Miele W5873 ELP266-a

Hallo
Een Miele W5863 gaat niet aan wanneer de display is aan gesloten.
Het ligt niet aan de display want deze werkt met een andere elektronica wel.
Wanneer je op de aan toets druk hoor je een relais schakelen druk je op nieuw dan valt het relais uit.

Er gaat dan ook een rood lampje op de elektronica branden,alleen wanneer de display er aan zit gebeurt dit niet.
Als ik hem start zonder gaat het lampje aan en dan kan ik de display er bij aan doen en dan gaat deze ook aan.
Het lampje zit in de cirkel.

De voeding chip heb ik al vervangen maar ik kom er niet uit.
Iemand enig idee?

Op zich duidelijk dat de display niet communiceert met vermogens electronica dus.. die al gewisseld? is het wel een bij elkaar horend setje want anders heb je een programmeer mismatch en werkt display ook niet...

Het setje is van de zelfde,bestaande machine.
Ik heb ook nog een ELP266-d en met deze gaat die gelijk aan alleen draait die dan niet.
Het gekke is dat ik er gisteren nog 2x mee gewassen heb en dit ging perfect.
Toen uit gezet en nu gaat die niet meer aan,deze storing zat er al in maar ik had hem 2 maanden weg gezet.

Als dit de klacht was dan zal je eens moeten verdiepen met een scope of de processor wel clock en data signalen genereert en of de voedingsspanningen wel juist en rimpelvrij zijn.. is geen “standaard” klacht

Wat ik veel voor heb is dat de display lui is. Je zet het toestel aan en het duurt 10 sec eer hij tot leven komt. Werkt verder perfect. Mss wat langer wachten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Langer wachten helpt niet het lampje gaat niet aan en je hoor het relais ook niet schakelen.

Zoals ik al eerder heb gezegd: meten is weten..

Ik neem aan dat je over het schema beschikt? Daar staan bij de displayaansluiting alle te meten spanningen bij. Wat je ook kan doen is het schema analyseren. Voor wat elke stekker dient en indien niet cruciaal gewoon uittrekken. Zo elimineer je eventuele storingen van dat element komende. Bv ganse zeepbak heb je niet nodig om beeld te krijgen op het scherm. NTC, Motor, trommelverlichting, verwarmingsrelais, deur open schakelaar die naar de displaymodule gaat, doseerpomp, ik denk zelfs deurschakelaar overbodig, stoompomp... de hele reutemeteut die de displaywerking niet tegen houd. Werkt de display wel ga je wel foutcodes krijgen maar dan kun je 1 voor 1 de stekkers terug insteken tot je terug vast zit.

Je kan ook de printen met een haardroger een bijwarmen om te zien of een elco aan de basis vh probleem ligt. Geen betrouwbare test maar voor dit soort problemen haal ik elke denkbare truuk boven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb alle stekkers er al uit,alleen de twee die op de foto staan zijn nodig.
De bruine zijn de l en de n de twee rode zijn de aan/uitschakelaar.
In deze situatie gaat er een relais in werking en gaat het lampje branden.

Wanneer ik hem zo aan doe dan gaat het lampje branden en wanneer deze brand dan doe ik de stekker van het display er in en dan gaat die aan.
Met de display stekker er in gaat het lampje wel branden als je de aan schakelaar ingedrukt houd maar het gaat uit als je deze los laat.
Schema is aanwezig.

Het is ook niet een echte aan/uit schakelaar maar 1 die n n" kortsluit.

Stekker oranje deurknop ook uit?
Gezien je schrijft dat de display elders gaat vermoed ik dat ik @smd moet bijtreden en dat er wat misloopt met de spanningen.

Een probleem in de display is ook nooit uit te sluiten zelfs als deze elders wel lijkt te gaan maar de kans daar is wel kleiner.

Haardroger truuk?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Met de haardroger aan de gang.
Als ik hem heet stook dan gaat die aan.
Condensator en de 15v stabilisator al gewisseld maar het probleem blijft.

Nu nog een krat cold spray bestelken and let the games begin ;-)

Je bent daar op foto wel aan de motorsturing bezig. In die richting zou ik het ook niet zoeken.

Eerst front warm maken en kijken of het in ee front of hoofdmodule zit. Dan proberen per zone op de print.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 3 juni 2021 12:58:57 (25%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Deze drie zones zijn wat mij betreft meer kanshebber.

Bij warm maken uitvallen is meestal halfgeleider
Bij warm maken in gang schieten is meestal condensator
Meestal....niet altijd.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 3 juni 2021 13:04:41 (56%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het zit zeker in de hoofdmodule,met een andere print is er geen probleem met aan gaan.
Ik heb alle mogelijkheden met verwarmen getest maar alleen op die plaats gaat die aan.

Wanneer die aan gaat kan ik hem een paar x aan en uitzetten en dit werkt.
Maar binnen 1 minuut is die al weer zover afgekoeld dat het niet meer werkt,even 25sec bij verwarmen dan gaat die weer aan.

Nog een mogelijkheid is de soldeerbout (lokaal warm maken) warm maken en dan uitpluggen zodat er geen verbinding is daar de module een ander potentiaal heeft en alzo 1 voor 1 de componenten warm maken. Wel opletten. Dit is warmer dan een haardroger en niet teveel stuk stoken. Ik koel meestal alles wat af zodat enkel de component reageert. Met de scope hierop is ook opletten ivm potentialen dat de massa vd scope gee kortsluiting maakt. Ook opletten dat je niet teveel typenrs beschadigd. Heb je cold spray?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een haarbreuk in een spoor kan ook nog maar dat is meetbaar....als je weet waar wat te meten...

Edit. Zijn er meetverschillen op de flatcable naar de displayprint voor en na warm maken?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 3 juni 2021 18:33:40 (33%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bussie koudespray en met 10 min heb je de fout.. Meet de spanningen eens goed na!! Kan ook in een regelcircuit zijn..

Ik had eens een combi oven waarvan de deurdetectie niet werkte. Als ik de optocoupler met de soldeerpunt aantipte ging het wel en een druppel coldspray erop en het viel terug uit. Op de rest vd print geen effect. De optocoupler vervangen en hetzelfde effect. Het probleem zat elders maar wel had ik dit effect. Dus een goede hulp maar niet zaligmakend, helaas.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yep, soms heb je pech... maar is in de regel wel een heel goed hulpmiddel!!

Het zit in deze chip ,overleden.
Op zoek naar een andere elektronica

.

Elke chip is te vervangen?? Heb je deze al eens opnieuw gevloeid, kan een los contactje wezen... Wat voor een type is het IC?? Er is best hoop!!

De chip doet het nu niet meer,het display brand nu zwak en er komt wel heel even tekst maar dit gaat direct weer weg.
Er zijn meerdere uitvoeringen schijnbaar,deze werken alle bij.

Chips is een processor en gaan vaker stuk.. Zijn leverbaar op Ebay...

Op 7 juni 2021 18:51:26 schreef smd:
Chips is een processor en gaan vaker stuk.. Zijn leverbaar op Ebay...

...maar je moet hem dan wel zelf gaan programmeren, is zo te zien een Renesas R5F212. Ik denk niet dat veel mensen een programmer hiervoor hebben, en het is ook de vraag of hij niet leesbeveiligd is... (anders heb je ook geen dump om te flashen).

Nee hoor, is al voorgeprogrammeerd, zie hier..

https://www.ebay.de/itm/384150346819?hash=item5971251c43:g:LQ0AAOSwNh9…

Bij deze man al eens eerder besteld en werkt OK..

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 7 juni 2021 19:03:16 (17%)