Wandverdeler advies

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar wat advies voor een wandverdeler welke ik wil plaatsen. Het gaat om het onderstaande model:

https://www.elektramat.nl/emat-ledige-kunststof-wandverdeler-ip44-met-…

Om een beetje context te geven bij het verhaal, deze verdelers wil ik plaatsen in een loods waarvan delen particulier verhuurd zijn. Het gaat hierbij dus niet om een thuissituatie.

Het probleem waar ik mee zit is het volgende, de kast is maar 12 modulen breed terwijl ik er eigenlijk 15-16 nodig zou moeten hebben om de kast mooi in te delen. Ik wil er het volgende in plaatsen:

Hoofdschakelaar 4p (4 modulen)
KWH meter (4 modulen)
Aardlekautomaat 4p 16A (4 modulen)
Aardlekautomaat 2p 16a (2 modulen)
Automaat 2p 6a (1/2 modulen) (enkel verlichting)

Nu heb ik een paar opties:
- Hoofdschakelaar achterwege laten, ik weet dat dit bij normale verdelers niet mag maar ik weet niet of dat hier ook geldt.

- KWH meter in de Hoofdverdeler onderbrengen, niet wenselijk maar als het echt niet anders kan dan moet het.

- Hoofdschakelaar aan de buitenzijde van de kast (voor voorbeeld zie onderstaande foto) ook niet wenselijk vanwege extra bewerkingen aan de kast en de extra kosten.
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/703714_BB_00_LO/image.jpg?x=600&y=600

Nu heb ik nog een paar vragen,
Zijn de aardlekschakelaars in een omgeving als deze verplicht? Als ik het goed onthouden heb mag je groepen waar geen wcd's op zitten zonder aardlek aansluiten. Maar geldt dat hier ook voor groepen met wcd's?

Een andere optie waar ik over zat te denken is het toepassen van een 4 polige aardlekschakelaar met daarachter de 4 en 2 polige eindgroepen. Dit scheelt aardig in kosten. Het probleem is dat ik dan nog steeds ruimte te kort kom. Maar de aardlek zal wel de complete kast spanningsloos zetten. Maar de aardlek als hoofdschakelaar gebruiken is volgens mij verboden?

Zouden jullie hierover willen meedenken/mij willen adviseren?

zet gewoon zo'n ding langs de kast, voeding eerst via deze werkschakelaar en dan naar de kast leggen, heb je meer voeding, neem een zwaarder model.
https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/eaton_werkschakelaar_20a_1.jpg

groepen met alleen licht zonder bereikbare wcd's erop hoeven niet achter een aardlek in utiliteit idd. de wcd's uiteraard wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zonder aardlek kan vaak in bedrijfsgebouwen, voorwaarde is dan wel dat de aardweerstand voldoende laag is. In bedrijfsgebouwen gaat onze wetgever er wel van uit dat er regelmatig onderhoud gedaan word door voldoende opgeleide mensen.

daar gaan ze vanuit, in de praktijk is 40 jaar nada onderhoud niks zeldzaams. bij een 3140 komt er dan ook wel een pak papier aan ellende uit.

bij een dikke voeding heb je wel TN, dat scheelt al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je de wcd naast de kast monteer.
Zo wie zo kl&€#&. een CEExForm op zo’n kast met in en uithalen van de steker.

Verdelers zijn er in IP44 uitvoering (en nog beter) in elk geval tot 24 modulen.

Ik haalde ze vaak bij www.dijkman.com
even gezocht voor je
Marlanvil type 920 tot 48 modulen IP65
https://www.dijkman.com/installatietechniek/groepenkast/groepenkast-ip…

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 24 januari 2021 08:40:07 (43%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

klopt, de enige verdelers met stekkers erop die men op t werk verkoopt zijn die van mennekes en komen weinig voor, dat is ook een kant en klaar ding, kabel eraan en klaar.

om goedkoper uit te zijn snap ik dat je denkt een kast met stekkers al ingebouwd te kopen, maar die zijn best prijzig. de goedkope zijn dun, dus de kans dat je ceeform uit de kast scheurt is best aanwezig.

een mennekes ceeform 5P 16A doet nog 4,50€ inkoop, zet die tegen de kast onder dan kun je zo invoeren. niko hydro erlangs voor de 230V en klaar.

deze kastjes gebruik ik ook geregeld, doorgaans alleen de kleine maar je hebt ze nog tot 36 modulen.
https://www.elektroshop.nl/groepenkasten-kopen-nl/schneider-automatenk…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 januari 2021 21:33:52 schreef nieuw12345:

- KWH meter in de Hoofdverdeler onderbrengen, niet wenselijk maar als het echt niet anders kan dan moet het.

