Hoi,
Ik wil op mijn robot infrarood sensors gaan gebruiken.
Ik had het volgende schema gevonden: http://www.gorobotics.net/articles/article.php?name=IRPD2
Welke ir leds en ir sensors kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Nog een punt is dat mijn robot 70 cm breed is, en dus geen kleine robot is. ik zal dus denk ik meerdere sensors moeten gebruiken. hoe kan ik dan het beste de sensors over de robot verdelen?
Ik wil het gaan gebruiken met de pic op m'n robot.
heb de h-brug al werkend en al bijna met pwm. (heb alleen per ongeluk m'n pic gesloopt en moet nu wachten op een nieuwe)
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
> Ik had het volgende schema gevonden:
> http://www.gorobotics.net/articles/article.php?name=IRPD2
Continue modulatie => niet gebruiken, bijna alle sensors worden hierdoor 'verblind'. ze zijn ontworpen om IR codes te ontvangen, dus met pauzes. Gebruik gewoon je uC!
> Welke ir leds en ir sensors kan ik hiervoor het beste gebruiken?
De goedkoopste die je kan vinden. Bij mij is dat http://www.voti.nl/winkel/p/IR-TFM-5360.html
Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
Gewoon een TSOP 1738 of een andere wat erop lijkt en dan bijvoorbeeld 2 IR leds van 940nm voor elke tsop.
Je kan beter ultrasoon gebruiken wel wat moeilijker
Op 24 april 2005 21:49:35 schreef Wouter van Ooijen:
Continue modulatie => niet gebruiken, bijna alle sensors worden hierdoor 'verblind'. ze zijn ontworpen om IR codes te ontvangen, dus met pauzes. Gebruik gewoon je uC!
dit snap ik ff niet. bedoel je dat die sensors de hoeveelheid licht niet aankunnen? ik snap het ff niet...
als ik met de pic ir licht wil detecteren moet ik dat toch ook uitzenden?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 25 april 2005 19:12:01 schreef Danny:
dit snap ik ff niet. bedoel je dat die sensors de hoeveelheid licht niet aankunnen?
De hoeveelheid is niet zo belangrijk, het gaat om continue. Die ontvangers zijn gemaakt om gepulst (en ook nog gemoduleerd) IR licht te ontvangen. Als je ze continue (gemoduleedr) licht voorschoteld dan maakt hun AVR (automatische versterkings regeling) dat ze dat voor achtergrondlicht gaan aanzien.
ik moet binnenkort toch bestellen bij elektronica-onderdelen.nl en hij heeft de volgende onderdelen:
BPW 40 (ontvanger)
LD 274 (ir led)
heeft iemand ervaring met deze onderdelen, hoe groot is de afstand die ik ermee kan halen tot het te detecteren object?
en hoe kan ik het beste de sensors over 70 cm verdelen (70 cm is de breedte van m'n robot) 4 sensors naast elkaar?
Danny
@danny
Ik had ook een robot gemaakt met industriele ir sensor.
Die in een lijnwerken(wat zijn die nauwkeurig!!!). Het probleem was nu dat die geen poten van een tafel kan detecteren
:):).
Ik heb er een stappen moter op gezet en daar een IR sensor op en heen en weer laten gaan. Werkt goed.
RT
tja, ik heb nog wel een servo liggen,
wil het best proberen maar
is dat moeilijk in picbasic? (voor een noob dus)
d8 dat er een servo commando ofzoiets was, zal eens kijken
ik heb een paar ir sensors kunnen krijgen (uit industriële machines) die normaal werken via een reflector. deze reflector heb ik niet, maar het lijkt me dat ie mijn hand ook moet kunnen detecteren. klopt dat?
hij schijnt namelijk wel ir, (kan ik ook zien)
en als ik er met m'n afstandsbediening op mik reageerd ie ook. hij ziet dus gewoon z'n eigen licht niet.
wat kan ik hieraan doen?
Danny
edit: bedenk me net dat als ie normaal via een reflector werkt, hij z'n licht terug krijgt. dus dan moet m'n hand dat onderbreken. dan mag hij dus niet reageren op m'n hand, muur, tafel enz en wel op de reflector. (hoe doen ze dat??)
kan ik deze sensors wel gebruiken op m'n robot????
[Bericht gewijzigd door Danny op ]
@danny: Bij mij sensoren moet er een IR signaal binnen komen om een logice 1 te krijgen en bij jouw nie.
Wat range hebben jou sensoren???
Als ze +-50cm zijn of liever afstelbaar kun je ze gebruiken denk if want dan dient je hand als reflector.
RT
P.S. wat voor werkspanning heeft jouw sensor?
hier de datasheet:
http://www.yamatakeusa.com/pdf/aaaa/CP-2149E.pdf
ik heb alles aan een regelbare voeding hangen op de juiste spanning
**Bij mij sensoren moet er een IR signaal binnen komen om een logice 1 te krijgen en bij jouw nie.**
het maakt mij ff niet uit of er nou een 1 of een 0 uitkomt als ie ir ontvangt (kan ik namelijk ook instellen) ik kijk nu naar de led op de sensor zelf.
bij mijn afstandbediening knipperd dat ledje wel maar bij een ander ir ledje wat ik uit een andere ab heb doet ie het ook niet (ik zie hem wel branden op de cam). misschien moet het licht gepulsd zijn van dat ledje?
maar het lijkt mij dat de led van de sensor zelf goed moet zijn.
Danny
edit: in de datasheet staat dit: "Reflector Type Photoelectric Sensors
with Integrated Amplifier
Exclusively for Detection of Transparent Objects"
ze zijn ook gebruikt om lege flessen te detecteren.
ik weet het ff niet meer...
Ik denk dat de led op een frequentie 36khz flikkert en uwe afstandsbedien ook.
Heb ge al geprobeert om zonder reflector een object te detecteren?
RT
dat probeer ik de hele tijd al.
ik doe het de hele tijd al zonder reflector omdat ik die niet heb.
hij moet gewoon alles kunnen detecteren. (ik ga niet m'n hele kamer behangen met reflectors zodat m'n robot ze kan zien
)
ik vraag me nu af wat die reflector normaal voor speciaals doet om dat licht te reflecteren wat m'n hand niet kan
Danny
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Probeer eens iets wat echt goed reflecteerd (spiegel oid)? transparante dingen zijn namelijk relatief lastig te zien...
Zit er niet ergens een potmeter op voor de gevoeligheid of iets dergelijks?
Weet je ook waarom ze niet meer gebruikt werden? als ze defect zijn lijkt me dat een goede reden om ze een jaartje stof te laten happen en vervolgens meegeven aan een argeloze knutselaar...
ik heb al van alles geprobeerd, cd, witte ondergrond, metaal.
misschien is dit het:
weet iemand wat een gepolarizeerd filter doet? volgens mij zit dat in die reflector, wat ik zo op google vindt
dat zou dan het gene zijn wat die reflector heeft en de andere dingen niet.
Danny