Potmeters van Radiohm (47K) vervanging

Ik wil graag 2 (balans) potmeters van elk 47K vervangen in mijn van Medevoort versterker, omdat deze niet meer te koop zijn.
Welke kan ik het beste ervoor nemen en waar moet ik op letten ?
Moet ik op de impedantie letten en hoe ?
Ik neem aan dat ik carbon-film potmeter moet aanschaffen.(kwaliteit staat bij mij voor op).

Andere vraag; verouderen Alps Blue potmeters in tijd van jaren en moeten die ook vervangen worden ?

(vervolg van een oude discussie/vraag) Maar omdat ze niet echt volledig beantwoord zijn. _/-\o_

https://www.circuitsonline.net/forum/view/147716

(van Medevoort wil niets zeggen, over wat hij nu gebruikt, maar kan wel een modificatie van +/-€250 uitvoeren. :+ (waar ik even voor pas).

Zit er een 'klik' in het midden van de potmeterstand?
3 , 4, 6, of 6.35 mm as?
As met tandjes/kartels?

Nee, er zit geen klik in het midden. Het zijn 2 potmeters (voor ieder kanaal één).
Gladde as. Ik meen 6 mm. en 3 print pootjes.

[Bericht gewijzigd door Hifimods op woensdag 13 januari 2021 20:47:37 (22%)

Op 13 januari 2021 19:38:14 schreef Hifimods:
Ik wil graag 2 (balans) potmeters van elk 47K vervangen in mijn van Medevoort versterker, omdat deze niet meer te koop zijn..

vreemde reden, wil je de huidige potmeters hergebruiken in een andere toepassing?

Op 13 januari 2021 20:46:52 schreef kris van damme:
[...]

vreemde reden, wil je de huidige potmeters hergebruiken in een andere toepassing?

Omdat de MA222 ruim 22 jaar oud is en ze kraken bij het draaien.
Inspuiten met IPA kan niet. Want ze zijn gesloten.

Sine

Moderator

Een picje van het potje kan wonderen doen ;)

Maar het klinkt als een vrij standaard potmeter.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 januari 2021 20:58:41 (37%)

Op 13 januari 2021 20:58:07 schreef Sine:
Een picje van het potje kan wonderen doen ;)

Maar het klinkt als een vrij standaard potmeter.

Die kan je vinden bij de link in het begin bij de start van deze topic.

Ik zag de foto's in het topic van 2019. De radiohms hebben een geklonken achterwand..

Je zou links en rechts zijkant een gaatje kunnen boren (voorzichtig) dan kan je de potmeter doorspoelen met ipa. Aangezien het een balansregelaar is slijten die niet hard.

Kruimel

Golden Member

Op 13 januari 2021 20:59:44 schreef Hifimods:
Die kan je vinden bij de link in het begin bij de start van deze topic.

Daar beantwoord je de vraag over wat voor as er op zit gelukkig wel... :?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 13 januari 2021 21:05:42 (54%)

Op 13 januari 2021 21:04:55 schreef kris van damme:
Ik zag de foto's in het topic van 2019. De radiohms hebben een geklonken achterwand..

Je zou links en rechts zijkant een gaatje kunnen boren (voorzichtig) dan kan je de potmeter doorspoelen met ipa. Aangezien het een balansregelaar is slijten die niet hard.

Boren in een potmeter.... lijkt me niet echt ideaal. Ik vervang het liever.
Nou heeft AliExpress genoeg keus in carbonfilm pots, maar weet niet welke ik moet nemen.
Maar hoeven natuurlijk niet van Alie te zijn.

(kwaliteit staat bij mij voor op).

en

Nou heeft AliExpress genoeg keus in carbonfilm pots, maar weet niet welke ik moet nemen.

