kapotte wabeco freesmachine met wasmachine motor besturing

Hallo,

Ik ben Frank en ben nieuw op dit forum. Ik wil graag een vraag stellen en hopelijk heeft iemand er een antwoord op.

Ik heb een Wabeco cnc freesmachine uit 2009. Hierin zit een motor met besturing, incl variabel toerental, die blijkbaar van een wasmachine afkomstig is.
Nu heb ik het probleem dat de motor zeer regelmatig plotseling uitvalt bij toenemende belasting (zo lijkt het). Ik heb de printplaat gedemonteerd en een paar solderingen opnieuw gesoldeerd, ik kan verder geen rare dingen zien aan de buitenkant.

Nu is mijn vraag of iemand herkent uit wat voor soort wasmachine deze printplaat afkomstig is, zodat ik er misschien een nieuwe voor kan bestellen.
Er zit een TDA1085 ic op de print

Groet, Frank

maartenbakker

Golden Member

Welkom op het forum!

Zou je misschien jpeg kunnen maken van de foto's? Dit is een of ander raw of proprietary formaat dat ik zo niet geopend krijg.

Ik zal ondertussen eens zien of een nieuwere versie van irfanview ze misschien toch nog kan openen.

Staan er nummertjes op de module?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vermoed dat deze motor een condensator heeft. Ik kan me slecht voorstellen dat er een seriemotor in een cnc gebruikt wordt. En een driefase sturing is deze print ook niet. Nakijken deze condensator zal slecht zijn. AKO maakt idd printen voor witgoed.
Edit: ik zie een gelijkrichter dus het is een gelijkstroom motor. Mogelijks met magneten. De tda is een vrij eenvoudig ic. Ik zou daar metingen op doen tijdens het "uitvallen" . Valt de voeding vcc weg? Blijven de gate pulsen( Triac dan mogeliijk de oorzaak)? Elco's? Ik zie ook een triac stroommeting. Mss te veel stroom en in veiligheid? Motorwikkeling stuk? Er zitten ook van die "kwaliteitsvolle" grijze condensators op. Mss ook eens nameten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
High met Henk

Special Member

Hmm borstels lijken vreemd, maar op zich qua koppel zou een universeel motor wellicht zo gek niet zijn....

Die dingen kun je extreem mishandelen (denk aan lieren, boormachines etc)

Als het dat is, kunnen het ook gewoon de borstels zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Is inderdaad een gelijkstroommotor, koolborstels hebben nog een lengte van ongeveer 15mm

Werk aan de winkel dan, het is te zeggen , aan de print dan. Wat is je kennis betreffende printen? Vervang de elcos, kan nooit kwaad en meet de mks condensators. Voer meettesten uit op het ic.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zou in ieder geval toch even nieuwe koolborstels bestellen.
15mm lijkt misschien heel wat maar kan al beneden de minimum waarde zitten.

Als de koolborstel niet goed genoeg tegen de collector wordt geduwd dan heb je ook dit soort klachten.
Doordat de koolborstel korter wordt heeft de veer erachter minder kracht over.

Kijk ook of ze lekker soepel in de geleiding lopen.

Controller:

https://www.ebay.com/itm/TDA1085-universal-speed-controller-of-commuta…

Maar zelf denk ik ook dat het de motor is, koolborstels of een defecte / slechte verbinding met de tacho spoel

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

als de borstels, of iig 1 ervan dof op de kop is dan is die op. ik zou zeggen, rek het kopelitzedraadje aan de borstel een paar mm op dan zou het weer moeten werken, de borstel kan dan iets verder naar voren komen. heb je geen uitval meer dan bestel een setje nieuwe borstels.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zal vanavond wat foto’s posten van de koolborstels
Groet, Frank

De print zit onder een koolstofwaas. Die kan wel wat perslucht gebruiken. ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Vanavond de boel uit elkaar gehaald, koolborstels zijn ongelijk van lengte 1 steekt 23mm uit de behuizing, de andere 17mm. Ze veren wel soepel in de behuizing. Alle bedrading nagekeken en ik kan geen rare dingen ontdekken. weerstand wikkelingen Is oneindig hoog. Na alles in elkaar gezet te hebben heb ik weer 3 gaten 16mm gefreesd met flink wat kracht, geen probleem. Bij het frezen van het 4e gat stopte hij weer en daarna schakelde hij meteen uit na indrukken startknop, dit enkele keren achter elkaar.

Het lijkt er op dat hij afschakelt als er hogere stromen lopen en dat hij weer langer blijft lopen als een wat is afgekoeld

Stroom meten. Er zit een 0,56 ohm meetweerstand op de print denk ik. Iets van een 10A max? Kan iemand narekenen?
Edit: zijn alle lamellen vd collector zo mooi? Zet je vinger erop en draai, oneffenheden?. Met kolen erin een tikkent lawaai als je draait? Vlamt de collector als je volle kracht laat draaien? Koolborstel raakoppervlak mooi blinkend? Die tachos durven ook falen. Bij uitval onmiddelijk op ohmse weerstad checken. Orde 400ohm. Waarde niet nauwkeurig. Wel belangrijk dat er een waarde in die richting is. Alles ok. Dan over naar mijn printvoorstellen.
Edit2: wat is dat op de foto? Beschadigde collector?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benleentje

Golden Member

Het lijkt er op dat hij afschakelt als er hogere stromen lopen en dat hij weer langer blijft lopen als een wat is afgekoeld

Dat is makkelijk te controleren voel overal waar het warm is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

de motor lijkt op een aeg wasmachinemotor, daar is nog wel aan te komen mocht die het hoekje om zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

slijtage op de collector? daar is niks mis mee, wikkelsluiting kan miss nog wel. ding is van 2007 nog niet zo oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou het ongelijk slijten van de koolborstels er misschien ook mee te maken kunnen hebben?

Idd. Maar het verschil is wel klein. Mss omdat je er vroeg bij bent door de stroommeting. Kolen lopen altijd wel een beetje ongelijk. Bij verbrande motor is de ene nog bv half en de andere op. Meestal zie je dan wel misvorming vd randen vh koolstof of matheid vh raakvlak. Maar niets is zeker. De tests al uitgevoerd?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 augustus 2020 21:48:27 schreef EricN:
Idd. Maar het verschil is wel klein. Mss omdat je er vroeg bij bent door de stroommeting. Kolen lopen altijd wel een beetje ongelijk. Bij verbrande motor is de ene nog bv half en de andere op. Meestal zie je dan wel misvorming vd randen vh koolstof of matheid vh raakvlak. Maar niets is zeker. De tests al uitgevoerd?

Waar moet ik deze ohms weerstand meten ?

Heb je het over de tacho? Dat is dat ding met 2 draadjes achteraan de motor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 augustus 2020 19:57:37 schreef EricN:
Stroom meten. Er zit een 0,56 ohm meetweerstand op de print denk ik. Iets van een 10A max? Kan iemand narekenen?
Edit: zijn alle lamellen vd collector zo mooi? Zet je vinger erop en draai, oneffenheden?. Met kolen erin een tikkent lawaai als je draait? Vlamt de collector als je volle kracht laat draaien? Koolborstel raakoppervlak mooi blinkend? Die tachos durven ook falen. Bij uitval onmiddelijk op ohmse weer
stand checken. Orde 400ohm. Waarde niet nauwkeurig
. Wel belangrijk dat er een waarde in die richting is. Alles ok. Dan over naar mijn printvoorstellen.
Edit2: wat is dat op de foto? Beschadigde collector?

Waar kan ik deze 400 ohm ohmse weerstand meten?

Ik begrijp je vraag niet. Achteraan de motor zit daar geen rond dingetje wazr 2 dunne draadjes uit komen? Kabeltjes volgen. 2 Stekkertjes uitpluggen. (Of 1 dubbele stekker?) En meter in ohmse stand op aansluiten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?