Brom in één speaker-uitgang van Sony HMP-30 platenspeler

Beste collega techneuten,

Hierbij graag jullie expertise en advies t.a.v. onderstaande probleem.

De rechter speaker-uitgang van mijn platenspeler (Sony HMP-30) bromt sinds dat ik de platenspeler onlangs verhuist heb.

Heb al een korte trouble shooting uitgevoerd:
- Alleen de rechter speaker-uitgang bromt (ook als ik de speakers omwissel), uit de linker speaker-uitgang is de sound kraakhelder
- Ongeacht de input (radio/line-in/LP) blijft iedere keer de rechter speaker-uitgang het probleem

Overige punten:
- De brom wordt harder als ik het volume zachter zet
- Heb de binnenkant reeds ontdaan van alle stof
- De platenspeler en voeding zijn volgens mij goed geaard

Zie bijgaand foto's van de platenspeler. Hoor graag jullie ideeën en gedachten!

Dank en Gr, Stijn

klinkt als een overleden STK plak onder die koelplaat. is de speler naar een andere woning verhuisd? die miss een hogere netspanning heeft als de oude woning. deze versterker ic's kunnen niet tegen hogere voeding. vaak staat de volt keuze achterop de versterker nog op 220V, terwijl dat tegenwoordig makkelijk 240V mag zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan ook een losse verbinding zijn. Bijvoorbeeld in de signaalbron ingangskeuze schakelaar. DE boel even doorfluiten kan een oplossing geven. Anders blijft toch die plak over. Er zit niet veel meer in die versterker.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 9 januari 2022 18:15:36 (21%)

Mooi stukje techniek! Niet zelden kunnen ook de elco's verdacht zijn en brom veroorzaken. Zeker die rond de STK IC's.

Tijd om alles na te meten, want meten is weten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 9 januari 2022 19:14:34 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 9 januari 2022 18:08:27 schreef testman:
klinkt als een overleden STK plak onder die koelplaat. is de speler naar een andere woning verhuisd? die miss een hogere netspanning heeft als de oude woning. deze versterker ic's kunnen niet tegen hogere voeding. vaak staat de volt keuze achterop de versterker nog op 220V, terwijl dat tegenwoordig makkelijk 240V mag zijn.

Vreemd dan dat één speaker-uitgang problemen geeft toch? Zijn die STK's nog te vervangen of is dat een aflopende zaak?

Op 9 januari 2022 18:14:20 schreef Ex-fietser:
Kan ook een losse verbinding zijn. Bijvoorbeeld in de signaalbron ingangskeuze schakelaar. DE boel even doorfluiten kan een oplossing geven. Anders blijft toch die plak over. Er zit niet veel meer in die versterker.

De brom is hoorbaar ongeacht de input... Dan zou het ergens richting de output moeten zitten?

zo te zien zit er een 80's stk 5xx of 4xx reeks ic in. die heb ik al vaker gehad met brom op de uitgang. elco's in de voeding kan niet, dan hebben beide trappen er last van. alleen in het circuit van de stk zelf kan het nog stuk zijn. echter de keren dat ik dat had, waren er kleine elco's geklapt omdat de stk intern sluiting had en de randcomponenten opgestookt daardoor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De brom is hoorbaar ongeacht de input... Dan zou het ergens richting de output moeten zitten?

Kan niet. Brom komt meestal via de voorversterker. Een heel klein signaaltje op een open versterkeringang of basis of gate van de ingangstransistor geeft dit effect. Van de eindversterker torren zijn de ingangen nooit open. Die hangen aan de voorversterker. Uitzonderingen zijn een rotte voeding. Maar die is goed anders hadden beide kanalen ruis. Of defecte koppel c's en toon en volume potmeters.

Je moet dat ding gewoon doorfluiten en met een scoop meten waar de boel stopt.

Twee stuks STK011 volgens het servicedoc.
Als het probleem er precies na de verhuizing in is gekomen zou ik ook de solderingen eens nalopen.

Groeten, Ron.

Semtexx

Golden Member

Heeft hij door de verhuizing mechanische schade geleden? Aangezien het plateau ook zo enorm scheef erin lijkt te liggen?