Wat dacht je van geen Ali, BangGood, Ebay of andere dubieuze kanalen. Koop originele ALPS bij Farnell, RS, Mouser, Digikey, TME, kost wat meer dan al die imitatie meuk, maar nog steeds veel minder dan van Medevoort rekent.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Voor een Alps, zou ik ook niet bij Alie etc. kopen, maar gewoon in de EU, om er zeker van te zijn dat het geen wat imitatie is.
Voor de kanaal potmeters, wil ik het wel wagen. Maar toch liefst ook in de EU. Want zoveel duurder zullen ze hier niet zijn.

Ali is echt heel veel goedkoper.
Je kunt er zelf de kwaliteit kiezen.
Eu is voor snobs die een premium willen.

Als je nog met dit soort vragen zit, niet prutsen,
gewoon door van Medevoort laten modificeren.

[Bericht gewijzigd door markce op woensdag 13 januari 2021 22:35:53 (33%)

Op 13 januari 2021 22:28:37 schreef markce:
Ali is echt heel veel goedkoper.
Je kunt er zelf de kwaliteit kiezen.
Eu is voor snobs die een minimum willen.

Klopt. Daar heb ik ook kwalitatief mooie spullen gekocht.
Maar je moet vooraf goed onderzoek doen, of het de moeite waard is om het daar te kopen.
Je kan daar best op veel spullen, veel goedkoper uit zijn.
In ieder geval tot 1 juli 2021. Daarna wordt het een ander verhaal. Want dan komt er op ALLE spullen die je buiten de EU kkopt, invoerrechten en btw etc. bij. Tenzij het uit een EU land komt.

Sine

Moderator

Op 13 januari 2021 22:28:37 schreef markce:
Ali is echt heel veel goedkoper.
Je kunt er zelf de kwaliteit kiezen.

Het probleem is dat je niet weet wat de kwaliteit is totdat je het in je vingers hebt en kunt testen.

Wellicht handig als je er ergens veel van nodig hebt, of je weet van anderen dat het goed is. Anders wordt dat een potentieel lang durend en kostbaar experiment.

En naast goed spul is er daar genoeg zooi te vinden.

Ik overdrijf graag een beetje om een punt te maken:

Er is een reden waarom het op ali/ebay gooedkoop is.
De kwaliteitcontrole ligt inderdaad bij de koper. Afkomst van de handel is wisslend. Er zijn geen dure regels en veel tussenhandel ontbreekt. Artikelen zijn niet altijd ongebruikt (uh)...

Je kunt zelf wat doen om miskoop te voorkomen.
Gebruik je verstand, kijk heel goed naar de plaatjes en reviews.
Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook.

Koop daar geen kritische componenten: veiligheid, complex.
Bestel een paar en later meer. Wees zuinig op goede leveranciers.

Op 13 januari 2021 19:38:14 schreef Hifimods:
(van Medevoort wil niets zeggen, over wat hij nu gebruikt, maar kan wel een modificatie van +/-€250 uitvoeren. :+ (waar ik even voor pas).

In de kliko met dat ding en van Medevoort erachter aan. Wat een oplichter!

Radioohm heeft de potmeter dichtgekregen, dus je kan ze ook openmaken.
Als ik het zo bekijk, vier popnagel afvijlen, uit elkaar nemen en schoonmaken.
En dan inelkaar zetten en vastschroeven met passende boutjes, of weer vast popnagelen.

Op 13 januari 2021 23:55:18 schreef markce:
Ik overdrijf graag een beetje om een punt te maken:

ik ook :-)

Op 13 januari 2021 23:55:18 schreef markce:

Er is een reden waarom het op ali/ebay gooedkoop is.

ze vegen hun voeten aan zowat alle regels.
ze dragen niet bij aan de sociale zekerheid en al zeker niet aan jouw pensioen. Poen! Poen! Poen! (Wim Sonneveld) gaat dus toch voor op Oranje boven.. tja, doe het licht maar uit (mama's jasje) in Eindhoven.

Leuk die discussies, maar mijn antwoorden zijn nog steeds niet beantwoord (net als verleden keer..).
Ik dacht dat er techneuten op dit forum zaten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Ik dacht dat er techneuten op dit forum zaten.

