijn oom heeft meerdere vakantiehuisjes in de Dominicaanse Republiek. Hij heeft daar airco-units opgehangen. Om te voorkomen dat gasten de deur open zetten en de airco gebruiken wil hij gebruikers kosten in rekening brengen naast de verhuurprijs. (Deurcontacten met relais en uitschakelen airco is een te ingrijpende oplossing)

Hij wil dit doen door de prijs per kilowatt op te tellen bij de verhuurprijs, logisch. In de Dominicaanse Republiek zijn er bijna geen kilowattuur meters te koop en al helemaal niet zo compact als dat wij ze kennen. Op zijn locatie komt het energiebedrijf iedere maand een medewerker op een brommertje langs om het geld op te halen.

Goed tot zover het sprookje.

Mijn oom sluit de airco's aan op 2x 115 V. Hij vraagt mij of ik hier kan kijken voor een kilowattuur meter.

Hoe kan ik dit het beste doen/adviseren?

Watt? U x I

Interessant.

- Voor belastingen tussen F en N moet die meter beide fasen in rekening brengen en 110V als spanning.
- Voor belastingen tussen beide fasen slechts de stroom door een fase en 220V als netspanning.

In twijfel niet aan de correcte werking van dat toestel maar hoe doet die meter dat?

Ik zit hier ook met verwondering naar te kijken. Waarom zit de nul niet aan de meter?
In de specificaties staat dat de nauwkeurigheid beter is dan van een mechanische meter, maar hoe nauwkeurig die is, dat staat nergens.

De TS geeft aan dat de airco (zoals verwacht) op 2x110 is aangesloten. Een gewone nederlandse meter kan je dus gewoon tussen VOOR de airco zetten en die zal dan gewoon de airco meten.

Een gewone nederlandse meter meet WEL de fase, niet de nul. Dus zou je hem aansluiten zoals progger voorstelt, dan wordt (ik nummer de loads van links naar rechts 1-2-3) load 1 NIET geteld, load 2 dubbel en load 3 correct bemeterd. Zet je de meter NA de aftakking naar de 220V apparaten, dan meet je alleen "correct", maar niet de kleine verbruikers op 110V.

Op aliexpress zijn "aardige" apparaten te krijgen. Deze heeft wat extra features, zonder de remote aan/uit kan je ze voor iets meer dan een tientje vinden. Lijkt me voor zo'n toepassing wel acceptabel.

Edit: Ik heb nu pas de link van progger bekeken. Het lijkt er op dat dit apparaat in tegenstelling tot wat een nederlandse zou doen WEL beide draden meet. Hij heeft EIGENLIJK de nul ook nog nodig. Stel dat je nul zwaar overbelast is en op een potentiaal van 10V komt te zitten. L1 heeft dan een spanning van 100 V en L2 een spanning van 120V. De meter kan alleen L1-L2 spanning meten (nog steeds 220) en het vermogen schatten als (I1 - I2)*U/2 Dat klopt niet als U1 en U2 niet gelijk zijn. (U=U1+U2)

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 28 juni 2020 19:23:44 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

in het amerikaanse systeem is er draaistroom, maar huisaansluitingen zijn 2 fasen met 180 graden verdraaing.

dus stel 3 "loads" (zoals REW telt) zijn 3,4 en 5A:

load 1: L2 = 3A * ½*220V = 330W
load 2: L1 = 4A * ½*220V = 440W
load 3: L1 = 5A * ½*220V = 550W
load 3: L2 = 5A * ½*220V = 550W

dus na 1 uur wordt 1870 Wh afgerekend.

pas als L1 t.o.v N zakt naar 100V en L2 120V is, reken je iets verkeerd.

GMT+1

Nu begrijp in het.

Dit toestel brengt gewoon de stroom van beide fasen in rekening en neemt steeds 110V als netspanning. Bij een 220V belasting is de stroom 2x, maar de spanning slechts 1/2 wat uiteindelijk hetzelfde is.

Op 28 juni 2020 19:30:29 schreef New Beetle:
Dit toestel brengt gewoon de stroom van beide fasen in rekening en neemt steeds 110V als netspanning.

Om goed te meten kun je niet zomaar de spanning "nemen". Je moet de spanning echt meten om tot een nauwkeurig resultaat te komen.

Die meter kan de spanning niet meten, heeft immers geen N aansluiting. Kan hoogstens de spanning tussen 2 fasen meten en er vanuit gaan dat de N exact in het midden ligt, door 2 delen dus.

Er vanuit gaan dat de N in het midden ligt is geen correcte meetpraktijk. Door allerlei oorzaken kunnen de spanningen op de beide lijnen verschillen.
Je zou moeten weten hoe de meetsystemen inwendig geschakeld zijn.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 28 juni 2020 21:37:04 (18%)

mvdk

Golden Member

Precies wat KlaasZ zegt. We weten niet wat voor een kWh meter dit is.
In de oude 220 netten had je meters met twee stroomspoelen, juist voor dit soort situaties.
Die meters hadden op het plaatje de aanduiding "2p"
Meters voor een 230/400 net hadden de aanduiding 1p of iets wat op een uitroepteken lijkt.

