welke trafo Grundig M5 - schema zegt 322/155

Ik probeer al een tijdje een Grundig M5 te herstellen waarvan de transformator me kapot lijkt.
Via ebay heb ik de schema's/service manual op de kop kunnen tikken, maar ben niet zo bedreven in het lezen van circuits. Het lijkt me dat er 36V uit zou moeten komen. Want dat komt er na de gelijkrichter uit, als ik het goed begrijp.

Op het schema staat er overigens 322/155 bij de transformator, ik dacht dat het betrekking zou hebben op de wikkelingen, maar als ik het op 230V probeer toe te passen kom ik niet op redelijke uitgangspanningen uit.
Kan iemand hier wat meer informatie uit trekken?

bedankt,
Kevin

Arco

Special Member

Als de gelijkspanning 36v is, dan zal er uit de trafo iets van 27v wisselspanning komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op het schema staat: Cat. No. 322/155 dat zegt dus niets over de trafo zelf maar zal een intern referentienummer van de fabrikant zijn.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
jerome

Golden Member

Op 11 september 2021 17:10:55 schreef minimensje:
waarvan de transformator me kapot lijkt.

"lijkt" is geen diagnose. Meten is weten, zowel primair als secundair de weerstand nazien.

Arco

Special Member

In sommige gevallen gaat de primaire temperatuurzekering kapot.
Soms is die te vervangen, meestal zit die ergens meegewikkeld op de kern.

Goede uitzondering waren oude Philips trafo's:
Daar zat de temp.zekering aan de buitenkant als een met bismut gesoldeerd ringetje wat je kon vervangen (of zelfs repareren... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Hunter, Jerome en Arco,

Primaire spoel is open, dus die temperatuurzekering lijkt me een goeie startplaats.
Ik had gedacht een vervangtrafo erin te doen, daarom dat ik de specs probeerde te achterhalen, op de trafo zelf staat niets behalve een nummer van de fabrikant maar daar vond ik verder niets over.

Wikkelingen tellen lijkt me nogal omslachtig

Arco

Special Member

Als er ongeveer 26v~..28v~ uit komt zit je wel goed...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com