Die zitten er ook en die hebben al creatieve ideeen aangedragen maar daar wil je niet aan. Vraag me af waar die steek onder water voor nodig is.

(Gaatje boren , popnagels verwijderen).
Popnagels verwijderen, schoonmaken en vervangen door een passend boutje is al vaker toegepast.

Maar als je per se je "Ali route" vast wil houden, be my guest, de potmeters die ik tot nu toe uit China gezien en gehad heb waren geperst uit oude groenteblikken, tenminste , zo zag het er uit.

Bestel ze dan tenminste bij TME, Reichelt, Farnell oid.
Als het kwaliteit moet zijn denk ik eerder aan zo iets :
https://nl.farnell.com/te-connectivity/404802692040/potentiometer-47k/…

Is het trouwens LIN of LOG ?

Andere vraag; verouderen Alps Blue potmeters in tijd van jaren en moeten die ook vervangen worden ?

Meten is weten, afgelopen weekend heb ik (instel)potmeters van 1K uit een 35 jaar oude voeding gehaald en die waren nog 600, resp 800 Ohm.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 januari 2021 11:27:24 schreef bprosman:
[...]
Die zitten er ook en die hebben al creatieve ideeen aangedragen maar daar wil je niet aan. Vraag me af waar die steek onder water voor nodig is.

(Gaatje boren , popnagels verwijderen).
Popnagels verwijderen, schoonmaken en vervangen door een passend boutje is al vaker toegepast.

Maar als je per se je "Ali route" vast wil houden, be my guest, de potmeters die ik tot nu toe uit China gezien en gehad heb waren geperst uit oude groenteblikken, tenminste , zo zag het er uit.

Bestel ze dan tenminste bij TME, Reichelt, Farnell oid.

Ik zie geen steek onderwater... Alle info is welkom en mijn voorkeur is ook spul uit de EU en houd me niet vast aan de Ali route. Alleen wil ik er mee vertellen dat niet alles bagger is wat van Alie komt. Want dat is beslist niet het geval.

Maar een gaatje boren in een potmeter, vind ik een beetje riskant. Want de kans is groot dat boorvuil in de potmeter komt, met alle gevolgen van dien.

Kruimel

Golden Member

Op 14 januari 2021 09:31:52 schreef Hifimods:
Leuk die discussies, maar mijn antwoorden zijn nog steeds niet beantwoord (net als verleden keer..).
Ik dacht dat er techneuten op dit forum zaten.

Dit was niet echt onderwater nee. Maar even voor jouw informatie: techneuten en hun tijd zijn niet een collectief goed dat naar believen kan worden verbruikt tot je tevreden bent met het resultaat. Met de waardeloze input die je geeft krijg je wat mij betreft best aardige resultaten terug. Het vorige topic is ook niet vastgelopen omdat "wij" geen antwoord gaven, maar je hebt de meting die de oorzaak van je probleem zou kunnen tonen gewoon niet uitgevoerd.

Je opent vervolgens een nieuw topic omdat "wij" als kwaadwillende techneuten je niet de antwoorden geven die je wil horen, maar zelfs het reproduceren van de foto's in het (totaal overbodige) nieuwe topic of een schuifmaat langs een potje leggen is je teveel werk. Dus lezer moeten detective spelen om het verhaal weer in elkaar te puzzelen, en dan is opeens ook nog eens ons schuld als we dan opnieuw concluderen dat we het niet kunnen weten.

Koop de dingen waar Roland van Leusden en bprosman naar linken en pers ze in de versterker. Past het dan heb je geluk, past het niet dat weet je dat je hier niet meer moet verschijnen want je krijgt toch de antwoorden die je wil horen niet.

bprosman

Golden Member

Alleen wil ik er mee vertellen dat niet alles bagger is wat van Alie komt.

Mij is het met potmeters nog nooit gelukt. Dan koop ik nog liever een 2e hands Bourns op een radio vlooienmarkt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.