Op 28 juni 2020 21:33:16 schreef New Beetle:
Die meter kan de spanning niet meten, heeft immers geen N aansluiting. Kan hoogstens de spanning tussen 2 fasen meten en er vanuit gaan dat de N exact in het midden ligt, door 2 delen dus.

Een aanname die weliswaar niet 100% correct zal zijn, maar voor het doel waarvoor TS de meter wil gebruiken waarschijnlijk wel voldoende is. Zeker als de airco (zonder nul) de grootste stroomvreter is.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 28 juni 2020 21:48:42 schreef mvdk:
Precies wat KlaasZ zegt. We weten niet wat voor een kWh meter dit is..

Dat is een kWh-meter bedoeld voor split phase netten precies wat de TS nodig heeft. Of de tolerantie van dat toestel voldoende is en/of dat toestel periodisch geijkt moet worden om handel te drijven in de Dominicaanse Republiek is een juridische vraag .

Als het alleen voor de 220v load is gewoon aldaar een 1 fase meter gebruiken. Als de 110 volt loads ook gemeten moeten een 3 fase meter gebruiken en de derde fase niet gebruiken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 28 juni 2020 17:51:00 schreef KevinM:
Hallo,

Mijn oom sluit de airco's aan op 2x 115 V. Hij vraagt mij of ik hier kan kijken voor een kilowattuur meter.

Hoe kan ik dit het beste doen/adviseren?

Je oom vraagt of je "hier" kunt kijken naar kWh meters voor hem. Is dat omdat je hier betere toegang tot het internet hebt of omdat je oom denkt dat er in Nederland gemakkelijker kWh meters beschikbaar zijn voor een 1 fase, 3 draden, 60 Hz systeem?
Hoe dan ook, je moet een wattmeter hebben met 2 spanningsspoelen + 2 stroomspoelen. (totaal 5 aansluitingen)
Op die manier kan je oom het totale verbruik per huisje registreren.
Zoeken op de Amerikaanse markt (eBay) zou je wel eens het meeste succes kunnen brengen.

Hoe zijn de airco's aangesloten? Zitten ze op 2x115V, dus met gebruik van de nul, of zitten ze op 230V, zonder gebruik van de nul?
In het laatste geval kun je gewoon een Europese meter gebruiken. Maar geen ferrarismeter want die is frequentiegevoelig.

mvdk

Golden Member

Een kilowattuurmeter geschikt voor het meten in een 230/400 net, heeft maar één stroomspoel. Dat is om fraude te voorkomen. Zou de netbeheerder een meter gebruiken met twéé stroomspoelen, zoals die in oude 220 netten werden gebruikt, dan kun je als klant je verbruik halveren door de nulleider buiten de meter om te leiden. In aansluitkasten waar nul en aardsysteem alles aan elkaar zit, (de Zeeuwse werkwijze) levert dat geen gevaar op. Maar het is fraude.
Omgekeerd is het gebruiken van een meter met maar 1 (één) stroomspoel in een oud 220 net ook fraudegevoelig. In tegenstelling tot het voorgaande moet je hierbij een kleine investering doen in een trafo, of 127Volt dingen gebruiken.
Ik weet niet hoe smart die mensen daar op Haïti, sorry, Dominicaanse Republiek zijn. Als je daar meters uit nl met maar 1 stroomspoel gebruikt, kúnnen ze frauderen. Het zullen dan wel niet de airco's zijn, maar stroom voor koken en verlichting kúnnen ze via de niet gemeten fase betrekken.
Oplossing is om de gehele installatie te verzegelen.

Op 29 juni 2020 10:33:12 schreef mvdk:
Zou de netbeheerder een meter gebruiken met twéé stroomspoelen, zoals die in oude 220 netten werden gebruikt, dan kun je als klant je verbruik halveren door de nulleider buiten de meter om te leiden.

De nul wordt via de meterklemmen doorgelust. Die kun je dus alleen maar omleiden als je de zegels verwijdert. En als je toch al die stap hebt genomen dan zijn er nog wel betere methoden om je verbruik te "verminderen".

mvdk

Golden Member

Op 29 juni 2020 10:42:44 schreef KlaasZ:
[...]De nul wordt via de meterklemmen doorgelust.

Nee, dat was nou juist de trick, in die 2 polige meters, meters met twee stroomspelen, werden de 3e en de 4e klem niet doorgelust, daar zat een spoel. Die meters zijn dus niet geschikt, omdat ze fraudegevoelig zijn in een 230/400 net.
Ik heb de laatste jaren toen ik nog bij m'n bedrijf werkte, heel wat keren ingeloerd bij het metermagazijn in de bak met schrootmeters. Helaas, die 2 polige meters heb ik toen niet meer gezien. De ombouw was al lang klaar.

