Miele WDA200 spoelt slecht

#1
Hoi,

eerst is het navolgende gebeurt.
De pomp is vastgelopen/gaan lekken op de as doordat er 2 condooms erin zijn komen zitten.

Pomp vervangen en waterafvoer opgelost.

Tijdens het spoelen is mij opgevallen dat de trommel toeren maakt maar dat het sopwater in de trommel blijft tot vrijwel het einde van het spoelprogramma.
Hierdoor blijft er veel sop achter in de was en datr zie je als de machine klaar is, het manchet is gevuld met schuim.

Ofwel de machine pompt het water te laat weg tijdens het spoelen.

Machine is schoongemaakt, leidingen zijn schoon/leeg.

Oh ja......de was word wel keurig droog gecentrifugeert (pomp werkt alles netjes weg)

De machine start met afpompen water, stopt met pompen en de trommel gaat toeren maken om te kunnen centrifugeren.
De trommel kan niet op volle toeren draaien doordat het water wat door het centrifugeren vrijkomt niet direct word afgepompt. Dit duurt een hele tijd totdat de machine het wel wegpompt en vrijwel daarna meteen stopt om nieuw water te pakken.
De trommel probeert dus toeren te maken maar word tegengehouden door het vrijkomende sopwater wat te lang niet word afgepompt.

pressostaat is niet goed, of de slang naar de pressostaat zit verstopt, blaas die dunne slang eerst eens door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 augustus 2020 19:57:34 schreef testman:
pressostaat is niet goed, of de slang naar de pressostaat zit verstopt, blaas die dunne slang eerst eens door.

Ga ik morgen doen, kom erop terug.

Op 1 augustus 2020 19:57:34 schreef testman:
pressostaat is niet goed, of de slang naar de pressostaat zit verstopt, blaas die dunne slang eerst eens door.

Kon niet wachten.................

Als ik door dat slangetje blaas hoor ik het borellen ergens onderin.

Dit lijkt mij op een doseerprobleem. Elk ander probleem word door middel van een error op het display weer gegeven. gebruik je tabs? Welk product? Welke dosering? Welk soort water, kalkgehalte? Is de pompontluchtingsdarm verstopt? Doe je 90 graden wassen? De nieuwe toestellen spoelen nog 2 keer met een belachelijk laag waterniveau. Aja hoe kun je anders aan een a-label komen? Wat ik standaard doe is de spoelingen vermeerderen. Het waterniveau omhoog stellen. "voor mensen met allergie" aan zetten. Beladingsautomaat uitzetten. Dit alles in het instellingen menu.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dat dunne slangetje komt uit dichtbij de pomp, is een aftakking van de dikke slang die van de trommel onder komt. als je er 1 hebt, want niet altijd is deze er, de slang tussen zeepbak en pomp kan ook verstopt zitten, machine zuigt dan vacuum. is een dikkere slang, 12-15mm. deze zit vaak vol grijze prut, zeepresten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Snap er geen fluit van.

Heeft het altijd goed gedaan.

Zeepbak word nooit gebruikt.
Hoeveelheid wasmiddel in bolletje kan ook niet want met een half schepje in een volle automaat ook de melding "overdosering"

1x per week 90 graden was.

Machine elke 6 weken leeg met soda.

Mischien iets van een zeepsensor of zo?

Slangen zijn allemaal schoon.

wat bedoel je juist met: Hoeveelheid wasmiddel in bolletje kan ook niet want met een half schepje in een volle automaat ook de melding "overdosering" ?

Een half bolletje zeep is wel de max.

Hoe zeker ben je van de ontluchting?

Edit:Zeep maken is een complex proces waarbij veel kan mislopen. ik krijg regelmatig te maken met "slechte" zeep. Heb je met andere producten geprobeerd? Mss is deze lading te schuimend?

Nieuwe producten zijn veelal geconcentreerder (nieuwe trend).

Edit2: Machines maken geen schuim, dat doet zeep. Slecht pompen gaat direct alarmen geven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Geen half bolletje maar een half schepje in een bolletje gedaan.

Ook vloeibaar doet moeilijk.
Geen wasverzachter alleen zeep.

Ga morgen nogmaals alle slangen controleren.

Wat gebeurt er als je geen zeep in de machine doet? Nog volle bak schuim? Mss verzadigd? Eerst kookwassen tot het gedaan is met schuimen ,eens goed uitzepen. Draai alle waterinstellingen maar eens goed naar boven. Gaat je in de toekomst veel ellende besparen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 1 augustus 2020 21:04:13 schreef EricN:
Wat gebeurt er als je geen zeep in de machine doet? Nog volle bak schuim? Mss verzadigd? Eerst kookwassen tot het gedaan is met schuimen ,eens goed uitzepen. Draai alle waterinstellingen maar eens goed naar boven. Gaat je in de toekomst veel ellende besparen.

