glasplaat inductievuur "plakken"

Een vraagje over mijn eigen "huishouden".

Heb zelf een Miele inductiekookplaat liggen (KM5951).
Gekke situatie mee gebeurd: vorige week een deksel van een kookpan op gelegd. Dat deksel trekt vacuüm en heeft voor een dikke barst in het glas gezorgd.
Plaat is nog bruikbaar, maar wordt gevaarlijk. Men kan zich verwonden aan de barst en bij overkoken kan natuurlijk water insijpelen.

Op zich is de barst moeilijk zichtbaar. Des Mieles kost zo'n glas bijna 700€. Voor een kookplaat van 13 jaar oud is dat er wat over.

Bestaat er nu geen "how-to" en een goed product (siliconen?) om dat glas weer wat aan elkaar te plakken. Ik zou maar willen hebben dat er geen water kan insijpelen en dat het ene stuk glas niet meer tov het andere kan bewegen, teneinde verwondingen te vermijden.
Geen idee wat ervoor te gebruiken...

Iemand hiermee ervaringen?

tnx
Gert

Ik weet dat er glaslijm bestaat, maar voor hoge temperaturen - dat weet ik niet.

Stuur eens een mailtje naar Bison, Henkel en Sika AG. Maar de combinatie 'moet glas lijmen' en 'moet tegen temperaturen boven 100 graden kunnen' lijkt me een lastige.

Misschien een hoogtemperatuur-epoxy met een verstevigende glasvezelmat er onder?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 17 april 2021 20:34:31 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik neem aan dat je zo iets met kachelkit weer zou kunnen vast zetten.
Het probleem is eerder waar kom je aan zo'n keramische plaat (Nee, het is geen glas)
Als het om gewoon zorgen dat er geen water inkomt gaat, dan zou kachelkit kunnen werken (Ik heb het ooit voor een gaskachel gebruikt, dus met de temperatuur zou het ruimschoots goed moeten gaan)
Probeer eens in die richting te zoeken.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ja, het dekselprobleem. Nog gezien bij klanten. Ook al voor gehad maar niet dat het glas er van barste. Vermoedelijk minder heet geweest of zo. Wat ik doe is de verzekering van glasbreuk aanspreken. Voor de prijs van je forfait ben je er vanaf ;-). Ik zou nooit knoeien met lijm. Wij hebben wel hittebestendige siliconen, rode... Moeder de vrouw moet ook nog content blijven hé. #marriagecounseling.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Tidak Ada

Golden Member

Bison heeft een zwarte hitte bestendige Silicone kit. Ik heb die gekocht voor de buffertjes van de pandragers van onze Boretti kookplaat.

Tmax=300°C

Lijkt mooi, maar ik zou die zeker niet voor jou doel gebruiken en liever helemaal niet. Net zo brol als 'Broletti'

Buiten dat silicone niet voor dit doel geschikt is, denk ik dat als de plaat al zo bejaard is, ik toch liever naar een modernere zou uitkijken.

Waar je misschien nog zou kunnen kijken is Loctite®. Die hebbe allerlei glaslijmen en ander spul als stoffen om bouten te borgen, ook voor bouten in hete motordelen.
Glaslijmen zijn meestal UV hardende cyanolyt-lijmen dus niet zo geschikt voor zwart glas...

Eis nummer 1 is echter dat je de boel 100% vetvrij moet maken, ook voor die silicone. Liefst met een spul dat nog beter/agressiever ontvet dan IPA. Dus: GEEN GARANTIE!!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zou denk ik ook gaan kijken voor een nieuwe kookplaat. Ik denk n.l. niet dat dit echt repareerbaar is. Als je al een lijm kunt vinden die dat materiaal kan lijmen en tegen de hogere temperaturen kan dan is vraag hoe krijg je tussen de barst alles schoon en hoe krijg je de lijm ertussen.

Bij een autoruit vrezen ze een gaatje waar ze vervolgens de lijm tussen persen. Maar dan praat je meestal wel over een gelaagde ruit. Hoe je dit voor elkaar moet krijgen bij keramisch en niet gelaagd materiaal is nog een grote vraag?

Het verhaal van kachelkit heb ik wel meer gehoord. Ik moet een dezer nog bij de lokale doe-het-zelver zijn die ook dat soort spul wel heeft. Als het niet te veel kost zal ik daar eens mee aan de slag gaan.
De boel ligt inmiddels ook bij de verzekeringen. Ik weet sinds gisteren dat ik blijkbaar toch verzekerd ben tegen glasbreuk... Kijken wat er daar uit de bus komt. Heb al een nieuwe kookplaat op het oog, daar start ik wel een apart topic voor.
Alles naargelang wat er bij de verzekering uit de bus gaat komen.

Deze plaat ooit van iemand gekregen en hersteld, was er zo trots op dat ik dankzij Lockdown 1.0 dat ding voor de prijs van twee setjes IGBT's kunnen herstellen heb. Mijn leven lang geniet van dacht ik, heb zo nog 3 sets vermogen printen liggen nu. tsja... |:(

@EricN: Op het werk, je weet wel waar, trokken ze allemaal erg grote ogen als ik dat verhaal vertelde, nog nooit een zaak van bekend geweest op het bedrijf. Snap nog steeds niet hoe dat glas kapot geraakt onder die omstandigheden. Het deksel lag op een stoofpotje met konijn. Stond maar wat te sudderen, dus erg heet was dat toch niet hoor.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien toch iets van hf opgevangen (lag hij misschien op een andere brander, die onbewust aan stond?) en heter geworden dan je dacht? Deksel ligt alleen met de randen op het glas, dus dat is niet vlak, zoals een panbodem. Dat kan rare spanningen in het glas veroorzaken. Ik neem aan dat he gebeurden nadat je het deksel van je konijnenstoof had afgehaald.
Leg nooit iets even op de plaat als je niet zéker weet dat alle overige branders uit zijn en afgekoeld. Helemaal niet is natuurlijk nóg beter!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 18 april 2021 11:56:14 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

100 graden is wat 't 'm doet.

Neem de deksel er af en plaats hem samen met wat waterdamp op de glasplaat.

Stel je hebt een mengsel van 50/50 lucht en waterdamp. Het water condenseert vrijwel volledig, en dan blijft er lucht van 100 graden bij 0.5Bar over. Koelt dat af van 370K naar 270K dan blijft er 0.36 bar over. Dat is ruim 0.6kg per vierkante cm. Voor een 24cm deksel is dat dan 450 vierkante centimeters oftewel ongeveer 270 kgf..... 2.7kN.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waarschijnlijk de wraak van het konijn. >:)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Vreemd, dat gebeurt redelijk veel bij ons ook, maar geen breuken wel waterdamp, das dan ook alles.
Nog nooit voorhad dat dit vacuum kwam. Enfin de ene inductie is de andere niet, ook niet de pannen zelf.

Maar zo een plaat plakken klinkt me redelijk Dodgy in de oren...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 18 april 2021 21:44:57 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Op 18 april 2021 11:54:27 schreef rew:
100 graden is wat 't 'm doet.

Neem de deksel er af en plaats hem samen met wat waterdamp op de glasplaat.

Stel je hebt een mengsel van 50/50 lucht en waterdamp. Het water condenseert vrijwel volledig, en dan blijft er lucht van 100 graden bij 0.5Bar over. Koelt dat af van 370K naar 270K dan blijft er 0.36 bar over. Dat is ruim 0.6kg per vierkante cm. Voor een 24cm deksel is dat dan 450 vierkante centimeters oftewel ongeveer 270 kgf..... 2.7kN.....

Als het ding een perfecte seal maakt ... en dat lijkt me toch nogal spannend.

Tidak Ada

Golden Member

Moet die deksel wel nieuw zijn en nooit zijn gevallen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

2 tips

1-) verzekering glasbraak vergoedt (in BE) redelijk veel. glasplaat van een inductievuur zit daarbij. in mijn geval was de brandverzekering van het type "engelse franchise" => indien schade groter dan vrijstelling valt vrijstelling weg. ;-)

2-) als je kan leven met het tijdelijk "niet" gebruiken van die plaat, en wil vermijden dat water dat uit een ANDERE pit overkookt erin loopt: gewoon gaffatape erover plakken. (deed ik hier ook. barst kwam van een kruidenpotje dat net op de rand van de plaat viel, en een bijna kaarsrechte barst , midden tussen de kookpitten door)

3-) je kookplaat wordt zelden iets meer dan 100-150°C warm. kies gewoon lijm die daaraan voldoet :-)

In NL valt de inductiekookplaat onder de opstalverzekering. Zelf ooit een fles op de kookplaat laten vallen, zowel de fles als de inductiekookplaat defect. Nieuwe kookplaat was even duur als een glasplaat. Kookplaat zelf vervangen en bedrag was binnen enkele dagen overgemaakt vanuit de verzekering.

Het verhaal wat rew doet kan ik wel geloven.
Het is een maand oud deksel en kookpot van Demeyere. Het moet inderdaad perfect vlak zijn en sealen, want we hebben al meer meegemaakt dat het volledig vacuüm trekt na het op ons stenen werkblad te leggen. Je moet het dan echt naar de rand slaan zodat er lucht onder kan. Zoniet krijg je het niet meer los.

Na rew's berekening bekijk ik de zaak wel anders. Vind het enkel nog raar dat er zich een barst vormt en dat het glas niet gewoon versplintert.

Om de situatie nog duidelijker te schetsen: het deksel kwam van de stoofpan recht op het glas. Geen enkel e andere pit was ingeschakeld.
Mijn eerste idee was dat één van de eindtrappen er terug doorgevlogen was. Per slot van rekening was dat de originele fout toen ik de kookplaat een jaar geleden verkregen heb.
Daarom dat ik meteen keek wat er eventueel nog ingeschakeld was. Niets dus, enkel de uiterst linkse plaat.

Het dossier ligt dus inmiddels bij de verzekering en zij zijn bereid om de onkosten voor de reparatie aan het glas uit te keren verminderd met de franchise. Het geluk van verstrooid_profke heb ik hier niet. Men trekt lekker een kleine 330€ af.
Er is een offerte neergelegd voor reparatie incl. uurlonen en voorrijkosten. Door die franchise is het zelfs niet mogelijk om de herstelling zelf uit te voeren als ik het glas aan aankoopsprijs kan inkopen. Als het dan gewoonte is dat verzekeringen in BE erg veel uitkeren voor glasbreuk, wil ik niet weten hoe het in NL gesteld is. Of ik moet dringend van verzekeringsmaatschappij veranderen.

ik ken die demeyere pannen, het deksel sluit idd goed af op een vlakke ondergrond. de plaat is geen glas zegt hier iemand, maar wel doorzichtig dus keramisch materiaal is ook wel apart dan? het brokkelt niet als bij een ovendeur, maar scheurt idd. heb dit ook eens gehad bij vrijwel dezelfde plaat maar wel jaren terug toen het nog meer loonde, de reden wist ik niet, maar daar ook demeyere pannen :>

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Idd verzekering is moeilijk op dit moment. Vroeger betaalden ze uit op basis van offerte. Daar kan je opzetten wat je wilt en zo kon de klant wat recupereren van zijn franchise. Nu is het zo dat de verzekering een offerte vraagt en bij uitbetaling nog eens het officiële factuur (werkuren en dergelijke). Dus foeffelen gaat niet meer. Een franchise van 330 is vrij hoog. Gemiddeld is dit normaal 270 euro hier dat ik van klanten hoor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 april 2021 11:59:32 schreef EricN:
. Gemiddeld is dit normaal 270 euro hier dat ik van klanten hoor.

Misschien ook 270 ex BTW?

Goh. Ik denk dat dat met btw in is maar de laatste keer dat ik de verzekering moest aanspreken is een 10tal jaar geleden en toen was het 250€ incl btw. Hoeveel het heden is weet ik dus niet zeker. Enkel de feedback v klanten. Volgende keer ga ik nog eens polsen. Er zijn ook verzekeringen zonder franchise heb ik v klanten al vernomen maar wat dat kost weet ik niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?