Edit: en het aardige van stroom stelen op deze manier is, dat je het klemmendeksel niet hoeft te verwijderen, je haalt gewoon de nuldraad los uit de HS, en maakt van de HS een verbinding naar je aarddraad.
En alweer vooropgesteld dat aarde en nul hard aan elkaar zit.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 29 juni 2020 10:55:22 (18%)

https://i1.wp.com/makezine.com/wp-content/uploads/2016/10/figure_4.jpg…

Het ligt er maar net aan hoe de airco's zijn aangesloten

Als de nul niet is aangesloten kun je een een "normale" 1 fase gebruiken denk geschikt voor 230 60 hz. ipv de nul gebruik je dan de andere fase.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 juni 2020 18:44:42 schreef New Beetle:
Interessant.

- Voor belastingen tussen F en N moet die meter beide fasen in rekening brengen en 110V als spanning.
- Voor belastingen tussen beide fasen slechts de stroom door een fase en 220V als netspanning.

In twijfel niet aan de correcte werking van dat toestel maar hoe doet die meter dat?

Gek genoeg kan ik dat uitleggen. Het toestel is bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. De spanningen zijn trouwens nominaal 120/240V, de tekening is fout. In de handleiding staat het goed.

De meter gaat er inderdaad van uit dat de twee '120V'-spanningen gelijk aan elkaar zijn. Dat is daar toelaatbaar, om twee redenen:
- De zware belastingen, de stroomvreters dus, staan op 240V en beïnvloeden de 'nul' dus niet.
- De transformator hangt, meestal letterlijk, voor de deur zodat de aansluiting heel kort is.

Gewone huisaansluitingen in Noord-Amerika zijn (de laatste paar tientallen jaren) 200 A bij 240 V. De building code schrijft voor de trafo-naar-huis-leiding, een draaddiameter voor van AWG 00 (2/0). De weerstand van 20 m '00'-koperdraad is 4 mΩ.
Stel nu eens dat je de 120V-verbruikers zó idioot hebt verdeeld dat je 100 A van de ene fase neemt, en niets van de andere. In de nuldraad loopt er dan dus ook 100 A, en er valt over die nuldraad 0,4 V.
Over de ene fasedraad valt ook 0,4 V, zodat de '120V' op die fase nu 120-0,4-0,4= 119,2 V wordt. Het echte verbruik is dus 11920 W.

De meter ziet een '240V' van 0,4 V minder, dus 239,6 V. Hij berekent nu een verbruik van (100 + 0) × 239,6 × ½ = 11980. Dat is een half procent fout, onder tamelijk extreme omstandigheden.
Want nogmaals, dat soort verbruik zit normaal gesproken over de 240V, en de rest min of meer verdeeld over de twee fasen.

Dit soort meters, ook in de draaischijf-tijd al, gebruikt vaak nóg een handigheidje: de twee stromen lopen gezamenlijk door één (tweedraads) stroomspoel of sensor. Natuurlijk zo aangesloten dat de velden optellen.
En ja, dat gaat ook goed bij reactieve gebruikers, maar dat zullen we nu maar niet gaan voorrekenen. :)

Hoever je in Dominica van de huis-trafo af zit weten we natuurlijk niet; ik schetste de Noord-Amerikaanse situatie.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zoals Ts al schrijft komen meters er bijna niet voor, daar betaal je op basis van Amp hoofdzekeringen net als hier het vastrecht.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 29 juni 2020 09:58:49 schreef KlaasZ:
Hoe zijn de airco's aangesloten? Zitten ze op 2x115V, dus met gebruik van de nul, of zitten ze op 230V, zonder gebruik van de nul?
In het laatste geval kun je gewoon een Europese meter gebruiken. Maar geen ferrarismeter want die is frequentiegevoelig.

Voor zover de informatie strekt 2 x 115 Volt. Ik ben op zoek naar een formaat DIN 1 tot 4 module breedte.

Met weinig informatie toch de vraag op het forum gezet, heeft het toch goede informatie en tips opgeleverd.

In de bijlage nog een foto gekregen van de Airco-unit(doos) met gegevens. Mogelijk dat iemand kan zeggen of daarbij een nul moet worden gelegd. Mijn oom geeft zelfdoor 2 * 115 Volt.

bvd
KevinM

Watt? U x I

Op 29 juni 2020 21:02:11 schreef KevinM:
[...]

Voor zover de informatie strekt 2 x 115 Volt. Ik ben op zoek naar een formaat DIN 1 tot 4 module breedte.

Met weinig informatie toch de vraag op het forum gezet, heeft het toch goede informatie en tips opgeleverd.

In de bijlage nog een foto gekregen van de Airco-unit(doos) met gegevens. Mogelijk dat iemand kan zeggen of daarbij een nul moet worden gelegd. Mijn oom geeft zelfdoor 2 * 115 Volt.

bvd
KevinM

Er hoeft geen nul te worden aangelegd. 230 V tussen de beide fasen volstaat hier.

208/230 is inderdaad voor een 115V systeem, waarbij ofwel twee fasen (zeg maar plus of minus 115V) ofwel een driefase systeem met 115V tussen de nul en de fasen. Dan krijg je 208 tussen twee fasen en dat kan dit ding dus ook aan.

Het meest waarschijnlijke is dus dat de installatie 2*115 is. Dat is het meest gebruikelijk. Ik kan zo snel niet goedkope dual-phase DIN meters vinden. Maar de eerder gepostte werkt maar is wat aan de prijzige kant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/