- Hoofdschakelaar aan de buitenzijde van de kast (voor voorbeeld zie onderstaande foto) ook niet wenselijk vanwege extra bewerkingen aan de kast en de extra kosten.

Naar mijn mening hoort een kwh tussen meter in de hoofdverdeler of in ieder geval in het gedeelte van de beheerder.

Reden daarvoor is fraudegevoeligheid.
Je zal net een huurder hebben wat een groep buiten de meter om aansluit en de hele dag een kacheltje aan heeft staan.

Andere optie is de kwh meter in een passend verzegelbaar kastje (makkelijk en goedkoop te krijgen) en deze verzegelen (controle zegels zijn ook makkelijk te krijgen).

Zijn aardlekautomaten 'verplicht' of zie je het liever zelf zo zitten?

Anders ben je zo klaar met dergelijke kast:
https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-3-x-400-volt-en-4-x-…

Kastje ernaast met hoofdschakelaar en aardlekautomaat voor licht (ja dat mag in 2 kasten maar dan moeten deze wel tegen elkaar gemonteerd zijn)
https://www.elektramat.nl/eaton-mini-installatiekast-leeg-1-rij-6-modu…

Kwh meter in de hoofdverdeler.

Let op! Dit is puur mijn mening en natuurlijk geen verplichting om zo te maken :+

Sine

Moderator

Die van hbm mag je al helemaal niet toepassen, de automaten schakelen de nul niet mee en de aardlek is van het AC-type.
Een echt China op z'n best kastje .... :r

Op 24 januari 2021 12:42:31 schreef EL83:
Naar mijn mening hoort een kwh tussen meter in de hoofdverdeler of in ieder geval in het gedeelte van de beheerder.

Hangt er vanaf wat de bedoeling is van die meter. Als er geld over wordt afgerekend moet de klant altijd toegang hebben tot de meter. Op zijn minst om hem te kunnen aflezen.
Dat is wettelijk zo bepaald en is ook een van de redenen waarom de meter van het netwerkbedrijf gewoon bij jou in huis zit.

Goedenavond,

Bedankt voor alle reacties.

Het idee van dit alles in een wandverdeler was dat alle wcd's al geïnstalleerd zaten en met een lichtschakelaar die ik in de kap naast de wcd's wil monteren heb ik een alles in een oplossing die ik zo op de muur monteren kan.

Denk toch dat ik van dit idee afstap omdat ik de ruimte die ik nodig heb niet heb en dan wordt dan toch aankloten. En bij een beetje ruwe omgang ben ik inderdaad bang dat de kap het niet houdt emat is nou niet bepaald kwaliteits spul. Kan ik inderdaad beter gewoon een IP44> verdeler pakken en dat eventueel op een houten plaat monteren met wcd's, CEE form en schakelaar. Heb ik toch nog een kant en klare oplossing.

Aardlekautomaten wou ik gebruiken omdat mij dit handiger leek dan losse aardlekschakelaars. Maar twijfel toch om niet te gaan voor een 4polige aardlek met daarachter de krachtgroep en de enkelfase wcd en lichtgroep. Niet de meest fraaie oplossing maar niet verboden. Dit scheelt aardig wat centen in aanschaf zeker bij 10+ kasten. Ik wil zeker niet op het verkeerde bezuinigen en er komt uiteraard gewoon merkspul in de kasten.

Om nog even terug te komen op de KWH meters deze worden inderdaad gebruikt voor verrekening met de klant. Daarom is het wenselijk dat deze in de verdeler komt bij de klant. Daarom zoek ik nu eigenlijk ook een kast welke ik kan verzegelen. Liefst een IP44 geval maar iets anders mag ook. Zo voorkom ik geknoei aan de meters en het bij prakken van extra automaten.

ken eenzelfde situatie bij een verhuurder, die zou dat spul zelf wel regelen. bleek de aardlek geheel te zijn vergeten en 3 van de 20 krachtautomaten lieten het al meteen afweten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 januari 2021 13:28:55 schreef Sine:
Die van hbm mag je al helemaal niet toepassen, de automaten schakelen de nul niet mee en de aardlek is van het AC-type.
Een echt China op z'n best kastje .... :r

Meeschakelen van de nul is naar mijn weten niet verplicht indien de bedrading van de groepen niet buiten de kast komt (interne verbruiker of stopcontact in/ op de kast)

Dus niet de verlichting aansluiten op een enkelpolige groep want dan wordt de bedrading wél buiten de kast gevoerd en dient een dubbelpolige automaat voorzien te worden

Vandaar dat ik opperde voor een kastje ernaast met hoofdschakelaar en aardlekautomaat tbv verlichting.

Deze is iets beter als HBM *kuch* China :+
https://www.amazon.nl/Wandverdeler-made-Germany-ABB-40A/dp/B0848HCX7D/…