Iets te enthousiaste DAB+ sluimerradio

Vandaag uit nieuwsgierigheid eens een Medion DAB+ wekkerradio gescoord bij de supermarkt voor 25 euries! Ik was altijd al benieuwd of ik in de uithoek waar ik woon nog een knap DAB+ radiosignaal kon ontvangen, want op FM is Smilde echt wel te ver weg gebleken op een sprietje in huis. Dat viel niks tegen, en het ding speelt best mooi, zelfs in stereo. Enig nadeel is dat de zachtste stand iets te hard is om bij in slaap te vallen. Ik ben nog niet binnen wezen kijken maar verwacht niet veel meer een digitale SMD print met alleen wat hoogst noodzakelijke componenten als een stel speakertjes en een los display / knopjes boardje. De voeding is een externe 5V adapter van 9W. Heeft iemand een simpele oplossing om de speakertjes een heel klein beetje de kiem te smoren zodat standje 01 echt vrijwel stil wordt en wellicht 02 of 03 acceptabel wordt om in slaap te sukkelen? Mag uiteraard ten koste van het hoogste volume gaan. De spec's geven 2x 0,5W RMS en geen impedantie aan.

Shiptronic

Overleden

Stikker over de gaatjes van de speaker plakken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hmm, is n optie :-) Hij is zo lekker helder en de kanalen zijn mooi sterk gescheiden. Dat ben ik dan wel in 1 klap kwijt. :D

Hensz

Golden Member

Gordijntje of een flap maken die je erover kunt hangen als je wilt slapen en terug kunt slaan als je 'mooi' geluid wilt?

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Bij 4 of 8 Ohm speakers een weerstandje 10 R in de speakerdraad er tussen zetten?
25 euries is geen geld voor een DAB+stereo doosje,dat is een Ali Baba prijsje.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 9 maart 2021 01:28:21 (33%)

WillemV2

Special Member

Ik heb helaas geen oplossing voor je, maar ben wel benieuwd welke je zo enthousiast over bent.
Is het deze?
https://www.aldi.nl/onze-aanbiedingen/vanaf-woensdag-24-02/wekkerradio…

Weerstandje in serie met de speakers is de makkelijkste oplossing als ie geen conventionele volumepotmeter heeft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@Hubie, waarbij 10R dan 10 ohm is neem ik aan. Makke is dat ik hier wel wat electronica onderdeeltjes heb maar een weerstand van precies een bepaalde waarde.. zul je net zien, die is er even niet. Daarom plaats ik dan maar een weborder voor een paar weerstandjes, geen bezwaar op zich, maar hoe vaak bestel ik de verkeerde GRRR.. Afijn 10 ohm dus?

@Ja WillemV2 dat is m inderdaad. Tuurlijk kan t beter maar nu heb ik eindelijk een DAB radiootje, in mijn kantoortje op de 1e verdieping heb ik nu een perfecte ontvangst, terwijl op de begane grond NPO pakket nog niet gevonden werd. Het is stereo maar dat zal jullie niks verbazen. Beter zou het zijn als ik er een audiouitgang naar een knappe versterker met luidsprekers aan kon hangen, maar dat zal wel heel lastig worden zonder schema om dat aanpikpuntje te vinden?

Hubie

Special Member

Die 10 Ohm is nattevingerwerk van mij.Kijk anders even wat je wel hebt liggen 6R8,8R2,12R,15R o.i.d.

Op 9 maart 2021 16:14:01 schreef Hubie:
Die 10 Ohm is nattevingerwerk van mij.Kijk anders even wat je wel hebt liggen 6R8,8R2,12R,15R o.i.d.

Okay! Ik kende de duiding met R niet, wel met K, of M :-)

joopv

Golden Member

Het gehoor is nogal logarithmisch., qua obectieve / subjectieve geluidsdruk verhouding. Ik vermoed dat je met 10 ohm in serie van een 8 ohm speakertje nog steeds te hard bent.

Normaliter geldt: 10 keer zoveel output is op het gehoor ongeveer 2 keer zo hard. Maar wellicht geldt dat bij lage slaapkamer volumes niet.

Anyway: koop niet 2 maar een handjevol van die weerstandjes.

fred101

Golden Member

Of je gebruikt een potmeter om de gewenste waarde te vinden. bv een 100 ohm.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs