In een boel versterkers zitten verschillende soorten opamps, bijv de RC4558, RC2082 of M5218. Nu zie ik veel dat aangeraden wordt deze te vervangen door de OPA2134 of NE5532. Is het een kwaliteitsdingetje? Dat een goede opamp zoals de OPA bijna alle kan vervangen?
Daarvoor zou je de specificaties moeten vergelijken.
Bij audio is het belangrijk dat een opamp ruisarm is, daarom is het zaak om een opamp te kiezen die daar speciaal op is gebouwd.
Dat een goede opamp zoals de OPA bijna alle kan vervangen?
Nee, OPA opamps bestaan al lang en ten op zichtte van de oude zullen de nieuwere wel wat verbeteringen hebben. Zoals gezegd kunnen je pas iets zeggen als je de specs van de verschillende opamps naast elkaar gaat leggen. En speciaal kijkt naar noodzakelijke specificaties voor jou applicatie. Een instrumentatie versterker is wat anders als een audio of een video versterker. Er zijn overal opamps voor waarvan sommige meer of mider geschikt zijn voor de specifieke toepassing.
In de context van dit topic; een 4558 is een dubbele 741, dat was een van de eerste opamps en nooit bedoeld of geschikt geweest voor HiFi.
Heel veel audio is dat echter ook niet, denk aan PA, DJ mixers etc. Deze opamp heeft dan ook geen specificatie voor de vervorming.
Vervangen door een bipolaire audio opamp als de 5532 zal dan best (meetbaar) een verbetering zijn, en allicht zinvol als apparatuur niet ingezet wordt zoals het bedoeld is, bijvoorbeel in de woonkamer.
Praktisch punt van aandacht kan hierbij zijn dat de 5532 voor trough hole enkel in DIL komt, niet in SIL.
Complexere situaties, opamps met FET ingangen etc. vereisen inzicht in de schakeling en de mogelijkheid wat te meten.
Maar als bijvoorbeeld ruis een probleem is bij misbruik van een live of radio mixer (lage interne niveau's, want mag nooit clippen) als studio mixer (hoge niveau's, moet zo min mogelijk ruisen) dan denk ik dat het aanpassen van de gain structure aan de nieuwe toepassing feitelijk meer oplevert dan willekeurig opamps te vervangen.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Er zijn de afgelopen jaren echt heel goede audio opamps ontwikkelt, die zijn op papier vele malen beter qua ruis en thd dan de veel gebruikte TL072 of 4558 4580 etc. etc. Het enige waar je op moet letten bij vervanging is de behuizing en de ontkoppling van de voeding. Sommige audio ontwerpen zijn erg low budget van opzet en daar is de ontkoppeling ook meestal weg bezuinigd.
Verder heeft upgraden ook niet zoveel nut als de rest van het ontwerp brak is en rest van de audioketen idem. Verder keus uit JFET of bipolaire ingang..
Waar je naar kan kijken zijn de OPA166x series (alleen SOIC) of de LME49720 (dual) LME49710 (single) al zijn die laatste 2 ook alweer uit produktie meen ik. Good old LM5532 is ook prima.
IC's nemen minder PCB ruimte in dan discrete transistors en FET's met aanhang. Dat is de reden waarom ze in veel audio apparatuur zitten. Een operationele versterker (met twee inputs) is niet echt ontwikkeld voor audio toepassingen. Ze zijn natuurlijk wel verbeterd qua ruis en impulsgedrag door de tijd heen. Maar met een paar losse transistors zijn nog steeds prima versterkers te bouwen. En het voordeel is dat je zelf alles in de hand hebt bij het selecteren van de componenten.
Een bijkomend voordeel van een discrete opbouw is dat je de voedingsspanningen hoger kunt kiezen. Mij werd altijd geleerd dat hogere voedingsspanningen hogere impedanties toelaten doordat de collectorweerstanden groter kunnen zijn, en daarmee zou men dichter bij de buizenklank komen - bij buizen zijn de impedanties nog veel groter.
Dat kan een broodje aap zijn, hoor, maar mijn zelfontworpen mixer draait toch op +/-24V= - en klinkt best okee, al zeg ik het zelf. Microfooningangen zijn trafo+BC550C+BC560C.
Mocht je besluiten de NE5532 of de NE5534 te gaan gebruiken , ik heb er nog een flink aantal liggen .Mogen weg voor een zacht prijsje .
De Philips/Signetics opamps NE5534 en NE 5532 zijn special ontworpen voor low noise audio toepassingen.
De NE5534 is ook bekend als TDA 1034 .
Op 7 november 2020 18:05:08 schreef RAAF12:
Een operationele versterker (met twee inputs) is niet echt ontwikkeld voor audio toepassingen.
Maar ze zijn er wel uitermate geschikt voor, vooral bij een gebalanceerde ingang zijn die twee ingangen handig.