Siemens combi HFT879, metingen na storing

Betreft een combi microgolfoven. Enkele dagen achter elkaar lag de zekering van de groep eruit. Na terug inschakelen geen probleem te vinden.
Bij het opwarmen van een tas melk knalt de microgolfoven even, zekering er weer uit, aardlek ook.

Toestel losgekoppeld, condensator ontladen en gaan meten.

Visueel, zekering op de stuurprint is stuk. Verder geen abnormale visuele dingen. De snaar voor de antenne blijkt ook vrij ver op te zijn.

Metingen tussen aansluitpunten van de condensator en het chassis, 1 zijde 14Mohm, 1 zijde 140 ohm. Vreemd dus.
Losgekoppeld, opnieuw gemeten, beide zijden 14Mohm.
De draad die naar de trafo gaat blijkt een lage weerstand naar het chassis te hebben. De condensator zelf is nog niet op waarde gemeten. Toestel heeft de 20j al gehaald, herstellen is enkel zinvol als het vrij goedkoop kan. Maar ik vrees problemen met de hoogspanningstrafo.
Kan er iemand dit bevestigen of me verder op weg helpen met meten?

Dus de sluiting gebeurt niet tijdens het deuropenen?
Voor de zekerheid ter eliminatie van het magnetron circuit zou ik de primaire vd grote hoogspanningstrafo los leggen en zo grondig testen. Als je dan nog sluiting krijgt zit het elders.

2 zaken (gerelateerd aan je probleem) die ik veel voor heb:
1. De 2 rode actuators die in sluiting gaan.
2. De softstart die stuk is. De dikke groene weerstand, is die stuk? Meestal bovenaan in het toestel te vinden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank je EricN.

Primaire aan 1 kant los maken is voldoende?
Welke rode actuators bedoel je?
Deurschakelaars, wat me opvalt is, er zitten er 4 in. Van alle 4 is er 1 aansluiting donker (alsof ooit te heet geweest) en 1 netjes goudkleurig. Geen idee waarom en het is telkens maar 1 aansluiting maar wel bij alle 4 de contacten.

Condensator meet goed, heb ik intussen uitgemeten.

De softstart, is in dit geval een grijze 30ohm, 20W, bovenop het chassis gemonteerd (koeling?). Die meet goed.

De sluiting gebeurde bij normale werking, na ongeveer 30s.
Omdat er (toevallig??) een paar dagen eerder de groep ook uit lag en er in de regio enkele zware onweders zijn geweest dacht ik als eerste aan een defect netfilter maar dit meet goed. Is enkel een meting met de multimeter dus misschien onder spanning een andere reactie.
Kan de uitgang ervan eens losmaken om te testen.

Misschien niet meteen duidelijk vermeld, de zekerin IN het toestel, bovenste, is ook stuk gegaan.

Trafo heeft 5 draden, 2 primair (grijs), 2 secundair (wit) en dan nog 1 zwarte. Het is tussen de zwarte en chassis dat er slechts 140 ohm weerstand is.

[Bericht gewijzigd door Appel op vrijdag 13 augustus 2021 19:25:35 (13%)

De ontstoorder kan alsnog stuk zijn . Is niet de eerste die kuren krijgt als er stroom door gaat. Test eens op oven. Goed veel stroom laten door gaan.
1 grijze draad zal wel goed zijn.
Weerstand is goed maar mss een relais probleem.
Deurcontact zal het vermoedelijk niet zijn als de sluiting tijdens deuropenen gebeurde.
Actuators, zie afbeelding. Niet meetbaar. Open maken is risico daar er een heel zware veer in zit. Print nakijken daar waar actuators naartoe gaan. Soms koperbaan weggefikt. Direct 230 op zetten gaat ook.
Over secundaire magnetron problemen maak ik me niet zo zorgen. Hoe ziet de antannebescherming eruit? Dat glazen ding bovenin de oven tss de grill.

Edit: afbeelding bijgevoegd

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De antennebescherming was flink smerig, dochterlief met haar vriendje had er 2 pizza's in gebakken waardoor die flink vuil was.
Doet dat ertoe?

Of die draad aan de primaire of secundaire hangt, geen idee. De zwarte draad was verbonden met 1 zijde van de condensator.

