Hulp bij ontwikkeling van trilapparaatje

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat jullie een beetje geduld met me hebben als ik het niet in één keer helemaal goed heb :)

Ik ben op zoek naar iemand die me - tegen redelijke vergoeding - kan helpen met het bouwen van een apparaatje:

Voor iemand met een verstandelijke beperking (alsmede doof en blind) ben ik op zoek naar een apparaatje dat, bij aanraking een trilsignaal afgeeft tussen 22-07 uur en "stil" is, overdag. De bedoeling is dat op die manier duidelijk kan worden gemaakt dat de persoon geacht wordt in zijn bed te blijven, tot het tijd is om op te staan ...

Details kunnen we bespreken - ik hoor graag van jullie!

Groeten,

Hans

Arco

Special Member

Welkom op het forum.

Daar is best iets voor te maken. Hangt een beetje van de eisen af hoe het eruit gaat zien.
Bijf:
- Op batterij of accu (hoe op te laden) of netadapter...
- Hoe tijd in te stellen
- Uitvoering
- ...

Je kunt altijd een PM sturen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nochtans niet zo moeilijk zelf te maken, een schakelklok, trilmotortje uit een telefoon en een gsm lader en grote drukknop.
Die schakelklok kan ook een andere type zijn.

Gsm lader in de schakelklok en de 5V via de drukknop een trilmotortje bedienen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 11:20:43 schreef Hans_DK:
Voor iemand met een verstandelijke beperking (alsmede doof en blind) ben ik op zoek naar een apparaatje dat, bij aanraking een trilsignaal afgeeft tussen 22-07 uur en "stil" is, overdag. De bedoeling is dat op die manier duidelijk kan worden gemaakt dat de persoon geacht wordt in zijn bed te blijven, tot het tijd is om op te staan ...

Heb even een vraag:
Wat is het verschil in de persoon aanraken of het apparaat aanraken dat een tril signaal afgeeft?

Volgens mij werkt dat het zelfde, of mis ik iets door te weinig info?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

In plaats van een drukknop zou ik een capacitieve sensor nemen met een flink oppervlak. In het aansluithuis zelf past met gemak een trilmotortje.

(ik heb ook nog wel een 1,5kW trilmotor liggen, maar die is minder geschikt als signaal om te blijven slapen :-) )

Op 7 augustus 2020 13:41:49 schreef Lambiek:
Heb even een vraag:
Wat is het verschil in de persoon aanraken of het apparaat aanraken die een tril signaal afgeeft?

Ik neem aan dat de persoon zelf het apparaat moet aanraken om een indicatie van de tijd te krijgen via trilling.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 7 augustus 2020 13:43:22 (39%)

Voor dit project is Lilygo horloge wel interessant.

Kost niet zoveel, kan de gebruiker altijd bij zich hebben.
Beschikt over een ESP32 processor, de benodigde trilmotor, touchscherm en een realtime clock.
Dit kun je makkelijk met de Arduino IDE programmeren.

Helaas heb ik geen ruimte in de agenda om Hans_DK hier mee te helpen op het moment.

Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 13:41:54 schreef GJ_:
In plaats van een drukknop zou ik een capacitieve sensor nemen met een flink oppervlak. In het aansluithuis zelf past met gemak een trilmotortje.

Ik weet niet of dat werkt GJ, als de sensor een dekbed ziet zou de motor trillen.

Ik neem aan dat de persoon zelf het apparaat moet aanraken om een indicatie van de tijd te krijgen via trilling.

Zou kunnen, maar dat wordt er niet bij gezegd. :)

(ik heb ook nog wel een 1,5kW trilmotor liggen, maar die is minder geschikt als signaal om te blijven slapen :-) )

Daar krijg je weer wandelende nieren van. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 augustus 2020 13:48:58 schreef Lambiek:
[...]
Ik weet niet of dat werkt GJ, als de sensor een dekbed ziet zou de motor trillen.

Het ding hoeft toch niet in bed te liggen. Staat er gewoon naast, op de plek waar bij anderen de wekkerradio staat. :)
Strek je arm uit om te voelen of het al tijd is.
Ik zie inderdaad ook iets voor me als een broodtrommeltje met een grote tiptoets bovenin (aan de binnenkant van de bovenkant) en een GSM-trilmotortje erin.

--
Met die 1,5 kW trilmotor kun je de schakellogica beter omdraaien: als het tijd is, schudt hij je vanzelf uit bed. _/-\o_

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Een grote capacitieve sensor is goed instelbaar. Een droog dekbed is moeilijk te detecteren.

Hartelijk bedankt voor alle reacties!

Het is inderdaad de bedoeling dat de persoon via het aanraken van het apparaat een trilsignaal kan waarnemen ("nacht"), of niet ("dag").

Over de verdere details heb ik eerlijk gezegd nog niet héél diep nagedacht ... met behulp van een lichtnet schakelklok zou het moeten kunnen. Een iPhone lader met USB kabel kan ook worden verzorgd. Als ik het dan goed heb begrepen is een grote capacitieve sensor in behuizing, verbonden met een trilmotortje (1,5kW lijkt inderdaad een beetje overkill :)), de oplossing.

Klopt dat?

Vriendelijke groeten,

Hans

Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 14:36:40 schreef Hans_DK:
Als ik het dan goed heb begrepen is een grote capacitieve sensor in behuizing, verbonden met een trilmotortje de oplossing.

Zou een oplossing kunnen zijn.

Heeft de klient dat kastje om of alleen de trilmotor? En is de trilmotor dan verbonden met bijv. een kabeltje met de besturing?

Ik vraag dit in verband met verstikkingsgevaar.

