Ebike voorwiel Hub motor Gazelle

Beste Mensen,
Ik heb mijn gewone fiets omgebouwd naar elektrisch met een Bafang voorwiel motor en een externe BLDC controller (borstelloos) en een duimgashandle. Werkte prima.
Was vrij simpel omdat het Bafang wiel alleen de drie fase draden had.

Nu wil ik graag een Gazelle wiel gebruiken, maar dat wiel heeft naast de 3 fase draden ook nog 6 Hall draden. een van die 6 schijnt voor een temperatuursensor te zijn.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Ik heb geen behoefte aan die Hall draden. Deze gewoon niet aansluiten werkte niet. Wel draaide het wiel langzaam een paar omwentelingen wanneer ik de 2 self-learning draden van de controller met elkaar verbond. Bij het spanningloos (akku loskoppelen) maken en opnieuw verbinden gaat het wiel andersom draaien. (hoort ook zo volgens beschrijving v/d controller.
Kan ik deze draden niet uit het wiel halen . Volgens mij zit er in het wiel een printplaatje en Hall sensoren. Als ik dit verwijder zou het toch eigenlijk vergelijkbaar moeten zijn met het Bafang wiel met maar drie draden?
Heeft hier iemand ervaring mee? Alvast bedankt voor uw inbreng.

Intern is de gazelle motor net als de bafang gewoon een BLDC motor. De hall sensor draden zijn gewoon extra. Als je controller ze niet wil gebruiken, prima. Dan kan je ze afknippen, maar ik zou ze er aan laten zitten, alleen afbinden dat ie niet tussen het wiel komt.

Maar worst-case zit de motorcontroller van de gazelle niet extern maar in het wiel ingebouwd. Dan zou ik eerder twee dikke draden ipv drie verwachten. Als dat zo is, dan moet je het wiel uit mekaar halen, de drie dikke draden naar buiten brengen en de print uitschakelen (er uit halen of op een andere manier zorgen dat ie zich er niet mee bemoeit. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij die merken zit de controller meestal in het wiel. Zijn die 3 fase draden dus echt de directe draden op de motor?

jerome

Golden Member

Normaal gezien wel bij de goedkopere fietsen. Heb hier ook zo een wiel met 3X 2.5mm² als uitgang en geen systeem correctie draden. De controller zit in de accuhouder.

Gazelle bij de "goedkopere fietsen"? Da's nieuw voor mij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 29 augustus 2021 18:59:41 schreef rew:
Maar worst-case zit de motorcontroller van de gazelle niet extern maar in het wiel ingebouwd. Dan zou ik eerder twee dikke draden ipv drie verwachten.

Ik verwacht dan toch nog één draad extra. Dit om de controller te vertellen wat ie moet doen en eventueel om wat data naar de stuurunit te zenden. Strikt genomen kan dat natuurlijk ook wel over die twee andere draden, maar een apart draadje is wel een stuk makkelijker.

Don't Panic!

Ik ging er van uit dat de "ziet er uit als een hall-sensor-kabel" dan de datakabel is.

Maar goed. beter uitzoekwerk kan pas plaatsvinden als de TS verklapt welke gazelle ie heeft. Ik heb ondertussen 4 of 5 verschillende motoren van gazelle gevonden.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 31 augustus 2021 18:43:45 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/