Actuators gezien, uiterlijk is vrij netjes, die kan ik wel loskoppelen eventueel als test.

Feit is wel, zekering voor de sturing is doorgebrand, eentje met een blauwe streep op het glas, waarde T2,5. Dit heb ik ergens wel liggen ook normaal gezien.
Maar waarom gaat die hemelen? Dan ligt het niet aan de ontstoorder. Ik heb geen schema dus kan ik ook niet met zekerheid zeggen of deze zekering iets van de microgolven beschermd of enkel de sturing.

14 M Ohm van de condensator is niet OK, 140 Ohm is de hoogspannings winding van de trafo, is normaal

Ok, dus dat is dan normaal, die mag tussen secundaire en chassis gemeten worden, die 140 Ohm?

Maar waarom is die 2,5A stuk gegaan vraag ik me af. Display is daardoor uitgevallen.

Nieuwe kopen is aantrekkelijk (na 20j dienst...) zeker als ik een schatting van herstelling zou maken. En het is niet echt duidelijk in welke richting we moeten gaan zoeken. Zekeringen opblazen is niet ideaal en risico op meer schade...

Een nieuwe siemens zoals deze kost rond de 1500-1800€. Speurstimulans genoeg?
;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En een schema ervan staat niet online wellicht?

Ik ben al bijna overal aan't meten geweest, trafo stuurspanning ook eruit gehad en gemeten, allemaal netjes ok.

En toch is die interne 2,5A zekering eruit gevlogen. Die heeft niks te maken met de oven of microgolf.

De actuators zijn eenvoudig los te koppelen, paar faston stekker los en da's ook weer klaar om te testen. Al zou ik daar nu net geen problemen mee verwachten. Heb je dat al voorgehad ooit?

Die gaan allemaal stuk. Zeker op 20j. Altijd met een knal.

Kun je goed schema lezen?

De 2,5 kan de automaat in de kast niet doen eruit vliegen volgens mij.

Heel goed en zwaar gerief. Ik zou eens grondig nakijken zonder kosten te maken. Als je weet wat er scheelt kan je nog kijken of de kosten lonen.

Een foto van het typeplaatje aub (sticker)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Planning, morgen eerste een nieuwe zekering erin, lamp ertussen, kijken of het display het doet zonder de lamp te laten stralen.

En dan stapsgewijs verder testen.

Schema, redelijk, maar meer bezig met voertuigen en industriële installaties.

De automaat kan ook wat trigger-happy zijn en er hangt ook nog een frigo en koffiezet op dezelfde groep.

Bedankt alvast, ik zoek nog wat verder, scheelt weer wat afval ook.

Vuil glasje kan terugslag geven op de magnetronbuis.

Als F9 springt dan is het ofwel de deurschakelaar F4 maar je schrijft dat de deur onaangeroerd blijft dus minder kans daar owel iets met de softstart die op de dikke 30ohm zit K6

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kijk ook eens naar linker deurschakelaar, laatste tijd al paar keer gesmolten frame gehad...

Foto's van 1 van de 4 schakelaars. Aan de linkerkant zit er eentje met 3 aansluitingen, de anderen slechts 2.
Wat me verbaast is de verkleuring van de aansluitklem ervan. Hoeft niet noodzakelijk een elektrische oorzaak te hebben, inbouwtoestel, ovenfunctie...
Maar zou ik deze best mee vervangen?

Nieuwe zekering gestoken, volgens het schema een 1,25 ipv 2,5A. Toestel start mooi op en werkt netjes, een echte test doe ik als 'm terug ingebouwd is maar het lijkt me toch mee te vallen.
Enkel de donkere klemmen op de schakelaars bevallen me niet. En voor de kost van zo'n microswitch lijkt me vervangen het beste.

@SMD, wat is jouw mening? Eric?

Dank voor jullie hulp, het schema dat ik mocht ontvangen heeft me ook geholpen meer inzicht te krijgen.
1 ding kon ik niet terugvinden of thuiswijzen. Volgens mij zitten er 3 trafo's in. 1 grote voor de hoogspanning (microgolf), 1 kleine voor de voeding en dan nog een kleintje op de pcb zelf. En nee, dit is niet de onstoringsmodule, die zit aan de andere kant van de hoogspanningstrafo.

