RX-V367, kuch kuch.. Bolle ElCo.. Kuch

diebobo

Golden Member

Yamaha RX-V367, speelt reeds +/- 12 jaar probleemloos tot een paar maanden geleden. Als de Source naar HDMI gaat en er is een apparaat aangesloten dat ook aanstaat gaat de receiver meteen uit. Zet de receiver weer aan, klik klik.. ennn meteen daarna weer uit.. Nu doet de receiver het niet altijd NIET, dus héél vaak doet deze het wel gewoon normaal. Heb zelf geen verschil kunnen ontdekken met voorverwarmde receiver. Daarnaast is ook de VFD niet constant kwa lichtopbrengst, de pixels. Ongerelateerd wellicht.

Opengemaakt en er staat 1 condensator bol C1320, deze buffert +7V D en hier vanuit 1.2D , 3.3D en 5.0D gemaakt. Het schema volgend wordt alles wat ook maar iets met digitaal te maken heeft hieruit gevoed. Dit is een 10000 uf / 16 ElCo ( Jamicon SK P85gr ? ), meten was er nog +/-2800 uf over ( uitgesoldeerd ).

Ik vermoed dat dit de boosdoener is, en de vraag is of het zinvol is om nog meer na te kijken / meten ? Ene kant denk ik gewoon dat de plaatsing van deze ElCo een beetje ongelukkig is geweest tegen de gelijkrichter aan. De receiver heeft altijd in een gesloten kast gestaan, maar wel geforceerd geventileerd..

Het kan zijn dat de elco is zoals gewoonlijk weer goedkope Chinese brol is die in dure apparatuur wordt gezet. Wat ik overal elektronici zie doen, want dat is goedkoper, tenslotte is kwaliteit niet belangrijk. Of die elektronici weten gewoon niet wat ze doen wat nog erger is. Ze gaan ook uit zichzelf op de stoel van de baas zitten en maken het goedkoop. Wat achteraf vaak duurkoop blijkt te zijn. Het kan ook gepland zijn dat het apparaat maar 2 jaren mee hoeft te gaan, als elektronicus mag je dan best wel eens tegenstribbelen.

Gewoon die elco vervangen door een goede. En als hij daar warm wordt neem je gewoon een 105C type.

eerst deze elco maar eens vervangen, als het probleem dan is opgelost zo laten. Het zal niet het eerste toestel zijn dat door achteruitrepareren, recappen, foute onderdelen etc rijp wordt voor de kliko

Ik zou op deze warme plaats wel een 105 graden of een longlife type zetten, in dezelfde opstelling gaat die dan toch langer mee.

@Hoeben,
dat werkt vaak iets anders, je ontwerpt iets, op een gegeven moment werkt alles naar behoren.
Dan gaat purchasing zijn design to cost uitvoeren (doorsnee genomen na certificatie en SOP) en verschijnen er maar zo componenten die je niet hebt geselecteerd in de BOM.
Als HW ingenieur word je er vaak niet eens over ingelicht.
(Je bent echter wel de idioot die het weer mag oplossen als het mis is gegaan)
Ik heb dit zelfs zien gebeuren met VDE gecertificeerde onderdelen, echt soms zou je ze wel willen stenigen.
(Jammer genoeg niet altijd wettelijk toegestaan, maar zou soms wel toepasselijk zijn)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb een 367 met exact dezelfde klacht, zie nu ook dat dezelfde C bij mij bol staat. Had eigenlijk het toestel al afgeschreven want na veel googelen heb ik ontdekt dat het HDMI board vaak defect is (zeer gevoelig voor statische elektriciteit en/of HDMI stekers erin/eruit terwijl apparaten zijn aangeschakeld. Boards niet te krijgen en als ik er al 1 vond boven de €100, niet de moeite dus. Maar de C onderzoeken/vervangen is nog wel te doen. @Diebobo: heb je de C inmiddels al vervangen en zo ja, wat was het resultaat? Groet...

diebobo

Golden Member

Ik heb de Elco tijdelijk vervangen door een primitieve verzameling van wat ik nog had liggen om tot de 10000 te komen en tot nu toe geen klachten. Bij mij deed ie t vaak goed en soms dus de klachten. Zit er denk ik nu 2 weken zo in en geen problemen meer gehad.. Geef het nog 2 weken en dan bestel ik de juiste Elco.

Display vervaging is niet opgelost, zal wel slijtage zijn.

Op 22 februari 2021 19:36:56 schreef walkura:
@Hoeben,
dat werkt vaak iets anders, je ontwerpt iets, op een gegeven moment werkt alles naar behoren.
Dan gaat purchasing zijn design to cost uitvoeren (doorsnee genomen na certificatie en SOP) en verschijnen er maar zo componenten die je niet hebt geselecteerd in de BOM.
Als HW ingenieur word je er vaak niet eens over ingelicht.
(Je bent echter wel de idioot die het weer mag oplossen als het mis is gegaan)
Ik heb dit zelfs zien gebeuren met VDE gecertificeerde onderdelen, echt soms zou je ze wel willen stenigen.
(Jammer genoeg niet altijd wettelijk toegestaan, maar zou soms wel toepasselijk zijn)

Ik doe (naast veel andere dingen) ook design en component engineering voor grotere bedrijven als Jabil, Philips, Bosch, Canon etc. Daar zie ik dat niet gebeuren. Ik zie het wel bij kleine bedrijven, recentelijk nog.

Heel vaak begrijpt men de consequenties niet. Dat repair en terugroepen veel meer geld kost dan het in 1 keer goed bouwen.

Een ander probleem is ook dat men bij kleine bedrijven vaak alleen naar de levensduur in garantietermijn kijkt. Dat wil zeggen dat het na 2 jaren kapot mag gaan. De grotere bedrijven waar ik dingen voor doe hebben veel meer bewustzijn voor langere levensduur. Recentelijk iets voor een e-meter ontwikkeld wat 30 jaren mee moet gaan. Met complete berekeningen en overdimensionering.

Ik heb een sterke voorkeur voor doorrekenen, simuleren en first-time-right in plaats van proberen en kijken of het werkt.

@Diebobo, ok bedankt, heb de C nu ook besteld, kijken wat het bij mij oplevert, ik laat het weten als de C erin zit. V.w.b. het display: staat dat op minimum dimmen in het prog menu?

Mogge, kreeg de C gister binnen en meteen gemonteerd en jawel: probleem dat toestel uitschakelt zodra HDMI aangesloten wordt is opgelost, toestel werkt weer prima. Display lijkt ook een tikje helderder, @Diebobo, stond bij jou dimmen op minimum?

diebobo

Golden Member

Op 14 maart 2021 07:27:01 schreef rupsenkind:
Mogge, kreeg de C gister binnen en meteen gemonteerd en jawel: probleem dat toestel uitschakelt zodra HDMI aangesloten wordt is opgelost, toestel werkt weer prima. Display lijkt ook een tikje helderder, @Diebobo, stond bij jou dimmen op minimum?

Kijk dat is goed nieuws !.. Heb even gekeken voor het dimmen. Deze staat op 0, en dat is het maximum niveau. Bij mij heeft het niets zichtbaars opgeleverd, maar dat maakt niet uit. Staat toch in een gesloten kast.