Geen schuim of zeep bij lege automaat.

Waterinstellingen aanpassen............ehhhhh. Er zit een knopje "extra water" en die gebruik ik eigenlijk standaard al.

De instellingen wijzigen via de handleiding p63. (google is your friend) Ik doe dit altijd via de PC dus er kunnen beperkingen zijn in wat de klant allemaal kan wijzigen. Mss kan jij niet alles aanpassen. De toets extra water kan zeker omgeprogrammeerd worden naar een intensievere instelling.

Als je wast en er komt veel schuim in nog voor het gaat spoelen dan is dit niet door de machine. Machines maken geen schuim. Een teveel aan schuim kan niet verwerkt worden. Welk type water? Regenwater?
Wel vreemd dat de problemen ontstaan zijn na de reparatie. Is de afvoer OK? Mss pompt het te traag? Laat leeg draaien en zet dan op pompen. kijk hoe snel het zakt. Dit moet redelijk vlot gaan. Hoe hoog zit de afvoer tov de machine? De afvoerhoogte mag maximum 85cm zijn. Ik heb ooit eens een pomp vervangen door een goedkoper model. Geeft normaal niets maar doordat de afvoer heel hoog zat kon de zwakkere pomp dit net niet trekken. Is de wattage van de nieuwe pomp dezelfde?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Volgens de handleiding WDA200;

systeem extra water:

P1 meer water bij wassen en spoelen (fabrieksinstelling)

P2 extra spoelbeurt

P3 combinatie van P1 en P2

Als de machine het water niet wegkrijgt krijg je storing led "afvoer"
Indien er niet kan worden gecentrifugeerd door overmatig schuim krijg je de storing led "dosering"

Gebruik je toevallig regenwater?

Als de machine geen foutcodes genereert, prima centrifugeert en afpompt en toch heb je nog schuim op het laatste? Tsja, dan is er teveel wasmiddel gebruikt.

In principe is schuim wasmiddel dat niet "gewerkt" heeft. Met andere woorden er wordt teveel wasmiddel gebruikt voor de vervuiling van je textiel.

Ik heb het meer meegemaakt dat mensen altijd dat ietsje teveel wasmiddel gebruiken. Dat hoopt zich stukje bij beetje op in het textiel tot je krijgt wat jij meemaakt.

Stel de ontluchting van de afvoerpomp is verstopt (krijg je precies hetzelfde in het zicht), dan gaat hij erg slecht centrifugeren omdat het schuim een luchtbel vormt die niet wegkan. Het water dat uitgeslingerd wordt kan ook niet weg, was blijft zwaar wegen en onbalansdetectie gaat werken.

Gebruik dus gewoon minder wasmiddel. Goedkoper, beter voor milieu en beter voor machine.

Staat er in de woning een centrale waterverzachter kan de optie "maximaal spoelniveau" een optie bieden. Dit is in te stellen in programmeermodus. Heb helaas hier geen servicedoc bij de hand; weet niet vanbuiten welke optiestand dat in de WDA200 is.

Opgelost.......................Stukje slang voor de overdruk zat bomvol met prut.
Tussen pomp en t-stuk inlaatrubber trommel.

Geen idee hoe dat daar komt.

Dat is de pomp ontluchtingsdarm die ik al eerder aanhaalde. Meestal is hier de klacht van de klant niet of slecht zwieren. Oorzaken: veel zwaar vuil of haar. Of overdoseren. Of wasverzachter

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Had dat t-stuk gemist vandaar dat doorblazen goed ging.

Overdosering kan niet, wasverzachter is verboden.

Gok haren en wekelijks zeer vuile was (werkkleding bandenmonteur)

Die vette resten in de slang duid op te veel zeep en te lage temperatuur... Zeker als er veel vette kleding in gaat, vaker 95 draaien... Doseer allen voor je vette kleding wat meer, maar voor je normale kleding is een eetlepel al voldoende..

En vooral vloeibare zeep is een boosdoener.
Uiteindelijk gaat bij elke keer uitpompen een gedeelte van het water door die slang. Hoeveelheid zeep gaat daar ook door. Vloeibaar laat een kleverig laagje achter. De rest kan men zelf wel bedenken.

Voorbeelden genoeg van klanten die dergelijke machine hebben die quasi alles met poeder wassen en de correcte hoeveelheid gebruiken. Die machines haperen zelden.
Een voorbeeld zouden mijn eigen ouders zijn. Die hebben een W3745 staan. Moeten tegen de 8000 draaiuren opstaan en is 13 jaar oud. Nog nooit wat aan gehaperd en dat ding wast als een zonnetje.

Beter nog mijn ouders: Miele W431, 34 jaar mee gedraaid, klok begon te versnellen.. Alleen pomp en koolborstels...