Die klemmen zien altijd zwart. Ik maak er niets uit. Als je de kabelschoen er af doet ziet het eronder meestal prima uit. Als de kabelschoen en draad geen schade hebben door bv hitte dan hoef je mijn inziens niets te doen. Ik heb ze nog niet anders tegen gekomen dan zwart daar.

Wat die derde trafo betreft weet ik niet wat je bedoelt. De losse voedingstrafo en de magnetrontrafo kan ik me zo voor het hoofd halen , de derde op de print kan ik niet direct thuisbrengen. Heb je een foto?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb er een tijdje niet meer naar gekeken, te druk.
Vandaag effe bezig geweest, het is zo simepel als een kapotte magnetron. Die dus losgekoppeld en de oven functie kan gebruikt worden. Alle zekeringen blijven heel, ook als je microgolf inschakelt, maar warmt dan uiteraard niet op. Ik veronderstel dat ik dan de diodes, condensator en hoogspanningstrafo mag uitsluiten?
Metingen aan de straalunit, tussen massa en pennen oneindig.
Tussen beide pennen minder dan 1 ohm, maar dat zegt niks. In elk geval, met de unit los blijft de zekering heel, met de unit aangesloten sneuvelt de zekering binnen de paar seconden.

Nu, effe de juiste magnetron unit vinden een panasonic 2M167B-M12
Maar als ik dit google zie ik op de meeste sites dat deze niet leverbaar is.

Iemand een idee?

[Bericht gewijzigd door Appel op woensdag 13 oktober 2021 07:31:44 (24%)

Meet eens tussen de pennen en behuizing buis, hoeveel Ohm meet dat??
De zwart geworden contacten zijn normaal daar het verzilverd is..

Die buis heb ik nog wel..

Shiptronic

Overleden

Op 12 oktober 2021 19:49:30 schreef Appel:
.....
Metingen aan de straalunit, tussen massa en pennen oneindig.

...

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@smd
pennen-behuizing, oneindig.
Maar met enkel deze los blijft de zekering heel. Met deze erbij sneuvelt die.

Trafo, diode en condensator worden dus aangestuurd, hoogspanning is er, met de buis los geen probleem.
Daarmee verdenk ik de buis.
Ik hoorde van de dochter dat de microgolf stuk ging met de metalen rooster erin en een pizza in metalen schaaltje. Tevens was het glaasje aan de antenne wat vuil, niet heel ernstig, maar toch.
Dus, terugslag op de buis waarschijnlijk.

Bij het testen, enkel deze 2 draden aan de buis losgemaakt, de rest nog aangesloten. Oven werkt, enkel microgolf warmt dan niet op.

Ik verdenk ook vaak de condensator.. Kan wezen dat er een beetje zuurstof inzit en doorslaat..

Buis heb ik nog.. Is het met tapeinden of schroefgaten?

tapeinden, maar met gaten kan ook gemonteerd, boutjes zijn geen punt. Is een M5 weet ik. Desnoods zouden de oude er misschien uit gedrukt kunnen worden.
Belangrijkste is dat de buis mechanisch en elektrisch overeenkomt.
Schade zou kunnen ontstaan zijn door een aluminium bakje op de metalen rooster te zetten. Dochterlief had een lasagne willen ontdooien en bakken tegelijk.

Ga morgen kijken om te bevestigen..

Buis hier liggen compleet met diodes en condensator. Mail me maar bij interesse.

Hallo ,
ik heb een Siemens HFT879 waarbij het bovenste display oplicht van zodra de stroom wordt aangekoppeld maar na een paar seconden worden de rode cijfertjes iets minder fel, om vervolgens volledig donker te worden. Met een lampje kan je nog wel lezen wat er op de display komt en je kan de tijd en temperatuur onderaan nog wel instellen maar bij het 'start' indrukken gebeurt er verder helemaal niets meer.
Ik vermoed dat er een blikseminslag geweest is die vermoedelijk aan de oorsprong hiervan ligt.
Enig idee of welk onderdeel ik moet nakijken?
Bedankt alvast,
Mvg
Philippe