Persoonlijk zou ik er een soort vest of hesje van maken waar alles in zit. Iets wat je dus aantrekt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Inbouwen in een doosje en op nachtkastje vastschroeven. Dan is het altijd op een vaste plek.

Hoi Lambiek,

het idee is dat er een kastje/doosje met sensor+triller op het nachtkastje staat. Het idee is om op deze manier de persoon een steuntje in de rug te geven bij het nemen van de juiste beslissing: als het kastje trilt bij aanraking, dan is het nacht en moet ik in bed blijven. Als er niets trilt bij aanraking van het kastje, dan mag ik er uit.

Een hesje is niet nodig en verstikkingsgevaar mag sowieso niet, natuurlijk. Voor de veiligheid heeft een 5V oplossing daarom ook mijn voorkeur.

Groeten,

Hans

Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 14:52:55 schreef GJ_:
Inbouwen in een doosje en op nachtkastje vastschroeven. Dan is het altijd op een vaste plek.

Dan zit je met bedrading naar je trilmotor, verstikkingsgevaar.

Bij veel instellingen mogen de klienten niets om hebben s'nachts van wegen dit gevaar Er warden zelfs slaals en dergelijken van de kamer gehaald om dit te voorkomen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik bedoel eigenlijk de hele handel, inclusief trilmotortje in een plastic doosje bouwen. Dan blijft enkel het voedingskabeltje naar een adapter over. Ik zou trouwens gewoon een veilige 24Vdc adapter nemen, daar zijn veel meer sensoren voor te krijgen.

Een plastic kastje kan desnoods op een nachtkastje vastgeschroefd worden, de 24V voedingskabel zo nog door de bodem direct het kastje in kunnen verdwijnen, zie je er niks van.

Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 14:55:52 schreef Hans_DK:
het idee is dat er een kastje/doosje met sensor+triller op het nachtkastje staat. Het idee is om op deze manier de persoon een steuntje in de rug te geven bij het nemen van de juiste beslissing: als het kastje trilt bij aanraking, dan is het nacht en moet ik in bed blijven. Als er niets trilt bij aanraking van het kastje, dan mag ik er uit.

Kijk dit is duidelijk. Moet geen probleem zijn lijkt mij.

En ik weet toevallig uit ervaring hoe het er aan toe gaat in dit soort instellingen, vandaar mijn vragen. :)

Op 7 augustus 2020 15:00:56 schreef GJ_:
Een plastic kastje kan desnoods op een nachtkastje vastgeschroefd worden, de 24V voedingskabel zo nog door de bodem direct het kastje in kunnen verdwijnen, zie je er niks van.

Je wil niet weten hoe inventief sommigen zijn ondanks hun handicap. :)

@TS,

Je mag me altijd een mail sturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2020 15:02:21 schreef Lambiek:
Je wil niet weten hoe inventief sommigen zijn ondanks hun handicap. :)

Oh, ik weet het.
Maar ik zelfs sensoren die er voor bedoeld zijn, 10mm dik of zo, kun je zo op het kastje vastschroeven, de kabel boor je onder de sensor door het bovenblad naar beneden. Een trilmotortje kan dan gewoon aan de onderkant van het blad gemonteerd worden.
Deze bijvoorbeeld:

rond 100, IFM KT5001
Dat kabeltje moet dus door de montageplaats heen geboord worden.

Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 15:32:59 schreef GJ_:
Maar ik zelfs sensoren die er voor bedoeld zijn, 10mm dik of zo, kun je zo op het kastje vastschroeven,......

Dat is een mooie sensor en die heb jij zo liggen, want dat haal ik er niet helemaal uit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi Lambiek,

Ik heb je even een mailtje gestuurd :)

Iets met een grote capacitieve sensor, een trilmotortje, en gevoed vanuit een telefoonlader. Laat me even denken... Een oude telefoon?

Overbodige Android telefoons zijn er genoeg, dan is het alleen nog een kwestie van een stukje software schrijven.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hoi Jochem,

Ik heb inderdaad aan een telefoon gedacht - maar ik heb geen flauw benul hoe ik dat softwarematig voor elkaar zou moeten krijgen ;)

Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2020 15:45:06 schreef Jochem:
Iets met een grote capacitieve sensor, een trilmotortje, en gevoed vanuit een telefoonlader. Laat me even denken... Een oude telefoon?

Overbodige Android telefoons zijn er genoeg, dan is het alleen nog een kwestie van een stukje software schrijven.

En daar een app voor maken, is ook nog een optie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Dan moet je wel er voor zorgen dat die tril app niet zomaar is uit te schakelen met de home knop. Verder zit alles er wel al in: een klok, een triller en een groot touch oppervlak.

Niet alleen moet je de home knop buiten spel zetten, je moet elke bedieningsfout elimineren.

Ik zou overigens kiezen voor een vorm van haptic feedback overdag. Bijvoorbeeld een zeer korte trilling in plaats van volledig stil. Dan weet de gebruiker dat de boel werkt en dat de aanraking werd geregistreerd. En dan 's nachts een zeer lange trilling, zodat er geen twijfel mogelijk is.

Op 7 augustus 2020 15:52:31 schreef Hans_DK:
Hoi Jochem,

Ik heb inderdaad aan een telefoon gedacht - maar ik heb geen flauw benul hoe ik dat softwarematig voor elkaar zou moeten krijgen ;)

Dat kan ik begrijpen. Maar als je toch al iemand in ging huren is het waarschijnlijk goedkoper om alleen voor het ontwikkelen van de software te betalen in plaats van voor hardware EN software.

Ik kan het (bedrijfsmatig) voor je doen, maar heb je al gekeken of zoiets toevallig niet gewoon al bestaat?

If you want to succeed, double your failure rate.