Bose Acoustimass 2683 versterker herstellen

Totale beginner

Golden Member

Hallo iedereen,

Ik heb een Bose 2683 unit die ik kapot gekocht heb en graag zou willen herstellen. Ik heb veel kennis van digitale elektronica maar van analoog geen kaas gegeten. Dit wordt dus een grote uitdaging. Temeer omdat ik op internet slechts volgend schema kan vinden:

Het is het correcte schema, maar amper leesbaar. Wat ik al gedaan heb is het volgende:

• De spanningen gecontroleerd: (+15V = +14.99, -15V = -14.8, +20V = +18V, -20V = -18V, +40V = +37.8, -40V = -38).
  • Gecontroleerd of het relais inschakeld
  • Gemeten tot waar de audio komt. Bij alle 3 de versterkers komt dit tot de opamp het dichtst bij de eindtrap. Hier heb ik al een eerste vraag. Bij de laatste opamp komt de audio er als wisselspanning in (IN- en IN+) en als DC uit, is dit normaal? Ik veronderstel van wel want alle 3 de versterkers doen het zelfde.
  • Iets deed mij vermoeden dat het systeem in mute stond. Ik heb daarop 'mute H' en mute 'G' met een jumperkabel verbonden om het mute circuit te overbruggen, echter geen verschil.

Heeft iemand ervaring met dit toestel? Of hoe zou ik nu verder kunnen zoeken?

Alvast bedankt,
Daan

In de schakeling van de eindversterkers wordt de opamp belast met 200 ohm naar gnd, het signaal wordt afgenomen als een stroom van de pos en neg voedingsspanning van de opamp.
De emittervolgers zorgen dat de opamp niet meer dan zijn 15V krijgt.

Als de mute doorverbonden is is de versterker in mute, het stroom signaal wordt dan door de twee torren in iedere eindtrap kortgesloten naar de voedingsrails.

De opzet van de rest van de eindtrap doorzie ik ook niet zo snel.

[edit]
Het gaat om drie van deze eindtrappen:

Totale beginner

Golden Member

Hoi Aart,

Super bedankt alvast voor de info. Dus als ik het goed begrijp is de versterker gemute (geen geluid) als de 'Mute H' en 'Mute G' doorverbonden zijn. Mijn jumper wire 'activeerde' dus de mute. Dit is alvast goed nieuws want als ik de jumper wire niet plaats dan staat er 78V tussen de 'Mute H' en 'Mute G' wat dus wil zeggen dat de Mute bij opstarten niet actief is.

Dit wil dan weer zeggen dat nog de 'DC detectie' als 'Short circuit protectie' of 'Inschakelvertraging' de mute vals triggeren.

Misschien kan iemand anders aangeven wat de volgende stap zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,
Daan

Ik zou het signaal volgen.

maak iets om 1kHz piepje te maken en kijk hoever dat door het apparaat heen-hobbelt.

Op een gegeven moment kom je op een punt waar het signaal niet doet wat je er van verwacht. 9 van de tien keer zal dat zijn dat jij niet goed begrepen hebt wat het had moeten doen maar de 10e keer zal je zien dat je een probleem gevonden hebt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat is de klacht eigenlijk ? Werkt de eindtrap ? Er behoort signaal te zien te zijn op de load weerstand van de opamp in de eindtrap.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 7 maart 2021 09:33:02 (47%)

Totale beginner

Golden Member

Hallo Aart, Rew,

Super super bedankt voor alle tips. De klacht was dat er geen geluid uit de versterker kwam. Ik heb nu door de tip van @Aart de 'Mute H' en 'Mute G' eens doorgeknip en de versterkers werken perfect :)

Er moet dus een fout zitten in:

• De inschakelvertraging/10V inschakeltrigger
  • De DC offset protectie
  • De kortsluitbeveiliging

Hierdoor blijft de versterker dus in mute. Maar alvast super nieuws dat alle eindtrappen het gewoon perfect doen

WillemV2

Special Member

Op 7 maart 2021 09:41:54 schreef Totale beginner:
Hallo Aart, Rew,

Super super bedankt voor alle tips. De klacht was dat er geen geluid uit de versterker kwam. Ik heb nu door de tip van @Aart de 'Mute H' en 'Mute G' eens doorgeknip en de versterkers werken perfect :)

• De DC offset protectie

Hierdoor blijft de versterker dus in mute. Maar alvast super nieuws dat alle eindtrappen het gewoon perfect doen

Dat is goed nieuws inderdaad!
Welke spanning meet je op de luidspreker uitgangen op het moment dat er geen geluid wordt afgespeeld?

Op 7 maart 2021 09:41:54 schreef Totale beginner:
Hallo Aart, Rew,

• De DC offset protectie

Of de mute grijpt terecht in. Dus hang er nog niet te dure luidsprekers aan.

Wat Is de spanning op TP2? (Rechts ergens van de 7815?