Brommen klingt voor mij niet als een defecte STK, maar eerder een losse signaalleiding.

Oké er lijkt nu een brom uit beide uitgangen te komen, nog steeds wel rechts meer dan links. Dus ik was van plan om de STK's te vervangen.

Het lijkt wel alsof deze zijn vastgelijmd aan de koelplaat (zie afbeelding). Komt dat losmaken aan op brute kracht of zijn hier andere manieren voor?

meet de voeding ook maar eens, max 38V staat erbij.

hier hebben ze nog een stel gebruikte, want veel is er niet meer van deze dingen na 40 jaar. https://www.electro-andijk.nl/index.php/categorien/electronica/ic/ic-s…

meet C613 en C513 ook maar eens, deze kunnen slecht zijn wat het brommen ook verklaart. de voeding is hier nog enkel, vandaar nog uitgangs elco's.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 11 januari 2022 17:22:08 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Op 11 januari 2022 14:43:33 schreef Stijn92:
Oké er lijkt nu een brom uit beide uitgangen te komen, nog steeds wel rechts meer dan links. Dus ik was van plan om de STK's te vervangen.

Het lijkt wel alsof deze zijn vastgelijmd aan de koelplaat (zie afbeelding). Komt dat losmaken aan op brute kracht of zijn hier andere manieren voor?

De twee schroefjes van het darlington pack losmaken, voorzichtig een schroevendraaier of spatel eronder en langzaam loswrikken.
Meestal kleven ze door de koelpasta vast aan de koelplaat, maar gelijmd zijn ze niet. Soms spuit ik er wat IPA omheen om het proces wat te versnellen. Bij het loswrikken loopt het eronder en dan gaat het wat makkelijker.

Update:

Beide STK's heb ik vervangen. Hierna echter nog steeds een forse zoem over beide speakers hoorbaar... Helaas niet geholpen dus.

Nog andere suggesties?

meet C613 en C513 ook maar eens, deze kunnen slecht zijn wat het brommen ook verklaart. de voeding is hier nog enkel, vandaar nog uitgangs elco's.

Waar kan ik vinden welke C613 en C513 zijn? En hoe meet ik die?

Ik zie dat de installatie ook op 240V gezet kan worden, wellicht een oplossing?
En de speakerdraden in de versterker liggen langs de 220/230 draden, als die eens vrij liggen?

Dat kump er noe van....
RAAF12

Golden Member

Op 10 januari 2022 08:40:38 schreef Rontronix:
Twee stuks STK011 volgens het servicedoc.
Als het probleem er precies na de verhuizing in is gekomen zou ik ook de solderingen eens nalopen.

Ook mijn idee. Printbreukje bij een elco, soldering ect.

zuurpruim modus
@TS Goed kijken, meten. Domweg STK's vervangen is niet handig en kost ook nog eens geld. Leuker kunnen we helaas niet maken. En om er voor de verandering maar eens een dooddoener in te gooien, al doende leert men, en dat geldt voor iedereen, me myself I, included O-)

die genoemde elco's staan in serie met pootje 2 van beide stk's, daarna naar de speaker. er zijn echter wel meer elco's die kans maken om de reden te zijn. de kleintjes rond de stk's maken veel kans, maar als je er 1 vind dan kijk naar maar dezelfde elco bij de andere trap. veel kans dat die ook de brom op dat kanaal geeft. eens de plek bij elco's verwarmen met een fohn wil ook wel helpen met zoeken.

C705 voedingselco 2200uf kan ook, echter dan is deze nog niet helemaal weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK dank. Zie geen beschadigingen aan de printplaat oid. Zal eens aan de slag gaan met de elco's.

Mijn multimeter beschikt helaas niet over de functionaliteit om de capaciteit van elco's te meten. Maar ik zal eens beginnen met het vervangen van C513 en C613. Mocht dat weinig succes opleveren dan zal ik eens kijken naar de voedingselco C705.

Hoor graag als er nog andere onderdelen verdacht zijn obv het schema...

Heb de elco's C505-508 en C511-C513 vervangen (tevens alle C6XX equivalenten) en toen was het probleem verholpen. Geluid uit de versterker is weer kraakhelder.

Dank allen!