Vaillant condensatieketel VCW 296 5-5

CO-ers,
ik heb hier een Vaillant condensatieketel VCW 296 5-5 (Print nr 0020108111).Ketel is 6 jaar oud .
Bij het aanzetten van de ketel gaat display aan , er komt even "loading" op en vervolgens komt tem er waterduk op het scherm . Tot dan alles normaal . Na een tiental seonden valt print uit , start direct terug op en terug komt er even "loading" en normaal scherm komt terug . Dit blijft zo duren : uitvallen en direct terug opstarten .
Voedings IC en dc spanning blijken OK te zijn .
Voor alle zekerheid toch voedings IC (ICE20R0665) vervangen en alle Secundaire condensatoren nagemeten , allen OK.
Iemand ervaring met een gelijkaardige fout ?

Jan E

Elco's... bekend euvel.. Je kan ook 1 voor 1 alle pluggen er af halen en kijk wat er dan gebeurt..

Anoniem

Op 12 november 2021 18:35:17 schreef smd:
Elco's... bekend euvel.. Je kan ook 1 voor 1 alle pluggen er af halen en kijk wat er dan gebeurt..

Na 6 jaar al? Dat lijkt me stug. Vaillant gebruikt goede kwaliteit onderdelen.

Probeer de ketel eens met een verlengsnoer op een andere groep aan te sluiten. Voor het zelfde geld heb je een probleem in de wandcontactdoos of een lasdoos.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 12 november 2021 19:43:15 (23%)

Of een secundair circuit word tijdens of na de boot/checkup opgestart en daar zit een kortsluiting op. Ook geen mini dip in de voedingsspanning? Hoeveel secundaite uitgangen zijn er in de voeding?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Getest zoals hierboven beschreven :
Bij het loskoppelen van de ventilator blijft ketel aan .
Ventilator dus stuk .
Ook daar zit een printje in , dat zal dus stuk zijn .
Nu dus op zoek naar de fout op het printje of een andere ventilator .
Bedankt voor aanwijzingen .

Jan

De print kan ter lering een interessant object zijn maar een ketel behoort in de eerste plaats bedrijfszeker te zijn. Persoonlijk zou ik de herstelde ventilatorprint niet terug plaatsen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als het voor je zelf is maakt het niet uit...

Hier eenzelfde gevalletje (heel toevallig) en stekker er af van ventilator en er weer op en werkt weer ok!! stom toeval??

Dat is idd wel ... toeval ... of toch niet .
Stekker zit er OK uit maar ga deze toch van dichtbuj bekijken .
Weet iemand hoe ik deze ventilator kan testen ?

Jan

Allen,
de stekker en printplaat werden nagezien op slechte contacten maar daar heb ik niets abnormaals kunnen vast stellen .
Daarna is de ventilator vervangen waarna de condensatieketel terug normaal werkt .
Bedankt allemaal .

Jan

PS : de chauffagist die bij deze storing was geweest had tegen klant gezegd dat moederbord stuk was en dat de kosten te hoog zouden zijn voor een 8 jaar oude ketel . Hij heeft de ketel dus vervangen door een nieuwe ( voor een defecte ventilator blijkt dus achteraf)

Anoniem

Erg he dat een monteur maar even beslist dat een ketel moet worden vervangen omdat hij een storing niet kan vinden. Een simpel telefoontje naar de service afdeling van Vaillant had een hoop geld bespaard voor de eindgebruiker.

mel

Golden Member

Er zijn storingsmonteurs en storingsmonteurs.. In dit geval zou ik deze storingsmonteur nooit meer vragen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En de ketel heb jij nu?? Ik vind dit ronduit belachelijk van de "storings monteur" Ahum... En als je de ventilator opent is het wel eenvoudig te vinden... Kan niet zo moeilijk zijn toch??

ik denk eerder onbekwaam dan belachelijk .
Een chauffagist(verwarmingstechnieker) heeft niet veel kaas gegeten van elektronica .
De ketel ging aan en na een tiental seconden ( bij opstarten ventilator) ging voeding uit en starte vervolgens terug op . Verdict : moederbord stuk .
De ventilator is echter een PWM gestuurde ventilator en heeft zijn eigen elektronica .
Door componenten te gaan afkoppelen ben ik tot de bevinding gekomen dat de ventilator de oorzaak was .
Mag je verwachten van een chauffagist dat hij dit vindt?
Ik weet het niet - ik denk dit niet eigen niet , hoe jammer ook .
Enkel als het een regelmatig voorkomende fout is zou hij het moeten weten/vinden .
Blijkt natuurlijk jammer voor de klant .

