Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Ok ik was met iemand aan het chatten en die vroeg mij of ik ook een speedcontroller voor zijn robot kon maken ik zij dus tegen mij nouja... daar heb ik nog te weinig kennis voor om zoiets te doen dus zij ik tegen hem ik vraag wel eens in het rond en hier is het dan
de speedcontroller moet een HELEhoop spanning kunen doen
dus ongeveer 24V en 200A met een piekstroom van rond de 500 a 600A hij moet traploos werken dus niet 25 50 75 100%
maar gewoon 1 tot 100% dit is een hele grote opdracht maar als iemand hier iets van kan maken? hij moet trouwens voor en achteruit kunnen en rechtstreeks op de ontvanger kunnen worden aangesloten iemand die zoiets kan maken?
500 tot 600A?
Dat worden al kabels van een 6cm^2 doorsnede.
Die robot komt niet mmer van zijn plaats door het gewicht aan koperdraad.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
piekstroom he en het moet wel meevallen alle robots bij battlebots en robot wars hebben bijna zulke dingen erin hangen die dat wel kunnen
Erik
ik hoorde van Glanz dat ik het servo ic zn409 goed kon gebruiken alleen die worden niet meer gemaakt iemand hier een vervanger voor gevonden of een plaats waarze nog wel worden gemaakt?
heb intussen al een vervanger gevonden nu moet ik nog een h-bridge vinden waar een heleboel aantal amp's op kan
Mischien kan je wel ergens een sturing uit een vorklift slopen. Die dingen kunnen dat makelijk aan.
Overigens met 50mm² kom je gemakelijk toe.
Voor die korte afstand zou ik een draad 25mm² nemen.
Erik
Erik
vervanger
de m51660l ic
http://www.cpg1.freeserve.co.uk/servos/m51660l.zip dis een datasheet en hier:
http://www.cpg1.freeserve.co.uk/servos/servos.htm
is een voorbeeld schema
Op zo 17-02-2002 12:49:48 schreef Erik:
de m51660l ichttp://www.cpg1.freeserve.co.uk/servos/m51660l.zip dis een datasheet en hier:
http://www.cpg1.freeserve.co.uk/servos/servos.htm
is een voorbeeld schema
het is wel een goed ic, maar is niet zonder meer in een bestaand schema te gebruiken, je moet dan wel het hele schema omgooien.
piet
Mja, ik was zelf ook opzoek naar een ZN409 of ZN419.
D'r heeft namelijk een schakeling in de elektuur gestaan.
Heb na lang zoeken eindelijk een leverancier gevonden voor dit ic-tje.
Op zo 17-02-2002 14:07:24 schreef Diamon:
Mja, ik was zelf ook opzoek naar een ZN409 of ZN419.
D'r heeft namelijk een schakeling in de elektuur gestaan.Heb na lang zoeken eindelijk een leverancier gevonden voor dit ic-tje.
daimon, waar zit die leverancier?
piet
Erik
ik kan ze ook nog krijgen
maarja dat was mijn vraag niet mijn vraag was dat hoe ik zon geval kan maken dat ongeveer 100 a continious aankan
ook voor erik, vertel me eens waar ze koop zijn, dat kan toch geen geheim zijn.
en voor een regelaar van 100A zul je in de modelbouw moeten zijn alleen zullen deze er wel niet zijn voor 24V, meestal zijn ze er alleen maar voor 7,6V.
mijn zoon had vroeger zo'n regelaar max. 1200A piek maar wel voor 7,6V, dus zul je toch de web-sites moeten omspitten.
piet.
Ik heb totaal geen kaas van robotica gegeten.
Maar als ik hier de vermogens over het forum zie gaan? Daar wordt een gemiddeld transforatorhuisje hier om de hoek jaloers van.
1200A piek bij 7,6V dat is bijna 10 kilowatt vermogen?
100A bij 24V is 2400Watt, mijn wasmachine gebruikt al minder?
De startmotor van mijn 6cylinderdiesel verbruikt maar 80A bij 12V als ie 'm start, en dat is al veel.
Wie maakt mij eens wijzer, krijg de indruk dat er een komma verkeert staat zo hier en daar?
Erik
nee het is eecht zo behalve die 100 a 24v is alles echt waar hoor daarom hebben wij ook zulke sterke speedcontrollers nodig!
De ZN409 was een maand geleden nog te leveren via Stuut & Bruin.
Ben bezig met een RC controller, en deze staat hier:
hier.
En het schema van de ZN409 staat hier
De snelheidsregelaar kun je zo zwaar (amperé) maken als je wilt.
Maar gezien je een relai gebruikt, zullen de contact puntjes het niet leuk vinden als je 50 Amp gaat trekken.
Erik
Op ma 18-02-2002 17:54:54 schreef Diamon:
De ZN409 was een maand geleden nog te leveren via Stuut & Bruin.Ben bezig met een RC controller, en deze staat hier:
hier.En het schema van de ZN409 staat hier
De snelheidsregelaar kun je zo zwaar (amperé) maken als je wilt.
Maar gezien je een relai gebruikt, zullen de contact puntjes het niet leuk vinden als je 50 Amp gaat trekken.
ik zag in je schema dat hij van de elektuur kwam maar volgens mij kan hij maar 5 volt aan en das wel een beetje te weinig niet?
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op ma 18-02-2002 18:32:51 schreef Erik:
ik zag in je schema dat hij van de elektuur kwam maar volgens mij kan hij maar 5 volt aan en das wel een beetje te weinig niet?
Bestudeer dat schema dan nog maar eens goed. De
ZN409 krijgt wel 5V maar de spanning die hij regelt
kan groter zijn. Die stabilisator zit er niet voor
niets tussen.
Marcel
Goed zo Marcel, jij kijkt goed naar het schema iig.
Het maakt niet uit hoeveel volt je d'r op aansluit.
Zolang de spanning voor de L2940V5 maar niet te hoog wordt.
En ach, anders druk je d'r een aparte voeding in voor de schakeling, en pak je 4 auto accu's voor het vermogen van de motoren oid.
Dus deze schakeling is eigenlijk zeer universeel.