E-bike batterijlader

Is iemand in het bezit (of kan iemand me eraan helpen) van een elektronisch schema van een batterijlader: SSLC084V42XH (Phylion Battery)?

Er zijn sites waar veel schemas en service handleidingen te vinden zijn. Maar normaliter worden dat soort dingen tegenwoordig als bedrijfsgeheim beschouwd, dus die zijn normaliter niet zomaar te krijgen. Elektrotanja.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de reactie.
Had al eens gezocht op Elektrotanya maar niets gevonden. Ga eens verder inside kijken. Blijkbaar is er een probleem met het triggeren van een Mosfet op de uitgang van de lader, maar is natuurlijk gemakkelijker met behulp van een schema !

Een batterijlader is gewoon een AC-DC converter. Van 230V AC naar 42V.

Standaard werkt dat door de boel gelijk te richten en af te vlakken. Dan krijg je daar 320V gelijkspanning.

Dan wordt er een trafo ge-PWM-ed door een 8 potig (of 7!) chipje. Aan de secondaire kant is nu een extra dingetje toegevoegd: Een stroombegrenzing. Als de secondaire stroom boven de (meestal) 2A uitkomt ook dan gaat ie aangeven naar de primare kant: "'t is wel goed zo". Na verloop van tijd wordt dan de 42V bereikt (accu is op 80% vol) en dan krijgt de stroombegrenzing "vrij" en moet de spannings regeling op 42V gaan werken.

D'r zijn dan nog een paar extra truken mogelijk. Bijvoorbeeld PFC aan de ingang. Of "afschakelen als de CV fase voorbij is". Maar vooralsnog verwacht ik geen mosfets aan de uitgangskant.....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 12 augustus 2021 23:32:16 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

CS3710A8 zit juist in de buurt en dat zou een mosfet zijn! Wanneer ik hier spanningsmetingen doe zie ik 42 volt aan de mosfet waarna plots ook de 42 volt op de uitgang verschijnt.(het laadlampje (led) blijft continu oplichten). Na uitschakelen en opnieuw inschakelen van de voeding is de 42 volt op de uitgang weer verdwenen!

Dus die mosfet die doet het! maar de aansturing niet...

Die mosfet zou dan in het "als de accu vol is dan stoppen we met laden" circuit moeten zitten.

Trouwens, als je de lader zonder accu aanzet, dan zou het kunnen dat ie direct in "er loopt geen stroom meer, accu is vol" mode schiet. En pas als je een nieuwe accu aansluit mag ie detecteren: "hmm nieuwe accu, gaan we opladen.".

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 13 augustus 2021 08:23:33 (75%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Of het ding is onderdeel van een beveiliging die om de een of andere reden niet blij is.
Best mogelijk dat het ding ook geen spanning levert zonder aangesloten accu.

Had ook reeds in die richting gedacht! Moet dit nog nagaan maar heb daarvoor de batterij nodig (welke niet in mijn bezit is) De fietswinkel heeft een nieuwe lader (ander type) verkocht omdat deze niet meer werkte ... ik heb de zogenaamd defekte lader laten terug meebrengen (was wel opengeschroefd) om eens te bekijken. Dus waarschijnlijk later meer!

Heb de batterij kunnen koppelen aan de lader (dit gaf wel een serieuze vonk bij het insteken van de laderplug in de batterijaansluiting ?????)
3 van de 4 laadledjes op de batterij lichtten op. Daarna de 220V stekker in het stopcontact waarna de batterij verder opgeladen werd tot de 4 ledjes volledig oplichten.
Het laadlampje op de lader gaat echter niet naar groen (blijft rood oplichten) en toch blijkt de batterij opgeladen te zijn!
Hapert er dan misschien nog iets anders?
Heel raar !!
Nog iemand een idee?