Jan

pas moest ik bij een ketel komen die na stilstand bij verbouwing niet meer wilde, nu ja dat was meer nadat er snel een andere auto ontluchter op was gezet die de ketel had verzopen. ging het ding stoken en storing na een tijdje. bleek dat die ketelboer niet in de gaten had dat de vloerverwarming verdeler die als enige erop zat op 60 graden stond ingesteld. de thermostaat sloeg dicht en lap ketel ging meteen in error door gebrek aan stroming. oplossing zet ketelthermostaat gewoon op 55 graden en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We leven in weggooi maatschappy...

Sommige ketels hebben ventilatoren met een driefase motortje, aangestuurd door een compleet ingegoten aansturingsmodule, die één geheel is met de ventilator.

De motor zelf zal ongetwijfeld nog prima zijn, maar de schakelmosfets klappen soms. Een complete ventilatormodule kost dan 200 a 300 euro.

Reparatie is voor de professional nagenoeg onmogelijk omdat je met een dremel de epoxy weg moet gaan zitten slijpen tot je de mosfets bloot hebt liggen. Dan nog hopen dat dat het enige probleem was, want meten kan je niet aan een ingegoten printplaat.

Het is gewoon kut. Kan er niets anders van maken. CV ketels trillen niet zo heel erg dus ingieten zou niet nodig moeten zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ingieten is in dit geval markt bescherming... Zelfde als CDI modules..

bij leddrivers in oa ledspotjes is het om bijgeluiden van de schakelende voeding tegen te gaan. daar zit een siliconenrubber omgegoten. na herstel hoor je het ding zonder dat rubber janken, zeker bij dimbare drivers in spots..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Verwijderd (dubbel gepost)

[Bericht gewijzigd door Spog2 op maandag 13 december 2021 00:47:41 (97%)

Verwijderd (dubbel gepost)

[Bericht gewijzigd door Spog2 op maandag 13 december 2021 00:46:08 (97%)

Op 12 december 2021 13:29:18 schreef Ledlover:
Sommige ketels hebben ventilatoren met een driefase motortje, aangestuurd door een compleet ingegoten aansturingsmodule, die één geheel is met de ventilator.

De motor zelf zal ongetwijfeld nog prima zijn, maar de schakelmosfets klappen soms. Een complete ventilatormodule kost dan 200 a 300 euro.

Reparatie is voor de professional nagenoeg onmogelijk omdat je met een dremel de epoxy weg moet gaan zitten slijpen tot je de mosfets bloot hebt liggen. Dan nog hopen dat dat het enige probleem was, want meten kan je niet aan een ingegoten printplaat.

Het is gewoon kut. Kan er niets anders van maken. CV ketels trillen niet zo heel erg dus ingieten zou niet nodig moeten zijn.

Ik heb een Nefit Smartline en inmiddels mijn 3e ventilator...
Er zijn revisies te koop.
Mijn foute ventilator draait wel maar de ketel zegt dat hij niet goed is en geeft een foutmelding. Waarschijnlijk mist hij controle, dacht zelf misschien een defecte optocoupler.
De ventilatorprint is gewoon toegankelijk, maar de electronica is niet open voor mij (geen schema).

Ik zou graag weten hoe je die moet foutzoeken en repareren, en jij schijnt dat te kunnen vertellen... :)
Dit is het model: https://hrpremiumparts.nl/catalogue/ventilator-nefit-smartline_5/ (ebm RG128/1300-3612-020201 620.010A)

Anoniem

De meeste ketels hebben een borstelloze gelijkstroom motor. De ventilator wordt door de ketelfabrikant ingekocht bij EBM. Voor een schema moet je dus niet bij de ketelfabrikant zijn maar bij EBM.

Op 13 december 2021 00:31:34 schreef Spog2:
en jij schijnt dat te kunnen vertellen... :)
Dit is het model: https://hrpremiumparts.nl/catalogue/ventilator-nefit-smartline_5/ (ebm RG128/1300-3612-020201 620.010A)

Je hebt wel heel veel vertrouwen in mij hihi. CV spul is vér van mijn specialiteit verwijderd.

Maar ik zou een paar basic dingen controleren:
Visuele controle met goed licht op verbrande onderdelen, gescheurde onderdelen, opgeblazen printspoortjes.
Daarna:
Krijgen alle ic's voedingsspanningen op hun voedingspinnen
Controleer de schakelmosfets op kortsluiting. Mogelijk moet je ze uitsolderen voor die test. Ik geloof dat je een heel basic testje kan doen door de meter op 'weerstand' te zetten. Vinger tussen drain gate, dan moet je de weerstand zien zakken. Tussen source en gate, dan moet je 'm zien stijgen.

Dat zijn dus universele reparatietechnieken die voor ieder apparaat wel geldt. Misschien komt er nog iemand langs die specifiek ervaring met CV ventilatoren heeft en kan vertellen 'Oh, maar TR1 en C21 gaan altijd stuk in dat ding, eerst daar naar kijken'.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 13 december 2021 08:07:42 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!