Vonken duid op grote stroom.
Wat ik niet had verwacht als de lader nog uit staat. Ik begreep dat je de lader nog van het net af had na connectie met de accu.
Er lijkt dus een verbinding te zijn tussen de uitgangs elco's van de lader en de accu.

Je zegt ook dat na aanschakelen de rode led blijft branden maw de lader meet de end of charge niet meer spanning/stroommeting.

Zit de meetregeling in de lader? Of heeft hij communicatie met de accu?

[Bericht gewijzigd door tuxie op zondag 5 september 2021 19:45:05 (11%)

Op 5 september 2021 19:43:41 schreef tuxie:
Vonken duid op grote stroom.
Wat ik niet had verwacht als de lader nog uit staat.

De uitgangscondensator is bij "aangesloten" opladen maar een paar volt anders dan wat de accu is -> Kleine vonk.

Bij het aansluiten as de lader uit het stopcontact is: -> uitgangselcos zijn ontladen tot bijna nul -> groot spanningsverschil -> grote vonk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er is alleen maar een verbinding met de accu door de 2 spanningsdraden (+ en -) dus ik veronderstel dat de lader geen communicatie heeft met de accu!

Op 5 september 2021 20:54:29 schreef rew:
[...]De uitgangscondensator is bij "aangesloten" opladen maar een paar volt anders dan wat de accu is -> Kleine vonk.

Bij het aansluiten as de lader uit het stopcontact is: -> uitgangselcos zijn ontladen tot bijna nul -> groot spanningsverschil -> grote vonk.

Ik had een soort softstart verwacht.
Of een relay die schakelt na een poweron van de adapter.
Vonken vreten de connector op of veroorzaken andere ellende.

Een vonk-onderdruk-systeem zorgt er voor dat de spanning vrijwel gelijk is voordat definitief een goede verbinding gemaakt wordt (dat kan mechanisch, of elektrisch). Dat is precies ook wat er gebeurt als de stekker al in het stopcontact zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb zelf ook een E-bike met een Phylion batterij, en in de manual ervan staat nooit de batterij aan of af te koppelen met de stekker nog in het stopcontact.....

De lader lijkt me wat chinees.... mijne heeft wel 4 pennen in de stekker.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Is toch logisch om niet met de stekker erin op te starten!!
De lader is idd. van Chinese makelij: "made in China"
De aansluiting is een gewone één-pins-aansluiting

Op 6 september 2021 09:29:31 schreef Gilberke:
Is toch logisch om niet met de stekker erin op te starten!!
De lader is idd. van Chinese makelij: "made in China"
De aansluiting is een gewone één-pins-aansluiting

Wat ik logisch vind is dat ik de adapter eeuwig (niet groen ik weet het) in het stopcontact kan laten zitten en het te laden apparaat er gewoon aan kan pluggen zonder dat de stekker vast vonkt/last aan de connector. (Telefoon, laptop, accuboormachine)

De meeste acculaders hebben daar toch een goede regeling voor

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 september 2021 09:16:02 schreef KoenP:
ik heb zelf ook een E-bike met een Phylion batterij, en in de manual ervan staat nooit de batterij aan of af te koppelen met de stekker nog in het stopcontact.....

De lader lijkt me wat chinees.... mijne heeft wel 4 pennen in de stekker.

Mijn Bosch- lader is ook 'Made in China' en vertelt hetzlfde verhaal: Eerst lader aan de accu alvorens de lader op het net aan/af te sluiten.

Fiets is een CUBE KATHMANDU HYBRID EXC 625 (Latste getal slaat op accucapaciteit)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat soort dingen zijn altijd een afweging. Wat vind je erger: Het plots 230V er op zetten als de accu al aangesloten is of plots de accu aansluiten als de 230 al aangesloten is. Voor het vonken aan de accu-connector is het ene beter, kennelijk adviseert de fabrikant het andere. Zal wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat die vonken onder AC minder kwalijk waren voor contacten, vooropgesteld dat er geen zware zelfinducties aan hangen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †